Verlatingsangst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Savkam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 10:25

Rocamor schreef:
Savkam schreef:

Wie zegt er dat ik haar geen tijd geef?
Als ze gevaarlijk word door te steigeren en niet op de mensen let die haar in en uit de wei halen gaat het wel een beetje te ver he

Euh jijzelf als je je eerste bericht even met andere ogen kunt lezen.

Durf eens paar stappen terug te gaan. tot vlak voordat het vertrouwen kwijt raakt en op dat plekje gaan werken en het op die manier steeds verder uit te breiden.

Jouw paard vertrouwt jou in de stal kennelijk nog niet volledig. ze schreeuwt om hulp gaat zelfs steigeren.

En jij gaat trekken en streng zijn want ze heeft maar te luisteren.

Als jij bang bent voor ratten of spinnen of slangen en iemand houdt die dicht bij jou en jij gaat uit angst schreeuwen en slaan dan hoop je toch ook dat je niet terug geslagen wordt. Maar dat iemand je bij de hand pakt en op een voor jou acceptabele afstand samen gaat kijken.

In de avond na 5 uur staat ze gewoon heel rustig op stal hoor dus ik denk niet dat ze der stal niet vertrouwd

Rocamor

Re: Verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 10:29

Als de anderen ook binnen zijn bedoel je?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 10:32

Adem in adem uit TS. En breek het op in stukjes.
Haal haar gewoon uit de wei, loop een rondje en zet haar weer terug. Dat steeds uitbouwen zodat je lekker over het hele terrein kan wandelen, tussendoor beetje grazen etc. Gewoon in handen zijn. En nog even niet in de stal opsluiten.
Zo te horen maken jullie ook elkaar onzeker.

Als je wil rijden, zadel dan buiten vlakbij de wei op. Borstel eroverheen, zadel erop en karren maar. En dan daar ook steeds een stapje verder. Als ze jouw op een gegeven moment gewoon relaxed volgt over het hele erf, dan kan je ook overal opzadelen ;).

Ik denk dat de merrie het alleen zijn niet vertrouwd en jij bent geen paard, dus voor haar op dit moment nog geen steun.

Savkam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 10:33

Rocamor schreef:
Als de anderen ook binnen zijn bedoel je?

Nou soms word zij als eerst na binnen gehaald en dan doet ze ook niet raar

Savkam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 10:36

LoveBodin schreef:
Adem in adem uit TS. En breek het op in stukjes.
Haal haar gewoon uit de wei, loop een rondje en zet haar weer terug. Dat steeds uitbouwen zodat je lekker over het hele terrein kan wandelen, tussendoor beetje grazen etc. Gewoon in handen zijn. En nog even niet in de stal opsluiten.
Zo te horen maken jullie ook elkaar onzeker.

Als je wil rijden, zadel dan buiten vlakbij de wei op. Borstel eroverheen, zadel erop en karren maar. En dan daar ook steeds een stapje verder. Als ze jouw op een gegeven moment gewoon relaxed volgt over het hele erf, dan kan je ook overal opzadelen ;).

Ik denk dat de merrie het alleen zijn niet vertrouwd en jij bent geen paard, dus voor haar op dit moment nog geen steun.

Jaa dat probeer ik ook telkens en als we na het rijden lopen over het erf doet ze alles heel braaf alleen wanneer je haar net uit de wei haalt niet dan staat ze onder zoveel spanning. Ik denk ook dat ze misschien wat dingen heeft meegemaakt wat ik helaas niet weet.

Coca2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 10:37

Savkam schreef:
Jaa het is ook soms heel erg en soms loopt ze gewoon mee, ik probeer ook echt heel duidelijk te zijn soms maakt ze me alleen onzeker door haar gedrag

Dit is je grootste probleem. Heb je geen instructeur die je op weg kan helpen in alles? Ik probeer zelf altijd als een van mijn leerlingen een nieuw paard koopt de eerste maand veel tijd vrij te maken om in alles te begeleiden. Dat geeft een fijne start, helemaal met deze problematiek.

Savkam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 10:40

Coca2018 schreef:
Savkam schreef:
Jaa het is ook soms heel erg en soms loopt ze gewoon mee, ik probeer ook echt heel duidelijk te zijn soms maakt ze me alleen onzeker door haar gedrag

Dit is je grootste probleem. Heb je geen instructeur die je op weg kan helpen in alles? Ik probeer zelf altijd als een van mijn leerlingen een nieuw paard koopt de eerste maand veel tijd vrij te maken om in alles te begeleiden. Dat geeft een fijne start, helemaal met deze problematiek.

