Jaarling trapt tot 2x toe bijna het leven uit ons

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 16:09

Sizzle schreef:
Ik heb er zelf zo een gehad die het conflict bleef zoeken, die is nooit echt betrouwbaar geworden in de omgang. Trappen op de wei heeft hij maar 1x gedaan toen hij 3 weken oud was maar hij wilde ook als volwassen dier altijd ieder meningsverschil letterlijk uitvechten.

Sommige moeten echter gewoon 1x een zeer wel gemilte skup onder de hol krijgen (niet perse letterlijk) en dan heb je er daarna nooit meer wat mee.
Zou het dus wel even een kans geven.

Ja ik geef het zeker een kans. Sterker nog, ben net begonnen ~~}>
Nu weet ik pas hoe jaarling is. Als dat was verteld had ik er zelf niet aan moeten geloven. Nu lag ik gisteren bijna out in de wei dus kon ik weinig meer doen. Zeker zonder iets in handen als je het niet verwacht. Kwam zomaar na wat aaien nadat ze zelf zo vrolijk aankwam. Mocht waarschijnlijk niet zomaar stoppen. Maar nu weet ik wat ik kan verwachten dus ga ik wel de wei in met zweep waar ik ook van een afstand mee kan corrigeren. En wanneer ik wil aandacht geven, niet andersom.

Appelgebak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:10

Dat is wel heftig TS, beterschap met je kreukels.
Ik denk dat het ook verstandig is om er iemand bij te halen die je kan helpen. Voor het veulen je op de verkeerde plek raakt.
En dan ook nog te horen krijgen dat het veulen dit al deed en als braaf verkocht is... ik snap dat echt niet!
Succes.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:12

Mijn advies is ook om hier iemand bij te halen die daar veel ervaring mee heeft.

Verder wil ik je aanraden een carrot stick te nemen ipv een zweep. Met die stick kun je meer sturen , zo'n zweep is maar een lang slap ding voor zulke acties.

Ik ben niet van het slaan maar deze moet toch echt wel even weten waar hij thuis hoort.

En doe voorzichtig, het is het niet waard dat je straks ernstig gewond raakt door een stuk salami.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 16:14

superpony schreef:
Wat weet je van het beestje?

Dit zie je toch echt vaak als veulens met 1 moeder alleen staan. Ze met moeder teveel op stal staan en moeders geirriteerd raakt naar veulen en het veulen veel te vroeg wordt gespeend.

Normaal gesproken lopen meerdere merries met veulens samen en helpen ze elkaar met opvoeden. Daarna gaan de moeders eraf en zouden de veulens zo laat mogelijk opgevoed worden door 1 of meerdere oudere paarden in een gemengde kudde.

De basis kun je heel jong inprenten en dan verder zo min mogelijk doen. Zeker niet te lang en teveel willen.

Helaas gebeurt dit echt heel veel en gaan paardjes van een naar ander. Niet op internet advies vragen en nu zomaar iets gaan doen. Het lukt nu niet en wat je ook gaat proberen zonder begeleiding, gaat echt niet werken. Vooral omdat niemand dus zijn verleden hier kent, niet ziet wat het paardje nou echt doet en ook niet jouw reactie daarop ziet.

Zonder die info en ongezien wordt het alleen van kwaad tot erger.

Ja daar heb je helemaal gelijk in!

Ik heb nu dus met de verkopen contact gehad die heeft paard korte tijd gehad. En wacht op reactie van fokker. Maar of je altijd achter het hele verleden komt...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:14

Wat is het voor jaarling, groot, klein, ras??

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 16:16

karuna schreef:
Met een veulen nog niet meegemaakt. Wel met twee oudere merries. Een onze merens die van afspenen tot twee in haar eentje heeft gestaan zonder paarden of veel menselijk contact. Met haar zijn we lang bezig geweest en eerst een hands off beleid mee gehad. S nachts op stal, binnen en buiten zetten en voeren waren dus mens contact momenten. Vandaar uit langzaam opgebouwd

Na twee jaar was ze voor ons betrouwbaar en voor de juiste andere mensen ook. Ze is met 5 verkocht aan een jong meisje met de juiste begeleiding.

Een andere merrie, drie jaar paar weken gehad als gezelschap voor oude tinker. Die was doodsbang voor haar, dus als gezelschap niet geschikt. tegen ons kon ze wel zo plots omdraaien en je proberen te raken. Een keer gelukt. Na verkoop is ze helemaal doorgedraaid en paar weken later naar de slacht gegaan. Was voor niemand nog veilig in de buurt te komen, wei, stal nergens meer. Verdrietig maar helaas de enige optie. Had alleen liever gehad dat ze dat al bij ons was gaan doen hadden wij haar laten inslapen. Oorzaak geen idee. Vorige eigenaar zou haar terugwillen bij niet klikken. Alleen die wilde niet meer. Ben daar nog boos over

Jeetje, heftig!!

