Confession schreef:Oke, maar jullie missen het punt en blijven hameren over een aai. Het gaat erom dat dit ook gebeurt met uit de wei halen, met langs andere paarden lopen. Hoe is mijn gedrag dan onduidelijk voor het paard en de groep? Leg mij dat even uit, ik neem aan dat jullie ook wel eens paarden uit de wei halen.
Ja, ik loop de wei in. Jaag alles weg wat in mijn aura komt en pak mijn paard. En als er een 'klever' uit de kudde achteraan komt en het paard wat ik vast heb haalt uit zonder mij in gevaar te brengen: prima. Is het paard wat ik vast heb zelf een bange poeperd en heb ik last van die klever dan haal ik zelf uit.
Ze begrijpt mijn persoonlijke ruimte heel goed op zo'n moment, maar respecteert die van het andere paard niet.
) Dus maak je persoonlijke ruimte op zo'n moment zo groot dat jij en het paard dat je benaderd beide niet aangevallen kunnen worden. En ik kan me voorstellen dat als je dit al een tijdje toestaat dat het erg onduidelijk is voor Zara als het niet meer de bedoeling is. Neem dan toch een zweepje of ander verlengstuk voor je arm (touw kan ook of carrotstick) mee de eerste keren. Niet achter haar aan jagen want dan zet je jezelf lager in rangorde. Begrens haar als ze te dichtbij dreigt te komen, en dus beter iets tevroeg als iets te laat. Bij een gevoelig paard waarvan jij aangeeft dat jij de leiderschap hebt moet dit lukken. Succes!
Nee ik besefte mij niet dat het paard waarmee ik in contact ben ook mijn ruimte is, mijn ruimte is zeg maar de ruimte om mij heen als ik met mijn armen gestrekt een rondje zou draaien. Een zweepje als verlenging van mijn arm meenemen zou inderdaad dan een goed idee kunnen zijn. Dat ga ik proberen volgende keer, thanks. 
Soms komen de paarden op ons af, maar als we er op een paar meter afstand langs lopen wil ze ook nog wel eens uithalen.
Het was ook echt liefde op het eerste gezicht en ik ben nog steeds helemaal weg van haar.