happen en ander hengstengedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:14

Je paard kent heel duidelijk zijn plek niet. Daar moet je eerst mee beginnen.
Hoe is hij als je met hem loopt aan het halster. Als jij stopt, stopt hij dan of loopt hij over je heen?
En wat doe je als hij over je heen loopt of gewoon doorloopt?

Zou je graag komen helpen, zo jammer dat het te ver weg is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:46

Iriscope schreef:
Als je ECHT consequent bent en het NOOIT toe staat en ALTIJD afstraft dan heb je dit er zo uit.
Ik heb zoveel stages gelopen waar van die onopgevoede paarden rondliepen, die dreigden, hapten en schraapten op de poetsplaats en ik heb er nooit een gezien waar ik het niet binnen 1-2 weken eruit had.

In het begin is het misschien irritant om te blijven straffen, maar hoe langer je het volhoudt, hoe minder het gedrag wordt. Bijten is bij mij gewoon een tik op de neus en een flinke ook. Ik ben niet bang dat hij kopschuw wordt, een paard weet echt wel het verschil tussen ongewenst gedrag en onnodig een tik verkopen en wordt in de natuur ook op zijn plaats gezet als hij zoiets doet.

Ik neem aan dat hij wel reageert als je een brul geeft of een flinke nee roept? Is hij erg schrikkerig?
Voor schrapen gebruik ik meestal een duidelijke nee en als ze netjes stil staan zonder even te schrapen even belonen met je stem en een kriebel.

Keywoord is hier om consequent te zijn en het nooit toe te staan. Niet als je een goede dag hebt, niet als je een slechte dag hebt, niet als hij niet in zn vel zit, als het regent, de zon schijnt, je haast hebt. Nee is gewoon ALTIJD nee. Als je dit volhoudt heb je het er echt zo uit, maar je moet vooral zelf heel attent zijn en ervoor zorgen dat je het er nooit tussendoor laat schieten.
Vergeet ook niet om positief gedrag te belonen. Schraapt hij normaal gesproken na 2 minuten? Beloon hem dan als hij 1 minuut netjes stil staat zonder te schrapen. Vanuit hier rek je het op, tot het naar 3 minuten gaat en uiteindelijk gewoon ophoudt. Hoelang dit proces is hangt af van hoe consequent jij bent en hoe snel je paard leert.

Zolang een actie altijd dezelfde reactie geeft, leren ze het snel genoeg.
Dus goed gedrag = belonen alsof ze de OS hebben gewonnen voor je. Slecht gedrag is een duidelijke NEE en als ze echt te ver gaan (dus als het gevaarlijk wordt, been optillen in je gezicht, bijten, of dreigen, dan op de plaats zetten met een tik, mag ook best in de zij zijn) Paarden in de natuurlijk schoppen en bijten elkaar en doen elkaar echt pijn, een tikje in de zij met je hand gaan ze echt niet dood aan)

Bwa, mijn paarden weten verdomd goed dat ze niet mogen bijten, vingertje opheffen en ze draaien hun hoofd al weg. Alleen zijn ze alle 3 slim genoeg om in te schatten wanneer mijn aandacht door iets afgeleid is. Mijn paard en veulen maken daar niet echt misbruik van, mijn shet is echter niet zo'n engeltje. Mis je bij hem de lippen tegen je broek, dan komen een paar tellen later de tanden. Gelukkig smekt hij nogal luid, dus hoor ik hem ruim op tijd en wordt zijn gedrag ook wel afgestraft. Maar het blijft wel op letten.

Moet nu wel zeggen dat mijn veulen, alhoewel hij nog hengst is, absoluut geen fanatieke happer is en vrij snel door had dat bijten niet kan. Heb ook wel steun aan mijn ruin, die mijn veulen corrigeert zodra hij vindt dat ie te hard aan het klieren is. Jammer dat je paard alleen staat, ik merk bij mijn mannen toch echt wel op dat ze door hun omgang met mekaar, ook meer respect hebben voor de mensen die met hen in contact komen.

