Paard niet de baas, komt dit nog goed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janedoe12
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 11:06

bruintje123 schreef:
Een paard kun je niet resetten :)
Vaak is het zo dat een paard daar binnen een dag zich gedraagt omdat die mensen een uitstraling hebben waar het paard van onder de indruk is en daarnaast goede timing hebben om in te grijpen.
Zo gauw een paard dan weer thuis komt gaat dat een paar dagen goed, paard heeft in de gaten dat het baasje nog steeds eens twijfelt bij bepaald gedrag en het gedrag is weer terug.


klopt zo gaat het ook idd als mijn instructrice met hem bezig is, probeert ie haar uit maar zij heeft een houding en goede timing ,zet hem terecht en je hebt er geen kind aan....als ik daarna verder ga is het goed niets aan de hand....maar de volgende keer als ik alleen ben gaat het meestal meteen weer mis.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 11:08

Ik ga met Bruintje mee, ik denk eerlijk gezegd dat dit niet het type paard voor je is, ik hoor uit jouw verhaal ook een heel verwend paard, die alles heeft mogen doen. 2 maanden wennen is dus eigenlijk 2 maanden je eigen zin doorduwen en ineens moet ie weer luisteren. Daar heeft hij natuurlijk geen zin in. Plus een beetje angst van TS, dan wordt wel lastig. Ik ben niet zo van het 'paarden moeten wennen'. Tuurlijk mag die een paar dagen krijgen, maar paard hoort wel gewoon te doen wat (reƫel) van hem verwacht wordt. Dus niet trappen, happen of ander onwenselijk gedrag.

Je zou kunnen proberen om hem naar een trainer te brengen en daar te laten beleren, maar zoals bruintje ook zegt, grote kans dat oude gewoontes er weer insluipen als die dan weer terug is.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Paard niet de baas, komt dit nog goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 11:13

Als je alleen voor jezelf was zou je kunnen doorzetten tot het (hopelijk) lukt. Maar als het de bedoeling is dat je dochter ook met dit paard bezig is zou ik van mijn hart een steen maken en hem verkopen. Als ik je verhaal hoor gaat het heel moeilijk worden om op een ontspannen manier met dit paard plezier te hebben. Zeker met kinderen moet je een paard hebben dat je door en door kan vertrouwen.

keeyzie

Berichten: 5721
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 11:18

Ik zou er inderdaad voor kiezen om je paard in training te zetten of voor een ander type paard te gaan. Dit is heel lastig zelf op te lossen. Ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn Fjord in het verleden en de beste beslissing die ik ooit heb gemaakt. Hij is 4 weken in training gegaan en ik heb in die periode 3x per week les gehad met andere paarden en mijn eigen paard.

Daarna heeft het nog even geduurd om het vertrouwen terug te krijgen maar uiteindelijk kon ik alles met hem! Sommige paarden hebben een duidelijke leider nodig, hebben ze die niet dan gaan ze dit zelf doen, tot agressie aan toe.

Je moet wel stevig in je schoenen staan om dit voort te kunnen zetten. Bedenk je ook dat hiermee je motivatie verdwijnt en je straks misschien helemaal geen zin meer hebt, dat is het niet waard!

anjali
Berichten: 15209
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 11:24

Ik heb 5 jaar geleden een gerichte trap tegen mijn knie gehad van mijn Tinker en die knie is nooit meer goed geworden. want zoiets kan hard aankomen,en ook voor je dochter is het dus wel een risico met dit paard.Een dergelijke trap tegen je hoofd kan zelfs dodelijk aflopen. Die handelaar waar in mijn Tinker naar terugbracht zei dat ik er maar onder had moeten schuppen! maar dat is absoluut niet mijn stijl.Ik ben inderdaad te zacht in de omgang maar had altijd paarden gehad die daar geen misbruik van maakten.Die bestaan ook en dat is voor mij veel beter.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 11:47

bruintje123 schreef:
Een paard kun je niet resetten :)
Vaak is het zo dat een paard daar binnen een dag zich gedraagt omdat die mensen een uitstraling hebben waar het paard van onder de indruk is en daarnaast goede timing hebben om in te grijpen.
Zo gauw een paard dan weer thuis komt gaat dat een paar dagen goed, paard heeft in de gaten dat het baasje nog steeds eens twijfelt bij bepaald gedrag en het gedrag is weer terug.


Klopt helemaal! In dit geval zal de baas moeten worden gereset!!

Veronica2
Berichten: 2701
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 11:48

Dees schreef:
Doe jezelf een lol, ruil dat paard in voor eentje met (veel!) meer ervaring. Is voor jou leuker en voor het dier waarschijnlijk beter.

Mee eens.

Paarden moeten wel degelijk wennen in een nieuwe situatie, maar dat betekent niet dat je het van het paard af moet laten hangen en passief moet gaan afwachten tot dat beestje eindelijk een keer gewend is. Tinkers staan er wel een beetje om bekend dat ze hun stuurse kant kunnen laten zien als ze niet genoeg leiding krijgen en ik geloof er niet zo in dat het fijne kinderpaardjes zijn.

