Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
A3a1 schreef:Omdat je eerst uit moet sluiten dat het pijn is.
Hoewel de manier waarop je dan dingen gaat doen, in mijn geval, niet zo wezenlijk verschillend zijn.
( Er zijn ook vrouwen die pismerries zijn, maar ik geloof niet dat ze beter hanteerbaar worden door ze die benaming te geven )
Vealosz schreef:Weet je wat me opvalt? Altijd als er een topic geopend word met help mijn paard trapt, bijt of wat dan ook gooit bijna iedereen het op pijn. Zijn maar enkele die zich bedenken dat het ook gewoon een zoals eerder vermeld een zure pismerrie kan zijn. Niet alle reacties is een reactie op pijn...
Elisa2 schreef:Hoeveel pijn een paard ook heeft, trappen mag niet..nooit.
Maar sommige mensen veranderen paarden ook echt in draken (no offence TS) maar haal er eens een deskundig persoon bij die kan beoordelen waarom je paard doet wat ze doet. (dominantie/ pijn/ etc.)
Vealosz schreef:Daar zijn duidelijk de meningen over verdeeld. Alsof k wil lezen dat een paard pijn heeft. Toe eens.Dan zit ik namelijk toch echt op een verkeerd forum.
Suzanne F. schreef:Het kan ook gewoon een zure pismerrie zijn hè? Heel veel merries vinden het vervelend als je aan de buik zit, daar hoeven ze niks voor te mankeren. Niet opzij gaan voor druk of zelfs slaan doen ze bij mij maar 1 keer hoor. Ze hoeven niet meteen iets te mankeren en meteen behandeld te worden met allerlei homeopathische rechtsdraaiende kruidendruppels na een craniosacrale ostheo behandeling. Soms hebben ze gewoon een schop onder hun hol nodig.
Vealosz schreef:Weet je wat me opvalt? Altijd als er een topic geopend word met help mijn paard trapt, bijt of wat dan ook gooit bijna iedereen het op pijn. Zijn maar enkele die zich bedenken dat het ook gewoon een zoals eerder vermeld een zure pismerrie kan zijn. Niet alle reacties is een reactie op pijn...
Je laat een moeilijk kind je toch ook niet uitschelden of schoppen? Of een puber? Die kunnen ook in de knoop zitten met zichzelf of hormonale problemen hebben. Wat er ook is, respect is áltijd belangrijk. Zelfs als een paard schrikt, is het de bedoeling at hij niet op je springt. Niks zou erger moeten zijn dan in de persoonlijke ruimte van een persoon komen..

superpony schreef:Elisa2 schreef:Hoeveel pijn een paard ook heeft, trappen mag niet..nooit.
Maar sommige mensen veranderen paarden ook echt in draken (no offence TS) maar haal er eens een deskundig persoon bij die kan beoordelen waarom je paard doet wat ze doet. (dominantie/ pijn/ etc.)
Maar dat kan je zo niet zeggen. Misschien heeft het paard al 100 signalen gegeven. In een groep zijn paarden ook duidelijk en als daar geen gehoor aan wordt gegeven delen ze ook weleens een klap uit. Soms moeten ze toch op de een of andere manier iets duidelijk maken. Ze doen het echt niet om je expres het licht uit je ogen te trappen.
Dat jij vindt, dat jouw paarden jou niet mogen trappen, snapt iedereen. Maar dan moet je ze ook geen reden geven, dus weten hoe je dat kan voorkomen en goed naar ze kijken en luisteren. Als jij alle signalen negeert en dus mist dat ze iets mankeren of je bent consequent heel vervelend voor het paard, gaat het weleens mis. Dat zie je overigens overal gebeuren. Ook bij hele ervaren paardenmensen vallen weleens klappen omdat mensen gehaast zijn, geprikkeld zijn etc etc.
Wij hebben er 4 samen staan en er wordt onderling niet getrapt en ook niet naar ons. Maar als dat wel gebeurt kijk ik wel verder dan, mijn paard mag me niet trappen. Dat respect moet je wel verdienen.
Suzanne F. schreef:Het kan ook gewoon een zure pismerrie zijn hè? Heel veel merries vinden het vervelend als je aan de buik zit, daar hoeven ze niks voor te mankeren. Niet opzij gaan voor druk of zelfs slaan doen ze bij mij maar 1 keer hoor. Ze hoeven niet meteen iets te mankeren en meteen behandeld te worden met allerlei homeopathische rechtsdraaiende kruidendruppels na een craniosacrale ostheo behandeling. Soms hebben ze gewoon een schop onder hun hol nodig.
superpony schreef:Eileen_ Omdat een paard dat trapt hoogst waarschijnlijk al 10 signalen heeft gegeven voor ze dat gaat doen. Misschien niet allemaal die dag, maar zeker wel al een tijd aangeeft, het gaat niet goed. Kijk naar paarden onderling......
Je kan niet zeggen dat een paard een mens niet mag trappen of de stal uit mag werken, als de mens fout zit. Er is vrijwel altijd al veel aan vooraf gegaan en dat had je gewoon moeten opmerken. Dan had je dat kunnen voorkomen.
Hoe moet een paard anders duidelijk maken dat er iets mis is als je niet luistert en een paard iets 100x probeert duidelijk te maken?
Dat kan medisch zijn, maar dus ook opvoeding, omgang, gedrag etc etc. Dat maakt me dan niet uit. Maar je doet iets fout en je bent echt al een stap te ver als een paard gaat trappen.
Vealosz schreef:A3a1 schreef:Omdat je eerst uit moet sluiten dat het pijn is.
Hoewel de manier waarop je dan dingen gaat doen, in mijn geval, niet zo wezenlijk verschillend zijn.
( Er zijn ook vrouwen die pismerries zijn, maar ik geloof niet dat ze beter hanteerbaar worden door ze die benaming te geven )
Precies uitsluiten. Maar alleen zeggen pijn. is niet uitsluiten toch?
Brainless schreef:Ik had een paard met een wond aan zijn achterbeen.
Dat moest elke/om de dag behandeld en verbonden worden.
En ja, dan deed ik hem zeer.
Maar hoe vervelend dat ook was; hij mocht best zijn been even optrekken van "auw" vervelend, maar er wordt niet naar mij getrapt.
Ook al heb ik dan alle signalen prima door, ik had geen keus om hem toch te behandelen en hem daarbij pijn te doen.