Te nerveus heet paard wat doen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 11:43

Karakter : dat zijn krassen in een steen. Dit paard gaat bij stress weven, een ander gaat luchtzuigen.

En ik heb jaren in de Hollandse randstad gewoond, 'in het veen', en zodra het (vanaf september) begint te regenen (wat heel hard nodig is nu) was het Hollandse dras en stopte de weidegang.

...gelukkig had ik wel een verstandige stalhouder 'die al 100 generaties boer is'.
Want het is wel zoeken.

Persoonlijk ben ik een fan van picadero werk/'los longeren'/ sturen met lichaamstaal en lekker creatief in de paddock zijn.
Spaanse typetjes zijn razend slim - maak daar gebruik van een doe allerlei gekke dingen met ze. Trec, WE, al die 'games' van Parelli, koeiendrijven, etc etc.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 11:46

Er zijn maar weinig paarden die in de winter 6-8 uur vrije beweging kunnen hebben. Ik heb de paarden nu aan huis, dus het lukt nu wel, maar toen ik nog in de randstad woonde waren er maar bar weinig pensionstallingen/maneges waar je paard uberhaubt buiten kwam.
Dus ik kan me voorstellen dat TS gefrustreerd raakt van de opmerkingen over vrije beweging. Ze is zich ervan bewust en doet wat mogelijk is. Ze vraagt om extra tips.
Google eens op "hersenwerk voor paarden", misschien heb je daar wat aan. Met hersenwerk worden ze uitgedaagd en is ook best vermoeiend, succes!

Pablo1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 11:51

Desi_2409 schreef:
Er zijn maar weinig paarden die in de winter 6-8 uur vrije beweging kunnen hebben. Ik heb de paarden nu aan huis, dus het lukt nu wel, maar toen ik nog in de randstad woonde waren er maar bar weinig pensionstallingen/maneges waar je paard uberhaubt buiten kwam.
Dus ik kan me voorstellen dat TS gefrustreerd raakt van de opmerkingen over vrije beweging. Ze is zich ervan bewust en doet wat mogelijk is. Ze vraagt om extra tips.
Google eens op "hersenwerk voor paarden", misschien heb je daar wat aan. Met hersenwerk worden ze uitgedaagd en is ook best vermoeiend, succes!

Bedankt zal ik zeker es doen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 11:53

Pablo1 schreef:
Gini schreef:
Nee, omdat hij 21 uur op stal staat en hij dat duidelijk niet leuk vindt.

Daarom dat ik er smorgens en savonds bij ben om hem zoveel mogelijk buiten te zetten

Weet je wat het is? Het gaat niet om jou.
Ja, je doet je uiterste best om naar beste kunnen voor hem te zorgen, maar dat wil niet zeggen dat het goed is.

Er is helaas heel veel onwetendheid in de paardenwereld, het is een wereldje dat gevormd is naar het gemak van de mens en minder kijkt naar de behoefte van het dier. Dat is steeds meer aan het veranderen, maar zeker bij mensen/stallen van de oude stempel gaat dat er niet zomaar in.

Met alle tips en adviezen hier (gericht op een modernere vorm van paarden houden en daarmee meer oog voor het welzijn van het dier) kun je jullie samen echt blijer maken dan nu.
Zodra je paard op een plek staat die bij hem past zul je zien dat je ook niet meer per sé dagelijks naar stal hoeft, maar dat hij het ook prima red als je een dagje niet kan. Dat geeft ook voor jezelf veel rust en maakt van een hobby weer een hobby ipv een verplichting.

Zorg dat hij 6-8 uur naar buiten kan op een dag. Het klinkt alsof dit paard niet blij wordt van regen e.d. dus een mogelijkheid tot schuilen zou voor hem een uitkomst kunnen zijn. Als hij voldoende buiten komt hoef je je geen zorgen meer te maken dat hij zijn energie niet kwijt kan. Dan blijft er mentale uitdaging over. Daar kun je met allerlei spellen, zowel ohz als op de grond uitdaging in creeëren.
Het rijden is dan iets wat jullie samen voor je plezier kunnen gaan doen ipv dat het een moeten wordt.

