Hoe wandelen met sterk nieuw paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:16

Tesss84 schreef:
Klinkt knullig mijn bericht.. ik heb jaren lang leasepaarden gehad. Die stonden op stal en bleven daar ook. Die kende ik dus al.
Dit wordt mijn eerste echte eigen paard en ineens realiseer ik me dat ik zoveel niet weet!

Goed; niet gelijk rijden maar wel direct beweging en leiderschap vaststellen. Grondwerk heb ik al een instructeur voor die er direct bij betrokken is.

Ik merk dat ik het spannend vind omdat alles nieuw is en on het dan niet goed te doen.

Rustig aan. Geef het paard een kans en jezelf ook. Heel veel paarden zijn er gewoon aan gewend dat de mensen die ze tegenkomen betrouwbaar zijn en dat ze die kunnen volgen. Hij is niet vorige week in het wild gevangen neem ik aan ;). Foutjes maken hoort erbij, word je handiger en verstandiger van.
Veel plezier met je nieuwe paard en alle nieuwe xxl spulletjes die je nodig hebt.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:16

Lieve TS van fouten maken leer je! Niemand is geboren met de wijsheid 'hoe hou je een eigen paard?'. Ik deed 12 jaar geleden dingen heel anders toen ik mijn eerste paard kocht dan hoe ik ze nu had. Ik wist bv niet beter dan dat een paard in de winter 24/7 op stal stond. Nu weet ik wel beter en dat dat slecht is. Vroeger vond ik het prima dat hij 3x per dag een hoopje kuil kreeg ik wist niet beter, dat paarden 24/7 horen te kunnen knabbelen wist ik niet. Allemaal dingen waar ik in de loop der jaren achter ben gekomen. Ondanks dit alles kan ik je vertellen dat mijn eerste paard niet boos op mij is omdat ik die dingen fout deed :P

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:19

Ik zou als tip geven om het paard vanaf aankomst lekker met de routine van de dag mee te laten doen.
Waarom zou je hem op stal laten? Wanneer alle andere paarden naar buiten gaan zal dat hem geen goed doen.
Tegen hem praten, dat klinkt leuk maar daar heeft je paard niet zoveel aan. Contact met anderen des te meer.

Hoe oud is het paard en wat wordt er nu met hem gedaan?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:23

Ts ik heb sinds 3 maanden mijn eerste pony en snap je onzekerheid volkomen. Soms heb ik ook nog dagen dat ik me onzeker voel en het allemaal niet lukt, maar geloof mij maar paarden zijn vergevingsgezind en de volgende dag doe je het gewoon opnieuw. Ik heb ook van mijn grondwerk instructrice geleerd dat als je het een keer fout doet het niet meteen het einde van de wereld is en je paard het nooit meer anders kan.

Ik heb er veel aan gehad om te leren hoe ik goed kan wandelen. We begonnen ermee in stal, touw aan het halster is het teken dat we aan het werk zijn. Als je haar uitnodigt mag ze naar voren komen, maak je jezelf groter moet ze stilstaan. Het touw bewegen is achteruit. Zodra ze deze tekens door hebben zijn we langzaam uit stal gegaan en verder uitgebouwd naar lopen langs de weg. Eerst liep ik altijd met mijn gezicht naar haar toe om haar in de gaten te houden en duidelijke signalen af te geven. Nu kan ik ook lopen met mijn rug naar haar toe maar draai wel eens om in spannende situaties.
Het geeft mij veel zekerheid om deze duidelijke regels te hebben en te weten dat ze deze snapt.

Je hebt nergens een hoofdstel met bit voor nodig of een hengsten ketting. Een (touw)halster en een lead rope van een paar meter is voldoende.

Verder gewoon doen alsof het elk ander paard is en doen wat je normaal ook zou doen. Dat geeft het paard zekerheid

Tesss84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 12:31

Allemaal bedankt voor jullie waardevolle comments!! Het is een ruin van 9 jaar die is uitgebracht in de M2. Hij is volgens de stal vreselijk braaf, nuchter, niet schrikkerig. En mijn angst is dat hij ineens op zijn nieuwe plek veranderd in het tegenovergestelde omdat ik geen M2 niveau rijd, soms onzeker ben en technisch nog veel moet leren. Vanavond ga ik weer rijden en dan ga ik over tot keuring met bloedtest. Als hij echt zo relaxed is zonder sedatie dan koop ik hem! Maar nogmaals; ik ben natuurlijk wel gespannen over alles. En juist dát baart me zorgen.. vicieuze cirkel want mijn spanning brengt spanning bij het paard en daarmee krijg ik misschien juist datgene waar ik bang voor ben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:34

