Hoe adaptief zijn paarden bij verschillende personen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:49

haha mijn zeer sensibele merrie laat een ander al niet eens opstappen
en als er al iemand op hardhandige wijze op komt (want ze vlucht) is het dikke paniek
dat vindt ik prima... er hoeft ook niemand anders op

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:52

Oh dat weten paarden heel snel. De andere verzorgster van mijn vp werkt met fluitjes, ik met beenhulpen en klikjes.
Als ik er ben negeert hij fluitjes volledig en bij haar negeert hij klikjes volledig, en beenhulpen ook voor een groot deel. Ook heeft hij haar er tijdenlang van overtuigt dat hij vanalles niet kon, terwijl hij die dingen bij mij wel kon. Zelf hoefjes optillen bij het krabben, stilstaan met opstappen, achteruit..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:09

Paarden passen zich inderdaad heel snel aan. Manegepaarden kunnen van ruiter tot ruiter verschillend zijn, zelfs in 2 aaneensluitende lessen of proefjes, al hebben ze natuurlijk ook echt een eigen karakter. Ik heb eigenlijk ook niet het idee dat ze dat erg verwarrend vinden, behalve als ze nog erg jong of onervaren zijn en gewoon echt niet snappen wat ze moeten doen. (Van de andere kant, de paarden die dat wel verwarrend vinden blijven meestal niet op de manege natuurlijk.)
Ze reageren gewoon op dat wat er is, op dat moment.

Een van de interessante momenten was trouwens ook omgekeerd. Ik kon het prima vinden met een van de pony's, die ook over het algemeen fijn liep, goed te sturen was en geen fratsen overwoog als ineens wegduiken naar het hooi ofzo. En daar hoefde ik niets bewusts voor te doen. Tot ik me een dag niet lekker voelde en dus gewoon een beetje wilde zitten - toen kreeg ik meteen ook een hele andere pony terug, die achter de voorganger aanhobbelde, hoekjes afsneed, niet aan het been was en uiteindelijk het gras in dook. Zo snel kan dat gaan. En de week daarop was ik weer fitter, en konden we het zonder enige moeite weer oppakken.

Tegelijkertijd herkennen paarden me wel degelijk. Ik heb het idee dat als ik drie of vier weken achter elkaar iets doe met een paard (en dat is dan maar 1 keer per week), ze me toch een aantal weken tot een paar maanden blijven herkennen.

k_m

Re: Hoe adaptief zijn paarden bij verschillende personen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:13

Mijne loopt braaf in tempo bij Mn trainster er bij mij niet :+ te lief geweest in het begin en daar profiteerde ze van haha

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:36

Hier nog een. Heb een oudere merrie die bij mij onder het zadel nog al eens kan klieren. Bij schrikken wegspringen/rennen, drammen, etteren als ik iets vraag wat haar niet zint. Echter als ik mijn zusje van 13 erop zet zet ze geen stap verkeerd. Zal ze echt niet zomaar een gekke sprong maken of wegrennen. Ze schrikt wel eens, maar niet met de overtrokken reacties die ze bij mij nog wel eens geeft, de dramaqueen :').

Aan de hand ook, bij mij weet ze dondersgoed wat de regels zijn en luistert ze keurig als ik haar ergens neerzet. Kan de staldeur open laten staan zonder dat ze wegloopt etc. Als mijn tante haar verzorgt als ik moet werken ofzo is dat totaal niet het geval. Niet stilstaan, draaien, ontsnappen als ze de deur open laten met opstrooien ofzo. Tante hanteert totaal geen regels en is niet consequent dus paard maakt er een feestje van. Bij mij weet ze dat het niet mag dus laat ze het uit haar hoofd. Helaas houd het wel in dat als ik om wat voor reden dan ook een paar dagen geen tijd had, dat ik weer even tijd moet besteden aan de opvoeding. Want dan gaat ze het toch bij mij ook weer proberen :')

En ik weet meer paarden die compleet anders zijn afhankelijk van de persoon. Vind het altijd wel fascinerend. Ze zijn zo slim!

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 22:28

Mijn merrie is op de grond heel makkelijk. Kinderen kunnen er grondwerk meedoen. Kinderen en echt beginnende ruiters kunnen onder het zadel ook vanalles doen met haar.