Ben zelf ook niet zo van slaan, maar bijten, steigeren en schoppen is toch iets wat hier heel streng afgestraft wordt. En net omdat ik niet snel een tik zal verkopen, schrikken mijn paarden eens zo hard als ze er eens 1 krijgen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:46

ik volg wat hiervoor gezegd werd.

als je consequent volhoudt,hem een serieuse tik verkoopt en ook onmiddellijk reageert telkens,dan krijg je zoiets niet.
jij die er slechtgezind van komt?komt daar onzekerheid bij?
want ik snap niet waar je slechtgezind van moet worden?
paard probeert te bijten,jij reageert sebiet met hem een bonk tegen zijn mond te geven.
wat wordt je daar slechtgezind van?

volgens mij ook idd puur een kwestie van niet juist en consequent reageren.

doe je dit wel,dan gaat hij zoiets niet lang meer doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:49

Mensen kunnen wel zeggen: geef dat paard een tik. Maar dat is dubbel oneerlijk. Eerst het gedrag uitlokken met verkeerd management en als het paard dan als gevolg daarvan reageert als een PAARD nog afstraffen ook.

Ik vind het zielig voor het dier. Niet penny-sielugh. Maar wel het soort paardenmensen-en-mensen-met-paarden-zielig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:02

Koper schreef:
Mensen kunnen wel zeggen: geef dat paard een tik. Maar dat is dubbel oneerlijk. Eerst het gedrag uitlokken met verkeerd management en als het paard dan als gevolg daarvan reageert als een PAARD nog afstraffen ook.

Ik vind het zielig voor het dier. Niet penny-sielugh. Maar wel het soort paardenmensen-en-mensen-met-paarden-zielig.

Hier is het heel simpel. Zodra ik lippen voel, zeg ik rust "pas op, niet bijten", blijven ze prullen, duw ik hun snoet rustig weg en krijgen ze een korte "nee, niet bijten". Meestal stopt het prullen al bij het eerste commando, alleen mijn shet durft wel blijven aandringen en die krijgt dan een tik met 1 vingertje, wat voor mijn mannen al voldoende is. De enige keren dat een tik hier een echte mep geweest is, is wanneer ze vel mee hebben en dus echt bijten. Beesten hier hebben snel geleerd waar de grens ligt en ik ben echt in de ogen vd meeste mensen met paarden rondom mij een softie hoor. Mijn beesten mogen veel, ze mogen mij alleen niet pijn doen of omver lopen.

Dat er bij het paard van TS wel heel wat meer achter zit als gewoon uittesten waar de grenzen zijn, daar kan ik me ook wel in vinden. Net zoals in de stelling dat dit op termijn niet ongevaarlijk is, zeker nu TS wat over zijn verleden verteld heeft. Ik denk dat er ook wel wat meer moet veranderen voor het paard en dat training alleen dit niet gaat oplossen. Maar blijkbaar is de vader van TS de geldschieter en heeft die ma, duidelijk geen kennis van goed paarden managment, dus kunnen we niets anders doen als TS vertellen hoe wij dit met onze dieren hebben aangepakt.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:06

Tikken, brullen, nooit meer toestaan. Allemaal leuk en vast effectief. Alleen gaan we voorbij aan het paard. Het dier wil contact. Schreeuwt om contact. Het maakt hem niet meer uit in welke vorm, positief of negatief. Neem als je bij hem komt even een kwartiertje om hem eens lekker te knuffelen en kroelen. Beetje wandelen op het erf. Worteltjes voeren. Grazen aan de hand. Quality time voor je paard. En dan is tijd om de dagelijkse routine op te pakken. En dan is stil ook stil. Een rustig maar duidelijk nee en hem wegduwen. Als brullen en slaan zou helpen was je probleem nu al over.

khirshanta

Re: happen en ander hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:35

Ik begrijp heel goed dat je afhankelijk bent van je vader, en als hij niet over te halen is, is het nu eenmaal zo.