Zodra hij meer buiten komt verwacht ik wel dat hij een tijd langs de draad zal gaan lopen, zijn oude ritme en tijden zullen weer gereset moeten worden. Geef dat ook de tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 11:57

Desi_2409 schreef:

Ik woon ook in de randstad, midden in [plaats] zelfs. En er zijn hier echt genoeg stallen waar ze gewoon 4 uur buiten komen? Soms lever je als ruiter iets in ja, maar voor een paard dat echt schreeuwt er meer uit te willen hoor je dat over te hebben als eigenaar. In mijn ogen is 4 uur nog te weinig, maar een heel mooi begin voor een paard als die van TS. Als ze dan daarnaast nog dezelfde inzet houdt denk ik dat d'r paard heel snel een stuk rustiger zal worden!

TS, je doet duidelijk je uiterste best het je paard zo goed mogelijk te maken, maar je hebt gewoon een paardje dat graag naar buiten wilt ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 11:59

Desi_2409 schreef:
Er zijn maar weinig paarden die in de winter 6-8 uur vrije beweging kunnen hebben. Ik heb de paarden nu aan huis, dus het lukt nu wel, maar toen ik nog in de randstad woonde waren er maar

Het maakt niet uit hoe alle andere Nederlandse paarden erbij staan. DIT paard schreeuwt duidelijk dat die ongelukkig is. Je kan beslissen om daarnaar te luisteren of je kan doof blijven en je verstoppen achter drogredenen.

Janneke2

Re: Te nerveus heet paard wat doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 12:15

Gosh, wat een gezellig topic!

TS doet haar best, inclusief hiero rondvragen, lees ik 'dat er een sfeertje is waar het draait om gemak voor de mens ten koste van het paard'.

Lieve pennies, soms is het compromissen sluiten. De diersoort paard komt uit centraal Mongolië en mijn arabiertje staat ook niet in een woestijn.

En accoord, dit dier is niet gelukkig op stal.
Misschien wordt hij wel gepest door een gestresste buurman?
Misschien vindt hij het hooi niet lekker?
Misschien kan het dier in een buitenstal, waar hij veel kan rondkijken...?

Pablo1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 12:16

Nu ik moet wel zeggen ik heb hem pas 8 maanden en hij is daarin al enorm verbeterd int begin was hij zeer wild en angstig hij snapte zelf het borstelen niet nu hebben wij toch al een zeer goede band en zoals ik al zei weeft hij als ik wegga of als er veel mensen voorbij lopen nu hebben ze dat gebied wat afgebakend en dan doet hij het niet het is dus zeker niet zo dat hij dat een hele dag door doet, en in de zomer staan ze wel buiten mazr dan weeft hij bv als ze het eten of hooi brengen , nu kga hem zoveel mogelijk buiten zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 12:18

Janneke2 schreef:

TS doet haar best, inclusief hiero rondvragen, lees ik 'dat er een sfeertje is waar het draait om gemak voor de mens ten koste van het paard'.

Lieve pennies, soms is het compromissen sluiten. De diersoort paard komt uit centraal Mongolië en mijn arabiertje staat ook niet in een woestijn.

Maar haar best doen is voor dit paard duidelijk nog niet genoeg, waarom mag dat dan niet gezegd worden? Ze vraagt om tips, die worden gegeven...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 12:19

Janneke2 schreef:

Misschien wordt hij wel gepest door een gestresste buurman?
Misschien vindt hij het hooi niet lekker?
Misschien kan het dier in een buitenstal, waar hij veel kan rondkijken...?

Helemaal mee eens.

Uiteraard kijken hoe we het voor het paard beter kan worden maar dat is nu precies wat TS doet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 12:20

Best ts, goed dat je zo je best doet voor dit dier! Elk dier is anders en heeft wat anders nodig, als een paard weeft betekent dit dat hij slecht in zijn vel zit. Helaas ben je qua zoektocht naar een stal dus nog niet klaar. Zoek een paddock paradise of een andere plek waar hij de hele dag buiten komt. Grote kans dat hij dan op alle vlakken, dus ook bij het rijden, een stuk relaxter wordt. Een hele zoektocht maar het is het waard als je bij je doel bent!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 12:21

TS kun je iets meer vertellen over de stal waar je nu staat.