Koekie73

Re: Jaarling trapt tot 2x toe bijna het leven uit ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:21

Jeetje heftig, TS. Hoop dat je snel uit de kreukels bent.
Ik weet niet in welke regio je woont, maar ik kan je Jolanthe Schretlen van harte aanbevelen (opleiding bij 2Moons gedaan dacht ik) Zij heeft enorm veel ervaring met jonge paarden. Ze begeleid ons ook al eventjes en ik kan me zo voorstellen dat je veel aan haar hulp zou kunnen hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:21

Goed zo, kom eerst een beetje achter haar verhaal.

En volg ajb niet de adviezen die hier gegeven worden. Is vaak slechts een korte oplossing, maar lees op Bokt hoe vol het staat met problemen. Die komen niet voor niks.

Je kan een paard bang maken voor straf en pijn en dan zal het soms een tijd gewenst gedrag vertonen. Je kan je ook verder verdiepen en echt met het beestje gaan werken aan de problemen die er niet voor niks zijn. Kan het beestje niks aan doen en jij ook niet.

Onthou dat ze dit echt niet voor niks doet en laat haar anders een tijdje in een goede gemengde kudde staan zonder zelf al van alles te willen en te doen. Bekijk een beetje wanneer ze dingen doet, geeft ze waarschuwingen vooraf?
Als ze pijn heeft, moet je daar ook achter zien te komen.
Maar net zo goed kan ze gewoon echt geen paardentaal spreken. Als jij dan flink gaat corrigeren en al met ene zweep de wei in komt, wordt het echt niet beter. En zou ze daar nu op reageren, krijg je later met inrijden bijv problemen, omdat je de oorzaak niet hebt weggenomen.

Maar nogmaals; Bokt staat vol probleem paarden. Of beter gezegd; mensen met problemen met hun paarden. Dat wil je gewoon niet en je kan nu nog veel voorkomen. Ook al is die basis wel erg bepalend en waarschijnlijk al compleet mis gegaan. Zo zonde.

Succes en wees wijs.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 16:22

Zoraida_04 schreef:
Wij hadden ook zo'n veulen staan in de opfok waar mijn jaarling staat.
Die was ook totaal niet bang, corrigeren werkte daar ook totaal niet bij, dan viel ze alleen maar harder uit.
Die is uiteindelijk weggestuurd omdat ze de hand verbrijzelde van de staleigenaresse en niemand meer veilig bij zijn paard kon komen.
Hoe het daar mee afgelopen is durf ik niet te zeggen..
Veel beterschap, hopelijk kan je het oplossen.

Ja nou nu maar even zien hoe jaarling reageert op het corrigeren. Je hebt er inderdaad tussen zitten die daar ook niet van onder de indruk zijn of er tegen in gaan. Dan kan het erg gevaarlijk worden heb dat ook weleens gezien ja

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:22

Kijk je wel uit. dit is niet de bedoeling van de paardenhobby. Ik heb er ook ooit zoeen gehad en die heb ik teruggebracht naar de verkoper. Misschien zijn er mensen die weten hoe dit te corrigeren en er een uitdaging in zien,maar ik kan het niet.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:23

Ik heb er hier 1 staan die soms ook uit het niks omdraait en trapt. Gelukkig een mini.
Paar x de zweep meegehad een en flinke tik verkocht. Nu is het veel minder. Soms nog iets gedreig maar is ie snel klaar mee als je hem corrigeert.

Is ook en jaarling en tot 1,3 jaar bij zijn moeder gestaan en niet in de hand geweest.
Gedrag kwam ook uit het niets als je aan het mesten was ect. Hij heeft 3x raak getrapt.

Merk wel dat ik vaker iets met hem moet doen, wandelen, grondwerk om hem bezig te houden op een andere manier dan spelen met zijn vriend.

Zolang je hem te lang niks laat doen begint hij wantrouwiger te worden en komt het onvoorspelbaar gedrag terug

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 16:30

Ayasha schreef:
quera schreef:
Eerst medisch uitsluiten.

En anders flink corrigeren

Eerlijk gezegd, bij gedrag van deze aard zou ik éérst corrigeren en dan kan er gekeken worden of er wat scheelt. Er is geen enkel goed argument om een dier van een paar 100kg toe te staan om zo agressief te reageren zonder waarschuwing.

