Help! Pony zuigt lucht en pensionhouder doet moeilijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 17:20

ponyparadijs schreef:
Dat niet overnemen is kul hoor
Mijn toenmalige pony stond tegen over een zuiger
Was geblesseerd mocht de box 3x daags uit voor een wandeling van nog geen 10 minuten.
En die leek het toch echt wel na te doen.
Uit voorzorg een band omgedaan en verhuisd.
Na de verhuizing na 2 weken band af en toen heeft ze het nooit gedaan.

Overigens schijnen ze met luchtzuigen een soort hormoon vrij te krijgen waar ze gelukkig van worden.
De start reden is misschien verveling en maagzweren
Maar de meeste doen het daarna als ritueel omdat ze er een lekker gevoel van krijgen

Luchtzuigen is een voorbeeld van stereoptiep gedrag: iets wat dieren gaan doen van stress, ongemak of verveling. Ook bij pijn kan dit gebeuren. Bij dit gedrag komt er endorfine vrij: een gelukshormoon wat ook een natuurlijke pijnbestrijding is.

Endorfine en hiermee het gedrag is verslavend en een dier moet steeds gekkere capriolen uit gaan halen om het zelfde effect te krijgen.

candalisa

Re: Help! Pony zuigt lucht en pensionhouder doet moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 19:26

In dit wetenschappelijke onderzoek staat toch duidelijk dat het NIET overgenomen wordt ...

ondanks dit bewijs dat leren door observatie mogelijk is en het feit dat blootstelling aan een paard dat stereotiep of agressief gedrag vertoont als risicofactor werd gevonden voor luchtzuigen (Nagy et al., 2008), lijkt het onwaarschijnlijk dat paarden luchtzuigen van elkaar overnemen. Uit verschillende studies is namelijk gebleken dat dit kopieergedrag praktisch nooit wordt waargenomen (Clegg et al., 2008; Albright et al., 2009; Litva et al., 2010). Bovendien staat de hypothese dat paarden dit gedrag van elkaar overnemen haaks op de bevindingen van Christie et al. (2006) en McGreevy et al. (1995a) dat sociaal contact de kans op luchtzuigen vermindert (Cooper en Albentosa, 2005). Een mogelijke verklaring voor hoe stereotiep of agressief gedrag bij één paard luchtzuigen kan uitlokken bij een ander paard, is dat dit gedrag onrust veroorzaakt bij gevoelige dieren. De onrust zou dan luchtzuigen uitlokken, in plaats van dat het om zuiver kopiëren van stereotypieën gaat (Nagy et al., 2008).
Toch wordt door veel paardeneigenaren gedacht dat paarden stereotypieën van elkaar overnemen (McGreevy et al., 1995b; McBride en Long, 2001; Albright et al., 2009; Litva et al., 2010). Vaak worden luchtzuigers daarom geïsoleerd van andere paarden, zijn deze paarden minder gewild en hebben ze een verminderde waarde (McGreevy en Nicol, 1998a). Als het ontbreken van sociaal contact een risicofactor is voor luchtzuigen, zou het isoleren van deze paarden juist luchtzuiggedrag in de hand kunnen werken (Cooper en McGreevy, 2002). Een reden waardoor gedacht wordt dat paarden luchtzuigen overnemen van andere paarden, is dat dit bij meerdere paarden op eenzelfde stal wordt gezien. Aangezien zij onderworpen zijn aan dezelfde omgeving, kan dit echter ook de uitlokkende factor zijn bij beide groepen (Houpt en McDonnell, 1993; Albright et al., 2009).

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 19:38

Het voorbeeld van ponyparadijs is toch té mooi om te omschrijven hoe de mythes rondom het overnemen ontstaan: geblesseerd, opgehokt, gestressed... en wat Jess897 al zegt: waarschijnlijk had ie het ook bedacht als er een niet-zuiger tegenover had gestaan.
Een paar jaar geleden een nieuw paard op stal, jong dier, intelligent, net zadelmak, net gecastreerd, boxrust, hoeveel stressfactoren wil je opstapelen? Toch is het met een kuur omeprazol en royaal ruwvoer geen vaste gewoonte geworden, maar we hebben m zeker aan de voerbak zien hangen.

