Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:54

Paard is pas 5, dus nog een baby en nog lang niet volgroeid, die eigenlijk alleen een beetje grondwerk zou mogen doen en net een beetje basis werk onder het zadel in stap, meer niet. Maar als de merrie nu al pittig belast wordt dan is de kans aanwezig dat ze al overtraind en overnomen is. Professionele ruiters heb ik ook niet zo'n hoge pet van op, de meeste daarvan willen alleen maar presteren, vaak te koste van het paard.
Geef de merrie maar eens een paar maanden rust, met alleen grondwerk en misschien een keertje longeren en laat het springen voorlopig achterwege. Na de winter weer voorzichtig oppakken en dan is de kans groot dat je een ander paard hebt.
Jammer genoeg maken veel mensen deze hele, hele grote fout om een 4-jarige al te zwaar te belasten en dat werkt nou eenmaal niet bij een groot aantal paarden, die stoppen ermee, gaan in protest en kunnen dan inderdaad gevaarlijk worden. We hebben hier ook een paard wat veel te jong, veel te hard heeft moeten werken; die zijn we nu heel rustig weer aan het oppakken na een periode van rust en alleen grondwerk. Paard doet het nu super.
Daarbij, 10 jaar rijervaring is niks, sorry. Tegen de tijd dat je minstens op het dubbele zit kan je aan een dergelijke uitdaging beginnen ( als je meerdere paarden op een dag zou rijden) en dan nog zul je fouten maken. Een mensen leven is nl. altijd te kort om alles over paarden te leren, een enkeling die dagelijks 8 uur op een paard zit en dat 10 jaar lang weet een beetje hoe het werkt en dan nog is er de kans dat je op een dag een paard tegenkomt waar het gewoon niet mee lukt.......
Laatst bijgewerkt door ElCid op 11-09-18 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:55

En doe je dat al vanaf het moment dat je haar hebt? Heb je opgebouwd? Hoe heb je het aangepakt?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 23:02

Rij zelf ook een merrie wat erg snel beledigt is, bij moeilijke oefeningen eerst er tegenin gaat ipv meewerkt. Terwijl ze de dag ervoor een die oefening echt super deed. Paard valt ook in de categorie op het randje van enorm (levens) gevaarlijk als ze het er echt niet mee eens is. Nou slaat deze nog niet zo door als die merrie van jou moet ik zeggen.

Voor mij werkt een instructeur die via een achterdeur kan denken en uitleggen heel goed. Wat mijn merrie juist niet wil doen, gaan we toch proberen te bereiken maar via een andere route en dat valt is niet altijd via de skala der ausbildung. Vraagt ook enorm veel creativiteit en aanpassingsvermogen. Ik probeer via de correcte lijn te beginnen, maar soms ben ik na 5 minuten al een variant (correct kunnen we nog niet) van piaffe aan het doen om de basis beginselen uit te kunnen voeren.

Mijn focus met deze springmerrie ligt dus ook enorm op dressuur, dressuur en dressuur. Zonder kan ik mijn rondje in de springring echt vergeten.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 23:11

Lastig probleem. Misschien is het inderdaad teveel voor het paard op dit moment. Ik vind dat nog helemaal niet zo'n rare gedachte. Als het zo'n gevecht moet zijn om met haar te rijden op het niveau wat jij wilt, dan is het misschien slim om een stapje terug te doen. Even alleen wat basis dingen en geen moeilijke dingen. Wellicht wat buiten rijden als dat lukt met haar tenminste en gewoon ontspannen rijden en leuke dingen doen. Dat jullie beiden weer plezier hebben aan elkaar. Ik ben ook benieuwd of er andere mensen op rijden en hoe het dan gaat?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 23:11

Waarom wil je graag doorzetten met deze merrie?
Omdat je wilt 'winnen' en jezelf en iedereen kan laten zien, dat je dit aankan?
Of omdat je iets in de merrie ziet en haar een kans wil geven?
Ze kan goed springen, en je wilt de merrie gebruiken als middel om hoog in de sport te komen?

Alle bekende springruiters en professionals uit Twente raden je aan om ermee te stoppen.
Wat zouden de mensen hier op Bokt beter moeten weten dan zij?