Staan ze op stro? Kan hij de andere paarden zien? Kan hij op stal lichamelijk contact maken?
Is er een stapmolen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 12:27

Janneke2 schreef:
Lieve pennies, soms is het compromissen sluiten.
...

Waarom noem je ons eerst penny's en zeg je dan eigenlijk exact hetzelfde als wat er de hele tijd al gezegd wordt?

Pablo1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 12:28

NatasjavE schreef:

Staan ze op stro? Kan hij de andere paarden zien? Kan hij op stal lichamelijk contact maken?
Is er een stapmolen?

NatasjavE schreef:

Is er een stapmolen?

NatasjavE schreef:

Is er een stapmolen?

Ja hoor ze staan op stro hij kan naar buiten kijken en heeft zicht op bijna alles er is idd een stapmolen maar daar is hij zeer bang van , over hem staan er ook paarden ze kijken dus naar elkaar, ze krijgen smorgens en savonds hooi en ik heb een speeltje in zn stal hangen, smorgens zetten ze hem bij het dagelijks mesten 2 u buiten na mijn werk om 17 u ga ik meteen en zet ik hem terug buiten erna borstel ik hem en ben ik bezig met hem hij word de dinsdag en donderdag bereden van trainer ik krijg les de vrijdag en de zondag rij ik vrij met hem maandag is rustdag en zaterdag ook woensdagavond laat ik hem dan es vrij lopen aan longe en daar geniet hij ook van want dan crost hij redelijk door

EpiqueCheval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 12:30

TS: Ik geloof dat jij het beste met je paard voor hebt, je gaat er immers niet voor niets iedere dag naar toe, en je probeert je paard in jouw kunnen (zo veel mogelijk) in z'n behoeften te voorzien. Ik heb gevallen gezien waar de eigenaar eens of twee keer in de maand langs komt, dus wat dat betreft geloof ik echt wel dat je begaan bent met je paardje.

Er vanuitgaande dat er niets medisch aan de hand is zou ik zeggen:

Observeer. Wat heeft je paard nodig kwa voeding? Wat voert de pensionstal eigenlijk? Hoeveel ruwvoer krijgt hij, en op welke tijdstippen? Krijgt ie s' ochtends eerst zijn brokjes en dan zijn hooi/kuil? Staat hij lang zonder? Dit zijn allerlei zaken die mee tellen.

Heeft hij genoeg sociale contacten? Staat hij in de wei samen met anderen? Staat hij in de winter op de paddock? Met welk paard kan hij het uitzonderlijk goed vinden? Wellicht heb je een mogelijkheid om een aantal keer per week de paarden samen in de bak of losgooiwei los te laten, zodat ze even samen kunnen staan. - Dit heeft voor mijn paard een enorme verbetering in de winter gegeven.

Voor de rest is het gewoon super belangrijk dat hij voldoende beweging krijgt. Het ene paard vind het binnen wel prima, en het andere paard heeft juist extra tijd in de wei nodig. Zet hem zo vaak mogelijk buiten of los in de bak/paddock. Ga wandelen, grond/loswerkoefeningen.

Mocht dit niet baten, ben ik bang dat het al te laat is. Het is dan echt geen paardje om zo lang binnen te laten staan.. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 12:31

Maar TS, uit welke regio kom je? Ik denk namelijk dat het voor jou ook een stuk relaxder wordt als hij door stal gewoon minimaal een halve dag buiten gezet wordt :) Dan kost het jou minder tijd, en zal het rijden een stuk fijner worden!

Pablo1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 12:35

West vlaanderen ja het is echt wel zoeken in het weekend ben ik dan ook van smorgens tot savonds daar dan kan hij langer buiten hij heeft daar nog niet meteen een echt vriendje we staan daar pas paar maandjes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 12:36

Pablo1 schreef:
West vlaanderen ja het is echt wel zoeken in het weekend ben ik dan ook van smorgens tot savonds daar dan kan hij langer buiten hij heeft daar nog niet meteen een echt vriendje we staan daar pas paar maandjes...

