Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 23:25

Gizeppie schreef:
Even korte aanvulling. Ik stap alleen in de bak.. Draf kom ik niet eens aan toe. Dat vindt hij al te spannend. In het bos kon ik wel stappen, draven en galopperen. Hier was hij controleerbaar en mega braaf ook in groot verkeer..

Je geeft zelf de oplossing.
Jij zit af te wachten en rijdt niet voorwaarts. Jij maakt je paard onzeker. Daarom gaat hij rennen. Jij moet hem zekerheid bieden. Jij moet gaan rijden en hij moet op jou kunnen vertrouwen.

Gooi eens een paar balken op de grond en stap, draaf en galoppeer daarover. Dan heeft hij overzichtelijk wat je wil en jij hebt een doel om je op te richten.

Sokje_6

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 23:43

Kauwen is een calming signal. Daarmee geeft hij dus al spanning aan. Elke spanning die daar vervolgens bovenop komt is te veel en dan krijg je opstapeling en vervolgens een 'plotselinge' ontploffing.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 01:19

Hoe is hij aan de longe? Misschien geen gek idee om hem eens een tijdje aan de longe te gaan rijden, soms geeft de persoon in het midden net dat beetje extra steun. Daarnaast is het voor jou ook wat veiliger, zo is het wachten tot het een keer mis gaat. Ik heb ook een tijdje een paard gereden wat soms uit het niets explodeerde, al bouwde ze vaak wel merkbaar spanning op voor het gebeurde en als je dit niet liet afvloeien ging het mis. Aan de hand was ze super braaf en aan de longe ook, zodra je erop zat was ze je 'kwijt' en werd ze onzeker. Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen maar het heeft zeker een half jaar geduurd voor onder het zadel kon galopperen zonder paniek (stap en draf ging wel goed los). Sommige paarden hebben gewoon meer tijd nodig. Achteraf bleek dit gevalletje zo goed als blind te zijn dus de opmerking over slecht zicht is ook zeker een puntje.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 03:39

Deze pony heeft volgens mij een stevig galopje nodig! Al dat gestap en brave kunstjes doen zou mij ook frustreren.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 05:17

Ah. Alleen stappen kan inderdaad veel spanning opbouwen.
Zet hem goed aan het werk, in een vlotte arbeidsdraf.
Voltes, slangenvoltes, gebroken lijnen en tussendoor maak je overgangen en tempowisselingen. Stukje galop, paar overgangen draf galop.
Jij moet de leider zijn.
Bovendien is het minder eng als hij wegschiet als je al vaart hebt!

Beter wat korter rijden en goed pittig dan langer en niets doen.
Veel succes +:)+ +:)+

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 05:58

Wacht even, hoeveel paarden heb je?

Want een paar dagen terug opende je dit topic:
Gizeppie @ [RT-V] Dressuur oefeningen gevraagd voor jonge pony

en dit topic:
[VS] Paard valt af na verhuizing? Mensen met ervaring hiermee?

Als het over hetzelfde paard gaat: even een paar stappen terug misschien...
Als ik het goed begrijp is het paard ook vrij groen, onder zadel in ieder geval, grote kans dat een overload aan informatie(inclusief verhuizen van stal) er voor zorgt dat dingen iets minder soepeltjes lopen.

Edit: ooww en dit was het begin, ik kom zo nog een aantal topics tegen, het topic over het gewichtverlies had ik toevallig gevolgd, dus je naam + foto kwam me al bekend voor

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 06:23

Tijdens je lessen gaat het wel goed schrijf je, want je instructeur heeft nog niet eerder gezien dat je pony ervandoor gaat?

Hoe is de les opgebouwd?

Ik denk dat ik voorlopig in jou plaats 3x per week een half uur les zou nemen en de eerste tijd niet zonder begeleiding zou rijden.