Dat gezegd zijnde vraag ik me af of er niet al eerder kleinere waarschuwingen gegeven worden. Ik heb een vierjarige die e.e.a van haar moeder geleerd heeft kwa gedrag. Die kan voor het ongeoefende oog ook extreem onverwacht reageren maar eigenlijk waarschuwt ze wel. Alleen heel miniem en héél snel na elkaar. Ze escaleert dus razendsnel waardoor het líjkt alsof er niks aan vooraf gaat maar als je echt op let zie je wel veranderingen. Maar je moet dan wel op haar hele houding (ook rug en achterhand en staart ) letten en op haar gehele gezicht. Als je enkel op haar oren let dan heeft die je ook elke keer. Ik heb haar ook moeten weg halen bij mijn ex-trainster omdat die haar levensgevaarlijk vond, terwijl ze eigenlijk goed te managen is en het een fijn en sensibel paard is maar je moet opletten. Deze had dat vanaf dat ze een uur oud was trouwens. Zodra ze kon staan zat dat er in.

Nou weet je ook ik heb er op terug gedacht. Maar echt geen eerder signaal. Nu zal ik er natuurlijk helemaal opzitten om jaarling voor te kunnen zijn maar ik ben bang dat het erg lastig gaat worden. Het was echt van leuk komen kijken nieuwsgierig oortjes naar voren naar BAM. Wel met een reden, namelijk dat ik op het punt stond weg te lopen. Dus dat is voor jaarling blijkbaar al een reden wat niet geaccepteerd word. Tijd voor opzij springen of corrigen dat moment heb je niet anders had ik het graag gedaan. Dat wetende kan ik er nu gelukkig wel meer rekening mee houden en heb ik een verlengde van mijn arm mee haha.

Appelgebak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:30

bigone schreef:

Ben ik ook wel benieuwd naar.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 16:31

Cowgirl schreef:
Mijn advies is ook om hier iemand bij te halen die daar veel ervaring mee heeft.

Verder wil ik je aanraden een carrot stick te nemen ipv een zweep. Met die stick kun je meer sturen , zo'n zweep is maar een lang slap ding voor zulke acties.

Ik ben niet van het slaan maar deze moet toch echt wel even weten waar hij thuis hoort.

En doe voorzichtig, het is het niet waard dat je straks ernstig gewond raakt door een stuk salami.

Oke goede tip inderdaad! Zo een zweep bungeld inderdaad soms maar een beetje langzaam na.

En ik kijk nu wel uit voor dat stuk salami ja haha

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 16:35

Appelgebak schreef:
Dat is wel heftig TS, beterschap met je kreukels.
Ik denk dat het ook verstandig is om er iemand bij te halen die je kan helpen. Voor het veulen je op de verkeerde plek raakt.
En dan ook nog te horen krijgen dat het veulen dit al deed en als braaf verkocht is... ik snap dat echt niet!
Succes.

Ja bij verkoop worden wel vaker dingen achterwege gelaten helaas.. dankjewel!
Iedereen bedankt trouwens voor antwoorden ik probeer zsm terug te antwoorden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:37

060606 schreef:
Ayasha schreef:
]
Eerlijk gezegd, bij gedrag van deze aard zou ik éérst corrigeren en dan kan er gekeken worden of er wat scheelt. Er is geen enkel goed argument om een dier van een paar 100kg toe te staan om zo agressief te reageren zonder waarschuwing.

Dat gezegd zijnde vraag ik me af of er niet al eerder kleinere waarschuwingen gegeven worden. Ik heb een vierjarige die e.e.a van haar moeder geleerd heeft kwa gedrag. Die kan voor het ongeoefende oog ook extreem onverwacht reageren maar eigenlijk waarschuwt ze wel. Alleen heel miniem en héél snel na elkaar. Ze escaleert dus razendsnel waardoor het líjkt alsof er niks aan vooraf gaat maar als je echt op let zie je wel veranderingen. Maar je moet dan wel op haar hele houding (ook rug en achterhand en staart ) letten en op haar gehele gezicht. Als je enkel op haar oren let dan heeft die je ook elke keer. Ik heb haar ook moeten weg halen bij mijn ex-trainster omdat die haar levensgevaarlijk vond, terwijl ze eigenlijk goed te managen is en het een fijn en sensibel paard is maar je moet opletten. Deze had dat vanaf dat ze een uur oud was trouwens. Zodra ze kon staan zat dat er in.

