paard trekt alles stuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:11

Los van eventuele training:
Mijn paard kan alleen met voldoende lengte vast staan. Geef je hem genoeg lengte, dan kan hij overal netjes vast staan. Zet je hem een fracties te kort dan is je halster de klos . Had het al 10 jaar niet meer meegemaakt tot iemand anders mijn paard voor het vlechten wat korter vast wilde zetten. Boem weg halster.

Bij hem werkte een zeugenband ook heel fijn. Die zit alleen op de hals. Kun je eventueel ook wat verder over de hals leggen zodat niet steeds de eerste wervels de klos zijn. Gaf hem mee gevoel van vrijheid en ging niet gelijk kapot bij de eerst snuk reactie.
Ook veel makkelijker poetsen en zadelen omdat het het hoofd vrij houd. De boerenbond verkoopt die dingen nog. http://webshop.kommerbiopharm.nl/zeugen ... 65-cm.html

Heb hem hier stadaard aan de poetsplek hangen. Ook mijn jong paard vond dit een prima manier van vaststaan.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:30

Kaatje_S schreef:
Eileen_ schreef:
En dan wel een fatsoenlijke touwhalster die niet breekt wanneer hij trekt (belangrijk!!). Hiermee ga je hem dan pressure- release aanleren voor de druk op het hoofd. Het principe van pressure release kent hij al door de liberty training.. Dan is het alleen nog zijn slechte manieren afleren. Maar again, laat dit door een profesional doen want hier heb jij de kennis niet voor.

Ik hoop dat je hiermee niet bedoelt het paard ook daadwerkelijk vast te gaan zetten aan het touwhalster? Want dan heb ik toch liever dat het halster kapot gaat, dan het paard ;-) Maar ik neem aan dat je bedoelt dit ook eerst los in een bak of cirkel te trainen...
Verder ben ik het met je verhaal wel eens :-)

Halstertrekken is sowieso schadelijk.. Of het nou met een stalhalster is of een touwhalster. Dat het breekt maakt het niet minder, want dan heb je ook nog eens de klap van het breken van het halster. Als je dan zo persee wil realesen (wat ik niet zou doen) dan gebruik je een paardenknoop. Die kan je elk moment los krijgen
Een touwhalster snijdt alleen wel, maar het probleem zit meer in de wervels en dan maakt het soort halter opzich niet uit.. Het is dan beter om ze vast te knopen met een touwhalster en ze een flinke klap op de kont te geven wanneer ze trekken, zodat ze naar voren springen en op die manier de release krijgen.
Zelf gebruik ik zelden stalhalsters (alleen in de trailer) en dus vooral touwhalsters, en ja ik knoop ze er dus ook mee vast. Maar ik heb geen paarden die trekken want ik doe veel grondwerk en klim niet op een paard tot ze perfect zijn op de grond. Mijn paarden kunnen losstaan zonder een voet te bewegen, vast staan aan 1 touw, vast staan aan 2 touwen.
Maar voor nu zou ik TS' paard helemaal niet vast knopen. Dat is inderdaad vragem om problemen.. zolang het paard het hele principe van pressure release niet kent ga je geen goeie resultaten krijgen. Ook onder het rijden zal je merken dat hij veel makkelijker zou gaan luisteren..

pol013

Re: paard trekt alles stuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:37

eileen: maar dit gaat zo snel, daar komt echt geen pressure en release meer bij kijken. In een flits gaat het hoofd omhoog en *tak* weg halster.
En anders weg touw. weg gesp.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:55

Ideaal voor dit soort problemen de blocker tie ring! Lost niet al je andere problemen op ( daarvoor zul je hulp moeten inschakelen ) maar wel het lostrekissue.
Suc6!!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:58

Dan heb jij geen goede kwaliteit spul.
Goed kwaliteit touw, gesp en halstertouw breekt niet zomaar ;)
En zelfs dan is het nog pressure release, dan snap jij zelf het principe van pressure release ook niet. De pressure krijgt paard bij het trekken, ook al is dat maar voor 1 seconde. De release is het breken van het halster --> paard leert dat wanneer hij trekt, de druk er af gaat en hij los staat.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:36

aha, dan koop ik altijd al goedkope troep denk je? Dát zal het probleem zijn.....

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:53

pol1 schreef:
Ideaal voor dit soort problemen de blocker tie ring! Lost niet al je andere problemen op ( daarvoor zul je hulp moeten inschakelen ) maar wel het lostrekissue.
Suc6!!

Inderdaad of "the clip" ook zon vastzetring waarbij het pressure-release principe wordt aangepakt. Het touw kan een stuk door de clip schuiven dus je paard trekt niet direct touwen of halsters kapot. Mijn ervaring is dat ze in het begin een stuk touw eruit trekken, maar dan voor zichzelf genoeg "ruimte" hebben en niet verder trekken. Na verloop van tijd wordt er zelfs geen touw meer uit getrokken. Ik ben er zeer content mee, ook ideaal om op ren evenement toch je paard aan de trailer te kunnen binden (ik ben altijd bang dat ze ergens van schrikken en gaan hangen)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 13:00

Ik gebruik ze ook graag..Zeker nu met jaarling!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 13:25

Eileen_ schreef:
Dan heb jij geen goede kwaliteit spul.
Goed kwaliteit touw, gesp en halstertouw breekt niet zomaar ;)
En zelfs dan is het nog pressure release, dan snap jij zelf het principe van pressure release ook niet. De pressure krijgt paard bij het trekken, ook al is dat maar voor 1 seconde. De release is het breken van het halster --> paard leert dat wanneer hij trekt, de druk er af gaat en hij los staat.

Ik heb persoonlijk liever dat de gesp breekt dan de nek van mijn paard.
Het vastzetten en laten struggelen is echt een achterhaalde methode die veel schade aan de nek van het paard tot gevolg kan hebben.

Ik ben altijd zo verbaasd als mensen dat soort adviezen geven. Je kent het paard niet, de omgang mens-paard niet... bijzonder hoe veel mensen trainer kunnen zijn van achter een computerscherm. En dat is in zijn algemeenheid, niet perse naar de persoon die ik quote, dit topic of zelfs dit forum. Ik lees overal adviezen die ongetwijfeld goed bedoeld zijn, maar onder de verkeerde omstandigheden levensgevaarlijk kunnen zijn.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 13:56

Misschien eerst even mijn andere berichten lezen voordat je zoiets zegt ;) Als je ff leest zul je ook zien dat ik geen voorstander ben van het vast binden en laten struggelen... Maar wel van correcte pressure- release training. En ik ben ook voorstander van touwhalsters. Niet (alleen) met de reden dat ze niet breken, maar vooral omdat het veel minder ruis geeft dan een stalhalster. Daarnaast kan je veel harder zijn wanneer nodig (want ja, het is en blijft een 600 kilo dier), maar ook ontzettend zacht wanneer het kan. En het geeft druk op de juiste plekken.

Eileen_ schreef:
Pressure- release is basis van de basis basis ;) Net als persoonlijke ruimte/ respect. Dit paard is nog niet eens klaar voor een halster

Als ik met dit paard zou beginnen, zou ik de eerste sessies in een roundpen doen. In liberty heb je geen letterlijke connectie met het paard, waardoor het veel veiliger is. Je kan het paard goed aanleren dat jíj degene bent die zijn voeten beweegt ipv andersom (= leiderschap/ respect) en daarnaast leer je hem aan om te wijken voor druk. Dit allemaal zonder dat je agressief of hard moet worden.. Je bouwt hier respect en vertrouwen mee op, zolang het correct gedaan wordt.
Maar het is heel belangrijk dat dit door iemand gedaan wordt die weet waar hij mee bezig is, anders heb je een nog groter probleem.
Pas als de basis in liberty er in zit (paard ziet je als leider, volgt je goed zonder zonder touw, is goed met wegzenden en naar je toekomen, voelt zich veilig op de cirkel in beweging, stopt wanneer je hem vertelt etc etc) dán komt het halster aan bod.
En dan wel een fatsoenlijke touwhalster die niet breekt wanneer hij trekt (belangrijk!!). Hiermee ga je hem dan pressure- release aanleren voor de druk op het hoofd. Het principe van pressure release kent hij al door de liberty training.. Dan is het alleen nog zijn slechte manieren afleren. Maar again, laat dit door een profesional doen want hier heb jij de kennis niet voor.

