Paard loopt neurotisch uren langs de omheining...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsey_99

Re: Paard loopt neurotisch uren langs de omheining...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:52

Blijkbaar is de mogelijkheid er om een inloopstal te maken, en dat zou ik zeker overwegen. Dan maar in de winter apart van de rest (ernaast) maar wel de keuze geven droog, binnen of buiten te zijn. Gewoon kijken wat het beste werkt voor je paard. Er zijn meer paarden die langs het draadje ijsberen, dat is hun manier om te vragen of ze naar binnen, op de paddock of waar dan ook mogen. Geef ze keuze en het probleem is vaak opgelost.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 21:54

We gaan waarschijnlijk binnenkort een pad maken van de aparte wei naar zijn stal.
Ik denk dat het de rust geeft die hij nodig heeft.

Ik houd jullie op de hoogte. Echt heel erg bedankt voor het meedenken en alle reacties! Heeft weer inzicht en ideeen gebracht!

Vena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:28

Wat een lastig probleem he! Ik hoop dat jouw plan gaat helpen. Weidemaatje van mijn pony is ook zo'n zenuwpees, ze staan 24/7 op de wei met schuilstal en ik ga al een paar jaar niet meer zonder die andere pony de wei uit met mijn eigen pony. Maar die andere pony blijft ook langs het hek zenuwen rond voertijd, als er andere paarden in de aangrenzende wei staan etc. Soms doet ze het omdat ze naar het stuk wei met meer gras wil, soms juist omdat ze terug wil. Ze loopt je dan ook zowat omver.....maar is wel zo helder om bij veel modder steeds ruimer voor het hek te lopen zodat ze niet door de blubber hoeft. Ze is een arabierenkruising, stressgevoelig, maar heeft ook echt haar eigen mening. Soms lijkt ze dat ge-zenuw bewust in te zetten (ik kan er echt niet tegen), en soms lijkt ze echt de weg kwijt. Slecht voor de wei is één ding, maar voor haar lichaam is het veel slechter. In de zomer op het volle gras is het wel wat beter, maar ook dan zorgt verandering voor ge-zenuw. Ik heb helaas geen oplossing anders dan stress zoveel mogelijk vermijden en paard goed aan het werk zetten. Ik heb geprobeerd de omheining zigzaggend neer te zetten...maar dat hielp ook niet. En op stal is helemaal geen optie hier.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:37

Het lijkt wel een typisch arabierendingetje te zijn... Bij mijn arabier is het opgelost sinds hij met pensioen is, het hele ritme er dus uit. Hij is gestopt met draalen, staat na jaren om een deken zeuren dekenloos, iets wat wij nooit voor mogelijk hadden gehouden. Wel weet hij dat wij er dagelijks voor hem zijn, geeft hij duidelijk aan als hij wel iets wil (in zijn geval, rollen in de kurkdroge binnenpaddock). Ik kan je helaas geen advies geven dus, maar hou hoop en blijf goed luisteren naar je paard.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:39

Mijn 23 jarige NRPSer kan ook neurotisch heen en weer gaan rennen als hij vindt dat het tijd is om naar binnen te gaan.
Hij heeft een dek op en staat niet alleen.
Als hij dan binnen is is hij weer zen.
‘s Morgens staat hij wel zodra hij me hoort of ziet als een malle tegen de deur aan te trappen...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:44

Heeft hij buiten een 'hangplek'? Iets als een schuilstal of aparte plek om te gaan staan of liggen slapen?

Hier merken wij dat er ook een lichte onrust kan ontstaan bij enkele paarden als ze niet naar een aparte plek kunnen waar zich lekker voelen om te gaan staan slapen. Anders kunnen ze geen rust vinden. Hier zit het dan niet zozeer in een weitje apart, omdat ze dat dan ook geen fijne chillplek vinden. Wel als ze bijv. vanuit de wei naar de paddock kunnen om daar bij de bomen of onder het afdak siësta te houden. Voor sommige paarden scheelt het openzetten paddocks en doorgangen maken naar schuilstallen énorm in rust.

Niet alle paarden hebben er evenveel behoefte aan, maar wij merken wel dat als er één is die heel graag op een andere plek gaat slapen, dat de rest vaak meekomt voor een collectief slaapmoment. Een enkele keer is het één paard dat zich een tijdje afzondert, in totale rust, óók als het verlatingsangst heeft (is dan eigen keuze ipv alleen gelaten).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:52

Wieke schreef:
We gaan waarschijnlijk binnenkort een pad maken van de aparte wei naar zijn stal.
Ik denk dat het de rust geeft die hij nodig heeft.

Ik houd jullie op de hoogte. Echt heel erg bedankt voor het meedenken en alle reacties! Heeft weer inzicht en ideeen gebracht!

Dit is dé oplossing denk ik :D
Ik heb hier een iets minder neurotische hoogbejaarde merrie staan die dit ook heeft.
Is dan ook nog eens een draak met binnenhalen als het niet snel genoeg gaat }>
Ik heb ze 23 jaar en is altijd zo geweest.
Ik laat haar nu in de late namiddag in de rijbak die bijna grenst aan haar stal en het probleem is opgelost.
Niet meer heen en weren en een mak lam om eruit te halen. :P

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 16:14

Wat een lastig probleem :( arm beestje.
Ik heb ook een volbloed en ken het. Mijne had ook verlatingsangst.

Naast symptoombestrijding kan je ook proberen de oorzaak te ondersteunen en ik denk dat dat rust is? Blijkbaar vind hij het lastig rust te vinden in zichzelf?
Ja, hier komt het zoveelste advies, ik snap dat je daar misschien niet op zit te wachten haha, maar ik zou toch zeker even kijken naar de focus for relaxation oefening van Warwick Schiller. Dit heeft het probleem bij mijn paard maar ook bij vele anderen paarden verholpen. Het zorgt ervoor dat je paard in staat is om zelf zijn eigen zorgen wat makkelijker naast zich neer te leggen omdat hij meer rust en vertrouwen in zijn omgeving gevonden heeft.
Het is niet moeilijk, en het helpt in alle aspecten, niet alleen met de verlatingsangst. Daarnaast is het ook heerlijk voor zijn lijf, om de spanning eindelijk eens te laten afvloeien.

Stuur maar pb als je meer wilt weten!

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:33

Mijn paard deed dit ook en viel daarbij kilo’s af, want ze deed het echt dagenlang achtereen zonder pauze.
Er stonden op die plek 2 groepjes van 2 paarden en dat beviel haar niet. Bleef bij de scheidingsdraad met de andere 2 heen en weer lopen. (Samenvoegen was voor de eigenaar geen optie)
Dus zijn we verhuisd naar een plek met overdag buiten en snachts op stal, i.p.v. 24/7 buiten.
Hier doet mijn paard het heel prima! Helaas is mijn pony hier weer heel erg ongelukkig mee :(:) .
Die heeft heel erg veel stress op stal. Als ik dat van te voren had geweten, was ik hier natuurlijk niet naar toe verhuisd. We staan nu een week of 8 op de nieuwe stal, maar het wordt niet beter.
Denk dat de enige oplossing om ze beiden tevreden te houden toch een plek is met loopstal/vrije beweging en één kudde... liefst van >6 paarden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 13:24

Mijn paard had precies hetzelfde. Liep zichzelf helemaal kapot en begon ook steeds vroeger op de dag.

Uiteindelijk heb ik hem verplaatst naar een stal waar ze in de groep zo lang mogelijk buiten stonden. Toen is het probleem opgelost