jonge pony spanning alleen in binnenbak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NanGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 17:35

Maak van de binnenbak de leukste plek die er is wanneer de pony alleen in de bak is! Begin met grondwerk dat jouw pony écht leuk vind. Clickertraining is een aanrader, paarden vinden het heel leuk om te doen en omdat het hersenwerk is verdwijnt de spanning vaak. Hou het kort en werk daar in de bak waar hij het dichtste bij zijn vriendjes is.
Kijk naar de emoties die jouw pony laat zien en luister daar naar, geeft je pony na 2 minuten aan dat hij spanning opbouwt? Ga de bak uit en terug naar de plek waar hij zich wel veilig voelt.
Je pony zal ervaren dat er naar hem geluisterd wordt en jij hem niet in een (voor hem) gevaarlijke situatie brengt. Hierdoor krijgt het vertrouwen in jou en waardoor spannende situaties met jou in de buurt minder spannend worden.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 17:47

IK zou gewoon vooral hulp vragen van je instructeurs. Zorg gewoon een keer dat die erbij zijn als de pony weer eens alleen in de bak bent, dan kunnen ze je dochter ter plekke instrueren. Van een andere ruiter de pony er door heen rijden leert je dochter niks terwijl dit juist een mooi leermoment kan zijn voor hen samen. Daarnaast een iets handigere ruiter hem een paar keer laten rijden kan nooit kwaad maar dat is imo niet De oplossing.

Ik bouw nieuwe dingen altijd op door positief gedrag te belonen. Als je weer alleen bent in de binnenbak en hij loopt wel ontspannen, gelijk belonen, er af en stoppen. Zo beloon je ontspanning.

Punz

Re: jonge pony spanning alleen in binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 14:29

Even nog nav een eerdere opmerking:
Doorscholen ( wat ik bedoelde ) is iets compleet anders dan “even fixen”

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 21:41

Ik wil even laten weten dat het heel goed gaat. De begeleiding van haar instructeur is fijn, maar het meisje dat bijrijdt doet het ook super. Mijn dochter is daar bij als zij rijdt en ik merk dat dat haar vertrouwen geeft. Pony is nog steeds hartstikke braaf en ze genieten echt. Ik merk dat mijn dochter het ook heel leuk vindt, die dag met de bijrijdster. Ik laat ze dan lekker samen hun gang gaan en dat gaat echt super. Pony leert veel bij door haar, dochter ook en bijrijdster zelf geniet er enorm van.

Ik heb besloten om ze, als ze dat willen, ook allebei te laten starten met de pony over een tijdje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 09:45

Fijne update! dat klinkt als een win-win situatie voor iedereen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 13:39

Oh wat super!! Heel fijne update!!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 20:34

Dat is fijn om te horen! :)