Pony na 6 jaar nog steeds niet goed verkeersmak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:12

Caily schreef:
Nou nee hoor, als hij echt schrikt en weg wilt eet hij echt niet meer. Dus ik vind dat een heel goed idee, beste manier van belonen en negatief omzetten in positief!

Als het zo simpel zou zijn zouden niet zoveel mensen fouten ermee maken. Voordat hij schrikt heb je vaak al 30 signalen gemist die je foutief kunt belonen.

Caily

Re: Pony na 6 jaar nog steeds niet goed verkeersmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:16

Nou die fouten ken ik dan niet. Als de paarden echt bang zijn eten ze hier allemaal niet meer, en het zijn nog wel Tinkers. Misschien zijn er idd paarden die je in de maling gaan nemen ermee, geen idee, dat lukt hier iig niet.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 23:30

Kan je ook een ander paard mee laten rijden eventueel gewoon met ruiter die boven die van jou in rang staat en niet schrikt? Ik merk met mijn paard dat hij bomproof is zolang het andere paard dat ook is EN boven hem staat.. en dat hij sneller spanning opbouwt als hij zelf de oudste/hoogste in rang is. Alleen met mij als ruiter kunnen we er ook wel op uit.. maar het is echt een heel ander paard qua spanningsniveau. Voor mij was dit tevens een eye-opener dat ik dus als berijder minder hoog in rang sta als dat andere paard. Auwts ;) maar goed om te beseffen.

Of als je er naast gaat lopen ten hoogte van de schoft gewoon met normale teugels. 1 hand over de hals (ik zou dit eerst oefenen in een gecontroleerde omgeving) je kan dan je ene heup een beetje als been gebruiken of op stemcommando's. Zo loopt hij zelf met zijn neus voorop waardoor hij leidt voor zijn gevoel en je zelf wel iets meer controle hebt. Zo leert hij meer op zichzelf vertrouwen met jou als backup zegmaar.

Bovenal...veiligheid eerst. Luister goed naar jezelf en naar je paard.

Vicky_Belle

Re: Pony na 6 jaar nog steeds niet goed verkeersmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 18:03

Zoek even een weitje langs een drukke weg en zet de coole pony erbij voor mental support. Door constante blootstelling zal hij verkeersmak worden zeker als hij alleen stresst terwijl de andere gewoon doorgraast. Hier een veulen verkeersmak gekregen omdat mams gewoon aan de straat gaat grazen ook al passeert er veel groot verkeer.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:46

Wat ik eigenlijk mis in je verhaal is het stuk 'training'. Een paard verkeersmak maken is een combinatie van gewenning en training. De gewenning lees ik overduidelijk in je openingspost. Al 6 jaar ga je met grote regelmaat naar buiten.
Maar wat doe je actief aan het probleem? Wat is je training? Het enige wat ik terugzie is dat je eropuit trekt met de kar en dat iemand uit die kar springt en naar het hoofd van de pony grijpt wanneer het spannend wordt. En dit scenario iedere keer opnieuw.
Einstein zei ooit: "Insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results."

Voor mijn eigen veiligheid en die van de pony zou ik voorlopig wel 1 regel aanhouden: zo lang de pony aan de hand niet verkeersmak is, zou ik er geen kar aanhangen.
Ik zou eerst willen weten wat de pony angst aanjaagt en op welke manier ze die angst uit. Schriktraining is leuk, maar tegelijkertijd ook zeer onvolledig. Zo zullen zeer weinig paarden schrik hebben van een riek die tegen de muur staat. Wanneer die riek echter plotseling achter hun achterbenen met een kletterend geluid op de grond valt, zullen heel wat paarden een schrikreactie tonen. Van een kleine spiertrekking tot een vol panikerend paard dat zich lostrekt en een halfuur later nog steeds op ieder geluid reageert.

Tweede tip: ga aan de slag met grondwerk. De pony vertrouwen geven in jou en zichzelf. En daag je pony daarin uit. Bang van de bladblazer? Ok, dan gaan we daarop oefenen. Door eerst in de veilige piste rond te cirkelen en oefeningen te doen, terwijl er iemand buiten de piste met een bladblazer bezig is.
Niet focussen op een trekker of op verkeersmak, maar focussen op de angstbeleving en -reactie van je paard. Een paard bomproof maken doe je niet door hem telkens voor zijn grootste angst zonder uitweg te zetten.