Waarom niet de merrie verkopen en een ander leuk springpaard kopen?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 23:18

silvershades schreef:
Ik heb het gevoel dat ze als ze aan het werk gezet wordt, snel beledigd is en dus deze reactie geeft. Als we namelijk een rustig aan doen, is er niks aan de hand en is ze poeslief. Zodra je iets van haar vraagt wordt ze boos en probeert ze je er af te krijgen.

Ik wil graag doorzetten, maar van instructeurs en andere paardenmensen krijg ik bijna altijd te horen dat het levensgevaarlijk is en dat we haar weg moeten doen. Ik vind dit erg lastig omdat ik dan niet weet waar ze terecht komt (ik denk niet erg goed), en ook al doet ze zo, ik gun het geen enkel dier om slecht behandeld te worden

X

Wat krijgt ze aan voer?
Hoe is haar stalling en hoeveel staat ze buiten naast de rij uren?
Hoeveel vaak rij je?
Zijn haar hormoonwaarde geprikt?
Hoe is ze als ze dressuurmatig gereden wordt.
Zo in de staak is naar mijn idee geen luiheid maar een grens aangeven

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 23:20

Is het zadel en het gebit gecontroleerd? Heb je het probleem al eens aan een dierenarts voorgelegd? Weet je, met alle respect, zeker of je osteopaat echt alles heeft uitgesloten? Lijkt mij dat je paard je iets vertelt...

Bralindy

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 23:26

Wat mijn gevoel zegt als ik jou verhaal lees, is dat het paard graag begrepen wilt worden. Misschien is er ergens een communicatie fout tussen jullie, of zit haar iets lichamelijks dwars (denk rug, eierstokken, niet genoeg spierkracht en iets ook echt niet kunnen maar het willen en dat het dier zowel lichamelijk maar ook geestelijk overvraagd wordt.)

Ik zou het goed uitpluizen en dingen uitsluiten of andere manier van omgaan met haar uitproberen. Wie weet is je benadering niet als prettig ervaren, ervaart ze snel stress in moeilijke situaties ofiets wat naar voelt en is ze snel overprikkeld..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 00:04

Als ze zo heen en weer pingpongt tussen braaf en protest, dan klinkt dat toch echt als op zijn minst spierpijn of zelfs iets langdurigers mis. Rust inderdaad en hou een dagboek bij, misschien zit er een patroon in waar je een beter antwoord uit krijgt. Dat de DA niks gevonden heeft, zegt niet alles.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 00:07

Doet me aan dit topic denken:
[OPG] Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Ik heb zelf ook een zeer lichtgeraakt tut gevalletje staan. Gaat gelukkig niet de lucht in, maar een fractie te veel druk op het verkeerde moment en we gaan een kwartier lang alleen maar in de achteruit stand. Het is dan een kwestie van heel creatief zijn en dan kiest ze uiteindelijk toch maar voor meewerken en dan ook gelijk ook echt fanatiek.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 00:16

Hoe is jouw klik met haar?
En haar klik met jou?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 00:30

Zodra het gevaarlijk wordt voor jezelf zou ik er al niet meer opstappen, je hoeft je aan niemand te bewijzen neem ik aan.

Uit je reacties ga ik ervanuit dat haar baarmoeder en eierstokken ook gecontroleerd zijn? Heb ik het goed begrepen dat ze dit gedrag alleen vertoond als ze hengstig is? Hier werkt pure Monnikspeper heel goed bij onze merries om de hengstigheid en kattigheid te onderdrukken.

Ik ben wel benieuwd naar je trainingsschema, een paar trainingsfilmpjes en het voer dat ze krijgt.

Sommige paarden zijn lastig en uiteindelijk toch niet geschikt voor de sport ondanks hun kwaliteit, maar omdat ze het werk eerst wél goed deed, vraag ik me af waar het dan fout is gegaan, vandaar mijn vragen over je trainingsschema enz.

Edit:

Ik lees dat je uit Twente komt, zou je me een berichtje kunnen doen? Ik kom daar ook vandaan, wie weet dat ik je nog kan helpen met mensen aanraden, ik ken een paar goede vaklui met veel ervaring, gevoel en kennis.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 06:03

Klinkt alsof je teveel van haar hebt gevraagd.
Inderdaad, wat doe je concreet, hoe ziet een week training er uit bij jou?

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 06:05

Sokje_6 schreef:
Is de rug ook op de foto geweest? Ik geloof persoonlijk niet zo in paarden die omhoog gaan omdat ze geen zin zouden hebben of snel beledigd zouden zijn.

