Paard wilt niet op buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilse46

Re: Paard wilt niet op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 16:51

Opgezadeld naar het bos wandelen is erg gezellig,zo raak je samen ontspannen en idd als je denk..t voelt goed ,dan stap je op..bij mij werkt dit prima ,neem beloningbrokjes mee

Iris_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 17:25

Elisa2 schreef:
Iris_123 schreef:
Bedankt voor alle tips. Ik probeer na het proberen altijd een rondje buiten uit te stappen, zodat dit ‘normaal’ voor haar wordt.
@Floran ze doet dit inderdaad ook met andere paarden. Ookal lopen zij door, die van mij volgt echt niet..
Ik zal het nog een beetje aanvullen. Het opstappen in het bos gaat ook niet zoals het hoort, ook hier draait ze om en komt omhoog maar dan heb ik net wat meer ruimte om door te zetten.. Ik vind het opzich niet erg om naar het bos te lopen, zolang het daar wel goed gaat. Maar dat is nu nog niet het geval. Daarbij hebben wij ook andere mooie rijgelegenheden, zoals langs het kanaal. Maar dat zie ik nu echt niet zitten.

Ik kan mij erg vinden in het onzekere. Ik ga in ierer geval opzoek naar iemand die mij kan helpen met grondwerk en dan vooral met lange lijnen.

Ik heb alleen even jouw reacties gelezen TS, dus excuses als ik iets zeg wat al genoemd is.

Ik krijg meer het idee dat dit een leiderschaps/ dominatie dingetje is..want als het onzekerheid was dan zou ze wel achter andere paarden aanlopen.
Ik denk dat ze succes heeft gehad met dit gedrag en ze je dus uitprobeert..wat doet ze precies als ze gaat staken? het is verstandig om niet de strijd aan te gaan maar iedere keer afstappen is natuurlijk ook niet super handig.

Kijk anders eens of je slimmer kunt zijn dan haar, als ze probeert om te draaien en te staken zet je haar gewoon achterwaarts door in de richting waar jij op wilt. Na een tijdje kun je kijken of ze dan weer normaal voorwaarts wilt, begint het weer dan zet je haar weer achterwaarts door. Net zolang totdat ze het opgeeft en jouw leiding accepteert. (oke kan even duren, maar als je dit op weet te lossen dan heb je het ook altijd goed)

Dit is nog niet eerder genoemd! Ten eerste is ze super snel in het draaien en dit komt ook vanuit het niks. Als ik haar terug wil draaien komt ze omhoog, dit begint met ‘hupsen’, maar gaat uiteindelijk best hoog. Ze gaat achterwaarts, zijwaarts, maakt pirouettes, alle hogere oefeningen schudt ze uit haar mouw om niet naar voren te gaan. Ik heb een beetje het idee dat ze in een soort bubbel komt en ik haar hier ook niet uit kan halen is totdat ik afstap.. Ik heb ook geprobeerd om even niks te doen en tot rust te komen en daarna verder, maar dat werkt ook niet. Ook het ik geprobeerd om met een ontspanne teugeltje te rijden of juist nagevelijk, maar dat werkt allemaal niet. Soms lukt het me om haar wel verder te rijden, maar dan begint t na een aantal meter gewoon weer opnieuw. Als ik afgestapt ben loopt ze rust met mij mee, maar zodra ik weer opgestapt ben begint het weer. Dit doe ik dan pas in het bos, want dan heb ik wat meer ruimte.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:39

En als jij erop zit en iemand anders ernaast loopt, evt met haar aan een touwtje? En dit dan opbouwen naar degene meefietsen, en dat uitbouwen naar meer afstand tot de fiets tot je 'alleen' rijdt zeg maar :)*

Iris_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 18:34

Maddy_Paola schreef:
En als jij erop zit en iemand anders ernaast loopt, evt met haar aan een touwtje? En dit dan opbouwen naar degene meefietsen, en dat uitbouwen naar meer afstand tot de fiets tot je 'alleen' rijdt zeg maar :)*

Al geprobeerd, omdat het aan de hand wel goed gaat. Maar dat werkt ook niet. Ze kwam hierbij zover omhoog dat we bijna achterover klapte. Ik kon er net op tijd afspringen.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 01:39

