Bekent op stal als: Die gevaarlijke Tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:33

Je zal eerst de oorzaak moeten achterhalen voordat je aan de slag gaat.
Wellicht mankeert het dier iets en vindt het het moeilijk om langdurig op een volte te lopen (op een volte kan de belasting vrij zwaar zijn), dan zul je anders moeten trainen.
Misschien heeft dat meisje totaal geen idee wat ze aan het doen is en reageert het dier daarop. Dan moet het meisje aan zichzelf werken (het lijkt me dat ze dat trouwens sowieso flink moet doen!).
Misschien is het dier inderdaad gewoon een dominante galbak en dan zou ik het een paar schoppen onder zijn hol geven.
Er is dus op jouw vraag geen pasklaar antwoord. Eerst iemand goed mee laten kijken en achterhalen waar het gedrag vandaan komt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:36

Slim paard }> ....
Met een paar keer goede instructie moet je hier toch door heen breken, zeker als ie verder braaf is.
En wat kost dat dan ... ik geloof niet dat iemand die een paard heeft dat niet kan betalen.

Wat je nu al kunt doen is bij iedere kleine ongehoorzaamheid corrigeren. Want is het paard verder echt braaf of valt het niet op dat hij eigenlijk doet wat hij zelf wil? Veel paarden zijn net niet gehoorzaam. Dat is niet erg - maar sommige paarden maken daar gebruik van en sommige mensen hebben dat niet door :+ .

Verder kan er inderdaad van alles aan de hand zijn. Maar zorgen dat je paard gehoorzaam is en jezelf een spiegel voorhouden kan altijd :-)...

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:37

Carazonx schreef:
Jacquel schreef:
Alles gelezen hebbende, kan ik alleen maar zeggen: verkopen, zeker omdat het zelf ook al overwegen. Dit gaat zo niet goed komen en het is wachten op ongelukken.

Ergens vermoed ik dat dat paard zich absoluut niet fijn voelt. Want als er geen geld is voor les, hoe zit het dan met tijdig de hoefsmid, tandarts enz.?

Kunnen ze allemaal goed betalen, daar is geen problemen mee.
Het feit is dat de zorgboerderij vrij afgezonderd ligt, als ze iemand willen inhuren zouden ze ook veel rijkosten moeten betalen. :)

Ik vind het maar vreemd eigenlijk. We leven in Nederland, heeeel erg afgelegen kan het bijna niet zijn.. mijn instructrice komt ook gewoon naar ons toe en ik sta ook op een boerderij. Ik betaal er ook wel voor inderdaad, als zij naar ons komt, maar dat vind ik het waard.
Ik ga mee met eerder genoemde dingen, ik vind zelf eigenlijk dat les een onderdeel van ‘het potje paard’ is èn buiten dat het goed voor allebei is, is het ook een investering. Waarom is er wel geld voor alle andere dingen, maar niet voor les, buiten het feit dat het vrij afgelegen ligt?
Ik bedoel, de smid, de tandarts en de DA moeten daar toch ook naar toe komen? :+

Dit is niet op jou persoonlijk gericht he TS, maar dit zijn vragen die ik krijg bij het lezen van dit topic!

Marcella
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:38

Wat ik mij eigenlijk nu afvraag ze longeer in een bak los waarom dan niet de hele bak gebruik in plaats van een volte. Als ik de bak voor mezelf heb longeer ik liever in de hele bak in plaats van op een cirkel. Nu kan ik die van mij beide laten doen als ik wil (extreem dominant, maar wel respect voor mijn ruimte en prima op stemcommando). :o

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:42

Herkenbaar :o
Mijn merrie heeft ook gehad dat ze niet te longeren was. Die viel je aan met open gesperde mond en oren plat in de nek.
Hier was ikzelf de oorzaak, want toen ik haar net had ging het wel. Maar denk dat ik onbewust te vaak achter uit gedeinst ben toen ze raar ging doen. En daardoor kreeg mevrouw steeds meer de bovenhand over de longeerder zeg maar.

Dat was 4 jaar geleden zoiets. Stalgenootje heet toen geprobeerd om haar er doorheen te krijgen in een vakantie van me. Maar die moest er mee stoppen van me omdat het te gevaarlijk werd.

Ik heb haar toen een aantal jaren niet gelongeerd.
En toen het los longeren opgepakt, heel klein beginnen paar rondjes braaf beide kanten op en klaar.
En dit steeds meer uitgebreid.
Ondertussen is ze weer te longeren met 1 lijn.
Meestal pak ik haar aan de dubbele longe, omdat ze dan het beste te corrigeren is.

Ze heeft nog haar momenten met los longeren dat ze dreigt maar ik ben niet meer onder de indruk. En ze houdt er dan al snel mee op.
Maar dat zijn vergeleken met vroeger momentjes die niets meer voorstellen.