Dat vroeg ik mij ook af..
Mijn beste vriendin kocht een project paard. Dus compleet op de foto laten zetten met aankoop.
Paard kwam na een jaar puzzelen nogsteeds omhoog en werd gek zodra ze aan het werk moest, idd zonder werkdruk was er niks aan de hand!!

Na een jaar toch die kliniek weer opgebeld om. De foto's eens door te spreken. Bleek dat er helemaal geen rug foto's gemaakt waren, ze was woest!!

Mocht dit nou echt niet het geval wezen, en dit wil je niet horen dat snap ik..

Je bent 16,je hebt nog een prachtig leven voor je, er staan duizenden paarden te koop die niet omhoog klappen en jou express af willen knallen..
Is het je echt waard, dat je straks samen omver gaat en de rest van je levsn in een rolstoel zit? Of misschien wel erger..

Je zou grondwerk nog kunnen proberen, alle profs om je heen eraf halen en met 1 goed grondwerk persoon weer opnieuw beginnen bij 0. Maar als dat ook niet werkt zou ik haar wegdoen of zelf laten slapen als je bang bent dat ze verkeerd terecht komt..

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 06:30

Met 5 jaar is het inderdaad nog een puppypaardje, wat velen voor mij al zeiden , geef haar rust!
Mijn man heeft het ook gehad met zijn paard vorig jaar ook staken en bokken (doettie soms nog :+ }
Hij kreeg hem toen hij 4 was en hij pakte het allemaal zo makkelijk en super goed op , maar op een gegeven moment gaf paardlief aan het even genoeg te vinden
Nu wordt hij nog minimaal gereden en mag hij nog lekker groeien, wedstrijden komen wel weer!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 06:45

Sokje_6 schreef:
Is de rug ook op de foto geweest? Ik geloof persoonlijk niet zo in paarden die omhoog gaan omdat ze geen zin zouden hebben of snel beledigd zouden zijn.

Het kán wel, vaak is het betreffende gedrag 1 keer ontstaan uit ongemak. Een schrikreactie of korte pijnsituatie (bv: te fel met de hand ingewerkt door ruiter). En heeft het gedrag destijds tot een succes geleid. Paard herhaalt het gedrag bij iedere situatie die ook maar enigszins lijkt op het eerste voorval, leid weer tot succes. En zo krijg je een neerwaarts patroon.

Probleem is dat er zoveel factoren mee kunnen spelen, en het gedrag nu al erg lang bestaat. Dat het uitpluizen van oorzaken moeilijk is en het gevolggedrag enorm is ingesleten.

Dit vergt dus heel veel werk van mensen met heel veel ervaring. Zowel medisch, is er écht geen pijnfactor? Als gedragskundig, wat is de trigger van het gedrag? en hoe zet je het om naar positief gedrag. En rijtechnisch: een foutje maken is er niet meer bij als je het gedrag echt wil uitbannen.

Wil je dat zelf, ga dan een stel hele goede mensen om je heen verzamelen.

Pauze geven of op de wei zetten zal nauwelijks effect hebben als je daarna weer in dezelfde patronen verder gaat. Paarden leren niks 'af' als ze een tijdje op de wei hebben gestaan. Hooguit verdwijnt het (lichamelijk) ongemak door de rust die het krijgt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 07:13

Gezien je eigen bericht lijkt het mij ook op een paard die begrepen wil worden.

Heb je wel eens geprobeerd om bij licht verzet van je paard, niet door te zetten? Om dan juist weer iets makkelijks te doen. Gewoon de "nee" van je paard accepteren?

Het komt mij iig over als een gevecht die jullie beide niet willen opgeven.

Luisteren naar je paard kan zorgen dat ze meer vertrouwen in je krijgt en daardoor meer en harder voor je wilt werken. Maar dat kost wel tijd en een andere manier van je paard rijden en trainen. Even stoppen met les nemen en wedstrijden, maar luisteren en voelen en samen werken.
Druk eraf.

Succes met wat je gaat doen. Ik hoop dat jullie er samen uit komen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 07:15

silvershades schreef:
Ik wil graag doorzetten, maar van instructeurs en andere paardenmensen krijg ik bijna altijd te horen dat het levensgevaarlijk is en dat we haar weg moeten doen. Ik vind dit erg lastig omdat ik dan niet weet waar ze terecht komt (ik denk niet erg goed).

