Ten einde raad met mijn jonge merrie!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:49

Ze heeft geen respect voor je en staat boven in de rang. Dat is zo duidelijk in je verhaal.
Belangrijk is om de lichaamstaal van een paard te leren kennen. Als je paard je omver loopt heb je alle signalen ervoor al gemist.
Je paard kende de grenzen toen je haar kocht, maar deze zijn door jou niet consequent gevolgd. Dit paard accepteerd jou niet als leider en daarom ook niet op haar rug.
Ik zou lessen grondwerk adviseren en je kan ook wel wat op YouTube vinden.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:50

Wat heeft jouw vader dan al allemaal uitgesloten? Tenzij jouw vader röntgenogen heeft kan hij ook niet in jouw paard kijken... Klinische keuring is een momentopname en zegt eigenlijk niks.
Wat is er bij jou veranderd inzake management, stalling, voer ed???

m__anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 16:52

Faitherr schreef:
Kan inderdaad een puber kwestie zijn, als ik een keer Mn been uitsla dan ben ik klaar. Dat probeer ik vaker.
Kan ook iets lichamelijks zijn, ik zou zeker even een dierenarts laten kijken.
Hoe is haar stalling, hoeveel loopt ze op de weide? Staat ze dan alleen?
Krijgt ze veel krachtvoer?
Mijn merrie is ook een bitch als ze hengstig is maar vooral naar haar weidemaatje, in de omgang met mij merk ik weinig, afgezien van dat ze zich misschien iets plakkeriger gedraagt. Ook hinnekt ze naar alles wat beweegt. Klinkt dat bekend? Als het hengstigheid is is het wel apprt dat regumate niet helpt. Misschien kun je eens kijken naar monikspeper? Dit helpt bij hengstigheid, of eventueel kamille bloemetjes? (Gedroogd)
Ik zou uiteraard wel alles eerst bespreken met je dierenarts. Veel succes!

Edit. Ik lees dat je vader dierenarts is, nu ik je verhaal hoor van de buik en het beengeven denk ik meteen aan een maagzweer! Misschien hier even op testen?

Ze loopt veel op de weide, waar niet te veel gras in staat. Ze komt ongeveer om 8 uur buiten en gaat om 5 uur weer naar binnen, tussendoor wordt er wel gereden of zetten we ze in de stapmolen (daarna gewoon op stal). Ze krijgt niet veel krachtvoer, gewoon een normale hoeveelheid voor een D-pony. Het is ook geen sportbrok of iets dergelijks, gewoon polobrok, hier zit weinig in. Verder krijgt ze 's ochtends en 's avonds hooi. Ze staat met 3 andere paarden (allemaal merries) en komt ook met die drie paarden buiten. Ze durft juist in de wei naar andere paarden haar hengstigheid niet te uiten, wel is ze een beetje plakkerig naar hen toe maar verder geen vervelend gedrag, dat doet ze alleen naar mensen. We kunnen idd nakijken of het een maagzweer zou kunnen zijn, al laat ze soms totaal geen vervelend gedrag zien, zoals laatst op wedstrijd, ze sprong braaf alles rond en deed geen vlieg kwaad.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:53

CharmingS schreef:
Elise, een paard wat enorm bang is gaan iemand niet pletten tegen de muur, die zal alles doen om weg te komen ;)

Dit dacht ik ook altijd, tot ik laatst een ijslandertje zachtjes tegen zijn bil aandrukte zodat hij een stapje opzij kon zetten zodat ik erlangs paste. Toen werd ik toch flink geplet terwijl het een ontzettend gevoelig, heel onderdanig bang paardje is. Ik denk dat dat dus toch wel puur uit angst/stres was. Dus het zou naar mijn idee ook zeker kunnen dat het paard van ts gespannen is.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:54

CharmingS schreef:
Elise, een paard wat enorm bang is gaan iemand niet pletten tegen de muur, die zal alles doen om weg te komen ;)

En als dat niet kan (paard staat vast aan halster of staat opgesloten in een box) is vechten (trappen, bijten, steigeren, bokken, duwen etc) de eerstvolgende optie die het paard zal gebruiken.
Angst zou mij dus niet verbazen.

Maar buikpijn door voerverandering is ook aannemelijk. Hoe verschilt de voeding nu met de voeding bij de vorige eigenaren? Hoe wordt ze nu gehuisvest en toen?

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:54

Wat is er veranderd? Hier ook een nieuwe pony gekocht bij aankoop liep hij super eerste week heel braaf later ging hij me "teste" niet meer links om te rijden niet meer rechts om want ging uit het niets stil staan veel spanning dus ik blokkeerde.