In dit geval zal TS voor het welzijn van haar dier naar een andere stal moeten zoeken: de stalhouder bepaalt de regels en zo'n band is een martelwerktuig.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 19:43

SORRY! Ik heb het inderdaad verkeerd en er is geen bewijs dat het gekopierd kan worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 20:22

Mijn paard stond ook een tijdje naast een luchtzuiger, was ik ook niet blij mee dus gevraagd of die ergens anders kon staan, pensionhouder ook niet blij mee

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 20:36

Waarom Elvirawortel?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 20:46

Ik zou ook geen luchtzuiger in pension willen. Ik heb zelf ooit een gehad en ik werd er helemaal gestoord van. Die deed het ook overal zelfs als hij in de wei liep. Pakte een hek of een weidepaaltje en zuigen maar. Vreselijk. Hij is uiteindelijk dood gegaan aan steeds terugkerende koliek, heeft ook nog een hoop geld gekost aan DA behandelingen. En ik zou ook wel bang zijn voor kopieergedrag
Mag ik vragen waarom je hem niet terug gedaan hebt naar de verkoper. Het is wel een koopvernietigend gebrek.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 04:22

pillow schreef:
Ik zou ook geen luchtzuiger in pension willen. Ik heb zelf ooit een gehad en ik werd er helemaal gestoord van. Die deed het ook overal zelfs als hij in de wei liep. Pakte een hek of een weidepaaltje en zuigen maar. Vreselijk. Hij is uiteindelijk dood gegaan aan steeds terugkerende koliek, heeft ook nog een hoop geld gekost aan DA behandelingen. En ik zou ook wel bang zijn voor kopieergedrag
Mag ik vragen waarom je hem niet terug gedaan hebt naar de verkoper. Het is wel een koopvernietigend gebrek.

Dit is dus écht niet bewezen. :)) De opening waar de lucht ingaat voor het luchtzuigen is anders dan de opening voor de maaginhoud dus gaskoliek kan ipc niet verbonden zijn aan luchtzuigen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 06:00

Malenka schreef:
Waarom Elvirawortel?

Omdat zo’n neuroot super irritant is. Het is heel negatief gedrag. Net als die types die steeds tegen de deur staan te beuken.

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-18 06:55

Een hoop reacties ...
Zoals al eerder vermeld is hier in omgeving Geen andere stal die onbeperkt ruwvoer toestaat alsook niet het geven van eigen aangepaste voeding...dus dan komt hij op sportbrok te staan met 2x daags kuil waar hij al helemaal niet goed tegen kan , en een uurtje buiten... als ze al buiten komen dus helaas is verhuizen niet zomaar een optie zoals eerder genoemd...
En regelmatig behandelen een omeprazol behandeling doe je niet even om de zoveel tijd...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 06:56

Je hebt die zo gefrustreerd zijn dat ze het zelfs op hun eigen knie doen.

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-18 06:58

@ pillow omdat de verkoper daar niet aan wil , en ik zoiezo niet wil dat hij teruggaat naar verkoper want is een handelaar doet zich voor als particulier.
Het is een pony met een gouden karakter en dat is voor mij veel meer waard dan hem terug doen naar een plek waar hij niet eerlijk behandeld word
Daarnaast zuigt hij op niks dus hij pakt nooit iets vast maar doet het in de lucht dus pension houder hoeft niet bang te zijn voor zijn spullen die kapot gezogen worden.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 06:58

Er is vast wel een plekje 24/7 buiten te vinden, geloof me dat doet veel goeds
Probeer erachter te komen waarom hij het doet en neem die factor weg.
Mijn pony heeft 2/3 weken lang bij een luchtzuiger gestaan in de paddock (24/7 buiten) en hij heeft het niet overgenomen hoor. Is echt kul, ook bewezen dat paarden het niet overnemen

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-18 07:02

Hij gaat een omeprazol kuur krijgen en staat op speciale voeding.
Onbeperkt ruwvoeding krijgt hij al de tijd dat ik hem heb al

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 07:15

Dark7 schreef:
Een hoop reacties ...
Zoals al eerder vermeld is hier in omgeving Geen andere stal die onbeperkt ruwvoer toestaat alsook niet het geven van eigen aangepaste voeding...dus dan komt hij op sportbrok te staan met 2x daags kuil waar hij al helemaal niet goed tegen kan , en een uurtje buiten... als ze al buiten komen dus helaas is verhuizen niet zomaar een optie zoals eerder genoemd...
En regelmatig behandelen een omeprazol behandeling doe je niet even om de zoveel tijd...

Ik weet niet aan welke kant van de stad je zit, maar is een hit actief niet iets voor je paard?

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-18 07:17

Tallie1979 schreef:
Dark7 schreef:
Een hoop reacties ...

Ik weet niet aan welke kant van de stad je zit, maar is een hit actief niet iets voor je paard?