Ik vind het best lastig om dit topic te plaatsen omdat ik bang ben voor vervelende reacties.

Ik denk dat je mijn reactie dan ook wel vervelend zult vinden. Maar het paard is bij jou duidelijk ook niet goed op zijn plek. Niet bewust en met kwade opzet. Maar ze probeerd je uit alle macht iets duidelijk te maken. En jij luistert naar alle “deskundigen” en niet naar je paard.
Het kan natuurlijk ook allemaal iets te hoog gegrepen zijn voor je. En dat is ook geen schande natuurlijk. Dat overkomt elke ruiter wel eens.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 07:18

Wat ik zo lastig vind is dat je alle suggesties al afkapt.
Maagzweer is ze op gecontroleerd (hoe dan?), eierstokken zijn al nagekeken (hoe dan?). Dat zijn geen standaard onderzoeken. Jouw paard schreeuwt heel hard om begrip. Want het is geen valse K-bok, ze is ook lief.

Ook aan het rijden of de verzorging kan het niet liggen. Dat is al perfect (hoe ziet het eruit?)

De enige conclusie die er dan nog is, is dat het aan je paard ligt.

En ik denk dat jouw paard ergens last van heeft, maar wel van iets dat jij kunt veranderen. Of dat lichamelijk is, verkeerd begrepen worden, sensitief temperament of slecht management of rijderij weet ik niet.

Om dat te veranderen moet je openstaan voor oplossingen, ook als die buiten jouw comfortzone liggen. Of je paard naar iemand sturen die dit gaat doen, bokt kent er wel een paar. Verkopen kan je nu niet doen, niet eerlijk voor een koper en niet eerlijk voor je paard.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 07:20

Vervelend! Maar je praat over al die goede internationale mensen die je helpen. Mijn ervaring is dat hun zeer ervaren zijn en goed kunnen rijden, waar wij niet aan kunnen tippen. Ook willen hun zo snel mogelijk naar de 1.40 rijden. Bij wijze van. Dus gaan hun vaak snel. En daar zou de fout kunnen liggen. Sommige paarden zijn niet gemaakt voor snel gaan, of kunnen dat niet aan. Lichamelijk of kunnen het niet zo snel verwerken.
En je paard heeft dus een onderzoek gehad voor maagzweren? Of heeft iemand dat gewoon gezegd dat ie die niet heeft? Want gedrag komt over een. En veel internationale mensen voeren 2 keer een beetje hooi en 3 keer heel veel brokjes. Om het even zwart wit te schetsen.
Echo van de bekken, SI gewricht?

Door de molen. Goed kijken naar je trainings schema en naar je voer schema.
En meer kan ik er niet over zeggen, gezien ik de situatie niet persoonlijk kan beoordelen. Aan de houding van een paard kun je namelijk ook heel veel zien.

Het kan wel 'gedrag' zijn. Maar dat is het niet snel. En je doet erg vaag over de genoemde onderzoeken.. Die zijn ook aan de prijs en vervelens. Vooral de maagzweer. Maar hoeveel procent van de sportpaarden heeft het ook al weer?
Ik voer ook met beleid voor zweren, omdat het gewoon Bina altijd voorkomt.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 07:26

Een jong overvraagd paard met een tiener die denkt het te weten omdat ze “al” 10jaar rijd.

Op concrete vragen wil je niet antwoorden, het ligt niet aan jou kunde, het ligt niet medisch, het ligt aan het paard, internationale ruiters zeggen haar weg te doen zo gevaarlijk is ze.
Maar alle advies die gegeven worden of vragen die naar de oorzaak kunnen leiden wuif je weg.

Een paard is niet gemeen om gemeen te zijn. Een paard is gemeen omdat het iets wilt duidelijk maken.

De 1ste stap: Eens bij jezelf kijken wat JIJ verkeerd doet. En wat minder luisteren naar alle profesionele

2de stap: Gooi dat paard een half jaar op de wei om te ontstressen en ga bij jezelf eens na wat JIJ anders kan doen naar haar. Leer luisteren naar haar, lol met je knol...

3de stap: VOLLEDIG door de medische molen halen

4de stap: begin na dat half jaar (als ze medisch volledig in orde is) dan maar eens opnieuw met grondwerk en dressuur op een rustig tempo, op haar tempo.
En dat voor je gaat springen.
Waarom springen als paard niet kan wandelen (bij wijze van spreken)?

