.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 23:41

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Amberkelsey

Re: Pony laat zich niet pakken/speelt spelletje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 16:13

Deze pony kent zijn plek niet, toont geen respect en staat boven jou. Neem grondwerk lessen..

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 16:34

Je kan de grondwerk lessen ook zien als een investering in jezelf. Je hebt al gemerkt dat niet alle paarden gelijk zijn, want de ervaringen met je vorige pony helpen je niet met deze. Door grondwerkles te nemen met deze pony kan je de ervaring die je daarmee op doet meenemen naar een volgende en dan misschien wel een soortgelijk probleem zelf oplossen. :)

Ik heb mijn pony inmiddels 20 jaar en al jaren is ons pak ritueel hetzelfde. Namelijk erop af lopen, halster om en buiten het hek een beloning. Werkt voor ons perfect, want de achterblijver komt niet schooien (je krijgt alleen iets als je meegaat) en de pony die meegaat weet dat er een beloning wacht. Hoeft voor jullie geen oplossing te zijn, maar structuur brengt hier rust.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 16:42

Die van mij loopt nu sinds hij op een andere wei met een ander paard staat ook weg. Vroeger nooit last van. Ook het zelfde, kunt hem laten lopen tot ie er bij neervalt, dan komt die, snuffelt aan je hand als je geluk hebt en loopt ie vervolgens weer weg. Echt heel vervelend.

Nu doe ik het zo: heb hem op een goed moment aangeleerd om op commando zijn neus in het halster te steken waarna hij beloond wordt. Daardoor is het halster al wat minder 'eng'. Nu vul ik wat müsli in een bak en lok ze daarmee naar stal; dan commando en dan gaat het prima. Op de wei zelf nog niet. Scheelt mij wel wat stappen zo :Y)

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 16:47

Is het geen idee om met een stoel en boek in de wei te gaan zitten en dan de pony compleet negeren?

Mss komt die dan wel naar jou toe uit nieuwsgierigheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:13

.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:36

Als ze weglopen, vind ik van hand veranderen ook een goede manier om hen af te remmen en meer aandacht te krijgen, maar dan mag je natuurlijk geen mega grote wei hebben. Wat ik bedoel: paard loopt op de linkerhand langs de omheining, je gaat de pas afsnijden zodat ie de andere kant opgaat (daarvoor is zweep wel handig, zodat ze niet over je heen denderen). Zodra ie goed en wel vertrokken is op de andere kant, ga je ook daar weer de pas afsnijden.

Achter een paard aan rennen, zal hen trouwens alleen maar harder doen gaan, probeer steeds de voorkant te benaderen. Ze flitsen in het begin nog wel es langs je heen, maar als ze blijven stilstaan, leer dan de signalen lezen van "overgave": diep zuchten, likken en kauwen, hoofd laten zakken... Meestal volgen ze dan zelfs zonder touw.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:41

Dit komt veel te onduidelijk op mij over: jij neemt de leiding niet, waarom zou ze jou vertrouwen? In de bak had je hier mooi mee kunnen oefenen: niet zitten tot je een ons weegt, maar haar actief naar je toe laten komen. Aandacht ergens anders: Dáár sta jij! En paard gaat maar ff lopen. Geen zweep nodig? Dat is je aanwijsstok, waar jij meteen mee duidelijk maakt in welke gang en welke kant ze opgaat. Als je haar zo actief aan het werk zet, en haar dan naar toe vraagt want dat is rust: na een paar keer begrijpt ze dat dondersgoed en komt ze maar wat graag wanneer je roept. Maar jij bepaalt dat, niet zij. Wanneer dit bevestigd is, kun je onwijs veel samen doen, en dat geeft echt een heerlijk gevoel. Maar eerst moet ze weten dat jij te vertrouwen bent, en zij jou overal kan volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 19:00

.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 19:14

.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 19:42

Annet_Dottie schreef:
Bedankt voor je tips hoor maar als je zegt dat ik een zweep nodig heb omdat het mijn aanwijsstok is denk ik niet dat ik wat kan met jou advies, een zweep heb ik nog nooit gebruikt, in 5 jaar tijd een paard opbouwen van niks gewend tot super veelzijdig (incl een hele hoop grondwerk), aanwijzen doe ik wel met mijn lichaam of handen..

Hier wil ik toch even verder op ingaan. Wat ik hier merk: heb eentje dat behoorlijk bang was voor de zweep, en nu vindt ze aanrakingen met de zweep juist prettiger. Ze weet heel goed dat die zweep meestal enkel gebruikt wordt om lastige vliegen te verjagen, en ook opdringere paarden hou ik zo uit de buurt. Ze wijst soms zelfs aan waar ze jeuk heeft, en als je dan niet tijdig krabt, durft ze al es gaan stampvoeten :). Dus zo zie je maar, een zweep is niet per definitie iets negatiefs.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 19:52

Als het allemaal zo diep zit denk ik niet dat een bokker - zonder het paard gezien te hebben - jou een oplossing kan bieden.