Goh is jouw paard een zus van de mijne.
Die van mij kan heel hard heel snel achteruit dan en omhoog is bij haar ook echt steil omhoog en aangezien ik op polderweggetjes rij met een kleine berm en steile walkanten ga ik het gevecht gewoon niet aan.
Dan maar afstappen en stukje lopen, naast mij is ze dan ook veel meer ontspannen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 09:51

Iris_123 schreef:
Bedankt voor alle tips. Ik probeer na het proberen altijd een rondje buiten uit te stappen, zodat dit ‘normaal’ voor haar wordt.
@Floran ze doet dit inderdaad ook met andere paarden. Ookal lopen zij door, die van mij volgt echt niet..
Ik zal het nog een beetje aanvullen. Het opstappen in het bos gaat ook niet zoals het hoort, ook hier draait ze om en komt omhoog maar dan heb ik net wat meer ruimte om door te zetten.. Ik vind het opzich niet erg om naar het bos te lopen, zolang het daar wel goed gaat. Maar dat is nu nog niet het geval. Daarbij hebben wij ook andere mooie rijgelegenheden, zoals langs het kanaal. Maar dat zie ik nu echt niet zitten.

Ik kan mij erg vinden in het onzekere. Ik ga in ierer geval opzoek naar iemand die mij kan helpen met grondwerk en dan vooral met lange lijnen.

Ik heb alleen even jouw reacties gelezen TS, dus excuses als ik iets zeg wat al genoemd is.

Ik krijg meer het idee dat dit een leiderschaps/ dominatie dingetje is..want als het onzekerheid was dan zou ze wel achter andere paarden aanlopen.
Ik denk dat ze succes heeft gehad met dit gedrag en ze je dus uitprobeert..wat doet ze precies als ze gaat staken? het is verstandig om niet de strijd aan te gaan maar iedere keer afstappen is natuurlijk ook niet super handig.

Kijk anders eens of je slimmer kunt zijn dan haar, als ze probeert om te draaien en te staken zet je haar gewoon achterwaarts door in de richting waar jij op wilt. Na een tijdje kun je kijken of ze dan weer normaal voorwaarts wilt, begint het weer dan zet je haar weer achterwaarts door. Net zolang totdat ze het opgeeft en jouw leiding accepteert. (oke kan even duren, maar als je dit op weet te lossen dan heb je het ook altijd goed)

Dit is nog niet eerder genoemd! Ten eerste is ze super snel in het draaien en dit komt ook vanuit het niks. Als ik haar terug wil draaien komt ze omhoog, dit begint met ‘hupsen’, maar gaat uiteindelijk best hoog. Ze gaat achterwaarts, zijwaarts, maakt pirouettes, alle hogere oefeningen schudt ze uit haar mouw om niet naar voren te gaan. Ik heb een beetje het idee dat ze in een soort bubbel komt en ik haar hier ook niet uit kan halen is totdat ik afstap.. Ik heb ook geprobeerd om even niks te doen en tot rust te komen en daarna verder, maar dat werkt ook niet. Ook het ik geprobeerd om met een ontspanne teugeltje te rijden of juist nagevelijk, maar dat werkt allemaal niet. Soms lukt het me om haar wel verder te rijden, maar dan begint t na een aantal meter gewoon weer opnieuw. Als ik afgestapt ben loopt ze rust met mij mee, maar zodra ik weer opgestapt ben begint het weer. Dit doe ik dan pas in het bos, want dan heb ik wat meer ruimte.

Dat begrijp ik, op de weg is het gevaarlijk en dat voelt ze en maakt ze misbruik van. Probeer haar eens door te zetten in het achterwaarts als ze toch al achterwaarts gaat. Waar het eigenlijk om gaat is dat je haar op slimme, handige manieren uit dat gedrag kunt gaan halen zonder de strijd aan te gaan en zonder dat het gevaarlijk voor je wordt.

Het afstappen werkt, dus dat weet je nu en kun je altijd inzetten/ gebruiken..maar het feit dat ze gewoon direct weer begint als je weer opgestapt bent geeft bij mij aan dat het een dominantie ding is.

Iris_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 17:54

Elisa2 schreef:
Iris_123 schreef:

Dat begrijp ik, op de weg is het gevaarlijk en dat voelt ze en maakt ze misbruik van. Probeer haar eens door te zetten in het achterwaarts als ze toch al achterwaarts gaat. Waar het eigenlijk om gaat is dat je haar op slimme, handige manieren uit dat gedrag kunt gaan halen zonder de strijd aan te gaan en zonder dat het gevaarlijk voor je wordt.

