Pony gaat hangen in touw

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 22:22

Floortz schreef:
Het hoeft niet met geweld.... ~~}>
Of je gaat oefenen, vraagt je paard wat hangt gewoon naar voren, (stemcommando en handgebaar) en zodra hij het doet, (bij clickertraining een click) braaaaaf en koekje erin. Zodra ze in de gaten hebben dat het de bedoeling is dat het touwtje óók mag hangen, kun je ze met een handbeweging naar voren vragen. Kost wat oefening, maar ze leren het snel als je consequent bent bij hangen, naar voren vraagt en beloont.

dat paard beheerste het allemaal.. ze deed het gewoon om het knappen van t touw.. beest was prima op hand en stem. je gaat er vanuit dat t paard t touw op spanning verkiest of rustig staan verkiest boven wat ze zelf in het hoofd hebben, of dat er problemen zijn. de twee paarden waar ik het over hebben geen gedragsproblemen noch leidersschapsproblemen, noch angst of spanning.. koekje erin ja leuk en daarna testen of touw loslaat zodat je verder kunt kijken dan alleen de muur waar je staat of dat stukje buiten waar je op uitkijkt. of zoals bij t andere paard.. mooi was lekker, nu losstaan.

bij die van mij negeer ik gewoon en doe ik vlot mijn ding. met wijzen gaat hij braaf de kanten op waar ik m heen wil hebben, maar 100% stilstaan doet hij niet.. ook niet voor koek snoep en voer.. ja zolang er een bak vreten staat voor zolang als het duurt om t op te eten.. hij vind er gewoon geen bal aan.. ik respecteer dat door niet als volleerde penny een half uur te gaan prutsen. hij 'heeft' precies tijd genoeg om dat te doen wat nodig is.. maar ga niet uitgebreid tig keer staan poetsen waar t al schoon is, want alsof hij het ruikt wordt hij dan onrustig.. is hij zo vies dat het een uur nodig heeft, dan krijg je een uur de tijd.. zolang je maar niet aan het trutten bent.

die andere is gecorrigeerd omdat het gewoon een gewoonte was.. vaststaan is kapot maken en je zin hebben. want daarna kon ze op exact dezelfde plek rustig staan.. ook voor ze besluit te slopen staat ze rustig.. ze doet op haar dooie gemak een paar passen achterwaards en gaat zitten en klaar is het.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:06

Nee hoor, geen probleemgevallen. Gewoon een manier van correct leren vaststaan. Een paard wat keer op keer gaat hangen tot het touw (of halster) knapt, kun je ook op deze manier, dus met een meterslange lijn aanleren normaal stil te staan. Enig idee hoeveel schade het aan kan richten door een paard dan maar in de kettingen te zetten?
Je moet er alleen wel tijd in willen stoppen. Training kost tijd en consequentie.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:22

Mijn merrie deed het vroeger ook! In de wasplaats stond ze tussen 2 touwen en zo vaak flikte ze het: trekken maar tot het halster stuk was. Een fortuin aan halsters kostte het! Op een keer besloot ik een erg goedkoop halster te kopen en raar maar waar, dat halster brak niet. Mijn merrie lag wel open achter haar oren, de huid was oppervlakkig geschaafd. En ... ze heeft het sinds nooit meer gedaan. Sinds stond ze keurig stil.
Dus, vanaf toen heb ik mijn paarden ook enkel maar vast gezet aan halsters en touwen die niet knappen. Gewoon de kans niet geven!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:32

cathyenbeau schreef:
Hoi bokkers,

Laatst wilde ik mijn pony scheren, maar dat ging niet vlekkeloos. Zodra ik haar vastzet aan een touwtje, begint ze na wat heen en weer bewegen als een gek aan het touw te hangen. Ze doet haar hoofd in de lucht en begint achteruit te lopen. Deze keer brak het touw en ontsnapte ze. Ik heb verschillende dingen geprobeerd; dat ze wat voer heeft, touw wat strakker, touw wat losser, touw helemaal los, naast andere paarden, maar dit werkte allemaal niet. Als iemand haar vast heeft, probeert ze op sommige momenten alsnog in het touw te gaan hangen. Van corrigeren raakt ze nog meer in de stress, negeren lijkt nu het meest effect te hebben (Als iemand haar vasthoudt dan.)

Als ik haar rustig poets is het wel te doen, maar alsnog ben ik bang dat ze weer gaat hangen. Ze heeft dit vroeger wel vaker gedaan, maar er waren ook periodes dat ze het niet deed. In de trailer hangt ze nooit en in de stal vastmaken is ook geen probleem.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik mijn pony met een gerust hart kan vastmaken zonder dat ze gaat hangen?

Ik begrijp dat het over scheren gaat - en niet over vastzetten.
(Onder andere omstandigheden staat ze braaf vast, zelfs in de trailer.)

Gooi alle idiotie over dominantie en 'ze heeft geleerd dat het werkt' eerst maar weg.
(Een dominant paard valt aan en hangen doet haar zelf pijn.)