Nou weet je ook ik heb er op terug gedacht. Maar echt geen eerder signaal. Nu zal ik er natuurlijk helemaal opzitten om jaarling voor te kunnen zijn maar ik ben bang dat het erg lastig gaat worden. Het was echt van leuk komen kijken nieuwsgierig oortjes naar voren naar BAM. Wel met een reden, namelijk dat ik op het punt stond weg te lopen. Dus dat is voor jaarling blijkbaar al een reden wat niet geaccepteerd word. Tijd voor opzij springen of corrigen dat moment heb je niet anders had ik het graag gedaan. Dat wetende kan ik er nu gelukkig wel meer rekening mee houden en heb ik een verlengde van mijn arm mee haha.

Bij die tut van mij moet je het haast ‘voelen’. Op één of andere manier slaat er iets om in de sfeer die rond haar hangt.
Mijn merrie oogt heel nuchter en kalm en met inrijden is ze heel braaf geweest máár het duiveltje zit altijd maar nét onder de huid voor mijn gevoel. :) Het is een hele leuke merrie, heel slim, heel werkwillig maar je mag haar nooit vertrouwen, altijd rekening houden dat haar rust ‘vals’ is. :)

En bij dit type niet twijfelen. Grof gezegd liever één keer te snel uithalen dan één keer te laat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:43

Appelgebak schreef:
bigone schreef:

Ben ik ook wel benieuwd naar.

Ts, nogmaals de vraag, misschien heb je er overheen gelezen.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 16:48

bigone schreef:

Ik wil niet al te veel in details spreken maar de jaarling groeit uit tot E pony en is echt een luxe sporttype. Hierdoor ook echt vliegensvlug. Maar dit zou natuurlijk gewoon nooit mogen ongeacht type. Maar dan hebben jullie er een wat beter beeld bij. En ik heb wel meer pittige karakters gehad maar die wisten toch wel hun plaats (uiteindelijk). Maar die waren dan ook niet zo snel en lieten toch ook wat meer doorschemeren.. Joh ik laat mezelf niet trappen normaal hoor maar nu lag ik bijna gestrekt in de wei. En misschien is het zo wel over hoor nu ik weet wat ik kan verwachten. Maar aan manier van doen te zien kan dit ook nog wel eens een hele moeilijke zijn. En hier op Bokt genoeg ervaringsdeskundige dus altijd handig om nog wat ervaringen te delen :D We gaan het meemaken de komende dagen. Sommige tips waar ik niet aan gedacht had neem ik zeker even mee.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 16:55

anjali schreef:
Kijk je wel uit. dit is niet de bedoeling van de paardenhobby. Ik heb er ook ooit zoeen gehad en die heb ik teruggebracht naar de verkoper. Misschien zijn er mensen die weten hoe dit te corrigeren en er een uitdaging in zien,maar ik kan het niet.

Ja gelijk heb je! Nu is jaarling er pas net natuurlijk dus en alles rustig aan en daarbij heb ik mijn eigen weide en alle tijd ervoor maar juist daarom denk ik ook, nu lig ik al in de kronkels in bed terwijl ik eigenlijk niks heb gevraagd.. wat zal er nog aan zitten te komen. Altijd handig om dan ook even ervaringen te delen misschien kijk ik ergens overheen.. en lig nu toch languit dus kan nooit geen kwaad even aan te horen wat jullie hebben meegemaakt of erover denken dan kan ik dat weer meenemen in gedachte de komende tijd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:01

Dit is er eentje die je dus absoluut niet in je persoonlijke cirkel moet dulden. en zeker niet aanhalen en kriebelen voorlopig. Hij is dus te snel voor je of je ziet de voortekenen niet snel genoeg. Iemand hier zei niet straffen maar paarden onderling lossen dit ook niet met rust en geduld op in het begin, dan krijgt hij ook een hengst met een hoef. En dat zelfde gedrag moet jij je ook aanleren, dus wel een zweep mee en lang genoeg. Komt hij in je persoonlijke gebied? Eruit jagen met lawaai en door je breed te maken, geen effect zweep erover. En zorgen dat de eerste keren er iemand buiten het weiland staat en jij zeker je cap en een bodyprotector aan hebt.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:16

