L_Ruiter schreef:Hoi allemaal!
Hier komt een lang verhaal, ontzettend bedankt voor degenen die het willen lezen!!
Zoals de titel al zegt: mijn paard en ik gaan op het moment niet zo goed samen en ik weet niet zo goed meer wat te doen.
Om te beginnen maar even wat informatie over mijn paard: Daan is een 12-jarige tinker ruin. Ik ken hem sinds september 2017 en sinds augustus 2018 is hij van mij. Hij stond tot een jaar geleden op een stal waar hij maar 1,5 uur per dag buiten kwam. Op mijn verzoek is hij toen verplaatst naar waar hij nu staat, hier staat hij gemiddeld 12 uur per dag buiten in de winter en in de zomer 24/7.
Sinds ik hem ken is hij altijd al dominant geweest. Hij laat het duidelijk merken als hij het ergens niet mee eens is en ik heb hard moeten werken om wat respect van hem te krijgen. Tot afgelopen kerst ging dat eigenlijk best goed. Hij beet niet meer zoveel en ik kon prima met hem buiten wandelen zonder dat hij steeds om probeerde te draaien of in m'n handen wilde bijten. Het rijden gaat al een tijd super! We lessen wekelijks, gaan goed vooruit en Daan heeft plezier in het werken.
Echter, sinds dat onze verzorgster een week op hem heeft gepast met de kerstvakantie is hij ontspoord en gaat het op en af, met meer af dan op. Hij bijt weer, laat ons niet of met heel veel moeite opstappen als we willen rijden en met aan de hand meelopen, loopt hij voornamelijk te klieren en probeert te bijten in de leidende hand. Ook met longeren draait hij soms ineens om en rent met een bok weg. Ik heb van alles geprobeerd wat betreft het bijten: corrigerende tik helpt niet, dat ziet hij als een spelletje; hard slaan en achteruit zetten ziet hij als 'vechten' en 'vecht' dan ook terug door nog feller te worden en laatst heeft hij toen zelfs gesteigerd; alleen maar lief doen en het bijten negeren helpt ook niet, hij ziet dan geen grenzen meer. Als ik er eenmaal op zit met rijden is hij super en het longeren gaat ook beter, maar dat bijten en de omgang aan de hand is problematisch. Kortom: ik weet het even niet meer. Hij heeft geen respect (meer) voor mij, mijn moeder en de verzorgster.
Is er iemand die verstand heeft van dit soort gedrag en mij hierin wilt helpen? Ik zou graag 'les' krijgen in de omgang aan de hand vanaf het moment dat ik hem uit de paddock haal, met het poetsen, meelopen, in de bak, opstappen, buiten etc. Ik ben geen opgever en wil heel graag weer met plezier van beiden kanten aan het werk met hem, ik kom er alleen zelf niet meer uit. Hij staat trouwens in Warmond.
Op aanvraag heb ik twee recente filmpjes die wat van het gedrag laten zien, al moet ik erbij zeggen, hij is niet altijd zo, maar het begint wel langzaamaan steeds vaker te worden. Uiteraard ben ik bereid een vergoeding te betalen.
Alvast ontzettend bedankt!
Goed dat je hier een topic over opent, ik snap na het lezen van je verhaal wel dat je het even niet meer zag zitten. Want wat ik lees is een paard dat geen respect heeft voor je, niet weet wat er van hem verwacht wordt, niet weet wat het verschil is tussen goed en fout en hij is je in alles de baas. Dat is natuurlijk geen leuke situatie. Eerlijk gezegd denk ik dat je maar beperkte keuzes hebt om verder te gaan. Als je verder wil met dit paard dan zul je echt heel hard aan jezelf moeten werken en leren grenzen te stellen EN van jezelf en je paard eisen dat die worden nageleefd.. Je zult dit paard duidelijk moeten gaan maken hoe de wereld in elkaar zit en dat is niet in een dagje, een training een cursusje gedaan. Het is je taak voor de komende maanden om er heel consequent voor te gaan. Je weet niet van tevoren of je paard ooit lief en meewerkend gaat worden, want je kunt je afvragen of dit wel het juiste paard is voor jou. Een andere keuze die je kunt maken is om er een andere baas voor te zoeken, eentje die beter bij hem past. In de tussentijd: zet een cap op en doe een bodyprotector aan, vergeet ook je handschoenen niet.

want daar gaat het uiteindelijk om. In ieder geval heb ik sindsdien een heel ander paard en ben ik ook positief veranderd. Hij heeft geen verlatingsangst meer, ik kan hem vangen in de wei, hij is zelf verzekerder, meer interesse in mij, etc.
. We hebben het zadel midden september aan laten meten door een zadelpasser, maar toen stond Daan nog 24/7 op het land. In de loop van de 4 maanden dat hij weer op stal staat is hij zoveel slanker geworden dat hij dus een hele boommaat smaller is geworden.