Tesss84 schreef:
Allemaal bedankt voor jullie waardevolle comments!! Het is een ruin van 9 jaar die is uitgebracht in de M2. Hij is volgens de stal vreselijk braaf, nuchter, niet schrikkerig. En mijn angst is dat hij ineens op zijn nieuwe plek veranderd in het tegenovergestelde omdat ik geen M2 niveau rijd, soms onzeker ben en technisch nog veel moet leren. Vanavond ga ik weer rijden en dan ga ik over tot keuring met bloedtest. Als hij echt zo relaxed is zonder sedatie dan koop ik hem! Maar nogmaals; ik ben natuurlijk wel gespannen over alles. En juist dát baart me zorgen.. vicieuze cirkel want mijn spanning brengt spanning bij het paard en daarmee krijg ik misschien juist datgene waar ik bang voor ben.

Och meis, bedenk dat paardrijden eigenlijk niets anders is dan het het paard tussen jou en het zand houden is. Kijk er gewoon nuchter naar en al helemaal wanneer ik zo zijn karakter en africhtingsgraad lees. Een paard is een B paard bij een B ruiter en vind het allemaal prima. Het is alleen maar in je voordeel dat je een leermeester hebt gekocht dus hup erop, je vind dan het snelste de knopjes die nodig zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:35

Maar TS, je koopt toch (hopelijk) een opgevoed paard dat geleerd heeft aan een touwtje te lopen? Je koopt toch geen jaarling vers uit de opfok die nog nooit een halster om heeft gehad? Waarom zou dat paard dan met jou aan de wandel gaan?

Als je wilt voorkomen dat-ie ooit gaat denken dat-ie wel op eigen houtje naar de bak/paddock/wei mag: zorg dat je paard met z'n hoofd altijd ter hoogte van jouw schouder loopt als je 'm aan het halster hebt. Maar loop dan wel bij voorkeur, en zeker in het begin, zíjn tempo stap. Anders moet je 'm continu terug naar achter jou sturen, dat is niet handig.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:35

Ik snap je helemaal en het komt allemaal goed. Goed les nemen, ik heb iemand gekozen die ook angst training geeft en dus mijn onzekerheid goed snapt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:37

Tesss84 schreef:

Heel veel grote paarden worden regelmatig Grote Vriendelijke Reuzen genoemd en dat is niet voor niets. Zo te zien heb je een prima keuze gemaakt en kun je van dit paard enorm veel leren. Ik zal duimen voor je dat hij door de keuring komt.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:38

Een paard heeft veel meer tijd nodig om te wennen dan een of twee weken dus het stilzetten heeft geen meerwaarde vind ik persoonlijk, ik denk dat paarden gewoonte dieren zijn die veel meer baat hebben bij het gelijk aanbieden van de vaste structuur die op die stal heerst.

Meestal zit ik er de tweede dag gewoon al op voor een kort ritje (stappen, simpel drafje en simpel galopje). Voor een paard dat goed in conditie is en gewoon gereden is geweest is daar niets mis mee, dat is ook gelijk meenemen in jouw ritme.

Zeker gezien jouw spanning niet wachten met rijden, anders wordt het een dingetje en ga je er steeds meer tegenop zien, het paard is op wedstrijd geweest, weet dus wat het is om op vreemd terrein bereden te worden. Spreek gelijk een les af als je niet precies weet wat te doen, kan je daar gelijk mee aan de gang en verpest je ook niets.

AlineC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:55

ik ben ook bezig met een eigen paardje zoeken en ik snap dat je er niet meteen de dag van aankomst erop moet springen maar ik heb altijd het idee dat ik veel meer te zeggen heb als ik erop zit.
mij lijkt het juist fijn om het volgende schema aan te houden:

dag van aankomst: paar uurtjes paddock met de andere paarden wel zichtbaar maar dat hij er niet bij kan komen.
dag 2: paddock en als paarden goed reageren op elkaar bij elkaar zetten. poetsen om elkaar beter te leren kennen
dag 3: rustig ritje en later op de dag nog eens wandelen samen met een 2e persoon eventueel met 2e paard
dag 4: als het rijden erg goed ging nog eens een rustig ritje, als het paard erg gestresst is misschien dagje paddock.

vindt ook heel erg verschillen of het paard goed reageert op zijn nieuwe stal, nieuwe paarden, of hij nog erg jong is of juist een rot in het vak...

