Paard loopt niet mee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:51

Nies_ schreef:
Gewoon een klap verkopen, zo lastig is dat toch niet?

Of je gaat zo door en hebt straks een poedersuiker bok die niet luistert, dat kan ook. Veel succes met inrijden.

Hoe had je dit in gedachten? Voor met het halstertouw? Dat werkt niet bij een staker, ja ze gaan meestal achteruit.

Jester_

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:54

Gewoon een longeerlijn meenemen en van achter aantikken. Dan kan je er toch bij? gewoon doorlopen en niet zo miepen

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 12:54

@Nies_

Ik sla mijn paard niét. Het is prima op een andere manier op te lossen.
Tuurlijk is een tikje op zijn plaats, maar meer niet en meer doe ik ook niet.

Sizzle, staat op een pension stal

Jester_
Al geprobeerd, dan loopt ie nog niet

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:56

Amado schreef:
@prugelpiet, hij is totaal niet bamg, hij doet het nu een paar maandjes in het begin had ik het nog niet echt dor, af en toe een keertje stik staan maar daarna wel mee lopen.

Hij is inderdaad heel slim, dat merk ik aan alles.

Wie zou ik er naanrkunnen laten kijken? Of hij ergens last van heeft? Ik hou zelf niks kunnen bedenken wat het zou kunnen zijn dus dan moet het iets zijn wat niet zichtbaar js.

Druk op het halster touw en dan los laten als ie loopt werkt niet, want hij loopt simpel weg gewoon niet. Zodra hij weer een stap zet loopt ie gewoon weer mee.

Met touw achter zijn billen hebben we al geprobeerd.

Paard kent trouwens het commando achteruit zonder enige druk. Maar als ik dan omdraai en vooruit wil doet hij dat niet.

Ook het zigzaggen heb ik geprobeerd.

Hoe lang heb je het geprobeerd? Bij mij duurde het twee uur voordat mijn 'wilde' 4-jarige het snapte.
Ik zou het gewoon oefenen. Stoppen en meelopen, stoppen en meelopen. Beetje schuin staan wilt ook helpen ipv recht vooruit. Niet na een uur opgeven maar doorgaan totdat hij het snapt, zeker als hij weet dat jij na een tijdje wel opgeeft.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 13:00

Heb je wel eens gezien wat er gebeurd met een paard in de kudde die niet doorloopt? Die krijgt 6 klappen tegen zich aan. Die gaan niet koetjie koetjie met een wortel voor zijn neus staan of hij aub wil doorlopen. Je moet duidelijk zijn, daar hebben ze het meeste aan

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 13:04

@Neverland

Ik ga net zo lang door tot ie mee lopt en dan stop ik als beloning

Overigens loopt ie wel gewoon mee als ik met hem bezig ben in de bak. Dan loopt ie zonder touw met me mee alle kanten op, vooruit, links, rechts, achteruit, stil staan enz. Het is echt puur met ergens heen lopen.

@Jester_ ik moet ermee stoppen? En dan?

Zoals ik in de begin post zei is het niet scht longeren. Hij loopt gewoon los in de longeerbak, maar wilt dan niet stappen of draven.

@Nies_
Die opmerking slaat nergens op en is ook niet van toepassing.

@Jester_
Klopt, maar misschien zit er een andere reden achter waarom hij niet mee loopt. dan ga ik hem
Dus niet helemaal in elkaar slaan. Punt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 13:07

Leiderschap nemen en eens duidelijk maken dat JIJ bepaalt wat er gebeurt. Ik snap dat je hem niet bont en blauw wil meppen maar dit gedrag moet je nu de kop indrukken nu hij nog jong is en niet straks 500 kilo eigenwijs paard. Ik heb al te vaak consequenties gezien van mensen die hun paarden de basis niet aanleerde en vervolgens een eigenwijs stuk vreten hadden die door alles en iedereen heen liep.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 13:09

@Jester_
Waar haal jij vandaan dat ie me niet lief vind?

@Captain
Klopt, maar heb geen idee hoe ik het dan moet aanpakken inplaats van in elkaar slaan

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 13:09

Verder heeft hij trouwens gewoon volle respect voor me, loopt en speelt gewoon mee als we bezig zijn in de bak. Maar het lopen ergens naartoe wilt gewoon niet

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 13:12

Zou ook beginnen met goed grondwerken, bij voorkeur onder begeleiding van een instructrice die hiermee bekend is.

Voorgaand las ik iets over een lus in de billen, dit is een methode die kan werken, maar ook zeker heel erg fout kan gaan.
Dit moet je rustig opbouwen, waarbij je weet hoe je het precies moet doen.
Als dit niet op de juiste manier gebeurt, kan het paard ook achterover klappen of jou verwonden.

Slaan in zeker niet de methode.

Maar als je gaat loswerken (het longeren zonder touwtje), is de plek waar jij staat tov het paard ook erg van belang.
Als jouw paard je niet begrijpt, zal hij ook niet gaan bewegen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 13:14

Hij zal ofwel geen zin hebben iets te doen, of heeft niet genoeg vertrouwen in jou om mee te lopen.