Ging rustig opnieuw puzzelen ander hoofdstel ander bit en op 2 x rijden weer terug na hoe ik hem kocht heerlijk stuurbaar niet meer blokeren! Dit ving om een simpel enkel gebroken bit wat ik had na nu op een simpel dubbelgebroken bit. Dit was voor mijn 5 jarige een wereld van verschil kwa rijden dus kijk eens goed na het tuig!

m__anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 16:54

jobamara schreef:
Een ponymerrie met soortgelijk gedrag had een probleem met de eierstokken en baarmoeder, was pijnlijk voor haar, door veearts met een echo te controleren. Nadat het opgelost was een super brave.pony.

Daar zat ik idd ook al aan te denken, alleen vond ik het een moeilijke beslissing omdat als het dat niet zou zijn, en ze daadwerkelijk een 'rotkarakter' zou hebben, ze altijd nog verkocht zou kunnen worden als fokmerrie.. :(

m__anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 16:56

Azmay schreef:
Mijn paard begon ooit te trappen (niet gericht daar was ze te lief voor en stopte we te snel voor) omdat ze flinke buikpijn had. Zou ook het bokken en chagrijnen kunnen verklaren eventueel. Bij die van mij kwam het door het voeren van voordroog ipv hooi.
Ik zou eerst medisch het een en ander bekijken voor je verder gaat zoeken.

Thanks voor de tips! ik denk dat het idd slim is om dat na te laten kijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:56

Hilary schreef:
CharmingS schreef:

En als dat niet kan (paard staat vast aan halster of staat opgesloten in een box) is vechten (trappen, bijten, steigeren, bokken, duwen etc) de eerstvolgende optie die het paard zal gebruiken.
Angst zou mij dus niet verbazen.

Maar buikpijn door voerverandering is ook aannemelijk. Hoe verschilt de voeding nu met de voeding bij de vorige eigenaren? Hoe wordt ze nu gehuisvest en toen?

Inderdaad, heb het al vaker meegemaakt met angstige paarden. Vaak hele sensibele binnenvetters die angst opbouwen en het weinig laten zien aan de buitenkant.

Angstige paarden hebben hele duidelijke leiders nodig.

m__anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 16:57

Anoniem schreef:
Je zegt d'r buik, krijgt ze heel ander voer of iets dergelijks bij jullie?

Nee, heel normaal voer... 's Ochtends krijgt ze polobrok, en daarna in de wei een klein plakje hooi, om 5 uur weer brok en 's avonds iets meer hooi, en bij de oude eigenaren kreeg ze soortgelijk voer.

m__anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 16:59

rboerbokkie schreef:
Ik zou wellicht toch een andere paardenarts inschakelen voor de zekerheid.

We hebben idd al een paardenarts ingeschakeld met meer apparatuur om het na te kunnen kijken, maar hier kwam niets uit. Dit is al wel even geleden dus het kan zijn dat er iets nieuws is opgetreden, dit moeten we nog even onderzoeken.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:59

Ze krijgt ij de ochtend geen hooi? Idealiter heeft een paard altijd hooi tot z'n beschikking, ik zit te denken aan een maagzweer oid

m__anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 17:04

Elisa2 schreef:
Dus ze is eigenlijk enorm bang?

Ze is erg sensibel maar als we rustig met haar omgaan vertrouwt ze ons en laat ze ons zich gewoon onder haar buik borstelen, zelfs bij de achterbenen borstelen etc. maar bij spannende dingen zoals de hoefsmid of als ze ergens anders staat dan in haar stal, begint ze dat gedrag te vertonen..

m__anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 17:05

AnnetteFlame schreef:
Ze krijgt ij de ochtend geen hooi? Idealiter heeft een paard altijd hooi tot z'n beschikking, ik zit te denken aan een maagzweer oid

Ze heeft een goed ritme met eerst 's ochtends om 7 uur brok, daarna rond 8 uur in de wei hooi, vervolgens als ze weer naar binnen gaat om 5 uur weer brok en een paar uur daarna weer hooi.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 17:07

Ze mist dus een leider! Sorry dat ik het nog een keer herhaal maar denk echt dat dit het grootste probleem is.

