Wat is dat nou een klik met je paard hebben?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 20:36

Sjolvir schreef:
Een klik is uiteindelijk wederzijds vertrouwen hebben en weten wat je aan elkaar hebt, die komt niet ploeps spontaan uit de lucht vallen,

Dat vind ik nou juist wel. Dat je al heel aan het begin het idee hebt van 'oh, wij zien elkaar!'

Een band, iets wat standhoudt over langere tijd, dat is iets waar je aan moet werken en die niet uit de lucht komt vallen. En dat kan ook prima zijn bij paarden die je gewoon steeds beter leert kennen. Maar zo'n klik, dat is voor mij ook echt iets van het eerste moment. En die heb ik vaker gehad. Het is de reden dat ik uberhaupt ben doorgegaan met paardrijden: de klik die ik had met de pony in mijn tweede les. Daar zat niets achter, dat was juist wel spontaan.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 22:01

Hutcherson schreef:
Qimm schreef:
Een klik vind ik juist het minst met uiterlijke kenmerken te maken hebben :=

Vind ik niet.
Met een volbloedpaard zal ik nooit een klik hebben. Net als met een tinker of shetlander.
Past niet bij me qua uiterlijk.

Dat kan voor jou misschien zo werken, voor mij oog niet. Ik klik op karakter en uitstraling. Maar vind het een opmerkelijke manier, klikken op uiterlijk.

Blazy

Re: Wat is dat nou een klik met je paard hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 05:59

Ik vind het ook lastig uit te leggen.

Een klik hoeft allereerst niet wederzijds te zijn.

Met beide paarden waar ik voor zorg op de zorgboerderij heb ik een klik.
Had jij mij vorig jaar gezegd dat ik op een paard hoger dan 1.65 zou gaan galopperen had ik je vriendelijk voor gek verklaard. Op Kelan durf ik dat. Sterker gezegd, ik heb zelfs al zonder zadel op hem gereden. Ik accepteer zonder moeite wat hij al dan niet fijn vind. Het is mijn maatje waar ik vertrouwen in heb <3

Blazy is mijn beertje, lekker tutten, lekker wandelen. Bij iedereen graast hij tijdens het wandelen. Bij mij niet. Ik voel mij fijn bij hem en ook hem begrijp ik.

Dan Raija van de manege. Ik moest nooit iets hebben van voorwaartse paarden/pony’s. Bij haar vind ik het prima.

Het gevoel van mij voor hun gaat dieper dan bij bv Elvira waar mijn collega mee werkt. Ik geef echt wel om haar maar zo fijn als voorgenoemde 3 paarden/pony’s nee dat heb ik niet. Het onvoorwaardelijke vertrouwen in haar mis ik ook.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 06:12

Feromisa schreef:
Een paard voelt altijd of jullie de juiste match zijn. En dit zal hij laten merken.

Ik ken iemand die haar paard kocht. Haar paard wilde echter niet door haar gepoetst worden. Liep niet mee aan de halster. En haalde uit met bijten als ze in de buurt kwam.

Het paard ging naar een andere eigenaar, en het paard wilde ineens wel meelopen. Beet nooit, en genoot van het gepoetst worden.

Dit kon mijn verhaal over mijn eerste paard zijn!
Ik kocht hem als potentieel sportpaard. Maar ik ben weliswaar een enorm fanatieke ruiter en trainer, ik ben geen snelheidsduivel.
Paard ergerde zich aan mij, ik aan hem. Veel trainers, therapeuten en véél ongelukken verder... heb ik hem verkocht. De druppel? Toen hij mijn arm uit de kom trok.
Hij ging naar een bevriende trainer voor de verkoop. Zij kon er prima mee werken. Hij werd verkocht aan een andere dame. Die heeft er team penning wedstrijden mee gereden en cowhorse wedstrijden. Vond hij echt leuk. Hij was wél een snelheidsduivel. Later heeft hij zelfs nog in kinderlessen meegelopen. Zó kan het dus lopen als je écht géén klik hebt.
Eerste paard in mn leven waar ik absoluut niet mee kon werken.

Toen ik mijn huidige kocht - echt op basis van haar toenadering, de blik in haar ogen en het feit dat zij met haar hoofd tegen de schouder kwam staan die haar voorganger zes weken ervoor uit de kom getrokken had... - en zij na de verhuizing naar mij toe heel stressy was, dacht ik ook echt 'niet wéér he...', maar gelukkig was dat pure verhuisstress en zij is dus écht écht écht mijn maatje.