Hangen is een reflex. Het dier schrikt, doet het hoofd omhoog, ervaart druk, gaat reflexmatig tegen de druk in, ervaart pijn, wil nog veel dringender weg - van kwaad tot erger.
(Een rustig paard kun je leren: 'er is eat druk achter je oren, doe je hoofd maar laag, dan gaat het weg'.)

Zet alle haast van je af.
Zet een app op je telefoon die decibellen meet - sommige apparaten doen mijn mensenoren al schade - logisch dat een dier dat 10x beter hoort vlucht!
...er ZIJN stille apparaten!

Doe je dier in de paddock en pak het scheerapparaat.
Jij gaat op 10 meter afstand staan en zet het ding aan - je dier kan weglopen.

Wat volgt is:
bij ieder beetje ontspanning van het dier zet jij het apparaat uit. (Hoofd lager, geen oogwit, staart niet meer ingeklemd, geen driehoek 'spanningskin' in de onderlip/kin, etc.)
....loopt het dier niet meer weg, loop jij rustig 1 meter naar haar toe met een werkend apparaat, geluid uit als het dier ontspant.

Mag je met het geluid aan bij je dier staan, dan ga je haar de beweging van het ding laten voelen.

Als dat allemaal op orde is (geen herrie maar geluid - en het dier is niet bang voor het geluid of het gevoel) moet het lukken.

En zet je dier altijd vast met de musketon (of paniekhaak) aan de zijring van het halster - als het dier schrikt komen er geen nare ongelukken van, maar moet je he halter weer in elkaar naaien....
(Itt paard gaat achterover en raakt gewond.)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 00:06

elenaMM77 schreef:
dat paard beheerste het allemaal.. ..... het.

geen idee over welk paard je het hebt. Ik reageer met mijn reactie verder op de vraag van TS
Citaat:
corrigeren raakt ze nog meer in de stress
en lees eronder bijna alleen maar harde maatregelen.
Nogmaals; het hoeft niet met geweld. Kan wel, maar hoeft niet.

Verder eens met Janneke.

cathyenbeau

Re: Pony gaat hangen in touw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 15:28

Bedankt voor het advies. Ik weet vrij zeker dat dit niet uit angst van het scheerapparaat is. Als ik namelijk haar los in de stal laat staan en dan ga scheren is ze rustig, loopt niet weg en toont verder ook geen angstigheid.

Probleem is dat alle haren dan in het stro terecht komen en dat is geen optie. We hebben ook geen lege stal over om in te scheren. (Ik sta op een pensionstal) Als ik haar dan aan een stal vastmaak aan de buitenkant, gaat ze hangen.

Ik ben absoluut geen fan van laten hangen of iets dat gevaarlijk is en slecht kan aflopen. Dat ze nu losbrak was echt niet de bedoeling, omdat ik verwacht had dat ze het wel op zou geven.

Ik ben van plan om die safe clipper te bestellen. Ik hoop dat dat resultaat geeft. Verder ben ik al aan het oefenen met een longeerlijn, dat ik haar gewoon zelf vasthou. Ze blijft echter net zo lang achteruit lopen tot de druk van het touw er af is. Dit gaat al wel steeds beter.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 15:34

Ik denk dat daar het verschil in zit, ze vind blijkbaar scheren spannend maar als ze het gevoel heeft dat ze wegkan is het goed. Staat ze vast dan komt er paniek in het bolletje en gaat ze hangen. Het is niet voor niks een vluchtdier, die wil altijd een escape route

Als iemand haar vasthoud tijdens het scheren, gewoon met een los touwtje hoe gaat het dan?
De stal wordt ook weleens gemest neem ik aan, kan je dan niet scheren als al het stro eruit is?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 15:44

Of zelf het stro eruit halen en als je klaar bent er weer terug in.

LynnS001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 16:05

Mijn paard ging ook wel eens hangen zonder dat je paniek of stress in zijn ogen zag. Nu laat ik hem vaak gewoon los staan in het gangpad als ik hem poets en opzadel. En dat is vooral omdat ik niet steeds nieuwe touwen wil kopen, en hij blijft gelukkig wel rustig stil staan.
Wat ook nog wel eens helpt, is het touw niet vast te maken, maar een paar keer om de stang waar hij aan vast kan slaan. Als hij dan gaat hangen, dan gaat het touw niet zo snel kapot.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 00:09

Lukasje schreef:
Mijn merrie deed het vroeger ook! In de wasplaats stond ze tussen 2 touwen en zo vaak flikte ze het: trekken maar tot het halster stuk was. Een fortuin aan halsters kostte het! Op een keer besloot ik een erg goedkoop halster te kopen en raar maar waar, dat halster brak niet. Mijn merrie lag wel open achter haar oren, de huid was oppervlakkig geschaafd. En ... ze heeft het sinds nooit meer gedaan. Sinds stond ze keurig stil.
Dus, vanaf toen heb ik mijn paarden ook enkel maar vast gezet aan halsters en touwen die niet knappen. Gewoon de kans niet geven!

