Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:54

misschien iets met vallende blaadjes te maken? eikels of kastanjes die in de wei vallen?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 14:55

Hadden we al vroeg dit jaar. In september nog een rit gemaakt, eikels vlogen ons om de oren, boeide hem niets....ik vind het echt moeilijk wat het kan zijn. op wind is hij wel gevoelig, maar dat is in de zomer ook zo.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:56

Ayasha schreef:
Op basis van wat ik lees krijg ik vooral het ide dat jij nul overwicht hebt en dat dat in de zomer goed gaat omdat hij het dan warm heeft. Nu is hij fris en wat ondeugender en komt dat gebrek aan leiding geven tot uiting. Daar zal dus ook de oplossing liggen.

Ook mijn idee.. dit is misschien de ware aard van je paard, en in de zomer is hij veel rustiger door de warmte. Misschien eens proberen je paard consequent en regelmatig echt aan het werk te zetten (dat kan ook buiten).

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:57

Misschien zijn hormonen als hij zo veel erecties krijgt :=

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:57

Bij paarden met maagzweren verandert het gedrag ook in het nadeel als ze geen of minder gras kunnen eten in de herfst.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 14:58

betadine schreef:

Hahaha dat is puur en alleen als hij iets heel spannend of moeilijk vind, als hij dan gaat ontspannen is ie weer weg 8-)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:05

Cinnepin schreef:
Dat hij de baas is wat betreft zijn regels, is ook niet zo. Hij is heel gevoelig en sporen en geruk in zijn bek pikt ie gewoon niet, Als ik rustig met hem kleine stapjes doe, doet hij het prima.

Niemand heeft het over geruk en getrek, maar een paard dat je er regelmatig afwerpt wanneer je volgens hem een te grote stap hebt gezet, moet je toch ook niet willen? Ieder paard heeft zijn eigen karakter en aanpak nodig en dat is prima, maar als puntje bij paaltje komt, is de mens toch echt wel de baas en moet de mens veilig met het paard om kunnen gaan.

Ik luister zelf altijd heel nauwkeurig naar mijn paard, maar in ruil verwacht ik wel eerlijkheid en niet een paard dat lekker zijn zin doet en mij eraf gooit wanneer de wind uit het oosten komt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:24

Ik hoop dat je niet werkelijk denkt dat de enige manier van leiding hebben is door sporen en rukken.
Hij uit spanning in een erectie?....
Eerlijk gezegd geeft dat feit me nog meer het idé dat hij jou ziet als iets dat hij prima kan domineren.

Cinnepin schreef:
Het heeft niet met temperatuur te maken, ook in het voorjaar of zo rond februari kan ik hem gewoon rijden ( heb last van fibromyalgie dus dan is het vaak te koud voor mijzelf op de spieren dus rijd ik minder ). Maar het is echt het najaar....in oktober gaat het vaak beginnen ( ook al is september koud geweest, kan ik gewoon rijden ). Meestal rond feb/maaft verdwijnt het weer.

Dat hij de baas is wat betreft zijn regels, is ook niet zo. Hij is heel gevoelig en sporen en geruk in zijn bek pikt ie gewoon niet, Als ik rustig met hem kleine stapjes doe, doet hij het prima.Het is niet echt een paard waar iedereen zo mee wegrijdt, Hij moet je echt kennen en begrijpen. Begrijpt hij iets niet uit hij dit in een erectie,,van de spanning. Als ik een * moeilijke * oefening aan hem vraagt heeft ie gelijk een erectie ook. Maar hij doet het wel, dus hij gaat niet tegen me in. Maar wil het goed doet, alleen uit dit in spanning omdat hij hete erg moeilijk vind.

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:26

Hoe gaat het als je aan de hand met hem buiten wandelt?
En wat doe je als hij je er af gooit?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:33

Ik meen mij te herinneren dat je ook al eerder problemen had met hem, als je samen met iemand ging had je geen tempo bepaling oid?

Doet hij dit gedrag alleen als je samen met iemand bent, of ook met jou alleen.
En hoe is hij verder in de omgang.

Toen volgens mij ook al geadviseerd, aan het werk zetten. Ook buiten of juist buiten, geen geintjes, gehoorzamen moet hij. Dan kan je later wel de teugels weer laten vieren.

Die van mij (ook een haflinger) kan dit soms ook in periodes doen, al gaat die niet aan de haal gelukkig. Tijdje weer 'streng' zijn helpt vaak al heel veel. En nee, met geruk en gepluk wordt dat hier ook niet wat, maar duidelijk en kordaat optreden hoeft niet te betekenen dat je er een zweep op los laat of sporen er in zet he.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 16:01

Je kunt natuurlijk ook actiever en uitdagender rijden zonder sporen en zweep. Je kunt op een zachte manier heel duidelijk zijn door met een goede balans, een heldere intentie en rijtechnisch correct te rijden.

