Hoe omgaan met mening van paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 15:33

Als jouw paard zijn grenzen weet heb je helemaal geen zweep nodig. Jouw paard moet jou als de leidmerrie zien dan weet hij precies waar hij staat en weet hij waar ie aan toe is. Onduidelijkheid naar een paard is ook voor hem vervelend en zal hij proberen de rol van leid merrie over te nemen. Dus heel consequent zijn zodat hij op zijn leidmerrie kan vertrouwen, dan zal ie niet proberen de dominantie van jou over te nemen. Dus niet de ene keer iets wel toestaan en de andere keer niet, daar snapt hij helemaal niets van.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 16:05

Koper schreef:
ElCid schreef:
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat jouw paard de dienst uitmaakt; jij bent de leider van jullie kleine kudde en daar zal ze zich bij neer moeten leggen mist alles in orde is en er geen lichamelijke problemen zijn.

Met die eigengereide, zelfstandige types moet je wel harder je best doen om jezelf als leider te bewijzen. Als dát je lukt hoeven ze zich er ook niet bij neer te leggen maar zullen net als elk ander paard graag je leiderschap accepteren.

Ik heb hier 2 hengsten, waarvan 1 flink eigengereid, en weet dus hoe hard ik mijn best moet doen om mezelf keer op keer als leider te bewijzen...........maar ze accepteren het wel.
Als je geen leider kan zijn van je paard wordt de situatie uiteindelijk levensgevaarlijk, bij hengsten vrij snel maar ook bij merries en ruinen na verloop van tijd.

juliomariner

Re: Hoe omgaan met mening van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 16:09

Ik denk dat veel mensen bang zijn voor hun eigen paard. Dan wordt de zweep al snel gepakt maar daar wordt het niet beter van.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 16:23

Wat anderen ook al aangeven: Jij bent de baas, dus jij beslist. En dan is het uiteraard wel aan jou om de JUISTE beslissing te maken. Dus ik kan heel leuk beslissen dat mijn paard 1.50 moet springen, maar dat is gewoon niet realistisch. Of beslissen dat mijn paard 3 keer op een dag een uur traint, tja dat is ook geen goede beslissing. Afgezien daarvan: Jij bepaalt.

Ik denk dat bijna elk paard liever gewoon bij zijn eten, vriendjes en vertrouwde omgeving blijft. Paarden zijn gewoontedieren, kuddedieren en eten praktisch de hele dag. Als jouw paard merkt dat gewoon een keertje kont toekeren al betekent dat ze niks hoeft te doen of in ieder geval dat zadel niet op hoeft, dan heb je je paard een (voor haar) handig trucje geleerd. Als jij haar iets hebt gevraagd, dan moet ze dat gewoon doen. Om eerlijk te zijn ben ik ook geen fan van afstappen als paard zonder duidelijke reden weigert (als het een eng ding is, dan is het een ander geval). Gewoon erop blijven zitten, rustig blijven, been geven en zodra ze eenmaal gaat ontspan je weer. Je maakt het foute antwoord (blijven staan of naar achteren gaan) onaantrekkelijk door been te geven en het goede antwoord (doorlopen) aantrekkelijk door release te geven.

Dat leuk gaan vinden komt ook echt wel weer als je gewoon weer ritme hebt. Als jij overanalyseert op haar gedrag en signaaltjes, dan geniet jij ook niet en ben je ook geen leider voor haar. Dat is vaag voor een paard en dan is lekker in de kudde blijven chiller.

Wees er zeker van dat het geen lichamelijk iets is. Weet je zeker dat ze nergens last van heeft? Weet je zeker dat je tuig en zadel goed zitten?

Je kan je ritten ook altijd weer "leuker" maken door haar een stukje de route te laten bepalen (wanneer je wat verder van huis bent en een nieuw stukje in gaat bijvoorbeeld) of lekker een keertje wat harder laten gaan als dat haar ding is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 16:23

juliomariner schreef:
Ik denk dat veel mensen bang zijn voor hun eigen paard. Dan wordt de zweep al snel gepakt maar daar wordt het niet beter van.

Dat denk ik ook ja.

ElCid ik heb een ruin (die er vanochtend op een drafje vandoor ging toen ik 'm wilde vangen :+ ). Lijkt mij een goede leerschool, zo'n paard. "Horses are never wrong. They just show us when we are". Zoiets?

