Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lachance

Re: Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 22:27

Haha zolang als hij zo is ga ik echt de straat niet op hoor hallotjes.
Ben niet gek en niet dom.
Eerst oefenen tot het perfect gaat zoals ervoor en we gaan in de goede richting.
Bedankt voor je vraag.

Lachance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 22:28

By the way just saying ik woon niet in nl en ook niet in be.
Dus last zullen deze 2 landen er niet van ondervinden.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:28

Lachance schreef:
Ja idd dat doe ik door longeren.
Hij wil rennen nou dan doet ie maar!
Maar grazen of whatever? No way dan is het rennen met die beentjes.
Daarna toen we allebei moe waren en aan het ademhappen haha kwam hij na me toe op mijn verzoek en ik kon hem gewoon aan zijn halster zonder leadrope meenemen na zijn weide.
En dat ging toen perfect.

Je legt het heel mooi uit maar hij blijft het gewoon nog doen dus je manieren werken niet. Geloof me, je moet er nu iets aan gaan veranderen en met lief zijn gaat dit paard hier niet mee stoppen... Ga voor een GOEIE trainer of pak een hulpmiddel... Hij moet even weten dat JIJ bepaalt waar hij heen gaat en niet HIJ!

Lachance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 22:30

Nee hij blijft het niet nog doen.
Het is al veel minder zoals hierboven beschreven is.
Na het longeren ging het al na de eerste keer veel beter ben hem aan zijn halster gaan terugbrengen zonder moeite.
Dus het blijft niet hetzelfde.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:37

Zelfs met hengstenketting kan hij er van tussen gaan, als hij echt wil. Maar iets meer heb je wel te vertellen. Ik gebruik hem wel. Moet een eindje langs de weg om van de paddock naar de wei te gaan. Die ketting voelt ze niet als ze normaal mee loopt.
Alleen als ze hem wil smeren, werkt hij in. Ik ga niet meer zonder naar de wei.

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:38

Polly schreef:
Als je hem met pappen en nathouden gehoorzaam wil krijgen doe de rest van Nederland dan een lol en ga niet met het beest over straat. Levensgevaarlijk zo'n grapjas.

Dit dus.
En wat is er mis met een hengstenketting, hengstenbit enz. 1 of 2 keer corrigeren en het is 9 van de 10 keer klaar.
Er is niks mis met een aantal keer en paard duidelijk aanpakken.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:40

Ik bedoel overal laten lopen. En hard. En door. Dus ook in de wei.

Of zo stevig doorpakken, of toch andere hulpmiddelen.

Met zoiets maken zachte heelmeesters stinkende wonden

Lachance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 22:43

Ik laat hem waar hij moeilijk doet longeren in galop en draf.
Als je met een paard langs de weg loopt snap ik dat je het gebruikt maar dat probleem heb ik gelukkig niet.
Dus gebruik ik geen hengstenketting.
Iedereen heeft andere meningen.
Ik antwoord niet meer op die reacties want dat is niet mijn manier van werken zoals ik al paar keer heb gezegd.
Geen hulpmiddelen voor de rest zijn alle tips 100% welkom.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:45

TS, hij neemt je finaal in de zeik. Allemaal leuk en lief, het op willen lossen zonder hem eens goed op zijn plek te zetten, maar dat heeft weinig zin. Het is een jong paard die duidelijkheid nodig heeft. Een welgemeend "foei" met een zwaaiend vingertje is geen duidelijkheid. Bit in, ketting om en hem voor zijn.

Beter 1 of 2 keer duidelijk zijn, dan maanden of jaren poedersuiker.

Lachance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 22:50

Ik ben pn en train zo ver als mogelijk is en kan natuurlijk.
Dit heeft me altijd geholpen wat ik ook met mijn paard aan de hand had.
En nu helpt het ook alleen wat moeizamer en neemt het wat meer tijd.
Maar ik heb tijd genoeg dus doe ik het lekker zonder.
Ieder in hun waarde laten en hun meningen respecteren.
Ik kraak bit of hengstenketting niet af maar het komt er niet meer in.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:57

Helemaal in de natuur zijn paarden heel duidelijk naar elkaar. Heel erg duidelijk. Dus die opmerking kan ik niet thuisbrengen.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:59

Prima dan roep je gewoon 10 keer: paard foei niet doen.
Doet hij het alleen bij jou? Of ook bij andere? Ik zou hem gewoon is aan een ‘willekeurig’ ouder persoon aan de hand meegeven en kijken wat hij doet?