Precies, goed materiaal gebruiken dan weten ze zo dat hangen geen zin heeft, ze zijn echt niet gek

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 00:23

aadburg schreef:
Lukasje schreef:

Precies, goed materiaal gebruiken dan weten ze zo dat hangen geen zin heeft, ze zijn echt niet gek

maar wel bang en geloof me ze trekken het hoofd kapot als ze bang worden.
Het hangen gebeurt bij het scheren, geen hele gekke reactie denk ik

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 00:37

Precies. En daarom gaat mijn voorkeur uit naar het gebruik van een lange lijn bij dit soort paarden. Ze merken dan dat hangen niets oplevert want het touw komt niet strak te staan, geen stress, geen paniek. Beter voor het welzijn van het dier en het baasje wint er ook mee.
Ook dit vergt training, het enige wat je hoeft te investeren is tijd.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 00:51

Die safe clip lijkt me een goed idee ts! Het is eigenlijk een 8tje Afbeelding het touw krijgt wrijving door de bocht die het maakt om het zekerapparaat heen.

Bij een klimhal kun je vaak speciaal touw kopen. Dit is afgekeurd klimtouw, maar zeker nog prima als "halstertouw" er zit een klein beetje rek in, zodat je geen statische klap krijgt als je in het touw gaat hangen. Kosten zijn meestal 0.70 per meter. Met wat geluk kun je tot 25 meter touw vinden.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 01:14

mvdende schreef:
Die safe clip lijkt me een goed idee ts! Het is eigenlijk een 8tje [ [url=m/RKZvQF.png]Afbeelding[/url] ] het touw krijgt wrijving door de bocht die het maakt om het zekerapparaat heen.

Bij een klimhal kun je vaak speciaal touw kopen. Dit is afgekeurd klimtouw, maar zeker nog prima als "halstertouw" er zit een klein beetje rek in, zodat je geen statische klap krijgt als je in het touw gaat hangen. Kosten zijn meestal 0.70 per meter. Met wat geluk kun je tot 25 meter touw vinden.

Hoe langer hoe beter :))

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:33

Eh - ik raak even 'de draad kwijt' als ik mij zo mag uitdrukken.

Probleem is scheren.

Wat is precies de functie van het achtje?
25 meter touw kunnen hanteren is ook een vaardigheid op zich.

...en wat mij betreft is een touw/ braaf aan een touw staan wel een basisvaardigheid, maar ;) ook geen doel op zich. Staat een dier liever los op de poetsplaats, maar wel braaf stil is het mij prima.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:59

Ik lees even mee, die van mij kan er ook wat van..
Al verschillende halsters kapot gemaakt..

Is nog heel erg jong en stilstaan kan ie nog niet zo goed, hij liep toen zo ver achteruit dat het strak begon te staan en nog een extra ruk en hij was los.. Paard weg, naar de wei natuurlijk :')
Hij had ook alle ruimte achter zich, dat zal misschien ook wel schelen.

Nu heb ik hem helemaal niet meer vast staan, dus ik probeer hem met borstelen en zadelen zoveel mogelijk stil te laten staan.
In het begin ging het voor geen meter, bleef maar draaien en lopen.

Nu nog steeds, maar wel al veel minder.
Steeds maar terug halen naar de plek waar die stond en dat dan 100x.
Op gegeven moment gaat het beter.
Nu zijn we er nog steeds niet, maar het wordt dus beter.

Ik hou mezelf gewoon voor dat ik straks een paard heb wat gewoon helemaal los kan staan en niet zomaar wegloopt :+

Met scheren ook niet vast gezet, maar met 2 personen gedaan.
Iemand die scheert en iemand die paard vasthoudt. Eerste keer was nog even wennen, maar de tweede keer ging super!

juud20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 14:04

Het is toch wel duidelijk dat er verschillende oorzaken en bijbehorende oplossingen zijn?

1. Paard is jong. Dan is het vooral een kwestie van geduld en telkens terughalen
2. Paard is ondeugend. Dan werkt een tik meestal goed, maar werkt de geduldige methode juist niet
3. Paard is bang. Dan proberen te leren dat vaststaan niet eng is. Terughalen helpt vaak wel, maar een tik geven werkt averechts

Afhankelijk van je situatie zul je dus voor elk paard een passende oplossing moeten vinden.

PS: De functie van het achtje bij de musketonhaak is dat het touw wel kan schuiven, maar ook weerstand geeft. Bovendien kun je het touw zelf altijd gemakkelijk strak houden zonder dat het een wedstrijd wordt wie er sterker is: jij of het paard. Het is een beetje hetzelfde als een touw door een ring of achter een spijl langs slaan en dan trekken.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:30

Kijk je uit voor het paard zelf? De druk die het halster achter de oren uitoefend kan zorgen voor problemen met die spieren en dat veroorzaakt hoofdpijn (misschien heeft je paard dat al) en ook kan het gevaarlijk zijn omdat daar de atlas en draaier zitten, 2 hele belangrijke wervels die niet veel druk mogen hebben..

Mijn gevoel zegt dat je haar af zou moeten leiden met hooi oid kauwen van hooi werkt ook rustgevend. Daarnaast zou ik een masseur/ fysio laten komen om haar los te maken op dat gebied..

Sorry als dit al gezegd was, ik heb niet alles gelezen.