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 09:06

Wat een interessante vraag. Ik heb m’n pony’s voor mijn eigen lol, en ze hebben maar te dealen met de omstandigheden die ik voor ze gekozen heb - wat niet wil zeggen dat ik niet m’n best doe om rekening te houden met hun behoeften en daarin probeer te voorzien.
Onlangs tot de conclusie gekomen dat zowel m’n vosje als ikzelf echt niet gelukkig worden van longeren. Dus ja, waarom stoppen we er dan niet gewoon mee. Wie bepaalt dat ze persee gelongeerd moet worden? Ze gaat mee wandelen, houdt van een sprongetje, draagt soms een kindje op haar rug en trekt af en toe het wagentje. Ik heb het haar niet horen zeggen, maar krijg de indruk dat ze dat wel prima vindt. En, mooi meegenomen: ik geniet er zelf ook van.
Het schimmeltje is er eentje die zich niet makkelijk laat pakken. In eerste instantie was ik voorzichtig met haar. Ze bewoog steeds onder m’n handen vandaan, ik dacht dat ze schichtig en timide was en aan me moest wennen. Dus ging ik mezelf ook timide gedragen. Toe maar paardje, braaf paardje, ik doe je heus niks...
Blijkt ze gewoon een dominante tr*t te zijn, die vindt dat je met je vieze tengels van d’r af moet blijven :')
Als ik me kordaat opstel stap ik zo op haar af en kan haar gewoon pakken, no problemo :D

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 04:59

Als ik je bericht lees ben je onwijs begaan met je paard en wil je graag samen met haar afgestemd iets kunnen doen. Je noemt het zelf al een mening van haar en dat is zowel heel lief, als misschien de bron van je moeilijkheid in sommige dingen.

Je gedachtegang is interessant en ik ken delen daarvan wel.
Wat als je haar ziet als een kind dat aandacht wil (of juist niet) en van alles van de hak op de tak verzint om te doen of niet te doen. Dat kind heeft een moeder of begeleiding nodig die zegt "goed idee, mooi voorstel, ik zal het onthouden, maar nu doen we eerst dit. Want dat is wat ik van je vraag." Die benadering is vriendelijk en erkennend, maar wel doortastend en zorgt dat jij uiteindelijk kiest wat er gebeurd en hoe. Als jij naar haar toe komt om wat te gaan doen, en je kiest voor oefeningen met het zadel (en ze heeft nergens last van) dan gaan we ook gewoon aan het werk met (en vanuit) het zadel.

"Ben jij de baas of zij" zoals iemand zei en het is denk ik niet zozeer dominant opstellen, maar meer doortastend zijn. Jouw plan helder hebben en dat communiceren, zonder daar allerlei extra's omheen te hebben die zij bedenkt, want dat vroeg je haar niet. Ze mag een voorstel doen, je zal het onthouden. Maar jij bepaald uiteindelijk of dat ten goede bijdraagt bij jouw getrokken plan.

Is dat iets waar je je in kan vinden?

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 07:29

Allereerst vind ik je heel begaan maar...
Een paard is zoals gezegd een kuddedier
Zou je dit met “mijn” Elvira doen dan heb je gelijk een probleem. Zij heeft juist behoefte aan een leider. Iemand die voor haar bepaald.

Mogelijk ben ik nog van de oude stempel maar ik bepaal wat er gebeurd.
De enige keer dat ik “luister” is als ze hun grenzen aangeven in moe, pijn, etc
Ik weet bijvoorbeeld dat Blasy haar linker Achterhoef niet meer kan optillen om uit te krabben. Dit kan ze echt niet. Ook bekappen lukt niet meer. Ik respecteer dit maar ik krab wel de andere hoeven uit. Desnoods in meerdere keren. Ik weet nl ook dat dit wel verlichting brengt.

Ik zou dus echt veel meer leiderschap bij je willen zien. Heeft je paard alleen maar baat bij en kweekt vertrouwen.

Vena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 12:49

Ik begrijp niet waarom iedereen zich zo met de leidmerrie vergelijkt. Geen leidmerrie die een ander paard rijdt of een uur lang elke stap van dat andere paard bepaald. Zij geeft richting en claimt haar eigen ruimte, maar de andere paarden worden niet precies gestuurd. Er zal hoogstens een hengst zijn die graag zijn merries samen houdt. Natuurlijk houdt een paard wel van duidelijkheid, maar dat wil niet zeggen dat je niet ook naar jouw paard kan luisteren.
Ik denk eerlijk gezegd dat het daarbij juist fout is gegaan. Met rijden heeft jouw paard nog heel veel spanning, je bent strenger geweest en dan luistert hij dus wel, maar raakt de spanning niet kwijt. Eigenlijk leert hij dat hij die spanning niet mag uiten en het door jou gewenste gedrag moet laten zien om nog meer stress te voorkomen. Terwijl je eigenlijk wil dat jouw paard zich daadwerkelijk ontspannen voelt en daardoor ook het goede gedrag kan laten zien. Aangezien zijn eerdere manieren om duidelijk te maken dat het nog te spannend is niet werken, loopt hij nu weg. Ik zou daarnaar luisteren en verder aan het vertrouwen werken. Bijvoorbeeld weer eerst gaan wandelen als jou paard daar meer steun bij ervaart.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 13:04