Maar ik heb nu al meerdere bijrijders gehad waarbij ze echt niet te doen was voor hun. Sprong zijwaarts over het hek van de bak en dat voor een fries.
Bij de tweede kon ze niet anders dan bokken.
Derde kreeg haar niet naast de opstap, nooit niet.
En bij de vierde was ze soms ineens kreupel aan de achterkant. Maar draafde iemand anders op haar weg niks meer aan het handje.

Toen mijn vriendin toen eens vroeg of die hem eens mocht proberen had ik er eerste instantie een hard hoofd in, maar die reed er dan zo weer meer weg. Die straalde rust en ontspanning uit.
Laat ik het er maar op houden dat ik geen bijrijders meer heb. Tot nu toe kunnen alleen ruiters haar rijden als ik ze precies de knoppen uitleg en ze haar met respect behandelen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 22:41

Mijn pony's lopen op de zelfde dag vrolijk bixie onder het zadel (of B voor de wagen) en Z met mij voor de wagen, ook als er maar 10 minuten tussen zit.
Met iedere ruiter/rijder op zijn eigen nivo.

Mijn Dennis kon als hengst bij mij wel heftig zijn. Met zijn verzorgstertje van 10 met redelijk wat ervaring was hij braaf maar wat eigenwijs. En met een beginner doodbraaf.
En als we er omstebeurt op stapte was hij ieder keer anders. Nooit stout of of gevaarlijk, maar wel voor iedere ruiter op eigen nivo.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 23:31

Xyzutu, goed verhaal, haha! Paarden zijn ook leuk gewoon.

Ik heb altijd les gegeven en mensen mochten me altijd tussendoor bellen als er problemen waren. Iemand verteld me een probleem, dus we werken eraan en tijdens de les alles goed. Week daarna belt ze dat ie het weer doet....Dus ik zeg, ik wip even langs als je aan het rijden bent en bekijk het van een afstandje. Ik kom aan, zie het probleem, ga in de bak staan en het is klaar.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 01:35

Wat leuk dat je paard zo aan de ruiter aanpast Dennis.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 06:08

Mijn eerste paaard wist precies wie ze op haar rug had. Met mij wist ze precies wat ze wel en niet kon. Zette ik er iemand op die bang was of gewoon een klein kind dan liep ze heel voorzichtig. Mmaar als iemand echt kon rijden mmoest ie toch echt wel wat doen om haar daar te krijgen. Niet bokken of steigeren maar wel kop in de lucht gooien. Links willen waar ze rechts moest. Beetje tegendraads doen zeg maar. Maar ze was zo vertrouwd en lief.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 06:33

Ik heb het altijd grappig gevonden dat de manege paard tijdens een beginners les ,geen stap verkeerd toen.Maar de paarden een 1 uur later tijdens de gevordenen gaan ze lopen klieren,bokken.En ineens alles eng vinden terwijl ze een 1 uur eerder nergens iets eng vonden

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 09:58

Ja hoor dat weten ze dondersgoed. :+

Het meisje van 13 wat hier rijdt kan bijvoorbeeld de fries niet zonder bit rijden. Dan is hij vervelend, luistert niet en gaat er steeds vandoor. Terwijl ik hem ruim 10 jaar zonder problemen bitloos heb gereden en nu zo op kan stappen met een touwtje om de nek. :P Net als dat hij schooit bij de eigenaresse omdat hij het daar altijd voor elkaar krijgt een koekje te krijgen. Bij mij doet hij het niet want het levert hem niets op. Vriendin van mij wordt altijd afgelebberd, omdat hij dan een koekje krijgt. Bij andere mensen doet hij het niet. Ze zijn wat dat betreft rete slim!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 18:51

Maar ik denk niet dat het echt het paard zelf is dat voortdurend zijn gedrag aanpast. Ik denk dat een paard eigenlijk wel altijd min of meer hetzelfde doet en hetzelfde op dingen reageert, maar dat het dus afhankelijk is van de persoon wat daar verder uit voort vloeit.

Neem nu bv. een paard dat er van houdt om regelmatig uit te testen of de grenzen nog liggen waar ze lagen, dat paard zal zowel bij persoon A als bij persoon B regelmatig uitproberen. Het enige verschil is dat persoon A kordaat zegt: ja, de grenzen liggen toch nog echt wel waar ik ze gelegd heb. Terwijl persoon B onzekerder is en zich laat overstemmen en dan maakt het paard daar inderdaad dankbaar gebruik van.

