Wat vinden jullie een goede paardeneigenaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Wat vinden jullie een goede paardeneigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 22:23

Ik vind mijzelf best een goede paardenbaas,ik zit er nieteens meer op :D

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 07:54

Haha hele moeilijke vraag! Ik denk dat ik over het algemeen een goede paarden eigenaar ben, mijn pony komt (als 1 van de weinige op stal) elke dag met een paarden vriendje een paar uur los/op de wei. Ook kijk ik heel goed naar wat hij kan en waar hij blij van wordt. Blij wordt hij van bij de kudde horen en gras, moeilijk voor mij (verleden van hoefbevangenheid) , maar ik doe het wel.

Financiën heb je niet altijd in de hand, op dit moment geen potje voor m'n paard en hij zou misschien wat zorg kunnen gebruiken. Ik handel nu naar wat ik zie en ik ken hem, al 17,5 jaar, maar foto's (laatste zijn 5 jaar geleden) zouden een completer beeld geven. Dus tja, dat zou beter kunnen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 08:01

Ik vind iemand een goede paardeneigenaar als iemand zijn paard ziet als individu. En niet als een veredelde fiets die je uit de schuur trekt en maar moet doen wat jij wil.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 08:01

geerke schreef:

Helemaal met jou eens en je eerste post ook.
Ik rijd ook amper en paardlief vind het wel prima zo.

Ik hou zelf ook niet vast aan standaarden en gemiddelde.
Mijn paard heeft andere zorg nodig dan de gemiddelde.
Mijn kleintjes zijn ook nog anders.
Daar handel ik naar :)

Overigens iemand post hier over een potje hebben of verzekeren, ik heb dat niet eens meer.
Maar de dierenarts komt altijd als het nodig is of als ik denk dat het nodig is.
Vanmiddag toevallig weer voor mijn mini.
Zal ze nooit zorg onthouden

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 08:18

Kan altijd beter! Ik heb een bepaald budget te besteden en daarmee geef ik ze een prima leven. Maar als ik de loterij win dan kan ik nog wel e.e.a. verzinnen om het nog fijner te maken.

Maar ik geloof echt dat ze niet te klagen hebben. En ze zijn ook het hele jaar door happy en healthy dus volgens mij zit het wel goed.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 08:33

Laat ik dan toch eens een klein beetje een andere kant op sturen...

Dat is iemand die niet alleen oog heeft voor het individu. Maar ook altijd wil blijven leren, daar ook echt zijn/haar best voor doet, kritisch naar zichzelf durft te kijken en die de wetenschap hoog in het vaandel heeft staan.
Laatst bijgewerkt door Malenka op 20-02-20 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 08:34

Mijn paarden staan bewust 24/7 buiten (paddock met verharde track) met ruime schuilstal. Ze kunnen zelf kiezen dus. Dat is voor mij het belangrijkste. Ze worden ziek van teveel gras (IR/bevangen), dus dat doen we beperkt. Ze krijgen meerdere keren per dag hooi in porties, er ligt stro en er zijn vaak ook extra takken om op te knabbelen. Onbeperkt hooi ook gedaan ooit, was absoluut geen succes. Nu zijn ze weer in goede vorm en nog belangrijker, kerngezond.

Ze worden bitloos (en semi boomloos) gereden/getraind, staan niet op ijzers, zijn gezond en happy. Mijn man en ik doen alles zelf, qua verzorging (eigen plek). Medische zorg is er, indien nodig, tandarts/bekapper/osteopaat/fysio komen regelmatig. We proberen goed naar onze paarden te kijken en te luisteren, we laten ze lekker paard zijn, naast hun leven met ons. We slaan ze nooit, ze zijn alsnog keurig opgevoed. Er is vertrouwen en wederzijds respect. Ik rij wel (manlief niet, dochterlief soms), maar doe ook veel grondwerk, wandelen, werken met de lange lijn(en), NH, freestyle, gymnastiseren, spelen en hang ook graag gewoon wat rond tussen de paarden.... Volgens mij hebben ze het geweldig, haha. Zou vooral graag HUN mening willen hebben. Konden ze maar praten, want voor verbetering staan we altijd open...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 08:38

Mijn potje is trouwens hartstikke op door omstandigheden. Gelukkig kun je ook een prima betalingsregeling treffen bij veel dierenartsen en/of de kliniek, is mijn ervaring inmiddels. Toevallig vorige maand net een dure rekening aan Utrecht afbetaald. Godzijdank.

