Mn pony verveelt zich..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:49

Celestexxxxx schreef:
Om alle vragen even te beantwoorden.

Hij is echt van mezelf en staat bij ons aan huis. De reden waarom ik hem krachtvoer geef is omdat ik het belangrijk vind dat ze ook deze voedingsstoffen binnen krijgen en omdat hij veel/genoeg beweging krijgt. Ik merk dat dit hem goed doet. Dit is mijn keuze en wil hier geen commentaar op.

Ik heb hem sinds kort op stal en daarna begon helaas de regen waardoor het land en de bak continu blank staat. Volgende week weer goed weer en dan staat hij ook gewoon samen met mij andere paard.

De reden dat ik deze topic heb geopend is omdat ik een manier zoek om hem bezig te kunnen houden als hij alleen in de bak staat. Het is een hengst die veel uitdagingen nodig heeft.

Ik wil hem niet ruinen omdat hij veel potentie heeft. Zonde vind ik het om ‘het’ eraf te halen.

Het ging mij er puur om hoe ik hem het beste kan vermaken in de uren dat hij buiten staat (in de bak) voordat de paarden weer het land op kunnen.

Ondertussen heb ik een door dat hij zich erg goed vermaakt met takken, haha! Hij is zó vrolijk en ben echt onwijs gek met hem!

Fijn dat je er zoveel plezier mee hebt, en vind het leuk te horen dat je met hem zoveel ambitie hebt!

Wat betreft de verveling door nattigheid. Het is ongelooflijk nat overal, ik zit met volle hoop al af te tellen naar volgende week, volgens de verwachtingen voor onze regio gaat het dan de hele week droog zijn met een zonnetje erbij (en niet te warm gelukkig). In combinatie met toch wel wat wind hoop ik dat het dan snel een beetje op gaat drogen. En tot die tijd is het inderdaad echt even "creatief blijven". De mijne staan normaal gesproken 24/7 buiten, maar gaan nu in de nacht ook op stal omdat het gewoonweg te nat is buiten. Leuk dat hij zo goed op de takken reageert. De mijne heeft destijds ook een grote bal gekregen, een soort skippybal, toen hij een tijdje alleen moest staan. Daar kon hij zich prima mee vermaken. Ik moest wel zelf steeds de bal weer uit de sloot trekken, maarja, dat doet baasje dan wel even. ;)

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:51

Ben heel benieuwd wat je doel met hem is, aangezien je hem hengst wilt laten.
Met wie gaat hij straks de wei op?

artosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:31

"versier "de bak elke keer met iets anders , een bal of pionnen of balken . verstop wortel of stukjes appel verzin het zelf onder de pion of ergens anders . Ik verstopte ook altijd een stukje wortel in hooi wat ik had gevlochten daar was onze haflinger best wel lang zoet mee. ook in de stal verstopte ik lekkers . Hij werd wel steeds vinding rijker maar het hield hem wel zoet . Hij verveelde zich ook op stal . Terwijl hij met andere stond genoeg beweging kreeg . hij had gewoon geestelijk uitdaging nodig . ik speelde ook wel balletje balletje met hem . met 1 biksje onder drie bekers, vond hij geweldig . Hij werd er erg vrolijk van als hij in de bak kwam en zag dat het "versierd"was. en soms ook niet anders wordt het te gewoon voor hem . Het is wel moeilijk steeds iets nieuws te verzinnen .....

Celestexxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 13:34

artosje schreef:
"versier "de bak elke keer met iets anders , een bal of pionnen of balken . verstop wortel of stukjes appel verzin het zelf onder de pion of ergens anders . Ik verstopte ook altijd een stukje wortel in hooi wat ik had gevlochten daar was onze haflinger best wel lang zoet mee. ook in de stal verstopte ik lekkers . Hij werd wel steeds vinding rijker maar het hield hem wel zoet . Hij verveelde zich ook op stal . Terwijl hij met andere stond genoeg beweging kreeg . hij had gewoon geestelijk uitdaging nodig . ik speelde ook wel balletje balletje met hem . met 1 biksje onder drie bekers, vond hij geweldig . Hij werd er erg vrolijk van als hij in de bak kwam en zag dat het "versierd"was. en soms ook niet anders wordt het te gewoon voor hem . Het is wel moeilijk steeds iets nieuws te verzinnen .....

Wat een leuke en goede ideeen! Ik ga ze toepassen. Thanks! :D

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 14:04

SunnyHorse schreef:
Aantal suggesties:
- Slowfeeder met hooi;
- Vaker trainen/ uitdaging en/of afmatten: 2 keer per dag, en zoek hulptroepen doe je daarbij willen helpen;
- Takken waar wel aan wel geknabbeld mogen worden.

2 keer per dag afmatten? Dan is dat dier chronisch moe en zal het daarom niet meer aan je bakrand gaan bijten, maar dat maakt hem niet gelukkiger hoor? Een paard hoeft niet moe te zijn om geen "stal"ondeugden uit te voeren. Een paard moet gelukkig zijn.

Gooi er van die opblaasbare eenhoorns/koeien/ whatever bij waar ze mee mogen spelen, van die "zachte" hindernis balken waarmee hij kan spelen en rennen, dat hebben ze bij ons in de opfok ook en vermaken ze zich heerlijk mee als ze eenmaal door hebben dat het kan. Gooi er pionnen bij, inderdaad een lading wilgetakken, slowfeeder, zo een bal met hooi erin etcetc en bijna altijd met een maatje staan zodat ze samen kunnen spelen.