Zijn er echt geen mensen die hun paard samen met jouw paard willen zetten?

Het klinkt alsof de eerste eigenaar er een potje van heeft gemaakt, en jij met het probleem zit.

Afstraffen is heel handig, maar dat moet op het juiste moment.
Heeft hij een vaste plaats waar hij bijt? Een vaste actie die jij doet (tijdens het poetsen?)?
Als hij op een vaste plaats bijt: sambal, of een grote pluk los haar daar plakken.

Grondwerken kan helpen, maar het beste is een combinatie van vanalles.

Als je als basis een paard hebt met voldoende sociaal contact, goede opvoeding en dus respect en consequent straffen en belonen met goede timing... heb je niet vaak een probleem.

1 van die dingen aanpakken helpt, maar het totaalpakket is wat het hem doet.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 20:12

Je zegt van jezelf dat je ervaring genoeg hebt.
Dit probleem heb je ondertussen al verschillende jaren, je zegt nu zelfs dat je denkt dat jouw paard nu eenmaal zo is en dat je je er dus maar bij neer moet leggen, je denkt dus het is zo is en zal dus ook zo blijven. Dit is een verkeerde gedachte, heeft ook niks met hengstengedrag te maken.
Ik ben echt heel zeker dat ook al bij een eerste training aangetoond kan worden dat dit echt wel veranderd kan worden, en als er dan gewoon verder consequent verder getraind wordt is dit op "no time" zeg maar een week of 2weken helemaal opgelost.
Dit is met een zekerheid van wel 100% geen twijfel mogelijk.
Dit gedrag corrigeren is zelfs niet eens heel moeilijk, je moet gewoon duidelijke afspraken met je paard maken meer is dat niet.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 20:23

Die van mij hapt ook af en toe, wat ik dan doe is een mep verkopen en een duidelijke nee. Hij weet het donders goed.

Tot nu toe doet ie het vooral als ie niet mocht spelen met de andere paardjes. Niet zo heel handig om te spelen als ik aan het vlechten ben. :+
Maar als ik daarna met hem ga wandelen wordt ie wat vervelend door onder andere te gaan happen. Nou weet ik dat als hij dus niet heeft mogen spelen vervelend wordt. Maar van mij mag hij niet happen/bijten en na 3 keer te happen dan straf ik hem zo dat hij zowat half achteruit rent. Ik heb hem 2 keer een klap gegeven (raak of niet, boodschap is duidelijk) en een duidelijke nee gegeven.. Tjah dan vraag je erom. Daarna houdt hij (een tijdje tot de hele tijd) er mee op.
In hem zit totaal geen kwaad. Maar ondanks dat wil ik het niet hebben.
Het is wat anders als ik samen met hem zit te kloten/spelen. Maar verder mag het gewoon niet.

IncelloAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 22:09

Iriscope schreef:
Je paard kent heel duidelijk zijn plek niet. Daar moet je eerst mee beginnen.
Hoe is hij als je met hem loopt aan het halster. Als jij stopt, stopt hij dan of loopt hij over je heen?
En wat doe je als hij over je heen loopt of gewoon doorloopt?

Zou je graag komen helpen, zo jammer dat het te ver weg is!

Nee hoor, aan het halster heeft hij perfecte manieren! Als hij los staat volgt hij me ook mooi, ook dan stopt hij als ik stop enzo... Ik zit hier een beetje met mijn handen in het haar 8)7

IncelloAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 22:13

Jennyj01 schreef:
Tikken, brullen, nooit meer toestaan. Allemaal leuk en vast effectief. Alleen gaan we voorbij aan het paard. Het dier wil contact. Schreeuwt om contact. Het maakt hem niet meer uit in welke vorm, positief of negatief. Neem als je bij hem komt even een kwartiertje om hem eens lekker te knuffelen en kroelen. Beetje wandelen op het erf. Worteltjes voeren. Grazen aan de hand. Quality time voor je paard. En dan is tijd om de dagelijkse routine op te pakken. En dan is stil ook stil. Een rustig maar duidelijk nee en hem wegduwen. Als brullen en slaan zou helpen was je probleem nu al over.