Annet_Dottie schreef:
Het lijkt regelmatig alsof het een spelletje is, wat ik ook doe, wat voor stap ik ook zet ze houd me in de gaten. Het liefst rent ze rondjes om me heen, op zo'n afstand dat ik haar niet kan krijgen, op het moment dat ik iets probeer gaat ze de andere kant op.

Annet_Dottie schreef:
Heb ook het vermoeden dat het allemaal veel dieper zit, misschien iets uit het verleden ofzo.. Ze kan in het land ook enorm schrikkerig reageren terwijl ik totaal niet ruw of plotseling met mijn handen beweeg, als ze los in de bak staat kan ik zwaaien met mijn handen of met de longeerlijn alles aanraken en zelfs als ik een snellere beweging maak schrikt ze niet.. Dus ik ben toch bang dat het stukje in de wei dieper zit dan ik weet..

Ik denk dat je zelf ook niet goed weet wat het probleem nu is; is het angst of een spelletje? En zonder de oorzaak te weten, is het moeilijk om een oplossing te vinden.

Ik bedoel dat niet slecht hoor :) gewoon kwestie van herkennen waar onze eigen kennis op houdt en iemand vinden die wel die kennis heeft. Je kan nu wel dingen gaan proberen, maar de kans zit er ook in dat het allemaal erger wordt.

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 20:08

Sorry maar ik vind het heel eigenwijs van je om te zeggen dat je de pony wel de baas bent als je niet eens precies weet wat de oorzaak van zijn gedrag is. Je wijst eigenlijk ieders advies af met ik weet het zelf wel ik heb een paard gehad....

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 20:11

Wat ik altijd heb gedaan is een appel meenemen, die rustig opeten. Op een begeven moment heeft het paard door dat hij, hoe sneller hij komt, des te meer appel krijgt.
Ik hoop dat dit werkt, je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat de andere paarden niet komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 20:18

.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 20:24

Annet_Dottie schreef:
@hwn ik bedoel ook zeker niet te zeggen dat een zweep iets negatiefs is, ik heb vorig jaar een paardje gereden die nog wel eens stokstijf stil wou gaan staan zodra ik van stal het bos in wou rijden, toen gaf iemand hem een keer een pets op de kont met een zweepje en dat was dan ook de enige manier om haar dan aan het lopen te krijgen.. Alleen ik ben gewoon over het algemeen geen zweep (of sporen) fan :+

@Fatcat ik vraag inderdaad om hulp/tips (ook voor de eigenaresse en met oog op eventueel de verkoop die er misschien aan zit te komen), alleen ik kom er nu net zo'n 2,5 maand en de keren dat het gebeurd is probeer ik te peilen waarom ze het doet. Angst is iets wat vanmiddag toen ik er was bij mij opgekomen is, dit is wel eerder in me opgekomen maar de eigenaresse dacht niet dat het angst was. Maar kort gezegd ik ken haar verleden verder niet en de eigenaresse eigenlijk ook niet..

@hoikimmmy hoe moet ik weten wat de oorzaak van haar gedrag is als ik er net 2.5 maand kom en het hele paard en die haar achtergrond (ze is inmiddels 18 dus heeft al een aardig leven achter zich) niet ken? Ik leer haar kennen en proberen het te bedenken, ik vergelijk het met mijn eigen paard omdat de situatie soort gelijk is als toen ik mijn eigen pony kocht ;) Ik ben geen 12 ofzo dat ik adviezen af wijs met ik weet het allemaal wel beter want ik heb een eigen paard gehad, ik geef dat puur aan omdat ik al aardig wat gewend ben. Maar goed als ik het allemaal zo goed weet waarom open ik dan een topic volgens jou..? Ik vraag toch gewoon om advies wat kan ik doen? Grondwerk doe ik al, in de wei gaan zitten wachten of ze komt wil ik ook gaan proberen mocht het weer voorkomen etc. dus dan doe ik toch juist wel wat met de adviezen...?

@fabianhorse thanks voor je tip, ik hoop dat over het algemeen als ik met een appel aan kom ze niet weg loopt, ik wil er alleen liever geen gewoonte van maken altijd iets lekkers mee te moeten nemen, ook omdat ik het wel eens vergeet en er op stal niks meer is..

Ha, snap ik. Het moet op een begeven moment gewoon een gewoonte worden, zodat je dan inderdaad geen appels etc. meer nodig hebt.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 20:38

hwn schreef:
Annet_Dottie schreef:
Bedankt voor je tips hoor maar als je zegt dat ik een zweep nodig heb omdat het mijn aanwijsstok is denk ik niet dat ik wat kan met jou advies, een zweep heb ik nog nooit gebruikt, in 5 jaar tijd een paard opbouwen van niks gewend tot super veelzijdig (incl een hele hoop grondwerk), aanwijzen doe ik wel met mijn lichaam of handen..