Lachance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 23:00

Paard natuurlijk wilt zeggen training zonder hulpmiddelen.

Hij heeft het ook bij 2 staleigenaars gedaan en bij 3 andere paardenmeisjes dus ja.

Bij mij luistert hij nog het best.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:02

Het klinkt me, ook als je volledig natural (natural horsemanship betekent 'denken vanuit de logica van het paard') bent, wat zachtjes in de oren. Hij neemt je in de maling en -zo komt het over- je vraagt een drafje aan de longe.

Met lopen bedoel ik: hij rukt zich los in de wei? Dan erachteraan, en verdorie galop, en hard. En elke keer dat je in de buurt komt kan hij maar beter zorgen dat hij rent, en hard. JIJ bepaalt, niet hij- je moet uitstralen dat hij jou de pis verdorie niet lauw maakt.

Soms mag je best eens kwaad worden. Altijd redelijk zachtjes is niet hoe paarden werken, het is waarschuwing- actie (en niet te zuinig)

Lachance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 23:07

Dat wat je hierboven noemt is exact hoe ik het doe echt ik zou je een video moeten maken en sturen.
En dat is dus ook het enigste dat helpt.
Ik ben zeer kwaad op dat moment en trouwens wie zegt drafje?
Ik zal al heel de tijd serieuze galop bijna continu en wanneer ik eindig draf dan stap dan komen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:09

Als je de tips in de wind slaat omdat er aangeraden wordt een hengstenketting of bit te gebruiken dan moet je misschien ook van de eerste keer in je openingspost vermelde dat je puurnatuur wilt werken zonder hulpmiddelen.
En anders je vraag stellen op het paardnatuurlijk forum die je via Google kan vinden.

Geloof mij, ik gebruik ook niet graag hulpmiddelen maar voor de mijne was het in het begin echt wel nodig. Hij heeft zelfs een hengstenketting stuk getrokken, reageerde niet op het bit (rende gewoon door) maar zoals eerder gezegd was het bij hem uit onzekerheid en (panische) angst.

Edit:
Als je werkelijk doet wat hierboven beschreven wordt vraag ik af waarom het dan nog steeds niet goed gaat, ja beter maar dit is al van september!! Bezig vermelde je zelf.

Lachance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 23:12

Ik doe het longeren pas sinds eergister.
En ik had dat aleens vermeld in een openingspost en heb daar zo een commentaar op gekregen dat ik dat liever niet meer doe.
Maar nu weet iedereen dat ik zonder train.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:13

Lachance schreef:
Paard natuurlijk wilt zeggen training zonder hulpmiddelen.

Hij heeft het ook bij 2 staleigenaars gedaan en bij 3 andere paardenmeisjes dus ja.

Bij mij luistert hij nog het best.

Ik ben clickertrainer en probeer alles vanuit een positieve benadering te leren aan paarden, of dat nou vrijheidsdressuur is of mennen of de piaffe en passage, maar ik trek persoonlijk de streep bij gedrag dat gevaarlijk is voor anderen. Als een stalmeisje mijn paard elke dag van en naar de wei moet brengen, dan zorg ik ervoor dat mijn paard halstermak is, en als er geen tijd is om paard en stalmeisje daarin op te leiden met voedselbeloningen, dan maar de korte en negatieve weg. Geen haar op mijn hoofd die erover denkt om mijn paard ook maar één dag langer dan strikt noodzakelijk een ongeleid projectiel te laten zijn in de omgang met anderen. Lostrekken? Absoluut niet. Zelfstandig over een erf galopperen? Al helemaal niet! Levensgevaarlijk. Principes zijn leuk, maar het moet geen levens kosten, of het nou het leven van een stalhouder is of van je paard dat zich wegtrek en een been breekt terwijl hij losgaloppeert op een beijzeld erf.

