ruitje schreef:Het kan zijn dat hij maagzweren heeft? Of uiteraard iets anders medisch, maar een rantsoen van alleen haver is niet goed natuurlijk.
Wat ook kan is dat hij moet wennen aan de stalling die jij hem nu bied, heeft hij een open box waardoor hij constant soortgenoten ziet en staat hij nu in de kudde? Als hij 9 jaar lang alleen heeft gestaan kan het zijn dat hij zich nu gigantisch onprettig voelt omdat hij steeds paarden om zich heen heeft. Ken er meer die dat hadden. Als dat zo is zou ik kijken of je daarin wat kan veranderen en hem nu ook wat tijd alleen gunnen, dan kan je later kijken of hij die stap wel aan kan.
Halster aanhouden, wij hebben ze alle 85 al 30 jaar met halster aanstaan, zeker met dit soort gedrag zou ik daar voor kiezen.
Een draver omscholen kan best lastig zijn, heb er enkele met dit soort gedrag getraind. Waar je voor moet waken is dat je ze, ondanks hun waarschijnlijk terechte gedrag vanwege pijn of onbegrip, niet gaat bevestigen in dat gedrag.
Ik had er die niet normaal naast me konden lopen, nooit geleerd. Die aanvielen met longeren, want dat hadden ze nooit geleerd. Of die je de box uit sloegen, want pijn/gedrag/onbegrip.
Dravers echter, zijn enorm leerbaar, bevestig je iets 3 of 4 keer, dan heb je een patroon. Dan is het dus niet meer ' ik val je aan want ik heb pijn' , maar ' ik val je aan want dat is nou eenmaal wat ik doe ' .
In zijn oude setting kreeg hij waarschijnlijk gewoon direct lik op stuk op zijn gedrag, nu niet.
Wil niet zeggen dat je niet ook naar de oorzaak moet kijken, want dat moet je zeker!! Maar ik lees zoveel liefde uit jouw berichten, dat ik denk dat je misschien teveel bezig bent met de oorzaak.
Want je aanvallen is nooit oke, hoeveel pijn ze ook hebben. En dat kun je hem best vertellen terwijl je ondertussen ook opzoek gaat naar de oorzaak.
Anders loop je de kans dat straks de oorzaak weg is, maar het aangeleerde gedrag blijft.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Dravers zijn fantastische gevoelige dieren, maar ook heel erg slim. En het is bij dit ras een kunst om ze niet te beledigen maar wel een grens aan te geven.
Als dat je lukt, heb je een maatje voor het leven
Bedankt hiervoor! Hier heb ik ontzettend veel aan! Ik houd idd immens veel van m, het is zo’n lief beest dat het me gewoon echt pijn doet hem zo te zien. (Stond ook echt in tranen ad box vandaag) Ik ga medisch zeker nakijken, me laten begeleiden om misschien wat consequenter te kunenn zijn tegenover m. Ik kan misschien vragen om hem 1 box verder te zetten zodat er geen ander paard naast m staat en hij echt “alleen tijd” heeft als hij in de box staat, want nu is de volledige wand tralies en kunnen ze elkaar ten alle tijde “irriteren”. Ik ga blijven zoeken en werken aan zowel m’n eigen als zijn gedrag, we komen er wel dat weet ik zeker. Of het nu weken if maanden duurt tegen ik m dan uiteindelijk kan inrijden, dan is dat maar zo. Super bedankt!

) opvoeden moet soms ook. En dat hoeft niet meteen met schreeuwen, gewoon uitleggen dat iets niet kan , of dat hij beter iets anders kan moet dan ook