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:00

Ik snap je spanning ook. Ik vind het heerlijk om paarden te "hebben", maar het kopen en wennen aan elkaar is iedere keer weer een dingetje. Onze kudde heeft wat wisselingen gehad de laatste tijd en ik heb gemerkt dat het het beste werkt door alles meteen te doen zoals ik het uiteindelijk graag wil hebben. Ga je te veel concessies doen, dan moet er later weer aan een nieuwe situatie worden gewend en zo blijf je onrust houden. Als het kan dus lekker meteen de wei op, kunnen ze hun spanning even lekker kwijt. En ook gewoon meteen gaan rijden. Hij is dat gewend, dus lekker doorgaan waar hij was gebleven. En als laatste tip, niet te veel plannen, maar vooral kijken. Kijken hoe hij reageert. Planningen komen met paarden niet zo vaak uit.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:07

Tesss84 schreef:

Ooh, je koopt een paard welke al wedstrijdervaring heeft! Een paard wat al wedstrijdervaring heeft is gewend om op ander terrein te lopen en zal dan niet ineens veranderen in een vreselijke draak hoor. Als het echt een draak wordt, dan was hij niet M2. Als het paard M2 loopt zal die wel gewend zijn dagelijks beweging te krijgen met af en toe een vrije dag natuurlijk. Ik zou in dit geval gewoon de dag erna even longeren en dan gewoon gaan rijden. Dat is hij immers gewent en zal ook zijn voer op afgestemd zijn.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:15

mavantos schreef:
Tesss84 schreef:

Ooh, je koopt een paard welke al wedstrijdervaring heeft! Een paard wat al wedstrijdervaring heeft is gewend om op ander terrein te lopen en zal dan niet ineens veranderen in een vreselijke draak hoor. Als het echt een draak wordt, dan was hij niet M2. Als het paard M2 loopt zal die wel gewend zijn dagelijks beweging te krijgen met af en toe een vrije dag natuurlijk. Ik zou in dit geval gewoon de dag erna even longeren en dan gewoon gaan rijden. Dat is hij immers gewent en zal ook zijn voer op afgestemd zijn.

Die van mij loopt Z en is nogsteeds een draak op vreemd terrein. Dat zegt echt helemaal niks.

Maargoed hij is thuis ook niet de makkelijkste.

mavantos

Re: Hoe wandelen met sterk nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:34

Dat zegt misschien meer over jouw paard dan over de rest. Ik heb een hoop paarden uitgebracht en degene die thuis echt heel braaf waren veranderde op ander terrein echt niet ineens een gruwelijke draak hoor.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:47

Hoe gaan zijn dagen eruit zien? Hoeveel komt hij buiten (hoeveel uur), in wat voor groep komt hij?

Geef hem eerst de tijd te wennen aan de nieuwe plek, de geluiden, de geuren en met name ook het kennismaken met andere paarden. dat zal spannend genoeg zijn voor hem.
Zorg dat hij jou leert kennen, hoe je stem klinkt, hoe je ruikt, je bewegingen.... brengt gewoon veel tijd met hem door. En zorg dat je lekker meehelpt in het buiten en binnen zetten en voeren.
Hij leert jou beter kennen, en jij krijgt er handigheid in.

Ga niet direct wandelen... het paard zal onzeker zijn en de andere nieuwe paarden nog niet uit het oog willen verliezen. Doe alles wat je doet de komende weken gewoon op het terrein zelf.... dan heb je de meeste rust in de tent.

Paarden hebben veeeeeelllll tijd nodig om te wennen.... gun hem dat.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:54

Peelie schreef:
Waarom ga je er nu al vanuit dat het paard sterk gaat zijn omdat hij groot is.

Het klinkt mij eerder alsof je bang bent. Maar als je bang bent moet je al niet aan een eigen paard beginnen imo. Maar dat is een andere discussie.

Gewoon lekker vanaf het eerste moment al gaan wandelen, lonheren rijden (als hij goed ingereden is enz.) Gewoon doen wat normaal is. Maak er geen punt van.