Als dit het enige punt is waar het fout gaat bij je vriendin zou ik een paard niet voor wegdoen.
Longeren is maar één ding om samen te doen. Er zijn nog zoveel andere dingen om te doen.
Laatst bijgewerkt door tinker_sally op 02-11-17 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Bekent op stal als: Die gevaarlijke Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:46

Klinkt misschien simpel,maar is het niet aangeleerd? Zoals een vrijheidsdressuur trucje bij de vorige eigenaren? Hoelang heeft ze het paard?

En anders zou ik hem echt op zijn sodeflikker geven om ze even te zeggen. Is hij helemaal betoeterd

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:02

Wil je mij een pb doen, met waar in Brabant het is? Wellicht kan ik iets betekenen voor jullie :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:08

Kabayo schreef:
Klinkt misschien simpel,maar is het niet aangeleerd? Zoals een vrijheidsdressuur trucje bij de vorige eigenaren? Hoelang heeft ze het paard?

En anders zou ik hem echt op zijn sodeflikker geven om ze even te zeggen. Is hij helemaal betoeterd

Niet helemaal betoeterd, reuze slim.
De eerste keren dat een paard zoiets flikt geef je hem gigantisch op zn donder. Klappen met de longeerzweep kunnen ze dan krijgen, overal waar ik ze raken kan.

Echter is het bij dit paard nu al te vaak fout gegaan. Dat ga je als jong meisje niet meer zelf oplossen, dat word heel gevaarlijk.
Dus TS: ik zou je vriendin toch echt overhalen om hulp in te schakelen, voor het echt een keer finaal mis gaat... want dit is een tikkende tijdbom.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:11

Het enige goede advies is, zoek iemand met veel verstand van paardengedrag die je kan helpen. Die heeft zo gezien waar het gedrag vandaan komt en wat je eraan moet doen. Wij zien hier op bokt niet wat het meisje doet en wat de Tinker doet. Wat de lichaamstaal is van het meisje, wat de signalen zijn van de Tinker enz. Advies als 'geef hem eens goed op zijn flikker' kan heel verkeerd uitpakken als de oorzaak iets anders is en het gedrag nog vele malen erger maken. Is de Tinker op PSSM getest trouwens? Er zijn helaas veel Tinkers met PSSM, ze ervaren dan veel ongemak (vooral in de spieren) namelijk.
Laatst bijgewerkt door AstridJ op 02-11-17 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:13

AstridJ schreef:
Het enige goede advies is, zoek iemand met veel verstand van paardengedrag die je kan helpen. Die heeft zo gezien waar het gedrag vandaan komt en wat je eraan moet doen. Wij zien hier op bokt niet wat het meisje doet en wat de Tinker doet. Wat de lichaamstaal is van het meisje, wat de signalen zijn van de Tinker enz. Advies als 'geef hem eens goed op zijn flikker' kan heel verkeerd uitpakken als de oorzaak iets anders is en het zelfs verergeren. Is de Tinker op PSSM getest trouwens? Er zijn helaas veel Tinkers met PSSM, ze ervaren dan veel ongemak (vooral in de spieren) en daar zou het gedrag misschien ook vandaan kunnen komen.

Dit is ook wat ik precies dacht ! Dacht ook aan psmm.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:53

Paard is oké onder het zadel en aan de hand, dus ik zou niet direct denken aan een medische oorzaak.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:55

Kabayo schreef:

Maar dat doet ze lijkbaar al, dus erg ook wel voor het paard lijkt mij.
Denk dat het dus niet de oplossing is.

Marcella
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 23:02

Ben bang dat in elkaar slaan geen enkel effect heeft. Zeer waarschijnlijk moet je hem zodanig overdonderen dat hij zich de volgende keer wel bedenk om nog zoiets te doen. Dit gaat om timing en duidelijk zijn in lichaamstaal.

Ooit ook zoiets met oud stalgenoot gehad ik kon haar haflinger wel longeren. Maar bij mij dacht hij hetzelfde geintje uit te halen. Alleen ik stapte naar voren en liet net uiteinde zweep op zijn neus terecht komen (niet slaan). In feit krijg je dan dat hij zelf tegen het touwtje aan gelopen is.

nonnekee
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 23:31

Mijn paard wilde in het begin ook steigeren tijdens het losgooien als hij het te moeilijk vond. Ik wachtte eerst af zodat ik wist wanneer hij ging steigeren en toen ik het patroon wist ben ik naar voren gestapt om hem met de zweep een tik op zijn neus te geven (zachtjes!) en daarna was hij zo verontwaardigd dat hij het nooit meer gedaan heeft.

Ik zou trouwens wel aanraden om les te nemen in grondwerk!