Aan aandacht geen tekort hoor! Doordat hij spat heeft kan ik veel minder met hem 'werken' dus probeer ik veel vaker en langer te poetsen, knuffelen en kriebelen, wandelen, grazen, beetje schriktraining, ... Ik weet dat dat nooit het contact met soortgenoten kan vervangen natuurlijk.

IncelloAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 22:15

aeolusnr1 schreef:
Je zegt van jezelf dat je ervaring genoeg hebt.
Dit probleem heb je ondertussen al verschillende jaren, je zegt nu zelfs dat je denkt dat jouw paard nu eenmaal zo is en dat je je er dus maar bij neer moet leggen, je denkt dus het is zo is en zal dus ook zo blijven. Dit is een verkeerde gedachte, heeft ook niks met hengstengedrag te maken.
Ik ben echt heel zeker dat ook al bij een eerste training aangetoond kan worden dat dit echt wel veranderd kan worden, en als er dan gewoon verder consequent verder getraind wordt is dit op "no time" zeg maar een week of 2weken helemaal opgelost.
Dit is met een zekerheid van wel 100% geen twijfel mogelijk.
Dit gedrag corrigeren is zelfs niet eens heel moeilijk, je moet gewoon duidelijke afspraken met je paard maken meer is dat niet.

Het ding is, IK ben consequent met mijn paard. Maar ik ben nu eenmaal niet de enige die met mijn paard bezig is. Mijn vader vind dat allemaal niet storend en doet er dus niets aan, de staleigenaar is maar een simpele boer die niets met paarden heeft,... Ik heb het idee dat het gewoon weinig uithaalt dat ik het probeer af te leren omdat anderen het steeds maar toelaten...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:21

Probleem met een tik: een hengst (of ex-hengst in dit geval) zal er snel een spelletje van maken: happen en snel hoofd wegtrekken voor de tik, ofwel krijg je een kopschuw paard. Hier heb ik een (nog steeds) hengst die ook lang happerig geweest is.

Bij hem is de knop omgegaan toen ik met Natural Horsemanship begon en meer bepaald met paard doen achteruitgaan zonder druk (ik mocht enkel wiebelen met het leidtouw). Het kwartje viel niet, heb toen toch maar es uitgehaald met het uiteinde van het touw (want mijn arm was inmiddels half lam van het wiebelen :) ), en sindsdien gaat ie makkelijk achteruit en... bijt ie niet meer. Is kwestie van leiderschap: een paard dat achteruitwijkt voor jou, is lager in rang, en die zal niet bijten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:24

Als ik zie hoeveel de ruinen hier in het land met elkaar klooien. Halsters hoef ik niet om te doen, die zijn in een week tijd aan flarden.
Steeds happen, klieren, rennen, weer happen. Weer een uur staan grazen, weer happen, weer steigeren, even kroelen, weer grazen. Dat de hele dag door.
De jonge merries rennen een keer, kroelen een keer en zijn weer klaar voor de dag.
Ruinen hebben echt dat fysieke contact nodig. Elkaar uitdagen.
Zo lang jij dat niet oplost zal je er tegen aan blijven lopen.

IncelloAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 23:15

hwn schreef:
Probleem met een tik: een hengst (of ex-hengst in dit geval) zal er snel een spelletje van maken: happen en snel hoofd wegtrekken voor de tik, ofwel krijg je een kopschuw paard. Hier heb ik een (nog steeds) hengst die ook lang happerig geweest is.

Bij hem is de knop omgegaan toen ik met Natural Horsemanship begon en meer bepaald met paard doen achteruitgaan zonder druk (ik mocht enkel wiebelen met het leidtouw). Het kwartje viel niet, heb toen toch maar es uitgehaald met het uiteinde van het touw (want mijn arm was inmiddels half lam van het wiebelen :) ), en sindsdien gaat ie makkelijk achteruit en... bijt ie niet meer. Is kwestie van leiderschap: een paard dat achteruitwijkt voor jou, is lager in rang, en die zal niet bijten.

