Angst is echt heel lastig. Ieder persoon heeft een andere aanpak nodig. De meeste die ik ken, doen het goed op manieren hierboven beschreven: met heel veel rust, stapje voor stapje, pas als het veilig voelt iets meer.
Voor mij werkt deze aanpak niet. Ik heb dwang nodig. Van anderen of van mezelf. Mijn instructrice die me dwingt op te stappen als het erg waait, bijvoorbeeld. Of ik die mezelf dwing mee op buitenrit te gaan in minder goed weer, omdat ik weet dat mijn vriend dat het liefste doet. Dan doe ik het (soms al bibberend) en zie ik daarna: er is niks erg gebeurd, het valt allemaal best mee. En dan valt er weer een stukje angst weg. Als ik nooit over mijn grenzen gepusht word, kruip ik nog verder in mijn schulp en stap ik uiteindelijk niet eens meer op.
Maar dit is dus hetgeen wat voor mij goed werkt, iemand anders zal misschien helemaal doorslaan bij deze aanpak. Daarom moet je echt zoeken naar welke methode bij jóú past

De angst is na 5 jaar nog steeds niet 100% weg. Ik denk niet dat dat ooit zal gebeuren, maar ik zit dan ook met lichamelijke issues en zal daardoor nooit de gevaren gaan opzoeken. Als mijn paard hyper is, gaat ze dan ook even aan de longe voor ik opstap.
Maar het is wel controleerbaar geworden. Het zit me niet meer dwars. Ik kan gewoon weer rijden en daarvan genieten. Als ze wat hevig of kijkerig is, of een zeldzaam bokje geeft, kan ik terug mijn schouders ophalen en doorgaan. Vroeger zou ik meteen afgestapt zijn. Enkel bij echte opzij-spring-schrikreacties (ze is vreselijk snel en zeer lenig en dat is niet altijd makkelijk uit te zitten) klopt mijn hart nog in mijn keel, maar ook dan kan ik weer doorrijden (na een mentaal gesprekje met mezelf hihi).
Wat mij ook heel erg heeft geholpen: Centered Riding lessen. Dankzij die lessen heb ik een veel stevigere zit gekregen. De wetenschap dat ik nu prima wat gekke sprongen kan uitzitten, doet echt heel veel in mijn koppie.
Oh, en ik heb op dit gebied een toppaard. Ze maakt totaal geen misbruik van mijn angst. Ze past zich ook aan: nu ik zekerder word, begint ze streken uit te halen, maar wanneer ik bang ben, is ze rustig en betrouwbaar. Echt, dat dier is goud waard!