Helpt het misschien hem 'af te draaien'? Soms, als je een stukje opzij loopt, gaan ze weer mee.

Of de hele tijd achteruit- omdraaienen en met z'n kont de kant op sturen waar je hem wil.

Voor een dag dat je heeeeeeeel veel tijd hebt- als hij stil staat, hem precies stil laten staan. Geen stap verzetten, hoofd niet draaien- maar als hij stil wil staan, dan blijft 'ie maar stil staan, maar dan wel precies zo (indien mogelijk met lichte druk/touwhalster).
Zodra hij dan toch naar voren gaat, uitgebreid belonen, desnoods met eten- maar vooral doorlopen en NIET stilstaan daarna.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 13:29

Als je op een pensionstal staat is er toch vast wel iemand die wat meer ervarig heeft met paarden aan het lopen krijgen?

Denk erom dat je met een 2 jarige niet langer dan 10 minuten aandacht kan verwachten, daarna beginnen ze zich te vervelen.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 13:50

Lang halstertouw of leadrope in je rechterhand, longeerzweep in je linkerhand. Gewoon voorwaarts vragen en lopen en als hij in de staak gaat en stil blijft staan met de longeerzweep achterlangs een tik geven terwijl je zelf voorwaarts blijft gaan. Uiteraard op letten dat hij je niet in de nek springt en dan hartelijk belonen en doorlopen. Staat hij weer stil? Voorwaarts vragen, tik achterlangs en doen alsof je neus bloed. Voorwaarts? Hartstikke braaf! Het slechte gedrag krijgt nu veel te veel aandacht en je hebt 0,0 kans om goed gedrag te belonen. Ik zeg niet dat je hem lens moet slaan, zeker niet, maar een tik op zn billen omdat hij maling aan je heeft en tegendruk geeft op druk (terwijl je bij alles straks wil dat hij gaat wijken voor druk) komt hij prima overheen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 13:59

Je kan eens proberen om een menzweep of lange dressuurzweep mee te nemen. Plastic zak of lint aan het uiteinde.zweep gewoon stil en laag houden als hij meeloopt.gaat hij stilstaan
Dan druk op touw opvoeren.bij geen reactie even flink ritselen (of enkel de zweep opheffen,afhankelijk van hoe gevoelig hij is) met het plastic achter hem. Dit telkens herhalen.zodra hij dan naar voren schiet druk van het touw af en met hem meelopen.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:15

veneri schreef:
Je kan eens proberen om een menzweep of lange dressuurzweep mee te nemen. Plastic zak of lint aan het uiteinde.zweep gewoon stil en laag houden als hij meeloopt.gaat hij stilstaan
Dan druk op touw opvoeren.bij geen reactie even flink ritselen (of enkel de zweep opheffen,afhankelijk van hoe gevoelig hij is) met het plastic achter hem. Dit telkens herhalen.zodra hij dan naar voren schiet druk van het touw af en met hem meelopen.

Dit is nog een goede optie! En dan zelf met je hoofd de kant op kijken waar je heen wil gaan. En dat is voorwaarts!
Dit even paar keer kort oefenen. Denk dat die van een longeerzweep ! Met zakje! Wel voorwaarts gaat.

En als je twijfelt laat dan een goede osteopaat komen.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:18

Maar dan leer je hem wel dat plastic eng is... Je beloont namelijk dat hij 'wegrent' van het plastic. Lijkt mij niet handig voor later.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:23

Klopt. Maar dat kan je ze snel afleren. Je moet geen maaanden oefenen. Gewoon een paar keer kort dat hij weet als die stil gaat staan dat dat niet oké is. Zou niet weten hoe je het anders moet doen?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:25

Hij vindt het zo als ik het lees dus spannend van een plek die hij veilig vindt te vertrekken. Je schrijft dat hij wel meeloopt als er een paard voor loopt. Die vertrouwt hij dan dus. Wat gebeurt er dan als je bijvoorbeeld achter een ander paard aanloopt en dan na een paar meter een andere kant oploopt? Staakt hij dan ook? Zo ja, dan heb je denk ik een paard dat het moeilijk vindt alleen beslissingen te nemen.

Dat hij de ene keer wel meeloopt en de andere keer niet, kan zijn omdat er dan ergens iets is wat hij niet vertrouwt. En wij mensen hebben geen idee ervan wat dat soms kan zijn.

Dan helpt het als hij jou wel volledig vertrouwt. Dat vertrouwen zou je kunnen uitbouwen met grondwerk. Heel simpel beginnen met spannende dingen neerleggen zoals plastic, kleurige voorwerpen etc. En daar samen met hem langs en tussendoor lopen. Belonen uiteraard als hij het goed doet. Spannender maken door er overheen te lopen en hem dit te leren. Dat maakt een paard stoerder en leert hij jou vertrouwen omdat die enge dingen hem geen pijn doen. Als hij jou vertrouwt zal hij makkelijker met je meelopen.