Het afstappen werkt, dus dat weet je nu en kun je altijd inzetten/ gebruiken..maar het feit dat ze gewoon direct weer begint als je weer opgestapt bent geeft bij mij aan dat het een dominantie ding is.

Het doorzetten in achterwaarts is wel iets wat ik ga proberen. Al denk ik wel dat het haar juist stimuleert om omhoog te komen, maar als je het niet probeer dan weet je het niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:14

Goed rondhouden aan de voorkant en gewoon aanvoelen dat je niet "over" de grens gaat. Het kan ook zijn dat op het moment dat ze achterwaarts "moet" dat ze er zo de balen van krijgt (vermoeiend) dat voorwaarts daarna geen enkel probleem meer is.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:19

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:33

Ik zou haar met het grondwerk leren te ontspannen: hoofdje laag, rustige oren en ogen. Om dit dan mee te nemen als je het buiten rijden gaat trainen. En dan is het geduld hebben en tijd nemen om dit probleem op een fijne manier aan te pakken. Loop een klein stukje het erf af richting uitgang (nog voordat ze protesteert) en houd halt. Wacht totdat ze ontspant. Beloon haar rustig, blijf nog een paar seconden staan en draai om terug naar stal: einde training. Herhaal dit enkele dagen en ga tussendoor ook eens gewoon grondwerken of zelfs rijden op het erf, rustig wat voltes rijden. Zodat ze het erf niet meteen met een buitenrit associeert, want dat geeft haar nu blijkbaar stress. Dan kan je na enkele dagen misschien enkele meters verder halthouden, haar laten ontspannen en weer terug naar stal. Van zodra je de minste spanning voelt: halthouden en ontspanning vragen. Probeer het moment van escalatie voor te zijn. Dit vergt veel gevoel en zal je waarschijnlijk ook niet altijd lukken, is niet erg, maar blijf focussen op die uiteindelijke ontspanning.
Zo bied je haar een oplossing die fijn aanvoelt (how, relax maar). Door haar eens "flink aan het werk te zetten of flink achterwaarts te zetten" ga je mee in haar adrenaline. Een paard dat uit protest van zichzelf al veel beweegt (dribbelen, omhoog komen, achterwaarts lopen), moet je niet nog heviger in beweging zetten. De kans dat de beweging dan ongecontroleerd gebeurt is groter dan wanneer je vanuit ontspanning werkt. Hou bewegingen dus klein en effectief.

Iris_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 04:23

Gini schreef:
Ik zou haar met het grondwerk leren te ontspannen: hoofdje laag, rustige oren en ogen. Om dit dan mee te nemen als je het buiten rijden gaat trainen. En dan is het geduld hebben en tijd nemen om dit probleem op een fijne manier aan te pakken. Loop een klein stukje het erf af richting uitgang (nog voordat ze protesteert) en houd halt. Wacht totdat ze ontspant. Beloon haar rustig, blijf nog een paar seconden staan en draai om terug naar stal: einde training. Herhaal dit enkele dagen en ga tussendoor ook eens gewoon grondwerken of zelfs rijden op het erf, rustig wat voltes rijden. Zodat ze het erf niet meteen met een buitenrit associeert, want dat geeft haar nu blijkbaar stress. Dan kan je na enkele dagen misschien enkele meters verder halthouden, haar laten ontspannen en weer terug naar stal. Van zodra je de minste spanning voelt: halthouden en ontspanning vragen. Probeer het moment van escalatie voor te zijn. Dit vergt veel gevoel en zal je waarschijnlijk ook niet altijd lukken, is niet erg, maar blijf focussen op die uiteindelijke ontspanning.
Zo bied je haar een oplossing die fijn aanvoelt (how, relax maar). Door haar eens "flink aan het werk te zetten of flink achterwaarts te zetten" ga je mee in haar adrenaline. Een paard dat uit protest van zichzelf al veel beweegt (dribbelen, omhoog komen, achterwaarts lopen), moet je niet nog heviger in beweging zetten. De kans dat de beweging dan ongecontroleerd gebeurt is groter dan wanneer je vanuit ontspanning werkt. Hou bewegingen dus klein en effectief.