Edit: Het lijkt me trouwens dat dit een slim paard is en zij niet als leider gezien wordt door het paard.
Laatst bijgewerkt door nonnekee op 02-11-17 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska_28
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 23:37

Is het een idee om hem te longeren terwijl er iemand op zit met zadel en hoofdstel? Dan kan die reageren mocht hij naar binnen komen..

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 23:53

Annemarie van der Toorn heeft daar een filmpje over, longeren met de dubbele longe, op het moment van aanvallen e.d. Paard laten omdraaien, kan alleen met een dubbele longe.
Probleem is prima op te lossen, succes.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 00:02

Ze heeft dus totaal geen overwicht op hem zodra hij los is. Bij sommige Tinkers moet je heel stevig in je schoenen staan. Daarnaast is hij aan het puberen en uitproberen waar de grenzen liggen. En die kan zij hem blijkbaar niet duidelijk maken; hij leert nu verkeerde dingen!
Dan niet meer losgooien en (los) longeren totdat iemand met ervaring hem dat heeft geleerd.
Jezelf niet in gevaar brengen. Als hij verder onder het zadel en met verzorgen braaf is, dan het voorlopig daarbij laten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 00:26

Laat haar het gedrag eens filmen en plaats het op Bokt.
dan krijgen we een veel beter beeld van de omstandigheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 06:36

Carazonx schreef:
Kunnen ze allemaal goed betalen, daar is geen problemen mee.
Het feit is dat de zorgboerderij vrij afgezonderd ligt, als ze iemand willen inhuren zouden ze ook veel rijkosten moeten betalen. :)

En als je dat er niet voor over hebben, verdient het paard een baas die dat er wel voor over heeft.

Het is niet het paard zijn schuld dat ze hem op één afgelegen plek zetten.

janouk
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 08:42

1. Eerst door veearts laten uitsluiten dat er medische problemen zijn.
2. Vanaf de grond is het altijd de energie die je uitstraalt. Een paard moet je willen en durven vertrouwen. Blijkbaar vertrouwt hij jouw vriendin niet en accepteert haar leiding niet.
Elke tip heeft dan geen zin, want de uitsraling van je vriendin is niet goed. Als zij hem dwingt, door de zweep, zal hij het niet accepteren en teruguithalen. Dat gaat dus niet werken.
3. Jouw vriendin moet eerst les nemen met een ervaren braaf paard
4. Het paard moet gecorrigeerd worden door een consequentw eerlijke insteucteur
5. Dan moeten jouw vriedin en het paard samen gecorrigeerd worden

Een heel stappenplan dus. Tot die tijd, vooral niet zelf doorprutsen. Dat wordt van kwaad tot erger.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:52

Wauw mensen. Doe even rustig met het advies geven in elkaar timmeren. Misschien blokkeerd dat meisje de tink met haar lichaams houding en spoort ze hem aan. Waardoor hij als enige optie heeft omhoog of iets anders.... misschien is het hem niet goed aangeleerd en kan zij het niet. En om dan dat paard eens even lekker in elkaar te meppen van een zweep vind ik echt not done!

Mag hij steigeren ? Nee absoluut niet. Maar dat hij voor zn lol even gaat steigeren lijkt me niet.

Denk dat je gewoon moet investeren in een instructeur. Geen geld vind ik echt een onzin redenatie... dan is het dus niet longeren.
Misschien ziet hij haar niet als leider. Ik heb met mijne ook 1,5 jaar gewacht. Omdat ik niet leider genoeg was. Dus hard aangewerkt. Nu gaat het wel goed

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 10:21

Jacquel schreef:
Alles gelezen hebbende, kan ik alleen maar zeggen: verkopen, zeker omdat het zelf ook al overwegen. Dit gaat zo niet goed komen en het is wachten op ongelukken.

Ergens vermoed ik dat dat paard zich absoluut niet fijn voelt. Want als er geen geld is voor les, hoe zit het dan met tijdig de hoefsmid, tandarts enz.?

Dat zijn niet onze zorgen dat is aan ts, ik heb ook jaren gereden zonder les.
Heb nog steeds een paard en nog steeds geen les!( en ja ik heb een pony waar ik alles mee kan, en anderen niet!)
We vergeten dat dit of een dier is wat aangeeft op te zijn of niet meer te kunnen zou hij pijn hebben?
want als hij alles verder wel doet is het een signaal van iets.
Lichamelijk of de materialen of leiderschap, of alles te samen!

Niet blijven proberen!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 10:26

Is dat een tinkerkwaaltje ofzo? Ik heb ook twee tinkers gereden die kuikenmak waren voor de kar, onder het zadel en aan de hand, maar zodra ze aan de longe aan het werk moesten (gewoon zonder iets rondjes sjokken geen probleem) dan veranderden ze beiden in 2 moordlustige monsters die graag een keer jouw kant op bokten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 10:27

Nee dat is geen tinker kwaal hoor :)
Heb er hier geen last van.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 10:28

Was ook maar dollen hoor. :+