Amy111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 07:57

Ik denk dat een paard vaak opzoek is naar een gelijke. Dus een harder paard zoekt wat meer weerstand en respecteert dat dan ook. En een gevoelig paard respecteert wat meer begrip en geduld. Als je dit aanvoelt ontstaat die klik erg snel!

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:19

Dat is voor iedereen persoonlijk denk ik.
Ik ben toen voor mijn merrie wezen kijken, kende verder alleen de basis en hield niet zo van al die drukte etc.
Eerst was ze wat afwachtend maar toen ik bij haar stond was het gelijk neus op mn borst en toen had ik het idee dat het goed zat.
Fokker had datzelfde idee en heb ik haar toen gekocht. Heb geen moment getwijfeld ook

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 13:17

"UIterlijk" heb ik dan weer stuk minder, ja, moet wel iets leuks zijn in mijn ogen, maar reed een AV, wou een AV of springpaard kom thuis met een Fjord..
Ging voor een sportpaard (poging 2) na lang zoeken zag ik stippel op marktplaats, dacht! DIE! kon er nauwelijks de bak mee rond komen, maar dat was hem! 2 dagen later terug geweest en had na kunnen denken over hoe je hem moest rijden en toen snapten we elkaar. Helaas afgekeurd op de foto.
Toen uiteindleijk thuis gekomen met een zwarte knabstrupper (mag duidelijk zijn ik wou er 1 met stippen)

Wat ik wel fijn vind is dat doordat ik op maneges heb gereden (gelukkig eentje waar ook veel handelspaarden langs kwamen en wel leuke paarden stonden) ook geleerd dat ik van hele diverse soorten paarden kan houden, waarbij de looks leuk zijn, maar secundair aan de rest.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 14:43

Qua uiterlijk gaat mij vooral om uitstraling.. Daar "val" ik heel erg op. Dat had ik ook bij mijn Canadese paard en al zijn broers. Allemaal brede kaken en hele lieve oogjes met een zachte blik. Daar heb ik echt een zwak voor :D
Even ter beeldvorming, dit zijn ze: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5D435D27 rechts is mijne, links is zijn broer. Totaal verschillende paarden qua bouw: Mud (rechts) is heel stevig gebouwd en vrij klein, meer richting koudbloed terwijl Trouble (links) vrij groot is en redelijk rank gebouwd, meer richting warmbloed. Wel hebben ze hetzelfde koppie en daar val ik echt voor. Was bij beide op slag verliefd maar met Mud uiteindelijk veel meer gedaan en daar dus echt een band mee opgebouwd. Band en klik zijn voor mij trouwens 2 totaal verschillende dingen.. Klik kan je in 1 keer hebben maar een band moet je gewoon echt opbouwen.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 13:37

Ik zou zeggen dat een klik meer te maken heeft met de trainbaarheid van een paard en de trainingsskills van de eigenaar. Daar komen nog een heleboel andere karaktereigenschappen bij kijken (bij zowel paard als eigenaar).
Is een paard bijvoorbeeld goed getraind en volgzaam en heeft de nieuwe baas niet veel geduld, kan dat toch een goede match zijn.
Heeft een paard een opdringerig en lastig te trainen karakter, dan heb je veel sneller een klik als de trainer daar een uitdaging in ziet en geduld heeft.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 13:46

Bambi1995 schreef:
Wat betekent het voor jullie als mensen zeggen ik heb een klik met het paard en het paard heeft een klik met mij. Of ik heb geen klik met het paard. Ik ben benieuwd wat daar nou eigenlijk onder gezien word? Omdat ik wel weer een paard zou willen kopen vind ik het ook wel handig om te weten.

Voor mij is de eerste klik een soort verliefd worden. Ik moet dat gevoel echt hebben, anders neem ik een paard niet mee. Bij mij blijven ze voor de rest van hun leven, dus alles moet voor mij kloppen. Zo heb ik hele correcte paarden bekeken die het gewoon nèt niet voor mij waren.