Ik wil dit zeker op een fijne manier aanpakken. Er hebben ook mensen aangeboden om haar hier wel even doorheen te rijden, maar dat zie ik totaal niet zitten. Ik ben ook bang dat er dan echt ongelukken gaan gebeuren.
Het staken begint een paar honderd meter van stal, het maak dan ook niet uit elke kant ik op ga. Na +/- 500 meten begint het.
Ik ga in iedergeval opzoek naar iemand die mij kan helpen met grondwerk, want ik denk dat ik hier zeker wat uit kan halen.

Het advies wat jij geeft, stil staan wachten tot ze ontspannen is en dan weer door heb ik geprobeerd met tot nu toe niet heel veel succes.. Ze ontspand naar mijn idee wel en we kunnen dan iets verder, maar daarna begint het weer opnieuw. Vaak ga ik dan door tot ik een paar passen ontspannen/normaal voorwaarts ben gegaan en draai dan op mijn moment om. Maar ik kom hier niet heel ver mee..

Genoeg nog om aan te werken

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:09

Flink achterwaarts zetten is ook niet wat ik genoemd heb, als je goed leest dan zeg ik ook dat je slimmer moet zijn en goed moet voelen tot hoe ver je kan gaan omdat je juist NIET de strijd aan moet gaan. Maar voordat het gebeurd haar al uit het gedrag halen.

Grondwerk is altijd goed, maar lost denk ik niet dit probleem ohz op.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:19

Ok achter een ander paard aanlopen werkt niet, zelf erop en iemand anders ernaast werkt niet, al eens een heel stevig sittende ruiter geprobeert die erop kruipt en jij desnoods op een ander paard ernaast/ervoor enz?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:03

Wel apart en dus een extra probleem dat ze ook niet met andere paarden meeloopt. De mijne wil ook niet alleen, maar zodra er andere paarden bij zijn is er geen enkel probleem en loopt hij ook overal lekker voorop.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:18

Eventueel met een trailer tot halverwege brengen en vandaar richting stal wandelen.
In ieder geval nooit rechtsomkeert maken met een dergelijk paard.

Iris_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 17:00

Sclimpre schreef:
Eventueel met een trailer tot halverwege brengen en vandaar richting stal wandelen.
In ieder geval nooit rechtsomkeert maken met een dergelijk paard.

Ik heb geen auto die een trailer kan trekken tot mijn beschikking, dus dat wordt lastig. Maar op de terug weg is er niks aan de hand. De locatie waar ik wedstrijden rijdt is op loop afstand, zo’n 10 a 15 minuten lopen. Op de heenweg loop ik er naast maar op de terug weg kan ik er zonder problemen op... Dit lukt ook vanuit het bos.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:08

Iris_123 schreef:
Het advies wat jij geeft, stil staan wachten tot ze ontspannen is en dan weer door heb ik geprobeerd met tot nu toe niet heel veel succes.. Ze ontspand naar mijn idee wel en we kunnen dan iets verder, maar daarna begint het weer opnieuw. Vaak ga ik dan door tot ik een paar passen ontspannen/normaal voorwaarts ben gegaan en draai dan op mijn moment om. Maar ik kom hier niet heel ver mee..

Genoeg nog om aan te werken

Het enige verschil met mijn advies is dat je verder bent gegaan waar ik dan zou zeggen 'einde training'. Dus als ze op een bepaald moment stilstaat en ontspant, en dus het juiste antwoord geeft, zou ik zeggen 'goed gedaan meid, nu gaan we terug naar stal/wei'. En niet die paar passen extra vragen. Want dat zijn passen waar ze dus opnieuw spanning opbouwt en protesteert en eigenlijk ben je terug bij 0.
Nu, mijn advies is één van de vele, ik zeg niet dat je dit moet doen en dat dit het enige is wat zal werken. :D Hulp erbij vragen lijkt me dus zeker een slimme zet, die ziet het paard, die ziet jou en wat je doet en zal dus ook gerichter en directer tips kunnen geven.

Elisa2 schreef:
Flink achterwaarts zetten is ook niet wat ik genoemd heb, als je goed leest dan zeg ik ook dat je slimmer moet zijn en goed moet voelen tot hoe ver je kan gaan omdat je juist NIET de strijd aan moet gaan. Maar voordat het gebeurd haar al uit het gedrag halen.

