Oude pony verhuizen en matchen met nieuw maatje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:32

Toen ik mijn toen al dertig plusser 4 jaar geleden verhuisde was het wel duidelijk dat ik meer stress had dan hij. Viel echt reuze mee allemaal. 2 uur op trailer was kennelijk appeltje eitje. Het gezelschap wisselt van drachtige merrie, tot merrie met veulen en momenteel staat ie met 2 baldadige jaarlingen thuis en ook dat gaat prima :j

Renee_S

Re: Oude pony verhuizen en matchen met nieuw maatje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:43

Ik zou eerlijk gezegd niet te moeilijk doen! Gewoon een nieuw paard erbij uit zoeken wat jij wil/aanspreekt, of dit nou een shet of een rijpaard is maakt verder voor jouw paardje waarschijnlijk weinig uit. En dan op de nieuwe locatie pas introduceren. Ik zou kiezen voor eerst met een draadje er tussen.

Waarschijnlijk ervaart ze (of beiden) echt wel stress van de verhuizing. Maar door een vreemde omgeving zal haar instinct haar te vertellen soortgenootjes op te zoeken (kudde is veiliger dan alleen) dus zal ze steun hebben aan een maatje.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 14:47

Ja wellicht heb ik zelf meer stress dan zijzelf, maar vind het gewoon nogal wat om zo'n oudje nog helemaal te verslepen en weg te halen bij haar maatje. Laatst was de fries een nachtje weg naar een clinic, en toen kwam mevrouw met koliekverschijnselen van de wei.. Dierenarts was al onderweg, maar toen ikzelf op stal aankwam knapte ze redelijk snel op gelukkig. Maar ik denk wel dat het gewoon best heftig voor haar gaat zijn, en dan op die leeftijd. Wil dat voor haar zo goed mogelijk doen, en als ik daarvoor nu al een shet erbij moet zetten is dat prima.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 15:21

Ik zou het ook niet te moeilijk maken en gewoon op de nieuwe plek introduceren. Mijn paard is nu ook pas verhuisd, voor het eerst in lange tijd staat hij terug in de kudde. Daarvoor stond hij alleen (met een draad tussen) of per twee. Het heeft even geduurd maar hij heeft nu zijn plekje met een merrie echt wel gevonden, ze hangen zo aan elkaar wat fijn is om te zien. Dat ze oud is speelt natuurlijk wel een rol, dat is volgens mij ook een puntje waar je rekening mee moet houden. Echter zou ik wel toekomstgericht kijken en eerder naar een nieuwe haf kijken dan naar een shet. Een shet kan je er altijd nog bij nemen, ze gooien ze naar je hoofd. Ik zou als je er een gaat kopen gewoon goed kijken naar het karakter, zie je die bij jouw paard? Kijk hoe hij/zij is met andere paarden etc. Eerste dagen gewoon met een draad tussen, ze wennen uiteindelijk wel goed aan elkaar.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 15:37

Maar er komt hoe dan ook een shet, rijpony is nog niet zeker. Als ik een rijpony heb wil ik daarmee lange buitenritten maken, dan moet er sowieso een shet zijn die Cindy gezelschap houdt.

Dus nee het wordt wel echt eerst een shetlander, wellicht later als alles gesetteld is (ikzelf ook haha) op zoek naar een nieuwe pony om mee buiten te rijden.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 15:57

Of je zoekt een Shetlander die ook beleerd is voor de wagen. Kun je in de tussentijd mennen en is het ook nog leuk als er een rijpony bij is gekomen.
Heb mijn Penny ongezien van marktplaats geplukt. Beste koop ever!Afbeelding

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 21:56

Ik zou ze tegelijk op de nieuwe lokatie bij elkaar in de wei zetten, geen draadje er tussen. Niet de 1 al een week daar en dan pas de ander maar allebei tegelijk dan gaat dat helemaal goed komen.
Dit werkt bij koeien, varkens en ook bij paarden.
Het is heel eenvoudig, ze staan allebei tegelijk in een vreemde wei dus ze hebben allebei het zelfde nieuwe territorium en hoeven en gaan niet vechten om het te verdedigen.
Dit wil niet zeggen dat ze gelijk vriendjes zijn maar ze verdragen elkaar in de zelfde wei.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 22:35

Mijn paard had op de pensionstal een hekel aan kleine pony's. Deed ze heel nukkig tegen, ook tegen de (toen nog verzorg)pony van zoon. En toen kwamen ze aan huis te staan, zij, die kleine pony en nog een uk. Ging prima! Ze zijn nu helemaal verknocht aan elkaar en spelen ook leuk samen. Andere situatie, aan elkaar overgeleverd en meteen was dat nukkige over.
Ik zou ook niet te moeilijk doen en meteen op nieuwe plek nieuwe pony introduceren.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 22:16

Dionnevdkaal schreef:
Ik zou ze tegelijk op de nieuwe lokatie bij elkaar in de wei zetten, geen draadje er tussen. Niet de 1 al een week daar en dan pas de ander maar allebei tegelijk dan gaat dat helemaal goed komen.
Dit werkt bij koeien, varkens en ook bij paarden.
Het is heel eenvoudig, ze staan allebei tegelijk in een vreemde wei dus ze hebben allebei het zelfde nieuwe territorium en hoeven en gaan niet vechten om het te verdedigen.
Dit wil niet zeggen dat ze gelijk vriendjes zijn maar ze verdragen elkaar in de zelfde wei.

Ja dat klinkt ook wel weer logisch. En zou ook het meest praktisch zijn!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 22:29

Zelf zou ik gewoon verhuizen en dan daar het nieuwe maatje ontmoeten, ze zal waarschijnlijk wel blij zijn dat er in ieder geval een maatje is, ze is ook in een vreemde omgeving en zal dan daar steun aan vinden, lijkt mij.
Je kan nooit zeker weten hoe het loopt maar op een vreemde plaats zoeken ze meestal steun bij elkaar, dat maakt het juist makkelijker.