5de stap en belangrijkste:
Luister naar wat jou paard je bied ipv wat andere je bieden. Laat de druk om te presteren maar achterwege.

Kan/wil je niet naar haar leren luisteren/is springen en je gelijk halen en “winnen”? kan je haar idd beter weg doen. Voor haar goed want dan kent het verhaal alleen maar verliezers

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 07:27

ok...ga eens even terug naar jijzelf als kleuter...je bent 4 jaar, net een paar dagen op school en de juf zegt: hoeveel is 75 +80. Jij hebt geen flauw idee, maar de juf blijft het vragen...weiger je, dan wordt er nog meer druk op je gezet....wat ga je dan doen? Vind je ineens dat antwoord? Of raak je heel erg gefrustreerd, en nog gefrustreerder omdat de juf niet snapt dat je wel wilt, maar dat je het gewoon niet kunt??

5 jaar is heel erg jong nog...ga eerst eens gewoon plezier met haar maken. Niks van haar vragen, want je zegt zelf dat ze dan heel lief is....

ik weet niet waar je woont, maar hier in Haren (DL) zit Monique de Rijk. Toevallig krijg ik net een documentaire van haar, waar ze een rijcombinatie geholpen heeft waarvan het paard ook alleen maar staakte, niemand er meer raad mee wist en nu heerlijk ontspannen loopt. Je kunt haar wel vinden op internet, en ze geeft ook trainingsweekenden.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 07:33

GUSTIxBILL schreef:
Een jong overvraagd paard met een tiener die denkt het te weten omdat ze “al” 10jaar rijd.

Op concrete vragen wil je niet antwoorden, het ligt niet aan jou kunde, het ligt niet medisch, het ligt aan het paard, internationale ruiters zeggen haar weg te doen zo gevaarlijk is ze.
Maar alle advies die gegeven worden of vragen die naar de oorzaak kunnen leiden wuif je weg.

Een paard is niet gemeen om gemeen te zijn. Een paard is gemeen omdat het iets wilt duidelijk maken.

De 1ste stap: Eens bij jezelf kijken wat JIJ verkeerd doet. En wat minder luisteren naar alle profesionele

2de stap: Gooi dat paard een half jaar op de wei om te ontstressen en ga bij jezelf eens na wat JIJ anders kan doen naar haar. Leer luisteren naar haar, lol met je knol...

3de stap: VOLLEDIG door de medische molen halen

4de stap: begin na dat half jaar (als ze medisch volledig in orde is) dan maar eens opnieuw met grondwerk en dressuur op een rustig tempo, op haar tempo.
En dat voor je gaat springen.
Waarom springen als paard niet kan wandelen (bij wijze van spreken)?

5de stap en belangrijkste:
Luister naar wat jou paard je bied ipv wat andere je bieden. Laat de druk om te presteren maar achterwege.

Kan/wil je niet naar haar leren luisteren/is springen en je gelijk halen en “winnen”? kan je haar idd beter weg doen. Voor haar goed want dan kent het verhaal alleen maar verliezers

Doe even normaal, zeg....ts geeft tot in den treure antwoord op de vragen, namelijk dat alles is nagekeken.Althans...dat lees ik...rontgenologisch, klinisch, jeetje zeg....de meeste 16 jarigen hadden het paard allang weer weggedaan, nu is er eens iemand die haar verantwoordelijkheid neemt en zegt: ik wil haar niet weg doen, ik wil weten wat er met haar is, en met haar verder...is het weer niet goed....ik lees trouwens ook niet iemand die eigenwijs is...ze heeft aan alle kanten hulp, het lukt alleen niet en ze vraagt hier hulp...als haar gevraagd wordt past het zadel, wat moet ze dan zeggen? Ja, dat is gecheckt, maar ik zal het nog een keer checken zodat jullie niet denken dat ik de vragen afwimpel??

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 07:36

Ik lees dat de problemen er nu enkel zijn tijdens het springen.

Hoe ziet het trainingsschema van dit paard eruit?

Indien bovenstaande juist is, laat het springen even links liggen en neem het paard mee voor buitenritten en rij wat dressuur.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 07:38

Heb niet alles gelezen, misschien kun je contact opnemen met 2moons, die zoeken vaak paarden met gedragsproblemen....misschien kan iemand je helpen