Ik gaf advies nadat ik enkel de posts van TS doorgelezen had. Eerst snapte ik dus niet waar deze reactie vandaan kwam. Totdat ik zag dat je net zelf het advies gegeven had van haar achterwaarts te zetten. Mijn bericht was geenszins een reactie op jouw bericht, want jouw bewoording is inderdaad anders dan hoe ik het zeg.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 17:06

Iris_123 schreef:
Hallo,

Ik ben sins februari eigenaresse een 14-jarige merrie. Het rijden in de bak en op wedstrijden gaat goed, maar zodra ik naar buiten ga wordt het een ander paard. Ze gaat het terrein af tot een bepaald punt en gaat dan in staking. Ze draait om, komt omhoog, haalt alles uit de kast om niet verder te gaan. Soms lukt het mij wel om iets verder te komen, maar dan begint het na een paar meter weer opnieuw.. Uiteindelijk stap ik dan af en loop verder. Als ik eenmaal in het bos ben heb ik wel het idee dat ze hiervan geniet. En daarbij geniet ik ook erg van een buitenrit.

Aan de hand kan ik overal met haar naar toe, over bruggetjes heen, onder tunnels door ect. Ze is ook goed verkeersmak en kijk nergens van op. Als ik naar buiten ga, gaan er altijd andere paarden mee. Ook hebben we geprobeerd om haar aan een halstertouw mee te nemen terwijl ik erop zit, maar daar kwam zij nog hoger van omhoog dan normaal..

Ik weet niet meer wat ik nog meer kan proberen en ben ook op het punt om op buitenrit te gaan op te geven.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of misschien suggesties welke professional ik hiervoor kan benaderen?

hoe reageert zij als je met meerdere paarden op een buitenrit gaat. Ik heb het dat vroeger ook mee gemaakt op mijn verzorgpaard zij was altijd gewend om met meerdere paarden op een buiten rit te gaan en altijd dezelfde route
Jij bent de baas he. Niet zij als zij in de remmen gaat staan als het erf wilt verlaten.Goed aan sporen en eventueel een tik geven met je zweep op haar billen . Gewoon ff streng zijn .

xMissMonroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 20:59

Ik zit in een soortgelijke situatie met mijn paard. Maar met andere paarden loopt ze stoer door en loopt ze zonder probleem 20 meter voor het andere paard. Ik ga rond kerst (als het weer een beetje mee zit) naar het bos lopen en daar opstappen en kijken hoe ze het doet. Ik hoop dat dit werkt. Als er iemand mee loopt doet ze hetzelfde maar dan iets minder en als we dan eenmaal in het bos zijn is alles weer goed, het probleem is alleen dat ze kijkerig is xD. Het is best jammer dat ik niet met haar alleen het bos in kan, want ik woon letterlijk 50 meter van het bos af....

Iris_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 21:20

pompadour schreef:
Iris_123 schreef:
Hallo,

Ik ben sins februari eigenaresse een 14-jarige merrie. Het rijden in de bak en op wedstrijden gaat goed, maar zodra ik naar buiten ga wordt het een ander paard. Ze gaat het terrein af tot een bepaald punt en gaat dan in staking. Ze draait om, komt omhoog, haalt alles uit de kast om niet verder te gaan. Soms lukt het mij wel om iets verder te komen, maar dan begint het na een paar meter weer opnieuw.. Uiteindelijk stap ik dan af en loop verder. Als ik eenmaal in het bos ben heb ik wel het idee dat ze hiervan geniet. En daarbij geniet ik ook erg van een buitenrit.

Aan de hand kan ik overal met haar naar toe, over bruggetjes heen, onder tunnels door ect. Ze is ook goed verkeersmak en kijk nergens van op. Als ik naar buiten ga, gaan er altijd andere paarden mee. Ook hebben we geprobeerd om haar aan een halstertouw mee te nemen terwijl ik erop zit, maar daar kwam zij nog hoger van omhoog dan normaal..

Ik weet niet meer wat ik nog meer kan proberen en ben ook op het punt om op buitenrit te gaan op te geven.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of misschien suggesties welke professional ik hiervoor kan benaderen?

hoe reageert zij als je met meerdere paarden op een buitenrit gaat. Ik heb het dat vroeger ook mee gemaakt op mijn verzorgpaard zij was altijd gewend om met meerdere paarden op een buiten rit te gaan en altijd dezelfde route
Jij bent de baas he. Niet zij als zij in de remmen gaat staan als het erf wilt verlaten.Goed aan sporen en eventueel een tik geven met je zweep op haar billen . Gewoon ff streng zijn .

