Paard wil bit niet in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikkedus

Re: Paard wil bit niet in

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:59

Ik heb dit ook gehad bij een vz paard van 1.83. Wat bij hem goed werkte was om het bakstuk aan 1 kant los te maken. Dan het kopstuk over zijn oren en daarna rustig het bit vanaf de zijkant in doen en het bakstuk weer vast maken. It’s worth a try!

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 23:04

Cinnepin schreef:
SavannahNx schreef:
Misschien niet de beste oplossing maar met je andere hand in zn neusbotje knijpen. Bij mijn pony werkt dat goed, dan gooit ie hem niet omhoog.

sorry?

Ja kan het niet goed uitleggen maar zo is het mij op de manege geleerd vroeger. Even denken... hoofdstel in je linkerhand en bit dus daarbij, en dan onder zn kaak met je rechterarm en dan je hand op zn neus leggen en wanneer hij omhoog dreigt te gaan een beetje druk zetten. Zo is het volgens mij iedereen geleerd? Je hoofdstel in 1 hand, en dan je rechterhand onder zn kaak door en dan zn neus vasthouden zegmaar.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 10:10

Diddykong schreef:
Op zich is het bit op zichzelf geen probleem zover ik de reacties van TS lees. Enkel het indoen. Dus bitloos is maar een halve maatregel. Zoiets als mijn paard gaat hangen als hij vast staat dus in plaats van leren ermee om te gaan, zet ik hem gewoon niet meer vast. Dat is geen probleem oplossen, maar vermijden ;).

Het ding is dat wij als mensen vinden dat "een probleem oplossen" in principe draait om "uiteindelijk moet het paard gewoon doen/aanvaarden wat wij willen, altijd, overal". En zolang dat niet gebeurt, dan zijn we problemen aan het vermijden. Paard toont overduidelijk dat die het bit ongemakkelijk vindt, maar het standaardplaatje is nou eenmaal een paard met een bit, dus sorry paard, suck it up, dat bit moet en zal je in krijgen.
Wat is er mis met af en toe een compromis sluiten? Wat is er mis met af en toe rekening houden met het paard en ja, dan ook af en toe het paard zijn zin geven?

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 10:19

Heb je al eens een ander hoofdstel geprobeerd? Wij hadden er 1 die dit ook deed en hebben toen omdat dat zo uitkwam ander hoofdstel gebruikt. Met lage neusriem en na een paar keer deed ze zelf de mond al open.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:36

@ Savannah, dus je paard geeft aan het niet prettig te vinden, maar hij heeft niets te vertellen en knijp je hem in zijn neus? ongelooflijk.

LynnS001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 12:43

Het bit loshalen van het hoofdstel had ik idd ook al geprobeerd, maar dan heb ik nog steeds het zelfde probleem met het bit in doen.. en aangezien er blinde sluitingen aan het hoofdstel zitten is het best wel een gedoe om het bit dan weer vast te krijgen.

In de Manege liep hij ook met een ander hoofdstel met een lage neusriem maar daarbij was het zelfde probleem.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:12

De tandarts heeft gezegd dat het paard gevoelige voortanden heeft.Dat kan dus erger worden door gedoe met het bit daartegenaan.Misschien toch een tijdje bitloos proberen,of een rubber bit?

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:19

Misschien toch heel langzaam weer opbouwen en vooral veel belonen. Het zou best een vertrouwenskwestie kunnen zijn,. Als hij bij de vorige eigenaar iedere keer met een klap dat bit tegen de tanden krijgt en het dan gaat ontwijken (Kan gevolgen hebben als; grijpen mij neus en hardhandig bit in doen) dan kan ik mij voorstellen dat hij het eerst weer opnieuw moet leren. En dan leren dat het niet pijnlijk hoeft te zijn.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:30

Misschien een optie om een appelbit te proberen? Misschien zelfs een ongebroken trens, dan is er geen mogelijkheid dat er iets van “ijzer” tegen zijn tanden komt.