Helaas niet een hoop sportstallen

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 07:20

Maar wat stel je zelf dan voor TS? Je kunt/wilt niets veranderen in huisvesting, de stalhouder wilt hem niet hebben, je wilt hem niet terug brengen, je kunt hem niet verhuizen. Luchtzuigen ga je niet alleen oplossen met medicatie.
Wat wil je zelf graag? Dat het paard stopt met luchtzuigen of dat het paard een andere leefomgeving krijgt? Want het eerste geval is namelijk zeer onrealistisch.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 07:40

Ik zou best een stukje verder willen rijden als mijn paard er dan fatsoenlijk bij staat. (Heb nu ook enorm moeten inleveren vwb afstand maar dat is alles waard).
Maar die keuze kunnen wij niet voor jou maken..
vraag me net als giolli af wat je dan zelf in gedachten hebt als je niet bereid bent een stal iets verder weg te zoeken? :)
Welke regio en afstand zoek je precies? Misschien weet iemand iets voor je.
Ik zag bijvoorbeeld een fijne stal in Schipluiden voorbij komen op marktplaats, om maar iets te noemen.

Texas8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 08:20

Dark7 schreef:
@ pillow omdat de verkoper daar niet aan wil , en ik zoiezo niet wil dat hij teruggaat naar verkoper want is een handelaar doet zich voor als particulier.
Het is een pony met een gouden karakter en dat is voor mij veel meer waard dan hem terug doen naar een plek waar hij niet eerlijk behandeld word
Daarnaast zuigt hij op niks dus hij pakt nooit iets vast maar doet het in de lucht dus pension houder hoeft niet bang te zijn voor zijn spullen die kapot gezogen worden.

Ik ben zelf ook niet van het terugbrengen en wat fijn voor je pony dat je hem dan ook een eerlijke kans wilt geven!

Zelf zou ik ook een andere stal zoeken. Marktplaats/Facebook etc in de gaten houden en rondvragen. En dan eerlijk zijn ivm luchtzuigen, zodat je niet weer hetzelfde probleem hebt met de pensionhouder.

Edit bij ons op stal hebben we ook een luchtzuiger, echter staat hij 24/7 in een grote kudde met ruwvoer en ruimte. Hij staat ook redelijk hoog in de rang, maar blijft het soms toch doen. Dus of het helemaal af te leren is op een gegeven moment is denk ik wel de vraag?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 08:35

Word er bij de luchtzuigers wel verder onderzoek gedaan of berusten de eigenaren er vaak in omdat het nu eenmaal zo is?

Zeker het voorbeeld van het paard wat het doet na het voeren en een snoepje, lijkt me eigenlijk heel duidelijk dat die last van zijn maag heeft.

Maagbacterie word bij mensen bestreden met een combinatiekuur antibiotica en pantoprazol zeker 6 maanden. Heb geen verstand van dierengeneeskunde maar ik denk dat er soms meer nodig is dan een kuurtje omeprazol.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 08:38

Ik had een luchtzuiger

Weinig brok en onbeperkt ruwvoer!
Daarbij 24/7 buiten.

Hier sowieso weggaan.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 08:47

Er bestaat meer dan pension stallen.. er zijn ook mensen die zelf paarden aan huis hebben. Wellicht kan je bij zo iemand staan. Vaak nog goedkoper ook. Dan heb je geen kantine, binnenbak en solarium maar wél een veel gelukkiger paard vaak.
Dat hij in de lucht zuigt is jammer, moeilijkst op te lossen. Ik zou hem sowieso geen krachtvoer enz geven. Enkel hooi, gras en dat soort voer. Het is nu aangeleerd gedrag dus misschien blijft hij het doen, maar wie weet als hij 24/7 buiten staat met leuke vriendjes, en hij geen krachtvoer enz krijgt.. dat het zomaar stopt. Zou die band er ook afhalen

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 09:06

Giolli schreef:
pillow schreef:

Dit is dus écht niet bewezen. :)) De opening waar de lucht ingaat voor het luchtzuigen is anders dan de opening voor de maaginhoud dus gaskoliek kan ipc niet verbonden zijn aan luchtzuigen.

Maar er zijn toch wel echt, nog geen causale, verbanden gevonden tussen koliek en specifieke typen van koliek :j

https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/ ... 001_AC.pdf

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 09:10

Ik vrees dat dat vooral te maken heeft met dezelfde oorzaak. Stress kan een oorzaak zijn van koliek maar ook van LZ.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 09:31

Dark7 schreef:
Een hoop reacties ...

Als jij niet verder komt dan een stal waar je paard een uur naar buiten mag dan zou je geen paard moeten kopen.

Een paard heeft mee uitdaging, sociale contacten en bewegingsruimte nodig.

Wat mij betreft zijn er twee opties over. Je rot zoeken naar een passende stal die wel bied wat een paard nodig heeft of je rot zoeken naar een nieuwe eigenaar die dat wel doet voor je paard. Op sommige onderwerpen zijn er geen compromissen te sluiten.