Dus ook al ben ik de laatste die naar een hengstenketting grijpt, in dit geval zou ik die hengstenketting pakken, of een touw als hengstenketting over de neus slaan, wat ik ook maar kan verzinnen om het paard binnen 10 minuten duidelijk te maken dat lostrekken voortaan nóóit meer positief voor hem uit zal pakken. Winstkans 0, kans op lichamelijk ongemak 100.
In de bak kun je dan doen wat je wilt en het gebrek aan respect oplossen volgens zachtere methodes, maar in de dagelijkse omgang moet een paard gewoon veilig zijn voor zichzelf en anderen. Zachtere en positievere methodes zijn heel waardevol, maar ze hebben een groot nadeel: ze kosten veel tijd omdat je moet wachten tot je paard zelf bedacht heeft wat een beter alternatief is voor lostrekken en hem vervolgens motiveren om dat nieuwe gedrag ook echt te blijven doen. Daarom ga ik in dat soort gevallen voor de negatieve leerweg; die is ultrakort omdat het paard vanaf de eerste keer dat hij trekt meteen gemotiveerd wordt om dat nooit meer te doen.
Maar goed, als je het zo in kunt richten dat jij de enige bent die jouw paard vasthoudt, en je een soort padensysteem met antislipbodem aan kunt leggen waardoor hij als hij zich losrukt altijd alleen maar het pad kan volgen, dan heb je natuurlijk meer tijd om het op een positievere maar tragere manier aan te pakken. Maar mocht je die voorwaarden niet kunnen scheppen, denk dan alsjeblieft aan de veiligheid van de mensen om je heen en vooral ook om de veiligheid van je paard, want zolang jij dit gedrag in stand houdt breng je je paard in gevaar.

Lachance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 23:18

Er staan alleen de paarden van de eigenaar apart van die van mij.
Dus er komen geen onervaren personen.
En ik doe alles zelfs zowieso al.
Dus er is helemaal geen gevaar.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:18

Klinkt als een paard van mn oude werk.
Die trok zich los en rende dan (als we geluk hadden) de goede wei in.

Dit is er uit gegaan bij een goede trainer, die wel een hengstenketting heeft gebruikt. Beest was gewoon gevaarlijk met buitenzetten, zelfs dat ie zich afzette op iemand zn voet.

Ik zou er echt iemand bij halen, voordat er gewonde gaan vallen.

Lachance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 23:19

Trouwens zijn been breken kan hij met rijden en longeren ook hoor das precies hetzelfde

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:20

Dan toch heel consequent doorgaan met waar je mee bezig bent, en dan vooral wat khirshanta zei. Ik doe zelf ook alles het liefste zo paardnatuurlijk mogelijk, een een bit/hengsten ketting komt er bij mij ook niet in. Maar ik heb in het begin wel gebruik gemaakt van een monty roberts halster en dat heeft echt geholpen (2 maandjes moeten gebruiken en hangt nu overbodig in de kast), er komt echt geen druk op te staan als het touw ontspannen is en heeft na het 'druk moment' ook weer een goede release. Ik ben hier zelf ook niet 100% voor, maar ik denk persoonlijk niet dat je het volledig zonder hulpmiddelen gaat redden... En dit halster is dan nog wel een halster dat niet werkt op pijn maar op druk en release, dus ligt nog redelijk in een lijn met jouw visie.

Lachance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 23:21

Er is nu voor niemand gevaar.
Dus nogmaals nee zonder hulpmiddelen.
Heb allang spijt dat ik het hebt gevraagd.

Iedereen heeft andere meningen respecteer ze dan ook.
Zal dat halster eens opzoeken ken het nog niet zo goed.

Lachance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 23:24

Heb net het halster opgezocht.
En dit is niet echt een hulpmiddel dus zal er zeker over nadenken veel verschil is er niet tis een gewoon halster gemixt met sidepull denk ik.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:25

Bokt team moet hier maar es een IP check op gaan doen.....