En ik denk gewoon volhouden, hij moet weer vertrouwen krijgen, dat het geen pijn doet.

Maar toch kan het gewenning zijn en dan is het moeilijk afleren

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 16:47

Cinnepin schreef:
@ Savannah, dus je paard geeft aan het niet prettig te vinden, maar hij heeft niets te vertellen en knijp je hem in zijn neus? ongelooflijk.

Ja jij doet net alsof ie er dood aan gaat. Gewoon ff stevig beetpakken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:00

SavannahNx schreef:
Cinnepin schreef:

Het probleem kan hierdoor alleen maar erger worden.. Na een tijdje duld het paard het dan niet meer dat je je hand naar de andere kant van zijn hoofd brengt, probeer hem nog maar eens een halster om te doen.

Geweld heeft in deze geen zin. Ik enk dat de tips met appelstroop en een rubberen bitje heel goed zijn. Ik zou inderdaad ook adviseren om niet telkens te gaan rijden als je het bit in doet. Ga bijvoorbeeld eens wandelen of zet hem terug na het oefenen met het bit.

Succes!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:58

SavannahNx schreef:
Cinnepin schreef:

Nou dood zal ie er niet aan gaan, en dat zeg ik ook nergens. Maar hij geeft duidelijk het niet fijn te vinden, misschien doet het wel pijn, maarja hij heeft niks te vertellen en moet en zal dat stuk ijzer in zijn mond krijgen, dan knijpen we hem toch gewoon? BAH

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:38

Het is niet dat ik het bij mijn eigen pony zo doe. Die hapt naar het bit omdat ie graag wilt maar toen ik op de manege reed is dat mij geleerd Cinnepin. Denk alleen dat je me verkeerd begrijpt. Heb al een paar geprobeerd uit te leggen dat ik niet knijpen bedoel maar gewoon stevig vasthouden. “BAH” :')

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:50

stevig vasthouden vind ik ook niet ok....maar wat met de symptomen doen. Paard geeft het niet voor niets aan.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:15

Cinnepin schreef:
stevig vasthouden vind ik ook niet ok....maar wat met de symptomen doen. Paard geeft het niet voor niets aan.

Bij mij ging het om manegepaarden en die doen het eigenlijk allemaal. Heb je ooit een manegepaard gezien die met liefde zn bit in wilt?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:18

SavannahNx schreef:
Cinnepin schreef:

Bij mij ging het om manegepaarden en die doen het eigenlijk allemaal. Heb je ooit een manegepaard gezien die met liefde zn bit in wilt?

Vreemde manege. De ervaring die ik heb op de manege was dat er hooguit 1 was die wat moeilijker deed. Rest was gewoon braaf en kon je gemakkelijk het hoofdstel in doen. Geen geknijp of "stevig vasthouden" voor nodig hoor ;)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:25

SavannahNx schreef:
Cinnepin schreef:

Oh dus is het maar normaal?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:26

SavannahNx schreef:
Denk alleen dat je me verkeerd begrijpt. Heb al een paar geprobeerd uit te leggen dat ik niet knijpen bedoel maar gewoon stevig vasthouden. “BAH” :')

Het misverstandje is natuurlijk wel ontstaan doordat je in je eerste bericht zegt dat je even 'in het neusbot moet knijpen'. Dat je met knijpen niet knijpen bedoelt maar stevig vasthouden, kan de lezer natuurlijk niet weten. :)

Een paard is sterker en groter dan de mens, dus ook stevig vasthouden zal bij een paard dat echt niet wilt geen verschil maken. Daarnaast ben ik niet zo voor paarden in een houdgreep nemen om iets op te dringen. Maar goed, iedereen is uiteraard vrij om tips te geven.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:27

Gini schreef:
SavannahNx schreef:
Denk alleen dat je me verkeerd begrijpt. Heb al een paar geprobeerd uit te leggen dat ik niet knijpen bedoel maar gewoon stevig vasthouden. “BAH” :')

