Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Swanzie schreef:Hoeveel uur komt hij eigenlijk buiten en hoe groot is de paddock?
Ik denk echt dat het paard gewoon te veel energie heeft. Als de ruinte groot genoeg is hoef je vaak ecgt niet zo voorzichtig op te bouwen.
Ik laat nieuwe paarden wennen door ze langdurig op de weide te olaatsen met de nieuwe kudde (minimaal 8 uur) en dan daarnaast samen de bak verkennen en de rest van de omgeving. Een paard laat jeniet sennen door hem 24 uur in zijn stal te laten staan
?
Elisa2 schreef:PRE's kunnen ook een nogal heftig temperament hebben en heet worden, dus naast het energie teveel probleem door het op stal staan kan dat ook een rol spelen. Voor jou de kunst om uit te gaan vogelen hoe je haar weer snel ontspannen kunt krijgen.
LENTI schreef:Ik heb mijn koudbloed (zeker ander verhaal dan met een PRE) gewoon de eerste dag de kudde in gezet. Eerst samen met 1 ander paard. Die was vrij dominant en dag daarna ging hij de kudde in. Dat is even 2/3 weken stoeien geweest. Twee kale plekken op zijn schouder en borst. Alles draagt bij ons ijzers, behalve die van mij. Ook nog een opgezette buil opgelopen van een schop op de ribben. Was met twee dagen weg.
Ik heb hem eerst twee weken met rust gelaten. Wil zeggen, ik kwam gewoon stal mesten en poetsen. Voor de rest niks.
Daarna rustig gaan longeren en vrije springtraining.
En na een maand ofzo keer zadel erop en nu is alles gewoon normaal.
Ik ben niet zo bang met die van mij. In stal laten staan is vragen om problemen.
Echt rot dat je stalgenoten je paard niet uit de stal durven halen. Dat maakt het niet makkelijker.[/quote
Ik had haar inderdaad misschien de eerste paar dagen echt gewoon met rust moeten laten, achteraf gezien, ik geeft mijn enthousiasme de schuld. En ik ben ook echt niet bangig met paarden, die moeten gewoon lekker paard kunnen zijn uiteraard en zo veel mogelijk buiten kunnen, dat is ook echt wel mijn idee erover. Mijn enige zorg is dat Jenara naast de 3 anderen echt nogal klein en fijn is, daarnaast heel onderdanig en als dan de anderen haar in een hoek zouden drijven, liever toch maar niet.
Het gaat nu in ieder geval heel erg de goede kant op, ik heb haar zelfs wat gelongeerd in de piste terwijl één van de andere er aan het rijden was en allemaal geen probleem. Nog een klein weekje naast elkaar en dan gaat ze er gewoon bij
We zijn nu ook bezig met haar te leren op zichzelf naar de paddock te lopen, zodat 's ochtends maar gewoon haar deur moet open gezet worden zoals bij de anderenZe heeft nu dus sinds vorige dinsdag alle dagen buiten gestaan en ze ziet er altijd happy uit als ik langskom
lianne125 schreef:
Dit is mijn ervaring ook. Ondanks dat mijn paard de gehele dag buiten loopt is er met werken vanaf de grond geen land mee te bezeilen. Hij flipt compleet en word een gevaar voor zichzelf. En dit heb ik bij meer Spanjolen gezien. En mijn paard is echt netjes opgevoed maar zelfs "ervaringsdeskundige" kunnen er niets mee. Dus het kan helaas ook het karakter van het beestje zijn.
Ik vraag dan 1 of 2x een oefeningetje en dan een stukje lopen aan de longe, dan gaat ze zo helemaal lang over haar rug lopen, hoofd laag en briesen
lekker ontspannen paardje. Ik ga toch maar niet te lang wachten met een beetje rijden, zodat we snel kunnen gaan wandelen, dat gaat ze leuk vinden denk ik
Beetje aan de hand gaan wandelen nu er beter weer op komst is, zit er ook zeker in!