Op zich is het dus niet het paard dat "anders" doet bij de verschillende personen. Het paard doet initieel hetzelfde, maar verkrijgt ander resultaat waardoor er weer ander vervolggedrag komt.

D_M_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 20:29

@Gini, dat is wel een goed punt!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 20:35

Zou ik aanvankelijk ook denken gini. In veel situaties ook waar. Maar zoals mijn post op pagina 1 al aangeeft, gaat die vlieger niet altijd op is mij gebleken :)

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 20:36

Paarden weten verdomd goed wie er mee bezig is. De laatste was een hele aparte. Vreemde mensen was hij absoluut niet gek van. Zelfs de man die hem elke dag voerde en binnen en buiten zette was hij bang voor ( heeft hem nooit verkeerd aangeraakt). Met rijden ook een hele aparte. Als mijn instructeur er wel eens op kroop om te voelen was het inees een heeel ander paard. Heel gespannen tot ik er weer op kroop. Niet laten aanraken in de piste door instructeur of uberhaubt iemabd anders. Heel apart paardje was het !

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 20:40

...we weten allemaal dat paarden kudde dieren zijn, maar de ingewikkelde structuren binnen de kudde zijn minder bekend.
Er is geen militaire rangorde : "die is de hoogste, die iets lager, etc etc.etc" - per twee paarden wordt er individueel bepaald wie er hoger in rang staat.

En in grote lijnen doen ze precies hetzelfde met ons mensen: per combinatie mens paard moet iedere keer bekeken worden 'hoe of het zit'.

D_M_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 20:58

@Janneke2, dat is een eyeopener voor mij :). We gaan denk ik te vaak van een vastgestelde rangorde (ook tussen ruiter en paard) uit, maar die sociale regels zijn niet zo gemakkelijk dat ze voor eens en altijd hetzelfde betekenen, en de onderlinge verhoudingen worden iedere keer opnieuw bevestigd of ontkracht.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 21:48

Gini, ik ben geneigd om ja en nee te zeggen.

Ja: paarden reageren heel snel op veranderingen in je eigen houding. Fijn, want je krijgt daarom ook makkelijk een kans om het anders te doen. Stap anders de stal in en je hebt al een ander paard.

Maar tegelijk ook nee: want het is toch meer dan dat, paarden gaan langdurige sociale relaties aan, en niet alleen maar in het moment. Dat moment is nog steeds wel heel belangrijk, maar herkenning en bekendheid speelt toch ook een grote rol.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 11:39

mellamoshan schreef:
Zou ik aanvankelijk ook denken gini. In veel situaties ook waar. Maar zoals mijn post op pagina 1 al aangeeft, gaat die vlieger niet altijd op is mij gebleken :)

Maar zelfs het verschil tussen 'zet er een beginner op en zet er een ervaren ruiter op', is volgens mij initieel een verschil bij de mens. Een beginner is blij dat die op een paard zit en zit gewoon, paard is blij dat die lekker kan sjokken en sjokt gewoon. Een ervaren ruiter wilt rijden, controle, paard moet doen wat ik zeg, wanneer ik het zeg, het gewone zitten en het gewone sjokken valt weg. Paard reageert en past zich aan aan deze nieuwe situatie.

Nu, uiteraard is een paard geen robot met 1 vooringesteld gedragspatroon. Het paard past zich zeker aan in bepaalde omstandigheden. Maar ik ben er minder van overtuigd dat die verandering in de aard zit, maar meer in de omstandigheden. Een van nature schrikkerig paard zal altijd een schrikkerig paard zijn. Wanneer dat paard bij een typische "dwangruiter" terecht komt die het wel even oplost door middel van trekken en duwen en vooruit schoppen en roepen en slaan, dan zal dat schrikkerige gedrag zich duidelijk manifesteren en zit je uiteindelijk met een heel onzeker dier dat als het ware constant met de staart tussen de benen loopt. Zet je dat paard bij een rustige ruiter die de tijd neemt en die het paard zelfzekerder maakt, dan zal het paard meer vertrouwen hebben, net iets minder vaak schrikken en ook het schrikgedrag zelf zal minder fel zijn. Maar als je dat dier dan weer terug naar de eerste persoon laat gaan, zit je binnen de kortste keren weer met een bang paard.

