Spanning vloeit niet af

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 17:21

Late reactie, maar Tristan Tucker en schriktraining zijn twee verschillende dingen. Schiktraining werkt d.m.v. desensitisatie en Tristan Tucker juist bewust niet. Dat is heel fijn, want aan desensitiseren heb je vrij weinig bij een nieuw eng element. Wat Tristan doet lijkt veel op wat Mark Rashid doet met daartussendoor een vleugje parelli. Ik ben lid geworden en ondanks dat het een behoorlijk bedrag is vind ik de methode goed werken. Met die van mij werk ik nu met een soort kruising tussen Tristan en Mark Rashid en dat bevalt mij heel goed.

Tancreda4
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 21:36

Bedankt voor je reactie nog Wuis, ik ga daar eens in verdiepen.

Momenteel staat alles even op een laag pitje, al een tijd niet meer (buiten) gereden, dus ook niet tegen het spanning blijven houden aangelopen. Op het erf gaat het goed. We wandelen wel, maar dat zijn korte rondjes en door de warmte en haar kwakkeltjes is ze rustig en timide en blijft zich niet druk maken als er wat op ons pad is gekomen. Een voordeel bij een nadeel zullen we maar zeggen ;) Maar zodra het weer kan, wil ik wel weer aan de slag met haar.

Kwakkeltje laat wel ook blijken dat onze band er verder nog wel is, en ook een deel van het vertrouwen. Ik moet iedere dag een enorm pijnlijk been wassen, doet bij wijze al pijn as ik er naar wijs en ik moet de korsten eraf schrobben. En dat laat ze zo braaf toe, ondanks dat ik het echt zou begrijpen als ze uit zou halen. Want ze heeft er echt super veel pijn aan :(:) Maar het feit dat ze het toelaat zegt wel veel vind ik...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:50

Wat ik direct dacht toen ik het las... weet je zeker dat haar ogen goed zijn? Dat kan namelijk echt binnen korte tijd anders worden, ik heb dat ooit bij een paard meegemaakt en dat kan rare gevolgen hebben Op termijn komt dat meestal wel enigszins weer goed maar toch...

Let eens op of ze het altijd aan een kant heeft e.d. of als je op een bepaalde manier naar een object / situatie gaat.

Ik kan me niet voorstellen dat ze van een bepaalde schriktraining zo van de leg is geraakt dat ze nu bij van alles en nog wat schrikt / spanning opbouwt.

Sterkte met het been :(:)

HippoNatura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 16:23

Nu ik ken Tristan Trucker eigenlijk niet... Dus weet ook niet wat hij doet enzo.

Dat was even terzake.

Nu mooi dat je toch actief op zoek gaat naar antwoorden. Nu... heel vaak stoppen mensen op de verkeerde moment tijdens hun schriktraining en desensibilisatie. Het is namelijk zo dat als je stopt op het moment dat je paard gespannen is, je juist je paard leert om gespannen te zijn met die situatie. Dus je mag nooit stoppen op de moment dat je paard gespannen is. Wordt hij/zij echt te gespannen, dan laat je de intentie afnemen van waar je mee bezig bent. Wordt het echt gevaarlijk?! Zoek dan professionele hulp... Maar zo ver is het bij jou gelukkig nog niet...

Hoe kan je dan aan de slag gaan?

Een aantal tips:

- Paarden onderzoeken voorwerpen, enge situaties,... doormiddel van er naar toe te gaan en zich terug te trekken, dan terug een beetje dichter gaan en een veilige afstand uit te kiezen om het te kunnen onderzoeken. Dus: Geef je paard de kans om weg te gaan van het enge voorwerp, situatie, ... Maar houd haar/zijn neus naar de situatie gericht. Welke afstand Hij/zij uiteindelijk aanneemt van de situatie, dat bepaalt je paard, merk je dat ze ontspant, dan kan je gerust vragen om een stapje dichter te komen. Maar geef haar/hem de tijd.