Misschien eens wat lessen nemen van een goede instructeur die jullie samen op een positieve manier lekker aan het werk kan zetten. Het klinkt namelijk alsof je nogal passief bent en te veel in je gewoontes blijft hangen, terwijl je paard iets anders nodig heeft.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 16:41

Mijn paard is in de zomer ook veel meer op haar gemak dan herfst en winter. Nu hebben we hier in die periode jagers dus dat helpt niet echt, maar al zijn die er niet dan toch is ze in de winter veel frisser dan in de zomer. Ze staat 24/7 op het land, dus kan haar energie gewoon kwijt. Maar toch waait het meer in de winter. De bomen zijn kaler, ze kan verder wegkijken, misschien hoort ze meer, ruikt ze meer, het is gewoon een andere tijd voor haar waarin ze regelmatig spanning ervaart. Aangezien ik niet in haar koppie kan kijken weet ik niet waar het aan ligt, maar het is wel zo. De keren dat ik ervan afgevallen ben, waren ook winter en vroege voorjaar. Ik heb uiteindelijk professionele betaalde hulp gezocht en dat heeft enorm geholpen. Het heeft toch alles te maken met leiding geven en het coachen van je paard. Ook vertoonde mijn paard dominant gedrag wat ook daardoor over is gegaan. Op dit moment doe ik TRT-training. (Tristan Tucker) Dat helpt ons weer meer. Inmiddels ben ik 4 jaar verder met dit paard en heb ik het plezier weer terug. We zijn nog niet waar ik wezen wil, maar we vorderen gestaag. Ook ik en mijn paard hadden geen zin in trainen in een bak, maar toch helpt dat enorm.

Dus ik zou zeggen, vraag je niet meer af waarom hij zo in de winter is.
Pak het aan met behulp van een professional.
Ga grondwerken en
Ga aan het werk in de bak.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 16:46

Cinnepin schreef:
betadine schreef:

Hahaha dat is puur en alleen als hij iets heel spannend of moeilijk vind, als hij dan gaat ontspannen is ie weer weg 8-)

Oh boy... :+ ik dacht dat je je mistypt had en reacties bedoelde, maar niet dus. Geeft me eerlijk gezegd nog meer het beeld dat je geen leiding hebt. Je kunt er eigenlijk alles mee, maar enkel als hij daar zelf over heeft beslist. Van zodra hij frisser staat of spanning heeft neemt hij het over. Leiderschap is niet iets dat je zomaar bekomt. Je zult soms toch uit je comfort zone moeten gaan om hem hiervan te overtuigen. Een paard die ongevraagd jouw ruimte inkomt ziet je niet als leider. Leer hem aandacht te hebben voor jou ook in moeilijke situaties en durf kordaat zijn. Protesteren of zijn zinnetje doordrijven is niet hetzelfde. En liever een goede mep op het gepaste moment dan een hoop gedoe en gepleur waarbij je paard je steeds weer in gevaar brengt. Ondertussen is het ook aangeleerd gedrag en zul je nog meer de aandacht naar jou moeten opeisen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 10:03

Yellowbird schreef:
Hoe gaat het als je aan de hand met hem buiten wandelt?
En wat doe je als hij je er af gooit?

Aan de hand is hij ook kijkerg en schrikkerig in de tijd van het jaar, Als ik val ( gebeurt niet vaak zoals hier genoemd ) stap ik op en ga verder ;)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 10:04

MarliesV schreef:
Ik meen mij te herinneren dat je ook al eerder problemen had met hem, als je samen met iemand ging had je geen tempo bepaling oid?

Doet hij dit gedrag alleen als je samen met iemand bent, of ook met jou alleen.
En hoe is hij verder in de omgang.

Toen volgens mij ook al geadviseerd, aan het werk zetten. Ook buiten of juist buiten, geen geintjes, gehoorzamen moet hij. Dan kan je later wel de teugels weer laten vieren.

Die van mij (ook een haflinger) kan dit soms ook in periodes doen, al gaat die niet aan de haal gelukkig. Tijdje weer 'streng' zijn helpt vaak al heel veel. En nee, met geruk en gepluk wordt dat hier ook niet wat, maar duidelijk en kordaat optreden hoeft niet te betekenen dat je er een zweep op los laat of sporen er in zet he.