Tot dat je een beslissing hebt genomen lijkt het mij verstandig dat je duidelijk bent naar dit paard. Die graaswandelingen zou ik niet meer doen, hiervan leren ze toch onbedoeld verwend dramgedrag. In zijn stal en zijn wei kan hij eten zoveel hij wil, maar niet als je met hem bezig bent. Probeer ook wat lijn te vinden in de dingen die je met hem doet. Je kan hem gerust een paar dagen longeren, maar zorg dat je begrijpt wat je paard kan en dan zorg je dat je krijgt wat je vraagt en wees niet te geduldig met hem. Ook in de hand en op stal strenger voor hem zijn, dat hoort ook bij grondwerk en zolang je met hem bezig bent kun je daarvan geen pauze nemen. Maak het kleiner en compacter, dat is duidelijker voor hem. Maar bedenk wel dat hij een hoop kan leren, maar hij kan geen ander karakter krijgen. Met een paard kan je niet overnieuw beginnen, eens geleerd blijft geleerd.

Nilda

Berichten: 133
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Jistrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 14:34

bruintje123 schreef:
Maar dan heb je daarna echt die actieve begeleiding thuis nodig, alleen je paard weg brengen zoals Nilda's idee kom je er niet mee.



Nee uiteraard is het niet een kwestie van ophalen en dan is alles weer goed. Maar uiteraard met de juiste begeleiding.

Maar het is meer het idee om op een andere locatie te werken omdat je vaak thuis vast zit in een bepaalde routine

kaymayson
Berichten: 4
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:34

ik zou hem door iemand die dit goed kan laten trainen

janedoe12
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 16:12

kaymayson schreef:
ik zou hem door iemand die dit goed kan laten trainen


het ligt in dit geval aan mijn houding en acties, ik kan hem wel laten trainen, maar zodra hij terug is bij mij zal het probleem nog steeds ik zijn....en zal die zich niet anders gedragen naar mij toe... de vraag is dan ook zou ik dit kunnen ....meer leider zijn voor hem..

Elisa2

Berichten: 37642
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:20

janedoe12 schreef:
kaymayson schreef:
ik zou hem door iemand die dit goed kan laten trainen


het ligt in dit geval aan mijn houding en acties, ik kan hem wel laten trainen, maar zodra hij terug is bij mij zal het probleem nog steeds ik zijn....en zal die zich niet anders gedragen naar mij toe... de vraag is dan ook zou ik dit kunnen ....meer leider zijn voor hem..


Als je daar aan twijfelt of dat hele project niet ziet zitten {wat ik me goed voor kan stellen} verkoop hem dan gewoon en koop een ongecompliceerd ouder dier terug waar je gewoon onbezorgd plezier mee kan hebben. :)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:22

Alsjeblieft verkoop dit paard. Straks loopt hij je dochter omver en zij heeft hier toch zeker niet voor gekozen. Verkoop hem aan iemand die hem wel de baas is en ga zelf op zoek naar een braaf dier vanaf een jaar of 8. Dat is voor iedereen beter.

Dees

Berichten: 18944
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:23

Ach, als je hem voor pak-em-beet 4 jaren uitbesteed, dan kun je er op termijn heus wel wat mee.

Zo je het beschrijft heb jij of een paard nodig dat al heel veel kilometers heeft gemaakt en goed is opgevoed, of eentje die gewoon echt ontzettend lief is in het werk. Deze die je nu hebt, is geen van beide. Het laatste zal hij voorlopig niet worden, dus je oplossing zit in het eerste. Of je laat hem ergens heel veel kilometers maken met iemand die goed kan opvoeden, of je ziet dat dit hem niet is.

Lughnassadh

Berichten: 1818
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:24

janedoe12 schreef:
kaymayson schreef:
ik zou hem door iemand die dit goed kan laten trainen


het ligt in dit geval aan mijn houding en acties, ik kan hem wel laten trainen, maar zodra hij terug is bij mij zal het probleem nog steeds ik zijn....en zal die zich niet anders gedragen naar mij toe... de vraag is dan ook zou ik dit kunnen ....meer leider zijn voor hem..

Dat is een vraag die jij alleen kan beantwoorden. Heb jij de benodigde eigenschappen of kun je die ontwikkelen? Als je dat eerlijk kan beantwoorden weet je ook wat het beste is voor jou en je paard.

Dees

Berichten: 18944
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Paard niet de baas, komt dit nog goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:26

Als je kleine kinderen kunt opvoeden, zou je het in theorie ook met een paard moeten kunnen.

Ik denk wel dat Janedoe12 het zou kunnen, maar dat ze zich laat imponeren door zo'n puberende haarbal.

Santos_05

Berichten: 3103
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:32

Heb het zelf met een paard meegemaakt waar ik gewoon totaal geen klik mee had. Wij zijn doorgegaan tot ik het zelf ook niet meer zag zitten en toegaf dat ik ondanks mijn 'ervaring' toch echt tekort schoot voor dat paard.

Het is geen schande om dat toe te geven en een paard te kopen waar je weer met plezier naar toe gaat.