Hier wil ik toch even verder op ingaan. Wat ik hier merk: heb eentje dat behoorlijk bang was voor de zweep, en nu vindt ze aanrakingen met de zweep juist prettiger. Ze weet heel goed dat die zweep meestal enkel gebruikt wordt om lastige vliegen te verjagen, en ook opdringere paarden hou ik zo uit de buurt. Ze wijst soms zelfs aan waar ze jeuk heeft, en als je dan niet tijdig krabt, durft ze al es gaan stampvoeten :). Dus zo zie je maar, een zweep is niet per definitie iets negatiefs.

Precies.

Grondwerk les is echt geen overbodige luxe als ik je antwoorden zo lees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 20:46

.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 20:47

Ik heb ook zo'n draak gehad en die heeft uiteindelijk een​ klein afgezet stukje land van me gekregen, scheelde een hoop kilometers

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 08:07

Ik denk dat een paar grondwerk lessen dit probleem in ieder geval al kunnen verhelpen. Misschien kan je dit samen doen met de eigenaar, je leert er zelf ook weer van en dan vallen de kosten ook weer mee. Al begrijp ik ook dat je bij een VZP zoiets minder snel doet.

Heb je al eens gedacht aan omgekeerde psychologie bij dit paard?

Toen ik die van mij net had, toen wilde die ook nog niet komen. En als ik op hem afliep, liep hij weg. Hij hield me wel goed in de gaten. Gek genoeg, toen ik eens van hem wegliep, vond hij dat toch opeens interessant. Hij kwam toen direct kijken wat ik ging doen. Zeker in de bak, waarbij haar focus op jou ligt, kan zoiets eens werken. Ook werkte het om hem te leren "blijven". Toen hij opeens stil moest staan van me af.. wilde hij niets liever dan naar me toe :+

Daarnaast kan je ook denken aan kleine stapjes.
Leer haar touchen (haar neus jouw hand aanraken), leer haar haar halster aandoen (neus erin steken) op commando.

Op deze manier kan je in de wei naar haar toe en haar afleiden met de opdracht touchen, dan erna haar belonen. De eerste keren zou ik het daarbij laten. Erna kan je het halster commando toevoegen - deze moet ze dan al kennen - en een rondje met haar door de wei lopen. Maak haar dan los, en probeer nog even te touchen 'los'. Hierbij geef je haar de keuze mee te werken, en een garantie dat ze niet direct mee aan het werk moet. Dag 3 neem je haar dan mee de wei uit.

Het klinkt als een hele (tijds)investering. Maar touchen en met het neus in een halster kan je in een dag leren. Neem dan 3 x even de tijd en het geduld en je hebt er lang plezier van. "Doe alsof je een half uur hebt en het kost de hele dag. Doe alsof je de hele dag hebt, en het kost een half uur"

In elk geval succes! Ik hoop dat je een methode voor jullie vind! Het is vaak toch echt uitproberen

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:13

Goede post freetorun, zo sta ik er ook in.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:57

Annet_Dottie schreef:
@Fatcat ik vraag inderdaad om hulp/tips (ook voor de eigenaresse en met oog op eventueel de verkoop die er misschien aan zit te komen), alleen ik kom er nu net zo'n 2,5 maand en de keren dat het gebeurd is probeer ik te peilen waarom ze het doet. Angst is iets wat vanmiddag toen ik er was bij mij opgekomen is, dit is wel eerder in me opgekomen maar de eigenaresse dacht niet dat het angst was. Maar kort gezegd ik ken haar verleden verder niet en de eigenaresse eigenlijk ook niet..

Ik bedoelde met mij vorige antwoord het volgende: omdat niemand weet wat de oorzaak is, en bokkers het gedrag zelf niet kunnen zien, gaat het heel moeilijk worden een gepaste oplossing te vinden.

Mijn advies is dat ook om iemand met verstand hiervan te laten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:16

.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 10:12

Je mag/kan ook niet verwachten dat iedere oplossing die wij hier aandragen meteen van dag 1 vanaf de eerste keer dat je het doet, perfect werkt en dat ze meteen in een drafje op je af komt lopen. Een paard trainen is een investering in tijd.

Zo vind ik het eigenlijk best wel jammer om te horen dat het pakken vandaag goed ging maar dat je toch weer meteen de pony uit de wei hebt gehaald en bent gaan rijden. Terwijl 95% hier jou aanraadde om eerst rustig in de wei te oefenen en ervoor te zorgen dat 'pakken' niet gelijk staat aan 'werken'.

Daarom nu mijn vraag: wat verwacht je van ons? Als je onze adviezen naast je neerlegt (wat je goed recht is) en je niet te veel tijd/les in je tijdelijke verzorgpaard wilt steken (wat je goed recht is), dan vraag ik me wel af wat je nog van ons/dit topic verwacht?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 11:11

FabianHorse schreef:
Wat ik altijd heb gedaan is een appel meenemen, die rustig opeten. Op een begeven moment heeft het paard door dat hij, hoe sneller hij komt, des te meer appel krijgt.
Ik hoop dat dit werkt, je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat de andere paarden niet komen.

Ditvind ik een leuke sympathieke oplossing. Je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn!