Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kaatje_S schreef:Eileen_ schreef:En dan wel een fatsoenlijke touwhalster die niet breekt wanneer hij trekt (belangrijk!!). Hiermee ga je hem dan pressure- release aanleren voor de druk op het hoofd. Het principe van pressure release kent hij al door de liberty training.. Dan is het alleen nog zijn slechte manieren afleren. Maar again, laat dit door een profesional doen want hier heb jij de kennis niet voor.
Ik hoop dat je hiermee niet bedoelt het paard ook daadwerkelijk vast te gaan zetten aan het touwhalster? Want dan heb ik toch liever dat het halster kapot gaat, dan het paardMaar ik neem aan dat je bedoelt dit ook eerst los in een bak of cirkel te trainen...
Verder ben ik het met je verhaal wel eens
pol1 schreef:Ideaal voor dit soort problemen de blocker tie ring! Lost niet al je andere problemen op ( daarvoor zul je hulp moeten inschakelen ) maar wel het lostrekissue.
Suc6!!
Eileen_ schreef:Dan heb jij geen goede kwaliteit spul.
Goed kwaliteit touw, gesp en halstertouw breekt niet zomaar
En zelfs dan is het nog pressure release, dan snap jij zelf het principe van pressure release ook niet. De pressure krijgt paard bij het trekken, ook al is dat maar voor 1 seconde. De release is het breken van het halster --> paard leert dat wanneer hij trekt, de druk er af gaat en hij los staat.
Eileen_ schreef:Pressure- release is basis van de basis basisNet als persoonlijke ruimte/ respect. Dit paard is nog niet eens klaar voor een halster
Als ik met dit paard zou beginnen, zou ik de eerste sessies in een roundpen doen. In liberty heb je geen letterlijke connectie met het paard, waardoor het veel veiliger is. Je kan het paard goed aanleren dat jíj degene bent die zijn voeten beweegt ipv andersom (= leiderschap/ respect) en daarnaast leer je hem aan om te wijken voor druk. Dit allemaal zonder dat je agressief of hard moet worden.. Je bouwt hier respect en vertrouwen mee op, zolang het correct gedaan wordt.
Maar het is heel belangrijk dat dit door iemand gedaan wordt die weet waar hij mee bezig is, anders heb je een nog groter probleem.
Pas als de basis in liberty er in zit (paard ziet je als leider, volgt je goed zonder zonder touw, is goed met wegzenden en naar je toekomen, voelt zich veilig op de cirkel in beweging, stopt wanneer je hem vertelt etc etc) dán komt het halster aan bod.
En dan wel een fatsoenlijke touwhalster die niet breekt wanneer hij trekt (belangrijk!!). Hiermee ga je hem dan pressure- release aanleren voor de druk op het hoofd. Het principe van pressure release kent hij al door de liberty training.. Dan is het alleen nog zijn slechte manieren afleren. Maar again, laat dit door een profesional doen want hier heb jij de kennis niet voor.
Eileen_ schreef:Maar voor nu zou ik TS' paard helemaal niet vast knopen. Dat is inderdaad vragem om problemen.. zolang het paard het hele principe van pressure release niet kent ga je geen goeie resultaten krijgen. Ook onder het rijden zal je merken dat hij veel makkelijker zou gaan luisteren..
jensvl schreef:Esaqar schreef:Zo te lezen een paard wat geen respect heeft voor jou.
Misschien kun je beter eerst wat gaan grondwerken, eventueel lessen nemen voor het werken vanaf de grond.
En waar haal je dat uit? Zoals ik las heeft ze er verder niet bepaald problemen mee.
silvericathy schreef:ik lees een hele boel tips over corrigeren als ze gaat hangen, echter gaat ze niet hangen.... ze staat gewoon braaf, en van een op andere moment stap naar achteren en hoofd ophoog en pats touw of halster stuk, en mevrouw loopt weg. Het lijkt alsof ze ergens van schrikt, maar ik denk zelf dat dit gewoon een trucje is dat ze zich heeft aangeleerd.