Weet je, eigenlijk heeft je kudde je al het perfecte antwoord op je vraag gegeven ;). En Bigone ook haha. Kijk straf je dit paard als in ik zet hm op stal en ros er met mn zweep overheen tot ie respect heeft, ja dan maak je hem bang voor mensen. Corrigeer je hem zoals dat ook in een gezonde kudde gebeurt, dus met een gerichte knal op precies het juiste moment en een tijd buiten de kudde dus buiten je persoonlijke cirkel, denk ik dat er best hoop is. Ten slotte lijkt hij het vanuit je OP wel te accepteren van je andere dominante paard en is er nu wel rust in de kudde. Zolang een jaarling normaal paardengedrag begrijpt, kun je er als mens meestal ook goed mee werken. Enkel moet het wel bij je passen. Ben je zelf erg lief, onderdanig of gewoon niet snel genoeg is hij op een andere plek misschien beter af. Je wilt dit gedrag niet bevestigd zien, en het is je gezondheid ook niet waard :D. Nu ben je wel gewaarschuwd ook, dus kun je het de 3e x makkelijker voorkomen. Succes ~~}>

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:20

Moeilijk... Ik heb een pony in training gehad die vanaf veulen al lastig was. Sloeg moeder, sloeg voorbrenger, sloeg eigenaar als die de stal in kwam, terroriseerde leeftijdsgenoten (of ouder), was niet te aaien. Heeft op tweejarige leeftijd een wond opgelopen en moest toen voor 1600 kg verdoofd worden voordat er met pijn en moeite een arts in de buurt kon komen en ik ben echt maanden lang alleen met bodyprotector en cap op de stal in gegaan, omdat je anders niet zonder kleerscheuren verder dan de neus kon komen/aanraken. :Y) Het was even een uitdaging, maar gelukkig was ze heel jong gebracht. Ruim voordat ze 3 werd (het doel was zadelmak maken). Na een aantal maanden was het echt een toppony. Ze moest gewoon werken. Dingen doen. Waardering krijgen voor wat ze goed deed en iemand die haar corrigeerde als ze over de schreef ging. Het werd echt een totaal ander dier. De dierenarts zei dat het een levensgevaarlijke pony was, maar ze is met 3,5 jaar als kinderpony verkocht (jonge kindjes, beginners). Ik was echt heel erg gek op dat dier, omdat ze ontzettend dapper en slim was, ook omdat ze van zo ver was gekomen. Maar dit is dus een succesverhaal... Voor hetzelfde geld heb jij er eentje staan die NIET makkelijk gaat worden en waarbij je altijd op je hoede moet zijn. De paarden die altijd lastig zijn, zijn aanzienlijk betrouwbaarder dan de paarden die vaak lief zijn, maar die soms onverwachts vervelend uit de hoek komen. Ik vind het moeilijk om er zo via internet wat van te zeggen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:57

Wij hebben twee pony's gehad die dit deden. Eerst een welshmerrie die echt levensgevaarlijk was, ze beet, trapte en viel gericht en uit het niets aan, maar waarschijnlijk uit angst. Dat hebben we opgelost met veel grondwerk (een jaar lang dagelijks) en geduld (en ze sloeg ook als ze steigerde, dus wij deden dan een cap op).

Later kregen we van iemand een shetlandmerrie , die al jong helemaal alleen was komen te staan en door een paar meisjes van 8 was 'opgevoed'. Die trapte en beet als haar iets niet zinde, iets raar was etc. Omdat ik inmiddels niet goed meer kan lopen, heb ik haar gewoon verbaal op haar kop gegeven als ze zoiets deed of dreigde te doen en altijd een paar passen achteruit laten gaan. Ze wist gewoon niet hoe ze zich hoorde te gedragen. Nu is ze heel braaf geworden gelukkig. Maar de beten en trappen van een shet zijn echt niet vergelijkbaar met die van een paard.

Draag een cap als je met haar bezig bent, als een hoef je hoofd raakt kan dat heel ernstig zijn. Ik zou ook voor jouw paard gedegen grondwerk aanraden, maar zorg eerst voor je eigen veiligheid!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 18:02

Stap ook vooral niet meer in je uppie de wei in. Altijd iemand erbij voor het geval ze wel raak slaat en jij daar een paar uur knock out in de wei ligt.

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 18:17

En nu heeft je ze je nog op je arm geraakt.
Als je toevallig net bukt en ze slaat je tegen je hoofd of raakt je eens vol op je borst is het einde verhaal.

Ik zou iemand die erin gespecialiseerd is ernaar laten kijken en eventueel laten corrigeren, vooral ook omdat je er zelf ook verstand van lijkt te hebben en dit toch ook wel heel afwijkend gedrag vindt.
En precies wat je zegt, je moet er ook eens echt mee aan de slag en erop.

Of met eerlijk verhaal te koop zetten (en waarschijnlijk verlies pakken) er zijn altijd wel mensen die denken dit te kunnen corrigeren en de uitdaging aan willen gaan.