Hooggevoelig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luut

Re: Hooggevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 21:44

Consequent en streng zijn is inderdaad iets wat ik doe. Ze mag niet voor me uit lopen, ze moet me volgen. Hoewel ze soms nog probeert om te versnellen, gaat dit al heel goed. Ook op stemhulpen reageert ze goed.

Dank voor jullie antwoorden! Ik ga ermee aan de slag.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 19:15

Elk paard is gevoelig. Wel is het zo dat vuurpaarden (paarden met het karaktertype vuur) sensibeler overkomen. Google er maar eens op, je kunt dan ook tips vinden hoe je met zo'n paard goed kunt omgaan.

Ik vind het heerlijke paarden. Zelf ben ik ook een vuurtype en dat trekt elkaar aan. Het zijn alleen wel paarden waarbij je je minder fouten kunt veroorloven.

Dayam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 19:19

Ik heb mijn paard 2/3 maand. Ze is erg gevoelig voor prikkels. Voorbeeld: ze staat in het land de buurman loopt door zijn land om bij zijn paarden te kijken. Mijn paard begint met heen en weer lopen en gaat vervolgens over in draf.
Ze krijgt 2 x per dag stress mix door haar brok. Hier word ze in het rijden en verdere omgang erg rustig van.
Voor vragen stuur pb.
Heeft iemand ook tips wat we hier aan kunnen doen?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 07:03

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 10:23

Dayam schreef:
Ik heb mijn paard 2/3 maand. Ze is erg gevoelig voor prikkels. Voorbeeld: ze staat in het land de buurman loopt door zijn land om bij zijn paarden te kijken. Mijn paard begint met heen en weer lopen en gaat vervolgens over in draf.
Ze krijgt 2 x per dag stress mix door haar brok. Hier word ze in het rijden en verdere omgang erg rustig van.
Voor vragen stuur pb.
Heeft iemand ook tips wat we hier aan kunnen doen?

Kom je het nou hier ook nog proberen? Je paard is niet "erg gevoelig". Ze staat alleen en wil graag gezelschap. Niet neus aan neus. Gezelschap bij haar in de wei.

Hoe jouw paard reageert is volstrekt normaal. Heeft niks met gevoeligheid te maken. Maar met isolement.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 17:04

Tja als je een paard alleen zet. dan heb ik ook geen advies. behalve een vriendje. Het is echt heel onnatuurlijk voor een paard om hem alleen te zetten!

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 22:15

Ik vind wel dat ze heel veel krachtvoer krijgt hoor. Hooi is veel belangrijker, en het is beter als ze langzaam in gewicht aankomt dan snel.
Ze kan ook last hebben van de hormonen, misschien dagboekje bijhouden om patronen te ontdekken. En inderdaad letten op jezelf, of ben je een ontspannen leider of ben je een gespannen leider.

Saskia_D

Re: Hooggevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 13:13

Bij onze alerte (lees: zenuwachtige) merrie hebben we ook het krachtvoer naar beneden geschroefd, meer hooi en veel weidegang. Daarnaast inderdaad dagelijks opschrijven hoe het ging met rijden of met grondwerk. En de juist instructie erbij halen.

We zijn ook net gestart met NAF Magic, maar moet het effect hiervan nog even afwachten.
Ben trouwens wel benieuwd óf en wanneer we hier iets van gaan merken......