Mijn paard gaat zelfs achteruit zonder zelfs maar een touw of halster. Als hij los staat in bv de piste dan volgt hij me perfect, stopt wanneer ik stop, ... Ook als ik voor hem sta en ik stap naar hem toe met mijn hand omhoog voor me, dan gaat hij perfect achteruit...

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 23:43

hwn schreef:

Haha ja die eerste zin is inderdaad precies wat mijn hengst in het begin deed.
Net boven je arm happen en dan snel zijn hoofd weg trekken.
Maar helaas werd dat uiteindelijk echt bijten en zelfs een keer dat het een beetje bloedde.
Dus toen heb ik wel meer actie onder nomen en met 3 dagen was het over :)
Hij heeft het daarna ook nooit meer gedaan.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 08:54

Dat is toch echt zo'n zéver hé die hengstengedrag/hengstenmanieren-praat! Kan me daar mateloos aan irriteren. Happen, schrapen, ongewenst gedrag vertonen heeft niets te maken met hengst zijn of geweest zijn maar enkel en alleen met niet correct opgevoed zijn.
Hengsten kunnen prima niet happen, niet schrapen, niet brullen.

IncelloAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 15:17

Little_Gift schreef:
Dat is toch echt zo'n zéver hé die hengstengedrag/hengstenmanieren-praat! Kan me daar mateloos aan irriteren. Happen, schrapen, ongewenst gedrag vertonen heeft niets te maken met hengst zijn of geweest zijn maar enkel en alleen met niet correct opgevoed zijn.
Hengsten kunnen prima niet happen, niet schrapen, niet brullen.

Hier is iemand met het verkeerde been uit bed gestapt vrees ik... Tuurlijk kunnen hengsten perfecte manieren hebben. Maar 'hengstengedrag' is nu eenmaal een verzamelnaam voor de dingen die mijn paard doet. Vandaar dat ik het ook zo noem. Ik wil hier verder toch helemaal niet mee zeggen dat geen enkele hengst manieren heeft? {:}

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:29

Koper schreef:
IncelloAndMe schreef:

Nee eigenlijk niet, hij is gewoon lang hengst geweest en heeft de manieren niet echt afgeleerd, zoals je wel vaker ziet. Paard krijgt 24/7 hooi en 's morgens en 's avonds een handje onderhoudsmengeling omdat hij anders zichzelf letterlijk mank slaat als hij ziet dat de anderen eten krijgen en hij niet. Hij staat in de zomer meer dan 12u per dag buiten, nu is dit nog iets minder maar hij staat alleszins niet constant in zijn stal ofzo. Hij staat buiten met verschillende stalgenoten maar nooit echt samen, altijd met een draad tussen. Samen is niet toegestaan bij ons tenzij in overleg maar niemand wilt dit echt in verband met slaan enzo.

Hij kan dus nooit echt spelen met een ander paard. Dat is wel één van de basisbehoeftes van een paard, en vooral van jonge ruinen. Het is heel logisch dat hij al die energie dan inschakelt op het moment dat hij wel fysiek contact heeft met iemand. En die iemand ben jij.

Beste wat je voor dit paard kunt doen is hem verhuizen naar een stalling waar de paarden in de groep staan. Liefst een stalling met een stalhouder en stalgenoten met veel ervaring, die je wat kunnen begeleiden. Uit je andere topic maak ik op dat je nog jong en onervaren bent. En ook dat je vader "moeilijk" doet. Hopelijk lukt het je om hem te overtuigen. Succes!