Inderdaad, klinkt als bang, maar de grootte van een paard zegt niets, een rijverenigings instructeur werd ooit eens, als kerel van meer dan 80 kilo, meegesleurd door een shetlander... kleine maat. :')
Je moet je nooit laten intimideren door de grootte van een paard, ik begrijp wel dat het even slikken is, de eerste keer met je neus vlakbij zo'n reus, maar vaak zijn de grootste paarden de braafste dieren. Als je vantevoren al geïntimideerd bent, vraag je juist om problemen.
Zelf ooit vol ontzag naast een paard van tegen de 800 kilo gestaan, bleek temperamentvol maar braaf te zijn. (Alleen niet tegen de smid).

Tesss84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 14:53

Ninx schreef:
Hoe gaan zijn dagen eruit zien? Hoeveel komt hij buiten (hoeveel uur), in wat voor groep komt hij?

Hij komt ongeveer vier uur per dag buiten. Daarnaast komt hij in een grote box op stro en heeft een dag per week vrij. Hij wordt iedere dag gelongeerd of gereden en wisselt dressuur, springen indien mogelijk en buitenritten. Hij staat op een stal waar de deuren tegenover elkaar staan en in principe staan ze allemaal op een eigen weide, gescheiden door schrikdraad. Wanneer zeker is dat paarden bij elkaar kunnen is dat een optie!

Geef hem eerst de tijd te wennen aan de nieuwe plek, de geluiden, de geuren en met name ook het kennismaken met andere paarden. dat zal spannend genoeg zijn voor hem.
Zorg dat hij jou leert kennen, hoe je stem klinkt, hoe je ruikt, je bewegingen.... brengt gewoon veel tijd met hem door. En zorg dat je lekker meehelpt in het buiten en binnen zetten en voeren.
Hij leert jou beter kennen, en jij krijgt er handigheid in.

Precies mijn plan ook!

Ga niet direct wandelen... het paard zal onzeker zijn en de andere nieuwe paarden nog niet uit het oog willen verliezen. Doe alles wat je doet de komende weken gewoon op het terrein zelf.... dan heb je de meeste rust in de tent.

Paarden hebben veeeeeelllll tijd nodig om te wennen.... gun hem dat.

Zeker weten.. we hebben alle tijd van de wereld samen. Ik denk dat ik, i.p.v. alles plannen en voorbereiden, ik beter naar het paard kan kijken en wat hij nodig heeft. En dan vormt de rest zich gaandeweg wel

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:56

En hopen dat hij goed gekeurd word vanmiddag, succes. Laat je alleen klinisch of ook foto's ?

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:07

Tesss84 schreef:
Zeker weten.. we hebben alle tijd van de wereld samen. Ik denk dat ik, i.p.v. alles plannen en voorbereiden, ik beter naar het paard kan kijken en wat hij nodig heeft. En dan vormt de rest zich gaandeweg wel

Dat klinkt al een stuk zekerder van je zaak! +:)+

En een beetje plannen is prima, maar kijk je er inderdaad niet op vast. Luister naar je paard en neem de omstandigheden mee. Een dag als vandaag is bijvoorbeeld nu niet echt het beste moment om je eerste rit te maken buiten. ;)

Succes met de keuring, ben wel benieuwd!

Tesss84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 15:19

bigone schreef:
En hopen dat hij goed gekeurd word vanmiddag, succes. Laat je alleen klinisch of ook foto's ?

Ik ga hem eerst nog een keer rijden in de buitenbak. Dan ga ik een afspraak maken voor de keuring; klinisch en röntgenologisch, en bloed afnemen. Ik kruis mijn vingers want ik ben wel een beetje verliefd op deze Giant!

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:37

Ik duim voor je mee! :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:51

Ninx schreef:
.

Ik gooi em er nog even in....

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:53

Ninx schreef:
Ninx schreef:
.

Ik gooi em er nog even in....

Heeft ze al op geantwoord

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:01

Wandelen gaat eigenlijk het beste op een kaptoom.
Geen dwangmiddel als hengstenketting gebruiken, dat is helemaal niet nodig. Grote voordeel van een kaptoom is, dat als je de ring bovenop de neus gebruikt, en een langere leadrope neemt, ze bij wat schrik wel weg kunnen schieten, maar gewoon om je heen gaan cirkelen omdat je het hoofd naar je toe kunt halen. Alles aan halsters of touwhalsters zit onder de kin vast en dat houdt je niet.
Veel plezier hoor :) Rustig aan beginnen en vertrouwen in elkaar krijgen.