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 09:58

Ik snap alle reacties.. maar de antwoorden zijn nogal.. een ruim begrip :+
Je kan bijvoorbeeld denken dat je je paard een plezier doet met 'x' omdat hij daar wat blijer van kijkt, maar dat maakt je nog geen goede paarden eigenaar. Plus, de eigenaar(esse) kan zeggen dat ie blij word, maar een professional kan zeggen nou dit vind ie echt niet fijn. En andersom. En ze kunnen allebei gelijk hebben. Sommige gevallen zullen overduidelijk zijn zoals een schuilplaats waarbij de paard een keuze heeft en onder gaat staan als het regent.
Zelf vind ik dat een goede paarden eigenaar geduld moet hebben, kennis moet hebben hoe paarden tegenover elkaar zijn/reageren en aan de hand daarvan kijken naar het paard wat deze nodig heeft. En niet een paard zien als een mens/hond/ander dier wat veel mensen onbewust doen. Ook ingrijpen wanneer nodig bv dierenarts/hoefsmid/voer bewust samenstellen etc. Je wat meer verdiepen in de anatomie en wat goed/slecht is.
Niet alleen doen wat jij wilt en meer samenwerken in de training waardoor het leuk wordt samen. Diversiteit aanbieden en nieuwe dingen blijven proberen, ipv elke dag hetzelfde rondje blijven rijden in dezelfde bak. Paarden zijn intelligente dieren en t is mooi om te zien wat je daarmee kan zodra je lichaamstaal beheerd en weet hoe je moet vragen/ontvangen etc.

En ik ben het eens met Malenka om ook regelmatig de wetenschap in de gaten te houden :j
Niet dingen doen omdat het al zo lang zo word gedaan dus het zal wel goed zijn, ook nadenken over wetenschappelijke onderzoeken welke gebaseerd zijn op de waarheid. Hier over na denken en toepassen waar nodig.
Laatst bijgewerkt door Hoodie op 20-02-20 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:06

Ik denk dat je een paard moet zien als een kind: eten, spelen, contact met anderen en liefde. Dat is de basis en als je dit geeft groeien ze naar je toe. Voor de rest kijken naar wat ze willen en als ze iets verkeerd doen ook duidelijk zijn dat dit niet de bedoeling is, want ook dit is een vorm van liefde en bescherming. Bij dingen die ze goed doen uitgebreid belonen en daar uit verder werken

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:46

Maar ook de kleine dingen van je paard kennen Bv wat is eng, wat is lekker,wat niet.Waar is het favoriete rol plekje enz.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 19:25

LukieBradley schreef:
geerke schreef:

Helemaal met jou eens en je eerste post ook.
Ik rijd ook amper en paardlief vind het wel prima zo.

Ik hou zelf ook niet vast aan standaarden en gemiddelde.
Mijn paard heeft andere zorg nodig dan de gemiddelde.
Mijn kleintjes zijn ook nog anders.
Daar handel ik naar :)

Overigens iemand post hier over een potje hebben of verzekeren, ik heb dat niet eens meer.
Maar de dierenarts komt altijd als het nodig is of als ik denk dat het nodig is.
Vanmiddag toevallig weer voor mijn mini.
Zal ze nooit zorg onthouden

Wat grappig! Mijn paard houdt enorm van afwisseling. Hoe meer hij mag doen, hoe blijer paard hij wordt. Soms heeft hij wel eens 2 of 3 dagen achter elkaar vrij, maar ik merk dat hij dat helemaal niet altijd zo leuk vindt. Hoe minder hij doet, hoe meer hij gaat klooien met de buren, terwijl er onbeperkt ruwvoer aanwezig is. Afwisseling is super belangrijk voor hem. Ik ga echt niet elke dag rijden, want dat vindt hij saai. Maar als ik bijvoorbeeld de ene dag grondwerk ga doen, andere dag dressuurmatig ga rijden, andere dag naar buiten, dan is hij helemaal tevreden.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 05:45

Ik rijd dan wel amper maar doe wel gezellige dingen met haar hoor.
Dat heeft ze ook wel nodig want ondanks ze wat ouder is met bijbehorende gebreken, vind ze het wel leuk om iets te doen! :D