Veronica2
Berichten: 2701
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:54

janedoe12 schreef:
kaymayson schreef:
ik zou hem door iemand die dit goed kan laten trainen


het ligt in dit geval aan mijn houding en acties, ik kan hem wel laten trainen, maar zodra hij terug is bij mij zal het probleem nog steeds ik zijn....en zal die zich niet anders gedragen naar mij toe... de vraag is dan ook zou ik dit kunnen ....meer leider zijn voor hem..

Dat is een hele verstandige vraag en ook goed dat je die durft te stellen. Het is een hobby,het moet wel leuk blijven en het is niet per se leuk als je elke dag maar scherp moet zijn omdat je paard anders een loopje met je neemt. Een leuke vreet evenveel als een stomme en het is helemaal geen schande om ermee te stoppen als het niet werkt.

Anoniem

Re: Paard niet de baas, komt dit nog goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:00

Nou idd, het moet wel leuk blijven. Als jij zo keihard moet werken om het 'leuk' te hebben, dan gaat er imo wat mis. Ik zou ook zeggen, verkoop haar en kies een stabieler paard weer, die al wat meer kent.

Rex_Rolfo

Berichten: 5386
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:03

janedoe12 schreef:
ik kom vijf dagen per week, waarvan we 2 keer iets doen, de andere keren alleen verzorgen of een graaswandeling

Zou ik heel erg mee uitkijken, veel paarden zijn er erg handig in om ongemerkt de touwtjes in handen te nemen. Leidt het paard de mens rond aan het halstertouw ipv andersom.

Meestal kan dat niet zo'n kwaad maar in een geval als dit lijkt het me niet bevorderlijk. Beter niets doen met het paard dan wel iets doen maar net niet goed.

Ik zou beginnen met een paar weken intensieve begeleiding. Om de baas te resetten zoals eerder zo mooi genoemd. Als dan na een poos blijkt dat je er nog steeds geen klik mee hebt of je bent bang dat het toch te gevaarlijk kan worden: gewoon verkopen. Is echt geen schande. En bij een ander type eigenaar kan het paard waarschijnlijk opbloeien tot een fijn handelbaar paard dat goed in z'n vel zit omdat ie de leiding krijgt die hij nodig heeft.

thequeensmum
Berichten: 3580
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:15

Dorien66 schreef:
Lees het topic van Monique eens door: [PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat?
Het zal waarschijnlijk geen oplossing bieden, maar je zult veel herkennen.


Kan ik me helemaal bij aansluiten. Het zal herkenbaar voor je zijn en je waarschijnlijk de weg wijzen wat te doen.

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Re: Paard niet de baas, komt dit nog goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 18:08

Ik denk dat het nog wel goed kan komen, maar ik vraag mij inderdaad ook af of je dit wel moet willen. Het moet wel leuk blijven en veilig voelen voor zowel jou als je dochter. Je zult je dochter later toch met een fijn gevoel naar het paard moeten kunnen laten gaan.

Ik zal als ik in jouw schoenen stond het paard verkopen en er een fijn dier voor terug kopen. Een dier dat al veel kent en gewoon fijn in de omgang is. Vooral omdat je beschrijft er geen klik mee te hebben. Juist dan zou ik het niet riskeren om hiermee aan de slag te gaan.

anjali
Berichten: 15209
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 10:35

Dees schreef:
Als je kleine kinderen kunt opvoeden, zou je het in theorie ook met een paard moeten kunnen.

Ik denk wel dat Janedoe12 het zou kunnen, maar dat ze zich laat imponeren door zo'n puberende haarbal.

Maar door een lastig klein kind kun je niet het ziekenhuis ingeschopt worden.Dat is wel een probleem,dat paarden groot en sterk zijn waardoor ze gevaarlijk kunnen worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110831
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 10:41

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar wat krijgt hij per dag te eten en hoeveel?
In een ander topic schreef je eerder dat hij veel struikelt en valt. Is hij PSSM getest?

Anoniem

Re: Paard niet de baas, komt dit nog goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 11:09

Verhaal komt me heel bekend voor. Tenminste, de omstandigheden, maar niet het gedrag van het dier. Begint de naam toevallig met een K en is het nogal een kleintje +- 1.35m? Dan denk ik dat het over dezelfde gaat :).

In ieder geval, mocht het on hetzelfde paardje gaan, dit is echt een ontzettend lief dier. Heb hem zien opgroeien gedurende de eerste 2,5/3 jaar van zn leven en het is echt een lieverdje. Wel heel onzeker en heeft veel sturing nodig. Denk dat grondwerklessen je heel wat op weg gaan helpen!

janedoe12
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-17 12:25

Cayenne schreef:
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar wat krijgt hij per dag te eten en hoeveel?
In een ander topic schreef je eerder dat hij veel struikelt en valt. Is hij PSSM getest?


nee hij is niet getest, het struikelen is nu hij wat meer beweging krijgt al een stuk minder er is een osteopaat bij geweest hij zat wat vast hier en daar en heeft ons aangeraden nog niet met hem te gaan rijden omdat hij erg slechte balans heeft... waardoor het struikelen veroorzaakt wordt.