Ik wil naar mijn paard luisteren. We zijn een team, dus haar mening is zeker belangrijk. Maar als ik naar haar luister dient zij ook naar mij te luisteren, want ik ben de leider.

En zo sluiten wij altijd onze compromissen.

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:43

Wat ik in jouw verhaal lees is dat ze eigenlijk nog niet helemaal het vertrouwen heeft in alles en in jou. Toen mijn haflinger net onder het zadel was, en ook de 2 jaar erna liet ik haar niet zo veel bepalen eigenlijk... Ze was kijkerig, wil de te hard, was gewoon wat zenuwachtig. Het liefst reed ik met iemand samen, dat was makkelijk maar dat lukte vaker niet dan wel. Dus we moesten wel alleen op pad. Daarbij is het hier best druk dus ze MOEST luisteren, anders kon ik haar net zo goed weer verkopen. Dus ik probeerde af te wisselen, 1x per week te longeren, 1x in de bak en verder naar buiten. Consequent 3a4x per week rijden, en ze liep altijd buiten, in de wei of paddock. Dat scheelt ook. Daarbij probeerde ik duidelijk te zijn en consequent in mijn communicatie naar haar.Uiteindelijk is het denk ik gewoon een questie van veel en regelmatig doen. Na 2 jaar had ik een super braaf en leuk paard.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:35

Ik ben heel streng. Dat wil zeggen, in de 4 uurtjes per week dat ik met hem bezig ben, heeft hij maar gewoon te luisteren. De andere 164 uur in de kudde doet ie maar wat ie zelf leuk vind.

En dat zegt natuurlijk niet dat je niet naar je paard moet luisteren, natuurlijk moet je goed op alle signalen letten, je wilt toch dat ie het werk leuk vind, dus als ik merk dat ie even hard wil, dan zoek ik een leuk pad op waar dat kan en dan (op mijn teken) mag die even zo hard als ie wil. Maar als hij uit zichzelf hem peert, dan gaat ie eerst maar wachten. Pas als ie wacht op mijn teken, dan mag die. Ik wil dat hij weet dat hij mij kan vertrouwen dat ik hem ook zijn lolletje laat hebben, dus hij hoeft niets te forceren.

Of als je merkt dat ie het zwaar heeft, dan ga je terug of neem je je tempo terug of weet ik het. En als ie iets niet leuk vind dan probeer je dat niet meer te doen, sommige dingen moet ie even doorheen, maar dan daarna belonen met iets wat ie wel leuk vind, en genoeg afwisseling bieden tussen leuke en niet leuke dingen (in het paard zijn ogen dan).

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 17:05

Een paard kiest voor veiligheid. Wanneer jij hem die veiligheid kan bieden gaat hij met je mee, waar je ook gaat.
De reactie op je zadel staat denk ik meer in verband met het erop zitten dan met het zadel zelf. Ze voelt zich blijkbaar zeker genoeg met jou naast zich, maar minder met jou erop.
Kwestie van de basis aan de hand goed in orde hebben en dan kleine stukjes onder het zadel en dat steeds verder uitbreiden zodat ze leert dat jij ook haar veiligheid bent als je erop zit.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 17:15

Het ligt zo ontzettend aan het paard wat ik er mee doe. De een kun je veel beter vertellen wat hij of zij moet dan de ander. Als ik die van mij mijn wil ga opleggen kan ik beter uitkijken. Het is helemaal geen moeilijk paard als je weet hoe je er mee om moet gaan.

Wij 'overleggen' en ik neem mijn tijd. Ik laat mij absoluut niet gek maken door haar. Kan alles met haar, maar moet niks gaan afdwingen en dan verwachten dat het goed komt. Daar is mevrouw niet van gediend. Ze is erg gevoelig, en is tijdens het inrijden totaal verkeerd behandelt geweest. Hierdoor heeft ze geleerd dat aanvallen de beste verdediging is. Dit is helaas soms nog steeds het geval, ze kan bv niet door elke man benadert of behandelt worden. Soms lastig, want ze valt echt aan.