- Zoals ik al aangaf, stoppen mensen heel vaak met hun prikkel aan te bieden op de foute moment. De juiste moment om te stoppen is namelijk, de moment waarop ze ergens een teken van ontspanning geven. En geloof mij, die kunnen héél klein zijn! Bv, gewoon een keer knipperen met hun ogen (paarden zetten hun ogen namelijk wijd open als ze gespannen/bang zijn), een bepaalde reactie in hun lichaam, een kleine stap naar voor, ... Te veel om hier op te noemen.

- Wat ook heel goed werkt is dat als je bevoordeeld met een vlag gaat wapperen, je zelf achteruit begint te lopen en haar/hem de kans geeft om jou en het voorwerp te volgen. Merk je dat dit toch nog te veel is voor je paard. Dan ga je gewoon achteruit met je vlag zonder het te wapperen, om haar/hem te stimuleren dit toch te volgen.

- Geef je paard de tijd om het voorwerp zelf te onderzoeken. Vinden ze het zo eng, dat ze helemaal over de rooie gaan. Dan neem je stappen terug! Desnoods leg je het gewoon in de bak/wei en laat je (als het veilig is) daar liggen om zo het paard te stimuleren om het op zijn/haar eigen tempo te gaan onderzoeken.

Praktijkvoorbeeld:
Mijn paard Nora is een zéér gevoelig en angstig paard. Zo angstig dat dat soms zelfs leid tot zeer gevaarlijke situaties, zowel voor mezelf als voor Nora. Daarom had ik op een gegeven moment besloten om haar niet meer te rijden. Was 5 jaar geleden. Het liep de spuigaten uit en mensen verklaarde mij gek dat ik nog op haar durfde kruipen. Nu ik ben niet bang aangelegd. Maar als er niks aan gedaan werd zou het gans verkeerd afgelopen zijn. Dus dank aan de mensen die mij daarop wezen... Nu ik ben grondwerk met haar gaan doen rond de werkwijze van Parelli. In het begin kon ik met de carrot stick nog niet eens in haar buurt komen. Nu sta ik te zwiepen en te zwaaien, gek te doen, noem maar op. Van de bal had ze ook enorme schrik, die heb ik uiteindelijk gewoon in de weide gelegd zodat ze die zelf kon onderzoeken. Het maakt haar allemaal niet meer uit. Ondertussen ben ik terug met haar aan het rijden (sinds een jaar ongeveer) en dat gaat echt super. Er zijn nog momenten dat ze echt angstig wordt, maar dan stap ik gewoon af, los het van de grond op en ga nadien verder of niet... Dat hangt volledig zelf van Nora af. Soms merk ik dat ze echt rust nodig heef en dan krijgt ze dat ook...

Wat vindt ik nu zo fijn aan Nora, ondertussen vertrouwt ze mij echt volledig zodat ze zelfs met enge situaties gewoon bij me blijft staan. Natuurlijk komt er nog spanning, maar dat probeer ik dan op een rustige manier op te lossen. Maar als ik vraag aan mijn instructeur om iets voor te doen in het zadel... Doet die nog steeds niet met Nora, pakt hij spontaan een ander paard hahaha _O-

Dit is een video van (ik denk) twee jaar geleden waarin ik mijn level 3 heb opgenomen (Parelli dus) en ook behaald heb. Loopt ze gewoon met draf de trailer in. Nora kwam eerst niet eens in de buurt...
https://www.youtube.com/watch?v=jFVMySDrPrw&list=PLq4bLselcFs_P2A9aE3wVWZnyizO1g0Bs&index=3

En dit is een video van een jaar geleden in liberty...
https://www.youtube.com/watch?v=I4M9cOIporI&list=PLq4bLselcFs_P2A9aE3wVWZnyizO1g0Bs&index=1

Hopelijk heb je wat aan mijn tips en haal je wat inspiratie uit mijn video's.