Ah dan kan ik je helaas niet helpen!
Je bent supergoed bezig nu, maar zorg wel dat het voor jou ook leuk blijft en voor je paard nog beter wordt! Ik zou dus wel rustig opzoek gaan naar een plekje waar hij het nog fijner zal krijgen :j

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 12:38

Tja, en een compromis sluiten is i.m.o. niet een stal met hooguit 3 uur buiten staan, als dit voor het betreffende paard duidelijk te weinig is. Is helemaal niks penny aan.
Bovendien zou je bij slechts drie uur dagelijks buiten wel iedere dag langere tijd iets moeten doen met je paard, en niet 4x per week (je geeft aan 3x rijden en 1x longeren), wil je dat hij voldoende beweging en afleiding krijgt. Dat kun je alvast verbeteren.
Maar als je je paard echt structureel rustiger en gelukkiger wilt zien, zul je denk ik toch het beste op zoek kunnen gaan naar een stal waar de paarden in groepjes overdag in een ruime paddock, in een paddock paradise of op de wei kunnen.
Verder doe je het zo te lezen prima en heb je in ieder geval al bereikt dat je paard jou vertrouwt en daardoor in de omgang minder gestresst is. Dat is super, en waarschijnlijk zal die band alleen maar beter worden als je paard door meer buitenlucht beter in zijn vel gaat zitten.
Laatst bijgewerkt door Askja op 10-12-18 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Pablo1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 12:39

Ik geniet elke dag van hem en doe dat echt met plezier vond het nu gewoon wat schrikachtig dat hij sedert vrijdag wegschiet in rengallop deed hij nooit voordien het stormde nu wel maar nirmaal niet gevoelig aan nu hoop ik gewoon dat dat overgaat of echt door de storm was want ik was zo goed bezig met het rijden en hij ook

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 12:44

Kan je niet op zoek naar een stal waar ze de hele dag buiten komen? 2 keer op een dag hooi is echt te weinig. Hang een slowfeeder op zodat hij langer met zijn hooi doet. Je kan beter bij een boer staan waar je paard de hele dag buiten komt met minder luxe dan een luxe stal waar hij maar 2 keer hooi krijgt en 3 uur naar buiten gaat.

Pablo1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 12:45

In de omgeving niet meteen hij went ook altijd zeer moeilijk bij veranderingen ja ik zal es kijken voor slowfeeder houd hem idd ook wat langer bezig

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 12:48

Ik zou een topic openen hier op bokt op zoek naar stalling waar hij langer naar buiten kan. :j

Zou toch moeten kunnen in West vlaanderen, is de minst bevolke provincie in Vlaanderen.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 12:51

Kijk ook eens naar de hoeveelheid ruwvoer die hij krijgt. Hoeveel kg is dat precies?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 12:57

Pablo1 schreef:
Shenavallie schreef:
TS, weven is een teken dat een paard ongelukkig is! Als hij dit al op de vorige stal had, dan was hij ook daar ongelukkig (daar mocht hij dus ook al weinig tot niet naar buiten). Elke dag wat van hem vragen kan een paard ook ongelukkig maken, zeker als hij daarnaast niet in zijn basisbehoeften mag voorzien. Kies voor het welzijn van je paard en niet in jouw eigen belang. Arm dier...

Arm dier??? Omdat ik alledagen naar hem kijk en bezig ben met hem en voor alle duidelijkheid ik rij 3 keer per week 1 maal longe en drie dagen rust versprijd over de ganse week heb hem verwaarloost gekocht denk dan toch dat hij bij mij beter leven heeft????

Arm dier, omdat hij de hele dag op stal moet staan. Een wevend paard is een arm paard. Die geeft aan niet gelukkig te zijn. Verdiep je in paardengedrag en het welzijn van een paard en er gaat een wereld voor je open. Slechts 3 uurtjes per dag uit de stal is veel en veel te weinig (lees: je geeft aan 's morgens 2 uurtjes en 's avonds 1 uurtje om wat met jou te doen). Je hoeft echt niet te verantwoorden wat jij in dat uurtje met hem doet, het blijft namelijk veel te weinig voor dit dier.