Jaa ik heb een vrouwtje op stal die me wel goed helpt de ene dag gaat het beter en de andere dag helaas niet. Ik ben gelukkig totaal niet bang voor der ofzo maar soms is het wel frustrerend ook omdat ik niet goed weet waarom ze zo doet

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 10:54

Bij de wei poetsen en opzadelen. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Die rust komt vanzelf.

Wat zou jij ervan vinden als je in je eentje op het vliegtuig naar China wordt gezet, daar een paar mensen leert kennen die je taal spreken, maar waarbij je elke keer weggetrokken wordt omdat je iets moet doen van een opdrachtgever die jouw taak niet spreekt en die jij niet kent?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:00

upendo schreef:
Bij de wei poetsen en opzadelen. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Die rust komt vanzelf.

Wat zou jij ervan vinden als je in je eentje op het vliegtuig naar China wordt gezet, daar een paar mensen leert kennen die je taal spreken, maar waarbij je elke keer weggetrokken wordt omdat je iets moet doen van een opdrachtgever die jouw taak niet spreekt en die jij niet kent?

Aanvulling: en naar je schreeuwen als je iets niet (goed) doe / hun vragen niet beantwoordt.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:04

Ze doet zo omdat ze nieuw is. De kudde moet zich nog vormen en jij bent nieuw. Doe je ook aan grondwerk?
Het kan helpen om niet alleen maar te rijden maar ook andere dingen doen. En echt, ik zou aanraden lessen in grondwerk te doen. Zo iemand kan ook helpen met het uit de wei halen etc. Zolang ze nog geen vertrouwen in jou heeft met uit de wei halen en de rest kom je nergens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 12:31

Savkam schreef:
Annet_Dottie schreef:
Het eerste wat mij opvalt, of eigenlijk 2 dingen, is wat ben jij ONTZETTEND ongeduldig. En je komt over als een 16 jarige, tot mijn schrik zie ik dat je 10 jaar ouder bent..

Wat ik mij altijd af vraag bij dit soort berichten, is waarom is rijden altijd zo verschrikkelijk belangrijk. Blijkbaar heb je erge haast om je paard uit de wei te trekken, te zadelen en te rijden. Ipv dat je je paard (en het paard jou) leert kennen, jullie leren elkaar niet kennen door deze houding die je op zet en ook niet als het je alleen maar om rijden rijden rijden gaat.
Sterker nog, als zoals je hier reageert is zoals je in het dagelijks leven ook doet, denk ik dat je paard binnen een half jaar weer te koop staat, want het paard lijkt niet mee te willen gaan in jou ongeduldige gedrag.

Ga eens rustig oefenen met heen en weer lopen, gaat het beter geef een snoepje en breng haar terug naar de wei, klaar. Doe grondwerk, ga wandelen whatever. Maar vooral heb geduld. Je paard voelt dit echt wel en gaat alleen maar meer tegen je in als je zo blijft doen. Ik heb met mijn paard een half jaar grondwerk gedaan, zij was ook lang niet gereden dus uberhaupt niet verstandig er gelijk weer op te springen, maar het was de beste keuze die ik had kunnen maken. Doordat de band op de grond zo sterk was maakte de rest eigenlijk al niet meer uit, zelfs niet dat we toen niet de beste combinatie in het rijden bleken te zijn. Dat is waar het in mijn ogen om draait, een band op bouwen. Het is geen brommer waar je even op stapt en mee weg rijd die doet wat jij wil, het is gewoon een levend wezen met een kloppend hart net als jou ;)

En dat je op GDG reageert met doe niet zo bijdehand, de enige die hier bijdehand doet ben jij...

Ik reageer hoe ik wil reageren, gelieve niet meer reageren op mijn topic thanks

Hahaha jeeetje, volgens mij heb je een verkeerde leeftijd ingevuld of niet. Meisje meisje toch doe even niet zo arrogant en bijdehand, jij vraagt hier om tips, jij kiest er voor een topic te openen en gaat vervolgens letterlijk tegen alles en iedereen in terwijl ik een heel bericht typ vanuit mijn eigen ervaringen waar als je het serieus zou nemen wat mee kan doen en wat je zeker kan helpen. Maar goed dan blijf je lekker om kloten zoals het nu gaat met alle gevaren die daar bij komen kijken. Dan moet je niet hier komen gillen als je een trap hebt gekregen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 12:32

:roll:

Doe even normaal allemaal.