Iets anders dat je kunt proberen is cirkelen om je heen. Als hij staakt met lopen, dan ga je hem als hem ware longeren om je heen en loop je al longerend naar je doel. Je hebt daarvoor wel een langere lijn nodig en het is ook handig om een stickje of zweepje mee te nemen om naar zijn achterhand te kunnen wijzen om hem voorwaarts te laten gaan.
Vanuit dat cirkelen probeer je telkens weer een rechte lijn te gaan lopen.

Ben ik nog even nieuwsgierig wat er gebeurt als jullie bijv alleen in de bak zijn en je wilt eruit, maar hij wil niet. Wat zou er gebeuren als jij de bak open liet en dan zelf richting bijv stallen zou lopen. Dan moet hij toch op een gegeven moment gaan bewegen en naar je toe komen. Dan zou ik uitbundig met brokjes belonen.

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:29

Wat bij mij altijd wel werkt is het paard uit evenwicht brengen, zodat hij wel moet verstappen. Dat doe ik door een heel korte bocht naar links of rechts te maken. En zodra hij z'n benen verzet, weer de oorspronkelijke richting op. Moet wel zeggen dat het om manegepaarden gaat, die na een paar keer dit trucje het opgeven en braaf meelopen.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 14:47

Plastic is hij niet bang voor hihi, hij is zo goed als bomproof. Maar ik ga het wel eens proberen aan de zweep vast :)

@Monique1963
Ook op het erf zelf doet hij het, wel minder.
Een paard erachter loopt hij ook gewoon, maar als hij merkt dat dat paard stil staat, staat hij ook stil en loopt pas weer als de ander achter hem ook loopt.

De andere kant op lopen heb ik nog niet geprobeerd! Is wel een goed idee

Ons vertrouwen in elkaar is verder enorm groot, ik ken hem sinds hij 2 maanden is. Als hij iets eng vind, ga ik daar staan en dan durft hij het wel

Probleem met cirkelen is, is dat het en niet heel goed is voor hem (al kan kort niet veel kwaad) en hij niet wilt lopen met cirkelen etc

Dat laatste is wel een goed idee, maar ik denk dat hij dan gewoon dood leuk het weiland op loopt hihi
Maar ga ik zeker eens proberen!

@jacquel
Uit evenwicht brengen werkt helaas ook niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:54

Lastig zeg.
hij doet het al een paar maanden dus eingelijk ben je al veel te laat dit met een trap onder zn hol op te lossen.
Hij lijkt niet angstig zeg je, dus hij doet gewoon ontzettend eigenwijs. Vooral omdat die op de rest van het erf wel met je mee wil.

Je wil niet slaan, maar ik zou het wel gedaan hebben. Iemand dr achter met de longeerzweep en zo gauw die stilstaat, geef m maar een knal. Dit geetter worden ze niet beter van.
Hij neemt een loopje met je, weet precies wat wel en niet kan. Jij bent de baas, niet hij.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:57

Jeetje wat een opmerkingen hier zeg.. Daar heeft de TS iets aan. Nies en Jester jullie lijken wel een stel kleuters!!

@ TS het is nog een jong dier wat je waarschijnlijk heel erg aan het uittesten is, doorzetten en geduld zijn de enige dingen die ik je mee kan geven. En misschien zorgen dat je met z'n 2e bent als je iets met hem doet. En ik ga mee met bovenstaande, laat zien wie de baas is.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:01

CharmingS schreef:
Haal hem een beetje uit balans door te zigzaggen, dus niet rechtuit lopen. Als hij stil gaat staan hou je druk op het touw en breng je hem weer een beetje uit balans door links of rechts te gaan. Zodra hij gaat lopen ook al is het maar 1 pasje gaat de druk er af. Zodat hij ook duidelijk weet van "hey zodra ik loop is die vervelende druk weg", dan zou je hem nog kunnen belonen met iets lekkers als hij het goed doet.

Denk dat hij je een beetje aan het uitproberen is aangezien je zegt dat hij eerder wel gewoon mee liep.

Beetje onzin om te zeggen dat er meteen een instructeur bij moet komen, de ts kan zelf ook dingen uit proberen, van fouten leer je. En als het dan nog steeds echt niet lukt zou ze om hulp kunnen vragen.. Maar meteen iemand anders voor je laten denken en op laten lossen word je ook niet beter van.

Toen ik 16 was had ik niemand die mij hielp en ik heb heel wat aan lopen klooien met mijn pony, en ik ben er niet stommer van geworden hoor.

dit werkt inderdaad bij mijn 3 jarige ook prima.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:15

Hoeveel komt ie per dag buiten?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:01

Ik denk teveel,omdat ie niet meer lopen wil.haha.

Snap dat het belangrijk is dat een paard veel buiten komt maar dit lijkt me hier niet van belang.is gewoon even opvoeden die draak,ook al zou hij dag en nacht buiten lopen, hij moet gewoon luisteren.