m__anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 17:09

Joolien schreef:
Maar toch, wat je zegt is dat je het moeilijk vind om de baas te zijn. Ben je bang van haar? Want een paard die onzeker is of laag in de rangorde is, kan ook extreem gedrag laten zien als jij haar niet de stabiele leiderschap kan bieden die ze blijkbaar nodig heeft.
Maar daarom zou ik ook zeker met haar vanaf de grond gaan werken, zo kunnen jullie werken aan een vertrouwensband en dat kan altijd helpen in het rijden :)

Ik ben soms bang voor haar op de grond als ze zo reageert, maar vaak probeer ik dan gewoon rustig te blijven. Ik denk idd dat ze die leiderschap wel nodig heeft, en daarom is er altijd iemand in de buurt om mij te helpen. Ze trapt bijvoorbeeld ook niet alleen naar mij, maar naar iedereen voor wie ze bang is. Ook slaat ze met haar voorbenen uit als iemand haar vast heeft en ze bang wordt.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 17:09

ik heb ook hetzelfde meegemaakt met mijn merrie werd helaas erger maar had met hormonen te maken bij ons noem je dat hengstenkolder extreem gedrag door dat de hormonen door haar lijf gieren sommige noemen het ook een pismerrie. Mijn merrie had voor dat ik haar liet inslaen allebeide eierstokken zo groot als tennisballen en was niet meer te redden ze was ook levensgevaarlijk mischien moet je dat eens na latenkijken

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 17:11

m__anoniem schreef:
Elisa2 schreef:
Dus ze is eigenlijk enorm bang?

Ze is erg sensibel maar als we rustig met haar omgaan vertrouwt ze ons en laat ze ons zich gewoon onder haar buik borstelen, zelfs bij de achterbenen borstelen etc. maar bij spannende dingen zoals de hoefsmid of als ze ergens anders staat dan in haar stal, begint ze dat gedrag te vertonen..

Ja dat is dus een stap te ver nog voor haar, ze zou gedesensibiliseerd moeten worden. Ik zou een prof inschakelen zoals Tristan Trucker.

En inderdaad de eierstokken en hormonen nog even goed na laten kijken.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 17:12

k had ook zo'n merrie. Kocht haar toen ze zes was. Zelfs een natte spons, een touwtje, manen trekken, manen vlechten, de hoefsmid, hoeven uitkrabben, trailer, dierenarts, tandarts, staart kammen, scheren... alles was een groot gedoe. Niks kon simpel en mevrouw trapte gericht, beet en probeerde je plat te drukken tussen haarzelf en de muur. Als je in de wei liep dan kwam ze met haar oren plat en tanden bloot achter je aan.

De hoefsmid noemde haar levensgevaarlijk en wilde niet meer komen als het niet snel veranderde.
Later hoorden we dat ze door haar vorige eigenaar was verkocht omdat ze zo gevaarlijk en ongezeglijk was.

Na een half jaar waren de meeste problemen voorbij, na een jaar allemaal. Het gekke is, dat we wel wat aan de problemen hebben gewerkt, maar vooral en veel meer aan grondwerk hebben gedaan. We zijn leidoefeningen (Klaus Hempfling) gaan doen. Elke dag, minstens 2 x 20 minuten, vaak langer, gedurende een half jaar. Daarna daarmee doorgegaan maar veel minder vaak.

Het enige probleem dat is teruggekomen (en weer overgegaan) is haar trailerprobleem. Ze had duidelijk last van claustrofobie en aarzelde daardoor soms wat. Ze is toen het al een hele tijd goed ging met laden door een 'behulpzame omstander' bij de manege op een avond de trailer ingezet door haar staart om te draaien.
Daarna was alle vertrouwen gedurende lange tijd weg, tenminste wat betreft de trailer.

We hebben haar 18 jaar gehad en ze is na dat eerste jaar altijd superlief en probleemloos in de omgang geweest. Je kon alles met haar doen.
Met rijden kon ze onervaren ruiters nog wel eens tot wanhoop drijven, want dan ging ze in een hoek staan of liep achteruit. Een enkele keer bokte ze iemand (mijn dochter) eraf.

Ik zou het zo snel niet opgeven. Draag een cap als je met haar bezig bent. Wens je veel succes!

m__anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 17:12

Avanti schreef:
Ze heeft geen respect voor je en staat boven in de rang. Dat is zo duidelijk in je verhaal.
Belangrijk is om de lichaamstaal van een paard te leren kennen. Als je paard je omver loopt heb je alle signalen ervoor al gemist.
Je paard kende de grenzen toen je haar kocht, maar deze zijn door jou niet consequent gevolgd. Dit paard accepteerd jou niet als leider en daarom ook niet op haar rug.