Eileen_ schreef:
Maar voor nu zou ik TS' paard helemaal niet vast knopen. Dat is inderdaad vragem om problemen.. zolang het paard het hele principe van pressure release niet kent ga je geen goeie resultaten krijgen. Ook onder het rijden zal je merken dat hij veel makkelijker zou gaan luisteren..

Ik zeg juist ook dat ze naar een trainer moet gaan en niet zelf moet aanklooien. Maar ik geef wel aan hoe ik het zou aanpakken, daar is dit hele forum toch juist voor? Als je het er niet mee eens bent dan filter je het er gewoon uit. Ik kom op bokt meer dingen tegen waar ik het oneens dan eens mee ben. Maar dan zit er een heel mooi rood kruisje rechtsboven in je scherm waar ik op kan klikken :)

Voor mij is het liever geen van allen. Een keuze hoef ik niet te maken omdat ik het hele pull-back er uit zou willen krijgen zonder dat het zomaar weer gebeurd. Natuurlijk wil je niet dat je paard zijn nek breekt, maar je wilt ook niet dat hij de gesp of halster breekt toch? Daar ga je het probleem echt niet minder mee maken. Daarom zeg ik training -door een professional- en voorlopig niet vast binden.
Oh, daarnaast iets wat ik vergeten ben te zeggen.. TS, stel je brengt je paard naar een trainer, zorg er dan voor dat je zelf ook bij de trainingen kan kijken en je uitleg krijgt. Het is belangrijk dat jij net zo veel leert als je paard. Het is toch vaak zo dat de eigenaar het probleem heeft veroorzaakt, of in stand houdt. Onbewust natuurlijk. Absoluut geen aanval naar jou hoor, maar wel belangrijk om zelf ook te leren!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:38

Esaqar schreef:
Zo te lezen een paard wat geen respect heeft voor jou.

Misschien kun je beter eerst wat gaan grondwerken, eventueel lessen nemen voor het werken vanaf de grond.

En waar haal je dat uit? Zoals ik las heeft ze er verder niet bepaald problemen mee.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:48

jensvl schreef:
Esaqar schreef:
Zo te lezen een paard wat geen respect heeft voor jou.

Misschien kun je beter eerst wat gaan grondwerken, eventueel lessen nemen voor het werken vanaf de grond.

En waar haal je dat uit? Zoals ik las heeft ze er verder niet bepaald problemen mee.

Mijn excuses, ik heb niet goed de openingspost gelezen blijkbaar.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:13

Oké, ik heb net het topic wat beter doorgelezen. Er zijn al veel goede tips gegeven en een hoop slechte. Wat ik echter nog niet heb gezien is in mijn ogen het eerste dat bekeken moet worden.
Ts: hoe reageert het paard op aanrakingen algemeen? Kan je het paard overal aanraken zonder negatieve reactie? Vooral dan oren, gezicht, achter de oren, over de kin. Dat is het eerste dat zeker volledig zonder problemen moet kunnen voordat je nog maar kan denken aan het aandoen van een halster.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 22:08

op het moment ben ik druk, ik ga morgen proberen om te reageren op jullie reacties.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:34

ik heb zelf ook een paard die elk halster kapot trekt. Heel veel geoefend met een lange longeerlijn aan het halster. Hierdoor had ze het gevoel wel vast te zitten, maar zodra ze ging hangen gaf ik mee. Paard is verder super mee te werken en kent al het grondwerk. Om 1 of andere reden gaat ze in de stress als ze vast zit. Niks helpt dan ook meer en blijft net zo lang hangen totdat alles knapt. Al duurt het 10 minuten (bekend met presure release). Na heel veel oefenen kon ik haar weer vast zetten. Na heel veel oefenen weer gewoon vast gezet. Na een half jaar ging het weer mis en daarna kon ik helemaal opnieuw beginnen. Bij haar ben ik er nu achter dat er altijd een muur/deur achter haar kont moet staan anders gaat het zeker weer mis. Haar heb ik met veel training geleerd gewoon te blijven staan. Is lastig om altijd consequent te zijn op dat ene stapje, maar dat zul je dan moeten doen als je wilt dat ze netjes blijven staan. Telkens weer terug zetten op de plek waar ze stonden.

Kortom oefenen met lange lijn die niet vast zit, maar zodat je je wel om je paard heen kunt bewegen en lukt dit niet dan is de enigste optie om hem echt te leren stilstaan ten alle tijde.