Savkam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 13:09

@annet_dottie

Ten eerste heb ik nergens om tips gevraagd, ik heb gevraagd of iemand hier ervaring mee heeft en jij loopt mij gelijk aan te vallen dus dan kan je hem zeker terug verwachten! Genoeg mensen die wel normaal kunnen reageren dus heb ik niks aan jou reactie. Dat jij een paard koopt om grondwerk of wat anders mee te doen is jou pakkie aan! Ik koop een paard om te rijden en wedstrijden mee te rijden dus ik vind rijden zeker belangrijk en gelukkig zijn der genoeg mensen die mij wel begrijpen.

Ik heb genoeg geduld andere mensen hadden al op een andere manier aangepakt en niet zn leuke manier dus meid hou aub je domme reacties voor je!

Ohja ze doet dit bij iedereen dus aan mij zogenaamde ongeduldige gedrag ligt het zeker niet

Savkam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 13:12

Iedereen heeft hier een mening over maar daar vraag ik niet om want zolang niemand van jullie ziet hoe ze doet kan je niet eens oordelen en ik wil alleen weten of er nog andere ervaring mee hadden en hoe hun het hadden aangepakt meer niet! Dus thanks voor de mensen die wel normaal hebben gereageerd <3

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:14

Poetsen en opzadelen bij de wei heeft bij mijn druktemaker erg goed gewerkt. ;)
En rust. Vooral veel tijd en rust.

Savkam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 13:15

upendo schreef:
Poetsen en opzadelen bij de wei heeft bij mijn druktemaker erg goed gewerkt. ;)
En rust. Vooral veel tijd en rust.

Ja dat ga ik zeker proberen hopelijk werkt het O:)

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:17

Misschien kun je wat eten in d'r stal klaar leggen. Eten ontspant en leidt af.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:25

tips heb ik niet, ervaring helaas wel. Onze merrie staat hier nu 3 jaar, en is nog steeds helemaal over de zeik als er een van haar kuddegenoten weg gaat (ze staat echt noooit alleen). Het maakt niet uit welke er uit gaat, ze blijft gillen en heen en weer lopen. Lastig probleem. Ik hoop dat het bij jouw paard met de tijd slijt, ik heb er bij ons een hard hoofd in inmiddels.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:27

Savkam schreef:
Wie zegt er dat ik haar geen tijd geef? Als ze gevaarlijk word door te steigeren en niet op de mensen let die haar in en uit de wei halen gaat het wel een beetje te ver he

Dan ga je inderdaad veel te ver ja. Zoals Rocamor ook al zegt: doe maar eens een paar stappen terug en het mag ook wel een tandje minder.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:28

Goh wat kunnen jullie allemaal streng en betweterig, iedereen heeft een eigen manier van werken, maar dat betekent toch niet dat iemand die het anders doet, dit volledig fout doet en dat je dus het recht hebt om diegene af te katten? Je geeft advies/commentaar vanaf een computerscherm, vergeet dat niet, je weet dus nooit de hele situatie. Het is wel makkelijk om te zeggen dat de TS ongeduldig is, maar hoe weet je dat? Omdat ze graag ziet dat het snel is opgelost, kan ze niet de tijd nemen om het op te lossen? Dat is een nogal kromme redenatie in mijn ogen.

Ik zou wel kijken of je haar af en toe eens op stal kunt zetten met wat voer zonder daadwerkelijk te gaan rijden. Op die manier kan ze leren dat het niet erg is om naar binnen te moeten en zelfs leuk kan zijn (want voer) en ze leert dat ze vanzelf weer terug komt bij de andere paarden. Het beste zou zijn als je haar pas terug laat gaan wanneer ze gekalmeerd is (beloning voor het kalmeren), maar als dat te lang duurt, gaat dat natuurlijk ook niet werken.
Opzadelen bij de wei zou ik niet doen, het paard geeft dan misschien wel signalen dat ze het niet fijn vindt, maar ze hoort wel te luisteren, jij bent immers de leider. Als ze in de kudde de kantjes er vanaf loopt, dan wordt ze ook op haar plek gezet. Omdat je een mens bent mag je haar niet op haar plek zetten? Door het opzadelen bij de wei, wint ze en ondermijnt ze jouw leiderschap. In plaats daarvan zou ik haar leren dat er niets eng is en het gewoon blijven doen tot er gewenning komt.
Daarbij moet je zelf natuurlijk wel rust blijven uitstralen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:04