Het gedrag past zich dus inderdaad aan aan de omstandigheden, maar ik zie dit niet als een bewuste en weldoordachte aanpassing vanuit het paard zelf. Initieel reageerde het paard namelijk hetzelfde, maar het vervolggedrag kan anders zijn naargelang de omstandigheden (en die omstandigheden kan je meestal gewoon benoemen als 'de mens'). :D
Nu, uiteindelijk is wat ik zeg maar een kleine nuance, want ook in mijn "theorie" kan je dus wel stellen dat een paard in zekere mate adaptief is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:30

Leuke vraag!
Ooit op de manege als ruiter op pony x gezet in de beginnersles. Niets aan de hand. Later (half jaar, jaren? Geen idee) weer op de betreffende pony gereden. Nu als ruiter die toch wel zeker in het zadel zat. O wacht, in het zand...
Pony was voorzichtig met beginners, maar testte de wat meer ervaren ruiters uit. En goed ook :+
Als je dan kon blijven zitten kon je daarna lezen en schrijven met hem. Ik kon dat dus duidelijk niet :D

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:11

Bubblewrap schreef:
Leuke vraag!
Ooit op de manege als ruiter op pony x gezet in de beginnersles. Niets aan de hand. Later (half jaar, jaren? Geen idee) weer op de betreffende pony gereden. Nu als ruiter die toch wel zeker in het zadel zat. O wacht, in het zand...
Pony was voorzichtig met beginners, maar testte de wat meer ervaren ruiters uit. En goed ook :+
Als je dan kon blijven zitten kon je daarna lezen en schrijven met hem. Ik kon dat dus duidelijk niet :D

Zoiets had ik ook mee gemaakt .In de beginnersles waren de paarden braaf. Een later in de gevorderde les, gingen dezelfde paarden aan het bokken en als er 1 een scheet liet. Gingen de andere paarden bokkend er van door.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:30

Ik vind dat wij als mensen er voor verantwoordelijk zijn dat je paard met meerdere mensen om kan gaan.

Ook als ze dat lastiger vinden.

Soms heb ik het idee op Bokt dat het soort van stoer is als de TS de enige is die wat voor elkaar krijgt bij een paard.

Ik denk dan, wat sneu als een paard zo aangepast is aan 1 iemand. Maakt zijn leven niet makkelijker :)

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:52

Mn zusje en ik hebben altijd dezelfde pony en paarden gedeeld (nu al zo’n 25 jaar). Met ons eerste paard hebben we ook allebei fanatiek wedstrijden gereden (t/m het Z). We hadden het er altijd over dat we eigenlijk twee paarden hadden; één die uitblinkt in de zijgangen en één die uitblinkt in de verruimingen. Als we daar nou eens één paard van konden maken :+ Was dus gewoon onze invloed waarom het één of ander er meer uitkwam, afhankelijk van de amazone.

Bij ons huidige paard is dit verschil nog niet zo uitgesproken, maar je ziet zeker verschillen icm invloed amazone, eigenlijk ook best logisch ook ;-)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 16:20

ruitje schreef:
Ik vind dat wij als mensen er voor verantwoordelijk zijn dat je paard met meerdere mensen om kan gaan.

Ook als ze dat lastiger vinden.

Soms heb ik het idee op Bokt dat het soort van stoer is als de TS de enige is die wat voor elkaar krijgt bij een paard.

Ik denk dan, wat sneu als een paard zo aangepast is aan 1 iemand. Maakt zijn leven niet makkelijker :)

Klopt hoor! Ik heb een super lief paard maar wel 1 die van onzekere ruiters nog wel eens gebruik maakt. Die gaat dan met een ‘hellup ik weet het niet’ blik richting mij stilstaan (want dan moet ik bij hem komen staan en das gezellig joh). Natuurlijk bij een echte beginner wel eens terecht maar meestal snapt hij wel echt wat er bedoeld wordt en als ik dan duidelijk maak dat een rondje draven echt wel kan hoor ik een diepe zucht en doet hij toch braaf wat hij moet doen. Naarmate ik dit vaker doe met hem merk ik echt dat hij er makkelijker in wordt. En das goed voor hem! Je weet nooit wat er gebeurt, als ik morgen wordt platgereden wil ik wel dat hij een fijne kans heeft op een nieuwe eigenaar!