Dat kun je na een tijd wanneer je het vertrouwen terug krijgt afbouwen naar 1x zonder hulp rijden en nog 2x in de week les etc...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 06:24

Toevallig stuit ik op jouw topic en ben verbaasd over zoveel herkenbaarheid.
Het is wel al jaaaaren geleden, maar toch wil ik reageren.
Ik heb ook ooit een connemara gehad. Superbraaf in de omgang, geen knuffelkont, dat dan weer niet.
Ze heette Paddy. Kwam uit Ierland.
Zij kon ook vanuit het niets aan de kletter slaan. En het maakte niet uit waar.
Als ik in de bak reed was ze ook niet te beroerd om er direct maar een sprong over de bakrand achter aan te gooien als ze begon te racen.
Ze was niet te houden. Ook niet op de volte te zetten....ze ging gewoon.
Wij zijn verhuisd naar het strand en zij verhuisde mee en kwam thuis te staan.
Aan het strand kon het racen geen kwaad, maar er zat vanaf die tijd geen rem meer op!
Ze kon al vanaf huis beginnen met racen als ik pech had .
Het werd echt te gevaarlijk.
Uiteindelijk heb ik haar verkocht.
Ik had al heel wat ervaring met rijden en ook al het een ander aan verschillende paarden onder mijn kont gehad, en nog steeds. Maar zo een als Paddy niet !
Totaal niet bereikbaar als ze aan de kletter ging . En naar mijn idee had het geen enkele aanleiding nodig....zij vond het gewoon leuk !!!
Ik weet niet of je wat aan mijn verhaal hebt.
En omdat jij verder wel een hele goede band hebt met je pony hoop ik op een oplossing voor jou en hem.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 06:47

Een paard dat klinische goed is zegt helemaal niks, eerst dus medische het een en ander uitsluiten ( foto rug en eventueel hals). Mocht dat goed zijn kun je kijken naar het zadel en eventueel een fysio erbij ( meesten klinieken werken wel samen met een fysio). Mocht dat allemaal goed zijn moet je het 9 van de 10 keer toch bij de ruiter zoeken, er zijn maar weinig vervelende paarden. Paard heeft nu al een paar keer iets gedaan wat dus niet goed afliep ( ruiter eraf), vaak geen vervelend paard maar het word een ‘ gewoonte’, probeer er iemand bij te halen die zowel de ruiter als paard kan begeleiden. Mensen zoeken het altijd bij het paard helaas.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 07:03

Geryon schreef:
Heeft ie toevallig symptomen van maagzweren?

En heb je zijn zicht al eens na laten kijken?

Nee hij heeft geen symptomen van maagzweren. Enige wat hij doet met werken is dat hij veel mest. Maar dat is ook spanning, want als ik op de grond werk doet hij dit niet. Zijn zicht zou goed kunnen. Zit ik nu ook over na te denken namelijk. Maar hij is ook wel op links geschrokken. Maar wel vaker op rechts naar weinig aanleiding..

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 07:13

Buiten deze drie keer om heeft hij nog niets verkeerd gedaan of waren deze drie keer alleen de keren dat het met een val eindigde?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 07:18

Ik heb het idee dat je niet voelt waar hij spanning van opbouwt en hoe hij dat doet..paard klinkt als een binnenvetter die opbouwt, opbouwt, opbouwt en ontploft.

Ik zou eens een heel aantal stappen terug gaan doen, even flink longeren voor het rijden en dan daarna 15 min rijden als hij al "moe" is. Alleen in de bak..dit uit gaan breiden totdat dat stuk weer goed gaat in de bak.
Daarnaast is het handig als je leert hoe je een paard stopt die op hol slaat..meeste mensen gaan aan beide teugels trekken, dat werkt niet.
De kunst is om voordat hij weg schiet, of bij de eerste paar passen het paard gelijk op de volte te zetten op de kant waar hij normaal gesproken de teugel niet wil aannemen. {de holle kant dus} Dan gelijk je been erbij en voila..je hebt je paard weer bij elkaar. Op die manier heeft hij geen succes meer met zijn gedrag..paard is groen en dit lijkt me {mede} een uitprobeerfase.

Pijn en zicht uitsluiten is natuurlijk ook erg belangrijk, maar het zou ook goed uitprobeer gedrag kunnen zijn om te testen of jij inderdaad wel de leider bent. Vooral sensibele/ wat bangere paarden hebben behoefte aan een sterke leider die ook blijft rijden en corrigeert waar nodig.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 07:22

Ik heb ook een paard uit Ierland, sinds december vorig jaar ongeveer. Maar ik heb er nog niet zoveel mee gedaan als jij. De mijne is ook "druk" onder het zadel en vindt veel eng. Ik ga na kort stappen zo snel mogelijk draven.Eerst op de volte en als de meeste druk/spanning eraf is zoek ik meer de ruimte op. De mijne mestte eerst ook erg veel, maar nu bijna niet meer. Ik houd het rijden kort, maar wel intensief. Als de bak het toelaat galoppeer ik ook. Hij heeft daar nog geen balans en heeft wat "vaart" nodig om aan de gang te blijven. Ik heb ook veel longeerwerk gedaan.