Ze doet dit ook met andere paarden. Ookal lopen die door zij blijft staken. Ze reageerd niet op mijn sporen. Al verschillende sporen geprobeerd, maar ze loopt daar dwars doorheen. Terwijl ik met rijden eigenlijk geen sporen nodig heb, want ze is goed aan het been en erg voorwaarts.

Iris_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 21:53

Even een kleine update.
Ik heb gisteren met mijn instructeur dit probleem ook besproken in de hoop dat hij misschien mensen kent die kunnen helpen en voor eventule tips. Maar hij denkt dat dit niet meer ‘goed’ komt. Hij kent haar al een aantal jaar en ze heeft dit (blijkbaar) altijd al gedaan.
Ik kan er iemand opzetten die haar misschien wel door dit punt kan rijden, maar de stress die dit met zich mee brengt is waarschijnlijk heeeeel groot, omdat dit een enorme strijd gaat worden. Want zij gaat zich niet zomaar overgeven. De kans is ook groot dit niet zonder ongelukken gaat gebeuren. Zij weet niet beter om te staken en dit heeft altijd gewerkt. Dit zit heel diep. Dit zie je ook in het niet volgen van andere paarden. Dat is namelijk toch wel iets aparts..

Daarbij is ze erg gevoelig en heel heeft karakter. Hij is bang dat als ik dit door ga pakken zij kan gaan veranderen.

Ik vind het lastig om uit te leggen en er zullen genoeg mensen zijn die het hier niet mee eens zullen zijn en denken het wel op te kunnen lossen, maar ik heb besloten om dit af te sluiten. Ik hou het op lekker wandelen en kleine stukjes van het erf uitstappen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 23:53

When someone says you can't, prove them you can.

Je moet dit niet aanpakken, het paard doorrijden of een strijd aangaan. Ik ben een beetje bang van een instructeur die het trainen van een paard met een probleem meteen als een strijd ziet waarbij het paard zich zou moeten overgeven. Mijn advies was juist gebaseerd op rust, vertrouwen en ontspanning. Die weg bestaat ook nog.

Maar zoals ik opmaak uit je laatste alinea, hebben verdere woorden van mij geen zin meer. Het is nu eenmaal jouw paard en jouw beslissing en dat moeten we respecteren.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 08:40

Ach je kan toch altijd nog er aan werken. En in zekere zin doe je dat ook door te gaan wandelen want je bouwt wel vertrouwen op. Wie weet loop je ooit nog tegen de juiste begeleiding aan of gaat het ineens wel doordat ze vaak alleen van t erf geweest is met wandelen.

KarelRuijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 12:00

Heb je ook al geprobeerd samen met een ander paard op buitenrit te gaan, of met een mens lopend of fietsend er naast? Ook wel eens te maken gehad met paarden die niet helemaal door hebben dat je er nog steeds bent als je op hun rug zit en opeens bang en onzeker worden. Grondwerk voor zelfvertrouwen is inderdaad ook een goede! Geduldig opbouwen en verschillende dingen proberen (zijn al hoop goede tips gegeven)
Oh excuses, niet goed alle berichten gelezen. Dit voegt nu nog weinig toe

Iris_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 23:08

KarelRuijs schreef:
Heb je ook al geprobeerd samen met een ander paard op buitenrit te gaan, of met een mens lopend of fietsend er naast? Ook wel eens te maken gehad met paarden die niet helemaal door hebben dat je er nog steeds bent als je op hun rug zit en opeens bang en onzeker worden. Grondwerk voor zelfvertrouwen is inderdaad ook een goede! Geduldig opbouwen en verschillende dingen proberen (zijn al hoop goede tips gegeven)
Oh excuses, niet goed alle berichten gelezen. Dit voegt nu nog weinig toe

Allemaal al geprobeerd en het werkt niet. Ookal lopen de andere paarden door, zij blijft achter. Aan een halstertouw komt ze alleen maar hoger omhoog.. Grondwerk ga ik mee beginnen, want dat lijkt mij zoieso leuk om te doen. Maar vraag mij af of dat gaat helpen met dit probleem. Als ik haar aan de hand mee neem is er namelijk niks aan de hand. Grondwerk doe je ook vanaf de grond, maar daar zit het probleem niet. Het zit bij haar tussen haar oren en dat is denk ik heel moeilijk om te veranderen.