Het misverstandje is natuurlijk wel ontstaan doordat je in je eerste bericht zegt dat je even 'in het neusbot moet knijpen'. Dat je met knijpen niet knijpen bedoelt maar stevig vasthouden, kan de lezer natuurlijk niet weten. :)

Een paard is sterker en groter dan de mens, dus ook stevig vasthouden zal bij een paard dat echt niet wilt geen verschil maken. Daarnaast ben ik niet zo voor paarden in een houdgreep nemen om iets op te dringen. Maar goed, iedereen is uiteraard vrij om tips te geven.

Klopt. Maar heb daarna uitgelegd wat ik bedoelde :)

En idd het is (bestaat helaas nog steeds) een vreemde manege. Ben er ook heel gauw weer weggegaan. Verder ga ik me hier niet meer in mengen haha :)

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:49

mijn merrie deed dat ook.
gewoon op een krukje gaan staan en honing op het bit doen,
en nu hapt ze al naar het bit nog voor ik het haar aanbied!!!

LynnS001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 20:57

Ik zal idd binnenkort eens met stroop oid proberen! Wordt dat niet een enorme kliederboel?
Bedankt voor jullie tips verder!!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:17

Jawel :D. Maar als je wat dikkere stroop pakt zoals appelstroop gaat t wel. En eventueel zo'n keukenkwastje om het bit in te smeren. Het hoeft er niet superdik op. Maar dan nog water en zeep in de buurt is wel handig, want t kleeft wel enorm ;).

marit2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:21

Wellicht past het bit niet lekker? Misschien te koud? Even opwarmen in je handen zou je eens kunnen proberen?
Je paard zal het niet voor niets doen denk Ik!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:38

Omdat het paard tijdens het rijden niet meer reageert, kan het ook zijn dat ie er geen last van heeft maar dat het een gewoonte is geworden. Misschien omdat ie in het verleden wél ergens last van heeft gehad en het bit nog steeds daarmee associeert. Als je de routine doorbreekt (andere volgorde, anders staan, anders doen) kan dat misschien helpen.

LynnS001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 15:06

Even een updateje voor de geinteresseerden:
Het appelbit heeft het gedrag alleen maar erger gemaakt, voornamelijk omdat dit bit door het plastic stroef was met uitdoen. Ik denk nu dat hij door de problemen met het bit uit doen, hij daarom ook gelijk het bit niet meer in wilt doen.
Uiteindelijk hebben we via een bitfitter een Trust bit aangeschaft. Dit is een kunststof bit die eruit ziet als een stang bit, maar wel super flexibel is. Hij werkt dus hetzelfde als een dubbel gebroken bit. Het materiaal van dit bit is veel gladder dan dat van het appelbit.

Doordat het probleem met het indoen nog veel erger was geworden door het appelbit, hebben we ook een gedragstherapeute erbij gehaald. Met haar zijn we nu heel langzaam bij het begin begonnen (hoofd naar beneden wanneer er druk op het halster gegeven wordt) en inmiddels zijn we zover dat we zonder problemen aan zijn hoofd kunnen zitten en hij bijt nu op het touw en het bit (ik weet het, normaal wil je dit juist niet, maar wij zijn zo blij! *\o/* )
Totdat paard weer volledig het vertrouwen terug heeft, en het niet meer eng vindt om dingen tussen zijn tanden en in zijn mond te houden, rijden we bitloos met een kaakgekruist hoofdstel. Dit bevalt ook prima, en hebben er onlangs nog een wedstrijdje mee gereden (FNRS F20) en dat ging hartstikke goed! Met dit hoofdstel doet hij trouwens zelf zijn neus erin!

Voor buitenritten zijn we nu aan het kijken of we niet met een hackamore gaan rijden. Gewoon als zekerheid dat ie er niet vandoor kan schieten.