Ik merk nu pas dat hij zichzelf wordt. Hij is mooi aangekomen en kan zich ontspannen. De mijne was ook bereden, maar de manier van rijden daar staat volgens mij in schril contrast met hier. De mijne gebruikte zijn lijf alles behalve goed. Door veel te longeren en hem daarin bij te zetten is hij het gaan snappen. Ik ben er nog lang niet, maar ik merk dat hij steeds beter gaat lopen.

Ik ga ook mee met mijn voorrangers wat betreft foto's van de rug en zijn zicht zou je ook na kunnen laten kijken. Echter ik denk dat als het dat is hij het aan de longeerlijn en aan de hand misschien dan ook wel had moeten laten zien.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 07:27

Hoe is het management rond het paard? Hoeveel krachtvoer.? Hoeveel beweging?

Dat verhuizing stress geeft, is natuurlijk logisch. Waarschijnlijk ook ander voer en hooi nu, dat geeft lichamelijk ook reacties.
Meer magnesium voeren kan vaak ook meer rust brengen.

Verder is het vaak een samenwerking tussen paard en ruiter. Misschien even gas terug en aalleen onder begeleiding rijden en de rest van de grond trainen.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 07:35

Kelly_ann schreef:
Deze pony heeft volgens mij een stevig galopje nodig! Al dat gestap en brave kunstjes doen zou mij ook frustreren.

Dat denk ik ook....

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 07:50

Sokje_6 schreef:
Kauwen is een calming signal. Daarmee geeft hij dus al spanning aan. Elke spanning die daar vervolgens bovenop komt is te veel en dan krijg je opstapeling en vervolgens een 'plotselinge' ontploffing.

Hier ben ik het ook mee eens. Wanneer een paard kauwt(of geeuwt, zo zijn er nog meer) betekent dat de hersenen van een gestreste staat weer naar een gekalmeerd staat aan het gaan zijn.
Misschien helpt het ook wel om je paard enge dingen te leren tagetten dat het niet eng is, "chase the tiger" is ook een goede oefening.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 08:11

Maar waarom draaf je en gallopeer je niet in de bak dan? Ik denk dat je Paard met alleen stappen een beetje te weinig energie kwijt kan.
Juist lekker voorwaarts gaan rijden.

Toen mijn bijrijdpard wel eens wegschoot, reed ik hem juist naar voren, totdat hij dat harde galopperen zat was. Want het was echt aanste gedrag.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 08:14

Het kan aan (heel) veel dingen liggen en dat maakt het vaak het moeilijkst. Heb zelf een meisje les gegeven met zo'n pony en uiteindelijk haar toch geadviseerd de pony te verkopen. Het is heel verdrietig, maar voor je eigen veiligheid mss toch het best.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 08:37

future_vet schreef:
Maar waarom draaf je en gallopeer je niet in de bak dan? Ik denk dat je Paard met alleen stappen een beetje te weinig energie kwijt kan.
Juist lekker voorwaarts gaan rijden.

Toen mijn bijrijdpard wel eens wegschoot, reed ik hem juist naar voren, totdat hij dat harde galopperen zat was. Want het was echt aanste gedrag.