In al die jaren dat ik haar doe is ze erg verandert, ze kan nu beter omgaan met mijn mening en vind het steeds minder erg iets te moeten. Zo moest ze eerst erachter komen dat ze iets leuk vind voordat ze het doet (Bv springen) maar zodra ze door heeft dat iets leuk is, is ze niet te stoppen. Paard met een handleiding.. maar wel mijn grootste trots.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 22:54

Hier een quartermerrie met een uitgesproken eigen mening.

In neem haar vaak los mee van stal naar de wei. Op natte, koude dagen, wanneer er modder in de wei ligt, gebeurt het dat mijn paard vlak voor de wei stopt, en je haar gewoon ziet denken "Dit meen je toch niet?". De eerste meters van de wei zijn dan modderig, verderop staat ze iets hoger op gras. En dan draait ze zich om en wandelt ze weer naar stal. Ja, wat moet je dan doen :+ Ik laat haar dan maar binnen, ze heeft imo duidelijk een keuze gemaakt.

Anderzijds ben ik de mens, de leider, degene die de rekeningen betaal, en ik ben degene die dit op stal staan geen 2 dagen na elkaar zal toestaan. Ze is met de jaren een luxepaardje geworden, een hyperecologishe grasmaaier. Maar omwille van haar artrose kan ik niet toelaten dat ze 2 dagen na elkaar binnen staat, ze moet nu eenmaal bewegen. Wat voor smoel ze daar ook bij trekt :+

Tijdens het rijden beslis ik, maar ze mag zeker meedenken. Pistewerk vond ze oersaai, dus zijn we gaan wandelen. Het bit vond ze vervelend, dus zochten we een andere manier. Ze heeft een absolute voorkeur voor oude pistolets tegenover gewoon oud brood, dus koop ik van die grote zakken met pakweg 50 pistolets.

Maar ik beslis waarheen en in welk tempo we wandelen.
En ze krijgt de vrijheid in haar mond tijdens het wandelen, maar heeft zich daarvoor ontzettend bewezen.
En van die pistolets krijgt ze er twee per dag, hoewel ze gerust de hele zak zou willen leegsmullen.

Ze mag meedenken, en haar humeur duidelijk maken, of hoe ze over iets denkt, maar ik ben wel degene die het laatste woord heeft. Voor ons werkt dat :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 23:10

Afgezien van medische en of psychologische oorzaken die hier voorbij blijven komen. Een te dik paard vindt bewegen ook gewoon niet leuk, alles zit in de weg en dat nodigt niet uit naar werken en dan is er ook geen motivatie voor. Hoewel een keer bloedprikken zeker geen kwaad kan, zal ze hetzij onder het zadel, hetzij fors actief flinke wandelingen aan de hand/fiets + graasmasker nodig hebben om van dat spek af te komen en weer een lijf te hebben dat in elk geval op dat punt uitnodigd tot bewegen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 00:13

Serieus? De mening van je paard? Het is een dier, geen mens.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 00:35

Even iets heel anders, hoe lang heb je haar precies, echt een vol jaar al of nog niet? Aangezien je zegt dat ze steeds dikker en dikker wordt, en ook minder wilt doen, kan ze niet op het eind van een dracht zitten?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 01:25

Wij hebben al veel paarden gehad en hebben nu 4 heel verschillende type's. Vroeger maakte ik me erg druk om hun gedrag en wilde alles analyseren en oplossen. Met mn ene ruin die eerst wat problemen gehad heel ver gekomen en daarna altijd geroepen; Ik vertrouw mijn paard 200%.

Tegenwoordig zeg ik; Ik vertrouw mn paarden, maar VEEEEEEL belangrijker, zij vertrouwen mij. Ik krijg erg veel van ze gedaan en kan echt ver gaan, omdat ze me echt volkomen vertrouwen. Nog 3jr een jonge hengst gehad die helaas ingeslapen is en ook keihard zijn best voor me deed. Mn laatste ruin is nu 1,5jr bij ons en die ging gewoon mee in de kleine kudde en ons ritme. Die heeft wel moeten wennen, maar ik blijf altijd hetzelfde.

Ik volg geen goeroe's of richtlijnen en heb het meest van de paarden zelf geleerd. Al die zgn studies; paarden zijn kuddedieren, paarden zijn vluchtdieren, paarden willen een leider, zijn maar heel beperkt waar als de basis goed is en je hebt een stabiele kudde of verstandshouding.

Dat soort dingen kan je nooit van internet leren. Iemand moet heel specifiek toch het gedrag van het paard zien en de reactie van het mens daarop.