Aan gekat heeft ts in elk geval niks.Haar paard vertoont typisch paardengedrag,en hoe je dat oplost,tja,makkelijk is zoiets nooit.Ik zou zelf wel kiezen voor de zachte aanpak van opzadelen bij de wei. Dat het paard zich tijdens het rijden wel goed gedraagt,dat vind iki al heel wat.Misschien zou ik dan ook liever naar stal gaan als alles al binnenstaat en ze niet moeilijk meer doet. Als dat past in het tijdschema van ts.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:08

Bowo schreef:
Goh wat kunnen jullie allemaal streng en betweterig, iedereen heeft een eigen manier van werken, maar dat betekent toch niet dat iemand die het anders doet, dit volledig fout doet en dat je dus het recht hebt om diegene af te katten? Je geeft advies/commentaar vanaf een computerscherm, vergeet dat niet, je weet dus nooit de hele situatie. Het is wel makkelijk om te zeggen dat de TS ongeduldig is, maar hoe weet je dat? Omdat ze graag ziet dat het snel is opgelost, kan ze niet de tijd nemen om het op te lossen? Dat is een nogal kromme redenatie in mijn ogen.

Ik zou wel kijken of je haar af en toe eens op stal kunt zetten met wat voer zonder daadwerkelijk te gaan rijden. Op die manier kan ze leren dat het niet erg is om naar binnen te moeten en zelfs leuk kan zijn (want voer) en ze leert dat ze vanzelf weer terug komt bij de andere paarden. Het beste zou zijn als je haar pas terug laat gaan wanneer ze gekalmeerd is (beloning voor het kalmeren), maar als dat te lang duurt, gaat dat natuurlijk ook niet werken.
Opzadelen bij de wei zou ik niet doen, het paard geeft dan misschien wel signalen dat ze het niet fijn vindt, maar ze hoort wel te luisteren, jij bent immers de leider. Als ze in de kudde de kantjes er vanaf loopt, dan wordt ze ook op haar plek gezet. Omdat je een mens bent mag je haar niet op haar plek zetten? Door het opzadelen bij de wei, wint ze en ondermijnt ze jouw leiderschap. In plaats daarvan zou ik haar leren dat er niets eng is en het gewoon blijven doen tot er gewenning komt.

En hoe leer je een paard dat op dit moment duidelijk geen leiderschap in ts herkent dat die nog-niet-leider betrouwbaar is? Paard heeft signalen afgegeven, geeft aan voor poetsen en opzadelen in de stal samen met een voor haar niet-leider niet leuk te vinden. En die signalen worden afgestraft met trekken en streng zijn. Een hoop gevloek dus tegen een kindje dat zijn moeder nog mist en nog niet geleerd heeft dat de overgebleven volwassenen en de andere kindjes op school ook leuk en lief en aardig zijn. Dat werkt niet.

Kortom. Paar stappen terug. Als zo'n dier zover over de rel gaat, dringt boos worden toch niet meer door. Voorkom dat zo'n dier zover over de rel gaat. Ts heeft dit paard pas een maand. Geef het tijd. Zadel op met zicht op de andere paarden. En ga telkens iets verder.

Ts geeft aan onzeker te worden door het onzeker zijn van haar paard. Begrijpelijk, maar een onzekere leider zal leiden vanuit machtspositie. Niet vanuit vertrouwen geven. Dat zal doorbroken moeten worden.

Ts hoe was je paard bij de oude eigenaren? Hoe lang hebben die haar gehad? En waarom ben je zo fel tegen een paar stappen terug doen? Ik ga er vanuit dat je dit paard voor je plezier hebt. Je wil wedstrijden rijden, dan moet het paard jou kunnen vertrouwen op vreemde terreinen. Soms moet je 1 pas terug doen om er weer 2 naar voren te kunnen.