Hoe verklaar je dan dat mijn paard hetzelfde gedrag vertoont?
Hij staat 24/7 buiten in een kudde van 21(dus genoeg speel/kroel maatjes en meer dan genoeg beweging en voer), maar toch bijt hij in alles dat hij vind, hapt naar iedereen(wordt absoluut niet uit de hand gevoerd), pakt alles vast, staat continue te schrapen als hij even 2 seconden alleen is etc.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 16:08

Ik zie het als een vorm van bedelen...je ziet het ook bij paarden die gewend zijn om snoepjes als beloning te krijgen, ook al is het appel of zo ipv suikerklontjes..
Spel in aandachtbijterig gedrag.

De een vind het irritant de ander niet...het ene paard is dwingender dan het andere...het ene paard reageert wel op stem of 1 keer duidelijk hoofd wegduwen en daarna stem en is het na 2 keer weer over voor een tijdje..

Mijn advies, streng zijn als je het niet wil, maar dan ook nooit meer snoepjes geven, want dan leer je weer zoeken en ruiken of je iets lekkers bij je hebt....dieren schijnen dat soort dingen bijzondr snel aan te leren en stukken sneller dan andere dingen :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 17:41

SuperAssie
Omdat je dan gewoon niet consequent of streng genoeg bent.

MissesDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:22

Dit kan je het beste oplossen door een paar grondwerk lessen te volgen. Dit is een kwestie van grenzen aangeven en dit moet je leren. Dit kan op een paardvriendelijke manier zonder dat je het paard een tik verkoopt! Dit kom ik vaker tegen en is echt snel op te lossen, het is belangrijk dat jezelf ook meer bewust gaat worden en vandaar uit kan je beter reageren en het vriendelijk houden. De key is om altijd heel consequent maar ook heel zacht te blijven. Ik kom op locatie als je hulp wilt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 20:14

IncelloAndMe schreef:
Maar 'hengstengedrag' is nu eenmaal een verzamelnaam voor de dingen die mijn paard doet. Vandaar dat ik het ook zo noem. Ik wil hier verder toch helemaal niet mee zeggen dat geen enkele hengst manieren heeft? {:}

Het heeft alleen écht niets te maken met hengst zijn. Maar met paard zijn. Je paard reageert zoals voor een paard normaal is onder de frustrerende omstandigheden waaronder hij moet leven. Het is aan jou om de oorzaak daarvan aan te pakken. Niet alleen consequent zijn in de opvoeding. Maar ook zo eerlijk zijn dat je bij jezelf begint te kijken. Je management deugt gewoon niet. En je paard geeft dat aan maar jij lijkt niet te willen zien wat hij bedoelt.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 20:33

SuperAssie schreef:
Hoe verklaar je dan dat mijn paard hetzelfde gedrag vertoont?
Hij staat 24/7 buiten in een kudde van 21(dus genoeg speel/kroel maatjes en meer dan genoeg beweging en voer), maar toch bijt hij in alles dat hij vind, hapt naar iedereen(wordt absoluut niet uit de hand gevoerd), pakt alles vast, staat continue te schrapen als hij even 2 seconden alleen is etc.

Precies. En hoe verklaar je dat mijn merrie dat ook deed? Ik ben het eens met het feit dat een paard moet kunnen spelen en lichamelijk contact moet kunnen hebben met een ander, maar dat praat het gedrag van het paard van TS niet goed. Ik denk dat het toch een soort leiderprobleem is wat je echt heel goed kunt oplossen met grondwerk. Ik had me er zelf ook wat meer in verdiept en ben er nu zo goed als vanaf. Je hoeft niet gelijk te meppen (sommige situaties daargelaten), maar vragen om respect middels grondwerk is echt effectief!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 20:42

Maar het paard van ts kan zijn speel gedrag niet kwijt.
En dan ben je mijn inziens al niet helemaal eerlijk bezig om dan wel een super braaf paard te verwachten. (ook niet bij een merrie ook niet met grondwerk en weet ik veel wat)
Kan een paard zijn energie en speelgedrag wel kwijt, dan mag hij dat even dat hij met de mens aanwezig is zich ook gedragen en mag je dat ook van hem eisen.