Ik neem mn paarden ( maar ook honden en katten ) altijd serieus. Als mn paarden in het bos ergens heen kijken, oren spitsen, mogen ze dat, want ze hebben altijd gelijk dat er dan wild zit of iemand loopt etc. Daar mogen ze naar kijken, want zij zien en horen dat eerder en beter dan ik. Honden idem dito.

Als mensen graag onze shet aaien en mensen zijn iets te opdringerig geweest, weet ik dat meteen. Hij houdt er niet van en laat het me merken. Dan meld ik dat wel aan degene die aaien. Zelfde als dat hij hulp kwam vragen bij een nieuwe drinkbak op een nieuwe plek. Hij maakte zichzelf zo goed duidelijk en wist dat hij ons daarvoor nodig kon vragen.

Mn hengst die ingeslapen is, liet ook zien dat er iets mis was en dan zoek je en blijf je zoeken, samen met de veearts tot we helaas iets vonden. Hij wilde niemand pijn doen, ons niet pesten en het was aan ons om het verstand te gebruiken. Op het laatst ging het zo snel slecht dat hij nog weinig mensen, maar ook andere paarden vertrouwde. Hij moet echt pijn gehad hebben, maar heeft mij nog nooit iets gedaan.

Ik ga er ook echt nooit vanuit dat ze mij iets willen doen. Ben uren tussen ze bezig en ik dwing geen respect af, maar krijg het gewoon. Maar zij krijgen ook mijn respect. Ik heb ook echt heel goed afgeleerd lang geleden om boos te worden. Ik ben bij mn paarden echt nooit gefrustreerd, boos, or whatever.
En ik maak 100 fouten met ze, maar die worden me altijd allemaal vergeven. Net als dat ze elkaar ook elke dag vergeven als er eentje een keer de ander scheef aankijkt.
Hoe je het ook aanpakt denk ik dat je rust het allerfijnste is voor je paard. Als je wil corrigeren of consequent moet zijn, probeer altijd je rust te bewaren.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 20:20

rien10 schreef:
Serieus? De mening van je paard? Het is een dier, geen mens.

Waauw. Echt triestig reacties als deze.

Dieren zijn levende wezens mét emoties en ja, dus ook met een mening. Ze geven aan hoe ze zich voelen en wat ze leuk vinden, en ook wat ze minder leuk vinden. Sommige paarden laten het duidelijk merken. Bij een introvert of afgestompt paard (omdat het geen mening mocht uiten in het verleden) ga je het minder gemakkelijk zien.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 20:43

Ilsey schreef:
Dieren zijn levende wezens mét emoties en ja, dus ook met een mening. Ze geven aan hoe ze zich voelen en wat ze leuk vinden, en ook wat ze minder leuk vinden. Sommige paarden laten het duidelijk merken. Bij een introvert of afgestompt paard (omdat het geen mening mocht uiten in het verleden) ga je het minder gemakkelijk zien.

En ik vind deze reactie echt triestig. Een dier vermenselijken dat is pas triest

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 20:48

Tja, het ligt heel erg aan het paard.
Sommige paarden zijn goedig en welwillend, daar kun je best wel wat rekening mee houden. Een dominanter paard zou ik wat strenger tegen optreden. Maar er is zoveel dat uiteindelijk bepaalt hoe je het aanpakt...Weet je bijvoorbeeld zelf dat je t goed doet? En als je je paard 10 jaar hebt en je elkaar van haver tot gort kent, maakt dat ook wat uit. En of het een merrie of een ruin is....en dan nog 10 dingen.

Uiteindelijk zijn 2 dingen erg belangrijk om het leuk te hebben met je paarden: je moet leiderschap tonen en vriendjes worden. Een les die ik heel lang geleden van Monya Spijkhoven heb geleerd en mijn basisregel is voor de omgang met mijn paarden.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:56

juliomariner schreef:
Ilsey schreef:

En ik vind deze reactie echt triestig. Een dier vermenselijken dat is pas triest

Euhm, het is niét omdat je rekening gaat houden met een dier zijn emoties dat je die daarom ook vermenselijkt. Totaal niet zelfs. Maar de mens is heus niet het enige wezen op aarde met emoties en dus ook een 'mening'...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:18

Een emotie is niet hetzelfde als een mening....

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:05

Kendra schreef:
Een emotie is niet hetzelfde als een mening....

Emotie = blij zijn of niet blij zijn in een bepaalde situatie bijvoorbeeld. Mening zie ik in dit geval: het paard laat merken iets niet te willen doen, of is net wel enthousiast om iets te doen, omdat het niet of wel blij is in de situatie... daar kan je rekening mee houden.