Zadel ed kun je van te voren klaar leggen op een bok. Makkelijk zelf te maken. Weglopen bij een paard wat vast staat doe ik niet.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 10:27

ik ga proberen om een aantal vragen te beantwoorden.

ik heb met rijden geen probleem met haar, ze is makkelijk te corrigeren en ook als ze iets eng vind en je praat met haar gaat ze er langs.

ik lees een hele boel tips over corrigeren als ze gaat hangen, echter gaat ze niet hangen.... ze staat gewoon braaf, en van een op andere moment stap naar achteren en hoofd ophoog en pats touw of halster stuk, en mevrouw loopt weg. Het lijkt alsof ze ergens van schrikt, maar ik denk zelf dat dit gewoon een trucje is dat ze zich heeft aangeleerd.

ik las iets over een soort stal maken, hier ga ik eens naar kijken wat er binnen het terrein van deze stalling mogelijk is, aangezien de opties waarschijnlijk beperkt zullen zijn.

Ook vroeg iemand of ik haar zonder problemen overal mag aanraken. in principe heeft ze nergens problemen mee, haar achterwerk vindt ze echter niet altijd even leuk.... als ze de aanraking niet heeft verwacht is er een kans dat ze uithaalt. Als je met poetsen gewoon van voor naar achter gaat, en ze je dus voelt doet ze niets... ook niet met de deken op of af doen en je tussen haar achter benen door moet.

ik ben ondertussen al bezig met wat grondwerk om de band tussen mij en mijn paard beter te maken. zo ben ik deze week bezig geweest met het volgende: ik laat haar los op een afgesloten stukje, zodat ze niet de straat op kan rennen. laat haar daar even rondlopen, en ga de emmer met voer halen. in het begin kwam ze natuurlijk meteen op het voer af met der oortjes naar achteren. Geen respect (geef hier, mijn voer!!)

meteen gecorrigeerd, en mijn persoonlijke ruimte gemaakt. zweep erbij gepakt en tik op de borst zodat ze naar achteren ging. Pas toen ze respect toonde voor mijn ruimte, en bleef staan op een gewenste afstand en haar houding veranderde kreeg ze haar voer.
Hierbij ben ik naar haar toe gelopen, en heb ik goed op haar houding gelet.
Bij de minste verandering in haar houding tegenover mij heb ik het voer weggepakt en het spelletje opnieuw gespeeld.
uiteindelijk was ze braaf, liet mij toe in haar ruimte en ik mocht haar overal aanraken.

ik heb haar niet extra beloont, het leek mij dat het voer al beloning genoeg was voor vandaag.

Volgende week wil ik aan de slag gaan met een longeertouw. ik wil kijken of ze wel blijft staan als ze los staat, ik gooi dan gewoon het touw los over de paal. voordeel is dat als ze toch weg loopt, ik haar kan negeren en gewoon het uiteinde van het touw kan pakken en haar op die manier terug zetten.
Als je niet vast wil staan, prima.... maar je blijft wel gewoon staan.

mijn paard is trouwens best wel slim, en zal dus elke keer wel weer een ander trucje gaan bedenken... ik ben niet bang dat ik nu te snel ga.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 19:03

silvericathy schreef:
ik lees een hele boel tips over corrigeren als ze gaat hangen, echter gaat ze niet hangen.... ze staat gewoon braaf, en van een op andere moment stap naar achteren en hoofd ophoog en pats touw of halster stuk, en mevrouw loopt weg. Het lijkt alsof ze ergens van schrikt, maar ik denk zelf dat dit gewoon een trucje is dat ze zich heeft aangeleerd.

Gezien dit zou ik zeker overwegen zon vastzetring/clip aan te schaffen (tether ring of the clip). Weet zeker dat het probleem dan snel is opgelost.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 19:28

Toch is het zeker zo dat jouw paard wanneer hij begint met trekken (hoofd omhoog en trek pats alles stuk ....) hij op die moment zich dus niks aan trekt van de tegendruk, hij gaat er dus gewoon tegenin, dit is iets dat elk paard kan leren om juist na te geven wanneer er druk ontstaat, en eens dit bevestigd is dan trekt hij dus nooit meer iets stuk.