Dat zou ik ook in eerste instantie doen. Ook als ze gaan rennen, het eerst met been overnemen door nog wat meer naar voren te rijden. In veel gevallen gaat het dan snel over.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:06

Dit komt ook mij bekend voor. Een aantal jaren terug had ik een Fries ingereden met iemand die dit gedrag ook had. Zo was ik hem net aan het uitstappen na ongeveer 3 maanden onder het zadel, in de bak, in de omgeving waar hij is geboren en getogen toen hij ook ineens in volle galop door de bak ging. Ook geen reden want alles in de omgeving was rustig. Dit is ook een paar keer terug gekomen en ben er mee gestopt toen. Het werd gevaarlijk want bij hem was het gewoon blinde paniek. Wat zal het zijn, iets tussen de oren?
Let ook op je eigen veiligheid.
Er word veel gesuggereerd dat er medisch iets niet in orde kan zijn, maar het paard waar ik over spreek is nog geen 3 maanden later zonder enkele afkeuringen naar Amerika verkocht voor 20k. Dus ik zou, als ik jou was, er alleen nog op stappen om te lessen want daar lijkt het vaak wel goed te gaan(?) Iemand er naast kan misschien meer zien dan jij als je er op zit.
Want als een paard pijn heeft kan hij ook nijd naar het zadel vertonen, bokken, steigeren etc. Rennen is vluchtgedrag. Misschien dat je hem anders een poosje weg moet zetten als je een keer hebt gereden en het goed is gegaan. Dan kan hij het rustig verwerken. Want ik las ook dat hij nog groen was?
Van kunstjes worden ze echt niet gefrustreerd als je gewoon genoeg afwisselt met dingen en hij ook gewoon vrije dagen heeft. Wat denk je dan van die Spaanse rijschool paarden? @ een stukje hierboven :+

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 09:18

Anne_GTI schreef:
Gizeppie schreef:
Even korte aanvulling. Ik stap alleen in de bak.. Draf kom ik niet eens aan toe. Dat vindt hij al te spannend. In het bos kon ik wel stappen, draven en galopperen. Hier was hij controleerbaar en mega braaf ook in groot verkeer..

Je geeft zelf de oplossing.
Jij zit af te wachten en rijdt niet voorwaarts. Jij maakt je paard onzeker. Daarom gaat hij rennen. Jij moet hem zekerheid bieden. Jij moet gaan rijden en hij moet op jou kunnen vertrouwen.

Gooi eens een paar balken op de grond en stap, draaf en galoppeer daarover. Dan heeft hij overzichtelijk wat je wil en jij hebt een doel om je op te richten.

Inderdaad ik heb wel met voorwerpen gewerkt hoor. Ik gebruik veel pionnen waar ik tussen door rijd met slange voltes. Of ik leg balken in een caveletti. Dat maakt het voor mij ook makkelijker. Dan heb ik zelf ook meer focus zeg maar..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 09:18

Sokje_6 schreef:

Maar dan heeft hij altijd spanning bij zich. Als ik op de grond werk, ontploft tie niet. Dan kauwt hij ook..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 09:21

beestenfreak schreef:
Hoe is hij aan de longe? Misschien geen gek idee om hem eens een tijdje aan de longe te gaan rijden, soms geeft de persoon in het midden net dat beetje extra steun. Daarnaast is het voor jou ook wat veiliger, zo is het wachten tot het een keer mis gaat. Ik heb ook een tijdje een paard gereden wat soms uit het niets explodeerde, al bouwde ze vaak wel merkbaar spanning op voor het gebeurde en als je dit niet liet afvloeien ging het mis. Aan de hand was ze super braaf en aan de longe ook, zodra je erop zat was ze je 'kwijt' en werd ze onzeker. Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen maar het heeft zeker een half jaar geduurd voor onder het zadel kon galopperen zonder paniek (stap en draf ging wel goed los). Sommige paarden hebben gewoon meer tijd nodig. Achteraf bleek dit gevalletje zo goed als blind te zijn dus de opmerking over slecht zicht is ook zeker een puntje.

Ja als de instructeur er is gaat het goed. Daar zoekt hij dan steun bij heb ik het idee. Ook als hij aan de longe zit.. Of als er iemand mee loopt of in het midden staat gaat het goed. Het is vooral als hij los is en ik dus erop zit. Ik ben na de val wel met de longe erop gegaan. Maar helaas is er niet altijd iemand die dit kan doen. Dus heb nu besloten alleen met de les te rijden.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:21

Heel simpel; zelf voorlopig alleen kort en !fanatiek! rijden tijdens les en zorg er voor dat hij af en toe gereden wordt door ervaren, relaxte ruiter die hem aan het werk zet.

Vertoont hij dit gedrag na aantal weken nog... dan röntgenfoto's hals/rug en zicht/ogen goed na laten kijken

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:22

Owh... kijk ik lees het al