Nieuw paard Hoe laten wennen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Re: Nieuw paard Hoe laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 06:54

Om het zeker te weten wat er in jouw kuil zit, kan je een pluk hooi opsturen naar pavo,, voor een basiscontrole. Kosten zijn 20 euro en dan weet je hoeveel suiker, eiwit en energie in zit.
Dan krijg je meteen advies.

http://www.pavo.nl/essentials/producten ... -quickscan

( ik vind kuil nooit geschikt voor paarden)

En lees veel over zomereczeem, zodat je het leven voor je paard zo aangenaam mogelijk maakt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 09:44

janouk schreef:

(ik ook niet)

Overigens... mijn merrie had afgeschuurde manen en heel veel jeuk toen ze bij mij kwam. Maar die had echt geen zomereczeem. Zomereczeem is een allergische reactie op een stofje wat mugjes in het bloed spuiten om te voorkomen dat het bloed stolt wanneer ze het drinken. Maar jeuk aan de manenkam, staart, buiknaad enz kan ook wijzen op bij voorbeeld een verkeerd voerbeleid. Het is heel makkelijk om te concluderen dat een schurend paard zomereczeem heeft en ik trek de kundigheid van die opfok ook niet in twijfel maar ik lees in de OP weinig terug over hoe de conclusie tot stand is gekomen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 09:49

Koper schreef:
janouk schreef:

(ik ook niet)

Overigens... mijn merrie had afgeschuurde manen en heel veel jeuk toen ze bij mij kwam. Maar die had echt geen zomereczeem. Zomereczeem is een allergische reactie op een stofje wat mugjes in het bloed spuiten om te voorkomen dat het bloed stolt wanneer ze het drinken. Maar jeuk aan de manenkam, staart, buiknaad enz kan ook wijzen op bij voorbeeld een verkeerd voerbeleid. Het is heel makkelijk om te concluderen dat een schurend paard zomereczeem heeft en ik trek de kundigheid van die opfok ook niet in twijfel maar ik lees in de OP weinig terug over hoe de conclusie tot stand is gekomen.

Hier ook geen zomereczeem maar wel jeuk van voordroog, brok en gras.
Is onhandig maar een stuk beter onder controle te houden dan zomereczeem.

LilChar

Re: Nieuw paard Hoe laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 10:01

Je vroeg ook iets over de manen. Ik heb een ijslander met dezelfde deken als jouw paard daar op heeft. In de winter, als ze dus geen deken op heeft, groeien de manen weer goed en mooi aan. Dan ziet het er zo uit: Afbeelding

In de zomer zijn ze een stuk platter en rafelig, zo:

Afbeelding

Ik doe antiklit spray er op en borstelen om de losse haren er uit te houden.
Haar manen zien er nu nog goed uit, ze heeft de deken al een poosje om. Ze zijn alleen heel plat en stijl geworden terwijl ze eigenlijk plofhaar hoort te hebben als ijslander zijnde!

Je deken zou ik gewoon om laten in de stal!

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 21:49

Annet_Dottie schreef:
Sorry dat ik het zeg ik wil je niet aanvallen maar waarom heb je in hemelsnaam een paard met zomereczeem gekocht zonder dat je iets van zomereczeem af weet? :x of ja zo komt het over sorry..

Ik zou persoonlijk niet te moeilijk doen, luik open en paard gewoon met de rest mee naar buiten is in mijn ogen de beste manier om hem te laten wennen. Succes ermee!

Mijn vorige paard die ik op 8 jarige leeftijd heb moeten laten euthaniseren had ook eczeem. Maar toen kende ik deze dekens nog niet. Sorry!
Hij stond altijd onder een vliegenkleed. Ook de middelen ter bestrijding zijn veranderd van toen en nu.

Mijn nieuwe paard loopt nu in een koppel. Meteen de volgende dag al.

Omdat zij onderdanig is was ik er niet gerust op omdat mijn vorige paard ( na mijn 8 jarige ruin ) ook onderdanig was hij nu als weidepaard verkocht is omdat hij niet van zich af mepte en dat heeft hem de das omgedaan. Hij is op 6 jarige leeftijd er niet bovenop gekomen.

Ik heb dit paardje gekocht omdat ik Door de eczeem een heel lief paard zie......En ik zeker weet dat ik haar er boven op krijg met de eczeem zoals dat ook bij mijn 8 jarige gelukt is.

Alleen in de loop der jaren is er veel vernieuwd mbt middeltjes en dekens.
En idd Door slechte ervaring ben ik wat voorzichtig geworden met een onderdanige 3 jarige die ik graag nog een x aantal jaren bij mij wil hebben.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 21:55

Koper schreef:
janouk schreef:

(ik ook niet)

De afgeschuurde manen heeft ze opgedaan in de opfok. 24/7 weide. Ik heb haar nog niet zien schuren op stal. Maar het oogt zoals ik het ken van mijn vorige paard.
Kan je het testen oid?