Daarna, ja het is net een relatie, wordt het bij mij gewoon wel een houden van. :') Mijn paarden zijn mijn maatjes. Ik vind ze tof! <3 Natuurlijk hebben ze allemaal een verschillend karakter en daar pas ik dan ook de training wat op aan, maar dat vind ik juist leuk. Ik houd er van om te puzzelen naar wat wel of niet werkt voor een paard. Ik heb er vier en ze zijn me allemaal even lief, net als de twee die helaas overleden zijn. Geen klik hebben met een dier ken ik zelf niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 14:23

Jessix schreef:
Bambi1995 schreef:
Wat betekent het voor jullie als mensen zeggen ik heb een klik met het paard en het paard heeft een klik met mij. Of ik heb geen klik met het paard. Ik ben benieuwd wat daar nou eigenlijk onder gezien word? Omdat ik wel weer een paard zou willen kopen vind ik het ook wel handig om te weten.

Voor mij is de eerste klik een soort verliefd worden. Ik moet dat gevoel echt hebben, anders neem ik een paard niet mee. Bij mij blijven ze voor de rest van hun leven, dus alles moet voor mij kloppen. Zo heb ik hele correcte paarden bekeken die het gewoon nèt niet voor mij waren.

Daarna, ja het is net een relatie, wordt het bij mij gewoon wel een houden van. :') Mijn paarden zijn mijn maatjes. Ik vind ze tof! <3 Natuurlijk hebben ze allemaal een verschillend karakter en daar pas ik dan ook de training wat op aan, maar dat vind ik juist leuk. Ik houd er van om te puzzelen naar wat wel of niet werkt voor een paard. Ik heb er vier en ze zijn me allemaal even lief, net als de twee die helaas overleden zijn. Geen klik hebben met een dier ken ik zelf niet.

Ik wel. Als je wel een klik kunt ervaren,is het ook mogelijk geen klik te ervaren.En dat is iets wat van beide kanten moet komen.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 14:27

Net als bij mensen. Soms ontmoet je iemand en merk je dat het voegt, ondanks dat je nog niet helemaal weet waarom. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 14:35

anjali schreef:
Jessix schreef:

Ik wel. Als je wel een klik kunt ervaren,is het ook mogelijk geen klik te ervaren.En dat is iets wat van beide kanten moet komen.

Dat ervaar ik ook, zie eerste stuk van post. :j Maar mijn tweede stuk gaat over mijn eigen dieren, allemaal verschillend en met allemaal een klik. Nog nooit een gehad waar ik geen klik mee had.

NAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 22:24

Ik denk dat je pas echt weet of een paard bij je past, als je hem een tijdje hebt. Meestal ga je een aantal keer proefrijden en moet hij qua profiel bij je wensen passen (stokmaat, leeftijd, niveau). Maar mijn paarden bleken daarna echt nog over veel meer eigenschappen te beschikken die op het eerste oog niet naar voren kwamen.

Ik heb mijn eerste paard verkocht omdat ik ‘de’ klik uiteindelijk niet had. Toch heb ik hem 3 jaar gehad en ontzettend veel plezier met hem gehad. Maar qua karakter botste het te veel.

Nu ik mijn tweede paard een half jaar heb, snap ik eindelijk wat mensen met DE klik bedoelen. Dit paard past helemaal bij mij! Zachtaardig, vergevingsgezind, werkwillig.. echt een geweldig paard. Toen ik hem zag riep ik direct dat deze het niet ging worden. Maar toen ik erop ging zitten voelde ik me direct heel veilig :) pas later ontdekte ik ál zijn geweldige eigenschappen. Dit paard gaat nooit meer weg.

Oftewel klik? Laat zowel je gevoel als je verstand spreken :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 22:57

Hutcherson schreef:
Qimm schreef:
Een klik vind ik juist het minst met uiterlijke kenmerken te maken hebben :=

Vind ik niet.
Met een volbloedpaard zal ik nooit een klik hebben. Net als met een tinker of shetlander.

Zo dacht ik ook...
Vond arabieren, vossen en ruinen absoluut niet mijn type.
Ik ben meer een Engels volbloed type (Gelders heeft ook wel iets), merrie en alles behalve vos.

Jaren geleden ging met mijn opa kijken bij een Haflinger voor hem.
Dat bleek niets te zijn helaas.
Stond een arabier op stal (je raad het al, vos en ruin) en die heb ik meegenomen.
Geeneens geprobeerd (niet rijden of los laten lopen in de bak), prijs overeengekomen en inladen die hap.
Iets sprak mij direct aan, er was (vanuit mij) een klik.

Nu heb ik wederom een ruin/arabier/vos staan.
:+
Maar ook een echte merrie (kruising EVxGelders). :D

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 23:57

Qimm schreef:
Hutcherson schreef:

Vind ik niet.

Dat kan voor jou misschien zo werken, voor mij oog niet. Ik klik op karakter en uitstraling. Maar vind het een opmerkelijke manier, klikken op uiterlijk.

Jij klikt ook op uitstraling.
Zelfde als iemand leuk vinden... Het uiterlijk moet je aanspreken voordat je het karakter leert kennen.
Soms gebeurt het andersom, dan leer je iemand per ongeluk kennen en dan klikt het opeens. Maar als je bij wijze van een paard gaat kopen dan hoor je met 1 bezoek te weten /voelen of je nog een keer gaat kijken (of dus de eerste klik er is) en dat doe je voornamelijk op uiterlijk.

Als je toevallig in aanraking komt met een paard is het anders.
Maar als je advertenties kijkt dan kijk je toch naar uiterlijk. Tenminste, ik sla de arabische volbloeden, tinkers, fjorden etc over.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 00:34

Ik wou never nooit niet een Fries, ik wou geen merrie en wat voor paard het ook ging worden, hij moest beleerd zijn onder zadel.

Ik ben toen met tegenzin gaan kijken bij een paar mensen die nog wat paarden te koop hadden staan. En daar stond ze, op stal te schreeuwen naar de paarden buiten. Een friese merrie van 5 die alleen wat voor de kar had gestaan, nog met zomereczeem ook. En diezelfde dag nog gekocht, was liefde op het eerste gezicht. Zelfs de oude eigenaar zei het want ze stond eigenlijk niet eens te koop. :') . Stond ik dan met mijn bek vol tanden een een Fries paard aan mijn touwtje.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 05:55

Hutcherson schreef:
Zelfde als iemand leuk vinden... Het uiterlijk moet je aanspreken voordat je het karakter leert kennen.
Soms gebeurt het andersom, dan leer je iemand per ongeluk kennen en dan klikt het opeens. Maar als je bij wijze van een paard gaat kopen dan hoor je met 1 bezoek te weten /voelen of je nog een keer gaat kijken (of dus de eerste klik er is) en dat doe je voornamelijk op uiterlijk.

Maar als je advertenties kijkt dan kijk je toch naar uiterlijk. Tenminste, ik sla de arabische volbloeden, tinkers, fjorden etc over.

Uitstraling is wat mij betreft iets heel anders dan uiterlijk. En dat je een bepaald ras/kleur/uiterlijk/geslacht niet zou willen hebben betekent niet dat je er niet mee kunt klikken. Ik wilde ook geen saaie bruine KWPNner, ik wilde een spanjaard :=

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 07:14

Ik zag het vorig weekend nog. Met stalgenootjes voor de gezelligheid bij een kennis op visite die een handeltje ernaast heeft. Stalgenoot B (die echt niet van plan was een paard te kopen) stond bij een geinige vos en het stroomde gewoon tussen die twee. Paard vond B echt leuk en B vond paard echt leuk. Stukje aan touw mee gelopen, paard even zien loslopen en verkocht!

Zo sta je daar dan ineens met je eerste eigen paard aan het touw!

Das voor mij de klik!

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 10:00

Met mijn eerste paard had ik de klik. Voelde me er zo vertrouwd op met test rijden. Die is meegegaan. Maar helaas door zware blessure in moeten laten slapen.

Daarna op zoek naar iets nieuws. Stonden 4 leuke op stal. Ik heb er 2 proef gereden en degene die vanaf moment 1de klik met mij had uiteindelijk gekocht. Ik was in de stallen aan kijken en de veel te grote en magere schimmel koos mij uit. Hij legde neus in mijn nek.
Uiteindelijk toch opgestapt (wilde geen schimmel en vond hem veel te groot) en wat voelde ik me veilig en vertrouwd.

Nu na 5 maanden legt hij nog steeds neus in mijn nek en geeft kusjes. Zo geen spijt van deze koop gehad. Hij is zo fijn en eerlijk. Hij doet echt alles voor me, de band is zo goed!

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 10:11

Mijn paard en ik hebben wel naar elkaar toe moeten groeien, ging haar voor de fokker rijden voor de verkoop, uiteindelijk bleef ze en heb ik haar na een tijd zelf gekocht...

We kunnen heerlijk rijden samen, maar soms ook ergeren aan elkaar, maar zodra ik in de buurt ben is ze er, ze kan nog achterin op het land staan zodra ze me ziet komt ze, liefst in een fanatieke draf of galop, wanneer ze op stal staat wil ze aandacht van me en dwingt dat wel af als het te lang duurt, het is gewoon mijn prinsesje, ondanks dat onze karakters soms botsen...

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 10:19

Qimm schreef:
Hutcherson schreef:

Uitstraling is wat mij betreft iets heel anders dan uiterlijk. En dat je een bepaald ras/kleur/uiterlijk/geslacht niet zou willen hebben betekent niet dat je er niet mee kunt klikken. Ik wilde ook geen saaie bruine KWPNner, ik wilde een spanjaard :=

Uitstraling is imo toch echt uiterlijk hoor.. Is iets wat je aan de buitenkant meteen ziet. Uitstraling is niet alleen hoe het paard uit de ogen kijkt (wel een heel groot gedeelte), maar ook hoe het beweegt en wat voor'n energie hij uitstraalt. Dat hoort imo allemaal toch echt bij uiterlijk.
Ik zou ook niet zo snel zeggen 'oh ik zou nooit een *ras/ kleur* kopen'. Want dat weet je van te voren inderdaad gewoon echt niet. Uiteindelijk kwam ik ook met een bruine quarter ruin aan, terwijl ik van speciale kleurtjes houd en gek van het gelderse ras was/ben (wat echt het tegenovergestelde is van een quarter). Maarja, again, toen ik hem voor de eerste keer zag was ik al direct verliefd. En dat was toch echt voor een groot deel zijn uitstraling, dus uiterlijk, want ik had nog echt geen interactie met hem gehad.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 10:25

Dan zitten we dus met een definitie verschil en bedoelen we hetzelfde.
Ik vind uitstraling het innerlijk wat je aan de buitenkant kunt zien. En uiterlijk is kleur, grootte, aftekeningen etc.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 14:26

Inderdaad ontzettend persoonlijk en verschillend denk ik. Ik vind heel veel paarden leuk, maar leuk vinden is niet per definitie dé klik hebben, heb ik ontdekt. Ik was (en ben) gek op mijn eerste merrie, al is zij qua karakter absoluut niet wat ik voor mezelf uit zou kiezen. We zijn bij elkaar gekomen door toeval, zijn naar elkaar toe gegroeid en ik had er heel veel verdriet van toen ik haar achter moest laten toen ik zelf 120 km verderop ging wonen.
Ik was nog niet op zoek naar een eigen paard maar had wel een idee er over; een stevige D of E pony ruin, al wat levenservaring en beleerd, om lekker mee buiten te kunnen rijden. Maar toekomstmuziek, nog niet. Eerst verhuizen, settelen, wennen aan mijn nieuwe baan. Dan zouden we rustig op zoek gaan.
En toen zag ik een advertentie en bleef ik kijken en alles schreeuwde: dit is mijn paard!
Ik ging kijken om mezelf er van te overtuigen dat het niets voor mij was, maar nog voor ik daadwerkelijk verhuisd was stond het paard bij ons op stal.
Deels was hij wat ik zocht (stevige D pony, ruin nadat ik daar wat aan had laten doen), grotendeels gewoon niet (jong, onbeleerd, nul levenservaring). En dat is echt niet altijd makkelijk geweest, maar ik heb nooit spijt gehad want hij is in alles mijn paard. Ik heb nog nooit zo'n connectie met een dier gevoeld, ik voel me goed bij hem en hij (zo lijkt het iig ;) ) bij mij.
Een gevoel gebaseerd op uitstraling en een onderbuikgevoel. 100 redenen om hem niet te kopen, maar één om het wel te doen was genoeg: dat gevoel!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 14:32

'De klik' ik weet niet zo goed wat dat is. Ik heb wel degelijk een band met onze paarden (en met alle paarden die we ooit gehad hebben) en de band die ik heb is anders dan de band die de wederhelft met ze heeft.

Bij De Dais was onze band oorspronkelijk gebaseerd op wederzijds disrespect (vrouwen onderling denk ik? :)) ) en tegenwoordig kunnen we heel goed samen door 1 deur. We weten wat we aan elkaar hebben, kunnen op elkaar bouwen en als ik de stal binnen kom weet ik ook gelijk hoe de pet staat.
Ik kwam vorige week binnen en mevrouw begroette mij met haar oren strak in de nek en een boze blik, ah, de wormenkuur die begin april gegeven zou worden was toegediend :') :)) (en gezien de reactie hield ze mij daar voor verantwoordelijk :+ )