Bedankt voor de tips :) Ik zal er op gaan letten. Ik vind het alleen wel lastig om te laten zien dat ik de baas ben zonder haar bang te maken, omdat ze zo sensibel is!

m__anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 17:14

Hevonen schreef:
k had ook zo'n merrie. Kocht haar toen ze zes was. Zelfs een natte spons, een touwtje, manen trekken, manen vlechten, de hoefsmid, hoeven uitkrabben, trailer, dierenarts, tandarts, staart kammen, scheren... alles was een groot gedoe. Niks kon simpel en mevrouw trapte gericht, beet en probeerde je plat te drukken tussen haarzelf en de muur. Als je in de wei liep dan kwam ze met haar oren plat en tanden bloot achter je aan.

De hoefsmid noemde haar levensgevaarlijk en wilde niet meer komen als het niet snel veranderde.
Later hoorden we dat ze door haar vorige eigenaar was verkocht omdat ze zo gevaarlijk en ongezeglijk was.

Na een half jaar waren de meeste problemen voorbij, na een jaar allemaal. Het gekke is, dat we wel wat aan de problemen hebben gewerkt, maar vooral en veel meer aan grondwerk hebben gedaan. We zijn leidoefeningen (Klaus Hempfling) gaan doen. Elke dag, minstens 2 x 20 minuten, vaak langer, gedurende een half jaar. Daarna daarmee doorgegaan maar veel minder vaak.

Het enige probleem dat is teruggekomen (en weer overgegaan) is haar trailerprobleem. Ze had duidelijk last van claustrofobie en aarzelde daardoor soms wat. Ze is toen het al een hele tijd goed ging met laden door een 'behulpzame omstander' bij de manege op een avond de trailer ingezet door haar staart om te draaien.
Daarna was alle vertrouwen gedurende lange tijd weg, tenminste wat betreft de trailer.

We hebben haar 18 jaar gehad en ze is na dat eerste jaar altijd superlief en probleemloos in de omgang geweest. Je kon alles met haar doen.
Met rijden kon ze onervaren ruiters nog wel eens tot wanhoop drijven, want dan ging ze in een hoek staan of liep achteruit. Een enkele keer bokte ze iemand (mijn dochter) eraf.

Ik zou het zo snel niet opgeven. Draag een cap als je met haar bezig bent. Wens je veel succes!

Fijn om te horen dat ik niet de enige ben ;) Ik zal er inderdaad aan gaan werken, mijn hoefsmid wil ook niet meer komen als ze zo blijft. Bedankt voor de tips!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 17:15

m__anoniem schreef:
Avanti schreef:

Bedankt voor de tips :) Ik zal er op gaan letten. Ik vind het alleen wel lastig om te laten zien dat ik de baas ben zonder haar bang te maken, omdat ze zo sensibel is!

Ik bedoel het niet verkeerd, maar ik denk niet dat je in je eentje in staat bent dit probleem te tackelen. Beter om prof hulp te zoeken die ook jou het ea kan leren.

m__anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 17:18

yfkelover schreef:
ik heb ook hetzelfde meegemaakt met mijn merrie werd helaas erger maar had met hormonen te maken bij ons noem je dat hengstenkolder extreem gedrag door dat de hormonen door haar lijf gieren sommige noemen het ook een pismerrie. Mijn merrie had voor dat ik haar liet inslaen allebeide eierstokken zo groot als tennisballen en was niet meer te redden ze was ook levensgevaarlijk mischien moet je dat eens na latenkijken

Heftig, ik ga dat idd eens laten nakijken!

Celiien

Re: Ten einde raad met mijn jonge merrie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 17:24

Dus sochtends hooi en savonds hooi. Als je sochtends in stal komt, is er dan nog hooi over van de avondbeurt?
Ik zou proberen om haar op onbeperkt ruwvoer te zetten. Wellicht komt daar het probleem vandaan.

m__anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 17:25

maximuss schreef:
Wat heeft jouw vader dan al allemaal uitgesloten? Tenzij jouw vader röntgenogen heeft kan hij ook niet in jouw paard kijken... Klinische keuring is een momentopname en zegt eigenlijk niks.
Wat is er bij jou veranderd inzake management, stalling, voer ed???

Hij heeft alles aan de buitenkant gecontroleerd, we weten dus alleen niet of het iets met de maag of eierstokken te maken heeft, maar de paardenarts zei dat het niet iets met de maag te maken had omdat ze andere symptomen liet zien, het zou wel met de eierstokken te maken kunnen hebben maar dat moet onderzocht worden.