Afbeelding

Afbeelding

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 14:37

Wat een vreemde situatie, je hebt dit dier net op stal maar ik heb hem toch al een paar keer voorbij zien komen op fb.
Het is misschien wel beter voor het dier om hem te verkopen als je niet echt de mogelijkheid hebt om hem op een gepaste manier te houden.
Wel fijn dat je hem in de tussentijd wel zo goed mogelijk wil entertainen.
Ik zou hem persoonlijk op de weide zwieren met andere ruinen/hengsten.

Maar ik vraag me toch een beetje af waarom hij hengst moet blijven? Hij is mooi, daar niet van, maar zonder volledig papier is misschien niet zo handig als dekhengst.

Celestexxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 14:54

Oliiviia schreef:
Wat een vreemde situatie, je hebt dit dier net op stal maar ik heb hem toch al een paar keer voorbij zien komen op fb.
Het is misschien wel beter voor het dier om hem te verkopen als je niet echt de mogelijkheid hebt om hem op een gepaste manier te houden.

Maar ik vraag me toch een beetje af waarom hij hengst moet blijven? Hij is mooi, daar niet van, maar zonder volledig papier is misschien niet zo handig als dekhengst.

Volgens mij is dit toch echt mijn eigen keuze.. :j

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 15:25

Oliiviia schreef:

Ik lees nergens dat ze hem niet op een gepaste manier kan stallen. Ik lees overmacht door de extreme natheid van de afgelopen periode. Ook lees ik dat hij niet alleen hoeft te staan.

Waarom een hengst alleen hengst laten als hij geschikt is voor de fok?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 15:36

Serenity350 schreef:
Oliiviia schreef:

Ik lees nergens dat ze hem niet op een gepaste manier kan stallen. Ik lees overmacht door de extreme natheid van de afgelopen periode. Ook lees ik dat hij niet alleen hoeft te staan.

Waarom een hengst alleen hengst laten als hij geschikt is voor de fok?

Waarom anders?

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 15:47

nine1987 schreef:
Waarom anders?

Uuuh, sorry, dat antwoord had ik niet verwacht.

Even vanuit mijn eigen subjectieve ervaring: ik heb een mooie jonge hengst, een Cruzado: PRE/Fries (ook wel Warlander genoemd). Mits het Warlanderstamboek hier in NL van de grond komt, ik ambities krijg om te gaan fokken en daar de middelen voor heb, ga ik met mijn kerel niet perse fokken. Toch houd ik hem hengst, waarom? Omdat hij een geweldig karakter heeft, we bijzonder goed kunnen werken, we geen problemen ervaren in het werken met dat hij hengst is, ik de aanname heb dat juist zijn hengst zijn hem dat beetje extra passie geeft, omdat hij een mooi en trots paard is en ik geen belemmeringen ervaar rondom het feit dat hij hengst is behalve de reacties soms van buitenaf (en dat boeit me niet zoveel).

Als ik hem laat ruinen ben ik bang dat hij een deel van zn passie, power en pit gaat verliezen, terwijl ik dat nu juist zo in hem kan waarderen. En het is helaas niet een kwestie van, even proberen en terugdraaien als het niet bevalt. Wat wel betekend dat ik rekening houdt met de dingen die hengst-zijn inhouden en vanaf jongs af aan hier al met hem actief mee heb geoefend. Wij kunnen aan het halster langs een merrie-weide lopen zonder gedoe, dat komt omdat we gericht ook hierop getraind hebben. Ik zou het een falen van mezelf vinden als hij moet worden geruind omdat ik geen leider voor hem kan zijn, maar ook nog eens hem niet de opvoeding kan geven die hem leert hoe om te gaan met de prikkels van buitenaf.

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 15:57

Celestexxxxx schreef:
Oliiviia schreef:

Volgens mij is dit toch echt mijn eigen keuze.. :j

Heel eerlijk.. En ik snap echt dat het paardwaardig moet zijn maar ik heb mijn toenmalige mini hengst laten castreren en dat was echt een machtig mooi ding (al zeg ik het zelf) maar is wat was het sunt toen hij gecastreerd was.. stuk minder spier en zijn energieke karakter erbij maakte het een compleet andere pony. Een pony een die misschien voor kindjes heel leuk was maar ik miste de 'oude' toch wel hoor. En ik kon hem niet houden qua accommodatie als hengst maar als je een hengst wel kan houden is dat ieder zijn keus. Neem aan dat ts niet een topic gaat openen met de vraag hoe ze met deze paar natte dagen haar paardje kan vermaken als ze niet om een paardwaardig bestaan geeft.. ze wil volgens mij juist het beste voor haar dier

Celestexxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 16:08

Heel eerlijk.. En ik snap echt dat het paardwaardig moet zijn maar ik heb mijn toenmalige mini hengst laten castreren en dat was echt een machtig mooi ding (al zeg ik het zelf) maar is wat was het sunt toen hij gecastreerd was.. stuk minder spier en zijn energieke karakter erbij maakte het een compleet andere pony. Een pony een die misschien voor kindjes heel leuk was maar ik miste de 'oude' toch wel hoor. En ik kon hem niet houden qua accommodatie als hengst maar als je een hengst wel kan houden is dat ieder zijn keus. Neem aan dat ts niet een topic gaat openen met de vraag hoe ze met deze paar natte dagen haar paardje kan vermaken als ze niet om een paardwaardig bestaan geeft.. ze wil volgens mij juist het beste voor haar dier[/quote]

Absoluut! Ik wil vrolijke en blije paarden op stal. Zodra ik zie dat ze zich vervelen of niet fijn in hun vel zitten ben ik er direct bij.