Coca2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:14

juval schreef:
tips heb ik niet, ervaring helaas wel. Onze merrie staat hier nu 3 jaar, en is nog steeds helemaal over de zeik als er een van haar kuddegenoten weg gaat (ze staat echt noooit alleen). Het maakt niet uit welke er uit gaat, ze blijft gillen en heen en weer lopen. Lastig probleem. Ik hoop dat het bij jouw paard met de tijd slijt, ik heb er bij ons een hard hoofd in inmiddels.

Ik heb er ook een gehad, en naarmate ze ouder werd, werd het alleen maar erger en erger. Die liep zichzelf blessures en werd een gevaar voor haar omgeving.

Voor mij was er toen nog 1 keuze.......

Maar ik verwacht dat bij het paard van TS gewoon een gewenningproces is waarbij je heel duidelijk je grenzen aan moet geven en vooral veel negeren. GEwoon je ding gaan doen en het gedrag volkomen negeren.

Lucilofty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:03

Rustig de tijd nemen, gewoon opbouwen over een paar maanden. Vraag je het vrouwtje op de stal om hulp en samen kom je een heel eind. Vanzelf went je paard.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:06

Rocamor schreef:
Bowo schreef:

En hoe leer je een paard dat op dit moment duidelijk geen leiderschap in ts herkent dat die nog-niet-leider betrouwbaar is? Paard heeft signalen afgegeven, geeft aan voor poetsen en opzadelen in de stal samen met een voor haar niet-leider niet leuk te vinden. En die signalen worden afgestraft met trekken en streng zijn. Een hoop gevloek dus tegen een kindje dat zijn moeder nog mist en nog niet geleerd heeft dat de overgebleven volwassenen en de andere kindjes op school ook leuk en lief en aardig zijn. Dat werkt niet.

Kortom. Paar stappen terug. Als zo'n dier zover over de rel gaat, dringt boos worden toch niet meer door. Voorkom dat zo'n dier zover over de rel gaat. Ts heeft dit paard pas een maand. Geef het tijd. Zadel op met zicht op de andere paarden. En ga telkens iets verder.

Ts geeft aan onzeker te worden door het onzeker zijn van haar paard. Begrijpelijk, maar een onzekere leider zal leiden vanuit machtspositie. Niet vanuit vertrouwen geven. Dat zal doorbroken moeten worden.

Ts hoe was je paard bij de oude eigenaren? Hoe lang hebben die haar gehad? En waarom ben je zo fel tegen een paar stappen terug doen? Ik ga er vanuit dat je dit paard voor je plezier hebt. Je wil wedstrijden rijden, dan moet het paard jou kunnen vertrouwen op vreemde terreinen. Soms moet je 1 pas terug doen om er weer 2 naar voren te kunnen.

En hoe wil je het paard dan het leiderschap duidelijk maken? Door het punt waar ze het leiderschap ontwijkt uit de weg te gaan?
Paard stond hier een paar dagen geleden ook te springen omdat hij even alleen naar binnen moest. Paard duidelijk gemaakt dat hij niet door mij heen moest lopen om weer bij zijn vriendjes te komen en niet in mijn ruimte moest komen, verder zijn gedrag genegeerd. Daarna moest hij stilstaan, duidelijk gemaakt door een zachte doch strenge hand dat hij wederom niet door mij heen mocht lopen. Wat denk je, paar minuten later bleef hij zelfs helemaal los staan. Had ik het op kunnen lossen door in de wei grondwerk te gaan doen? Nee, want daar vertoonde hij het gedrag niet.

Jij wilt het kind dat zijn ouders mist, maar gewoon thuis houden en daar uit leggen dat het de andere kindjes ook aardig zijn, om vervolgens dat kind op school nog steeds helemaal in paniek te hebben, want het mist nog steeds zijn ouders, in plaats van het kind naar school sturen, het daar geruststellen en daardoor het kind laten uitvinden dat ze aardig zijn.

En boos worden en streng zijn is iets heel anders. Ik sta echt niet schreeuwend en slaan bij mijn paard, maar ik laat hem wel met mijn stem en eventueel een corrigerend tikje weten dat hij zich wel moet gedragen. Hij mag best druk zijn, maar niet zichzelf of anderen in gevaar brengen.

Die onzekerheid is wel iets waar de TS aan moet werken, maar ook dat lijkt me moeilijk als je geheel niet in die situatie terecht komt en je buiten die situatie wel de zekerheid hebt. Al doende leert men.