Klopt, dat probleem is verholpen ;) En hij gedraagt zich zowel samen als alleen

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 10:07

Ff voor de duidelijkheid, Ik rijd NOOIT met sporen, dus mij is dit ook niet overkomen, dit is bij anderen gebeurt voor ik hem reed. Vorige ruiters hielden jet hooguit 10 keer rijden uit met hem, ik rijd hem nual 6 jaar. Ik lig echt niet elke week in het ziekenhuis. Ik heb dus in die 6 jaar echt al wel wat bereikt.
En als er over die erectie niet normaal gereageerd kan worden, reageer dan niet.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 10:14

Kijk even naar je laatste bericht........daar staat een woord in waarvan ik denk dat het "reactie" moet zijn ;-)

Nadeel van die automatische woordkiezers op een telefoon.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 22-10-19 10:28, in het totaal 3 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 10:16

Kan het zijn dat door jouw fibro de reactie bij het paard ontstaat? Ik kan me voorstellen dat als jij pijn in je lijf hebt je misschien minder zelfverzekerd overkomt op Niels. Paarden weten feilloos wanneer hun mens niet goed in het vel zit en zich misschien wat zwakker voelt en dan neemt paardlief het over.

Is maar een suggestie!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 10:19

ElCid schreef:
Kijk even naar je laatste bericht........daar staat een woord in waarvan ik denk dat het "reactie" moet zijn ;-)

Misschien autocorrect op mobiel :+

TS even voor de duidelijkheid :') https://nl.wikipedia.org/wiki/Erectie

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 10:40

Lezen jullie de eerdere berichten van TS wel? Dit is geen typo.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 10:50

Veel paarden zijn frisser als het koeler is. In het najaar en de winter heeft de wind vrij spel doordat de begroeiing dunner wordt en is er meer te zien/vrezen.

De oorzaak is natuurlijk moeilijk te bepalen.
Mijn paard had een hekel aan een gebroken trens; op een stangbit/ongebroken trens was hij veel rustiger, betere aanleuning etc. Ik ben toen overgestapt op een ongebroken pelham. Je hebt dan een trensteugel en een stangteugel. De stangteugel hing bij mij altijd in een licht boogje, ik reed hem op de trens, probleemloos. Toch is het een paar keer voorgekomen dat hij bij buitenritten ervandoor dreigde te gaan. Heel lichte druk op de stangteugel voorkwam dat keurig. Hij stopte dan en keek naar wat hem had laten schrikken (ook al zag ik soms niks) en de rust was weergekeerd. Nooit te veel druk op de stangteugel geven, dat werkt enorm averechts.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 10:51

ElCid schreef:

Nee hij heeft echt een erectie ;) door de spanning..;)

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 10:51

Is hij je niet gewoon aan het uitproberen TS en dat jezelf zijn gedrag consequent moet corrigeren door steviger in je schoenen te staan zodat hij geen loopje met je neemt. Koudbloeden kunnen nog al eens raar uit de hoeken komen of apart gedrag vertonen als ze iemand zijn lichaamstaal niet goed kunnen peilen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 10:56

Als ik les heb, dan is de erectie er al zodra we wat gaan doen. Mijn instructrice is dit ook opgevallen. Het is puur dat hij het moeilijk vindt of spannend. Hij doet enorm zijn best maar is bang dat het vekeerd gaat en op z'n donder krijgt...denk ik. Ook met longeren, als je maar iets met de zweep bij zijn achterhand komt draait hij helemaal weg met de kont..soort paniek reactie. Als we iets doen wat hij wel snapt, trekt de erectie ook weg. Ik weet dat het raar is, maar het is echt zo...Ik hoef hoop ik geen foto te plaatsen he :P

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 11:02

En wat jullie zeggen, uitproberen etc, denk ik dus niet. Die signalen geeft hij niet, als ik alles zo bij elkaar bekijk denk ik puur een spanning, die ik weg wil hebben...vorige week aan de hand ff in het bos tijdens de les, had hij ook die erectie. Of dit kwam omdat er een * vreemde * bij was en hij dus weet dat er dingen gevraagd worden die hij moeilijk vind, weet ik niet. Die spanning zit er niet ( althans ) veel minder in de zomer. Tijdens grondwerk loopt hij ook niet door me heen ofzo, wat paarden doen die drammerig zijn wel doen. Het is dus anders dan dominantie, dit heeft hij in het begin wel gehad, maar ook daar hebben we met instructie aangewerkt en is dat met veel trainen goed gekomen. Het is echt puur de spanning/angst van hem. Het heeft ook wel ff geduurd voor ik zijn staart kon kammen zonder dat hij de staart aanklemde enzo. Misschien wel een jaar