Help! ik ben nog altijd een beetje bang voor mijn paard!!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Paard7777

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:23

misschien is het een idee om parelli te gaan doen? ik heb eerlijk gezegd geen idee of daar in Spanje parelli- instructeurs zijn, maar je kan lid worden van de savvy club dit gaat je zeker helpen!

Evanlyn55

Re: Help! ik ben nogal tijd een beetje bang voor mijn paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 23:27

Zet hem nou gewoon bij andere paarden neer okay zeg me eens waar graag?
Ik heb nu al een paar keer vermeld dat ik hier geen kans voor heb ik kan namelijk jammer genoeg geen kudde paardjes tevoorschijn toveren!
En parelli vind je hier ook niet

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:32

Als een instructeur vinden geen optie is, zoek dan informatie op op internet. Er zijn zoveel youtube filmpjes, sites en boeken. Ook in spanje kun je vast de DVD's ed van Parelli ed bestellen.

Je zult dan ook echt eerlijk naar jezelf moeten gaan kijken. Je moet het dan alleen doen en niemand die je commentaar geeft. Film jezelf en kijk waar de verbeteringspunten liggen.

Op dit moment klinkt je paard gewoon echt respectloos. Bij mij is het jij bijt ik bijt harder. Jij duwt ik harder. De eerste regel in grondwerk en vrijheidsdressuur is dat hij jouw persoonlijke ruimte respecteert. Zoek hier informatie op en ga daar mee aan de slag.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:33

EllenEstime schreef:
Zet hem nou gewoon bij andere paarden neer okay zeg me eens waar graag?
Ik heb nu al een paar keer vermeld dat ik hier geen kans voor heb ik kan namelijk jammer genoeg geen kudde paardjes tevoorschijn toveren!

Dan had je geen paard moeten kopen.

Je kunt niet eens in de allereerste BASISbehoeften van je paard voorzien. Gezelschap van SOORTGENOTEN, vooral voor een JONG paard, is superbelangrijk.

Naast natuurlijk geschikt voer. Hooi en appels en wortels is niet voldoende, dan krijgt hij tekorten.

Om het maar niet te hebben over verstand van paarden.

En dat zeg ik niet om naar te doen tegen jou, ook al doe jij nog zo opvliegend tegen mij. Ik zeg dit omdat ik het banketstaaf vind voor je paard. JIJ bent er nu een probleempaard van aan het maken. En dat verdient hij niet.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:34

Wow TS, rustig aan! Je geeft aan dat je angstig bent voor je eigen paard, maar dat je op de manege waar je werkte (om van je angst af te komen) ook angstig was voor paarden daar. Of heb ik dat verkeerd gelezen?

Hoe wordt je paard nu gehouden? Staat hij alleen op stal, komt hij veel buiten, komt hij in aanraking met andere paarden? Ik denk namelijk dat het voor een jong paard ontzettend belangrijk is om lekker buiten te zijn en in contact te komen met andere paarden. Ik heb zelf een jong paard en hiervoor ook een jong paard gereden. Beiden zijn veel rustiger geworden toen ze op een plek kwamen te staan waar ze veel buiten konden lopen met andere paarden.

Zorg ook dat je consequent bent. Vanaf het moment dat je hem pakt om te poetsen, tot het moment dat je klaar bent! Streng maar rechtvaardig en uiteraard ook met veel liefde ;)

Maar zoals veel anderen ook al zeggen, zorg dat je iemand vindt die jou kan helpen. Want ik denk dat het heel moeilijk is om hier in je eentje doorheen te komen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:36

Joyce, hij staat met twee ezeltjes. Zie het andere topic van de TS.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:37

Met hoeveel andere paarden staat je paard?

edit: ik lees dat hij met 2 ezeltjes staat, hoe oud zijn ze? Zijn zij de baas over hem, en zetten ze hem goed op zijn plek? (ondanks het 'taalprobleem' ezel / paard :+ )
Hoeveel staat hij op stal, en hoeveel buiten?

Wat doe je als hij naar je toe springt, en wat als hij bijt?

Het klinkt alsof je paard een leider nodig heeft en dat jij die niet bent op dit moment.

Dat kun je leren, maar dat is zó gevoellig qua situatie dat wij je daarover niet goed in acties kunnen adviseren. Dat is iets dat je eigenlijk meer leert van iemand met ervaring, die het samen met jou aanpakt.

Je geeft aan ook voor andere paarden bang te zijn, misschien is het toch beter te zoeken naar een goede trainer, ook al zijn die in jouw omgeving niet voor het oprapen...
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 20-02-17 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Evanlyn55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 23:38

Weet je wat ik reageer alleen nog ma op de reacties die rustig worden na voor gebracht en die niet suggesteren dat ik geen paard moet hebben dus.
Hij heeft een hele grote wei van 3 en een halve hectare waar hij samen loopt met 2 leuke ezeltjes.
Hij blinkt als een spiegel is niet mager.
loopt buiten van 7:30 tot 18:00 s'avonds aangezien hij bang is in de nacht en liever in zijn stal staat.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:38

In welk deel van Spanje woon je?

Evanlyn55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 23:40

Andalusie mag ik vragen wrm?
zet mijn locatie hier effe liever niet tussen alle boze mensen.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:42

Je geeft aan dat je geen geschikte instructeur kunt vinden en dat je nog meer (basis!)dingen niet hebt.
Wat heb je wèl waar je kunt werken met/aan jouw paard en jouw angst?

Arianaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:43

Je moet sowieso geen paard hebben als je hem alleen hebt staan. En je vraagt om hulp maar reageert bot op mensen die proberen te helpen?
Misschien kan je je paard beter verkopen als je hem niet kan geven wat hij nodig heeft.

Evanlyn55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 23:45

Ik heb een 3 en een halve hectare wei,
2 ezels waar hij mee speelt en ze vlooit overal op internet staat vermeld dat het hele goede soortgenoten zijn voor paarden aangezien zij ook ja ja paardachtigen zijn.
Ik ga niet meer na school dus heb tijddddd genoeg met hem om door te brengen.
Heb een lekkere grote stal met verluchting en natuurlijk licht.

Boehoe foute reactie Arianaaaa
zij doen net even bot tegen mij.
En nee ik verkoop mijn paardje niet aan iemand anders!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:47

je bent heel jong en denkt het warme water uitgevonden te hebben, je hebt een probleem waar je een antwoord op wou krijgen, je hebt al heel goeie antwoorden gekregen maar die wuif jij weg omdat jij het zelf al allemaal zo goed weet.
Er zijn heel ervaren mensen die jou advies hier hebben gegeven, en die ook echt bezorgd zijn om jouw veiligheid, en bovendien de opleiding zo goed mogelijk willen zien eindigen , de meesten van deze mensen hebben al heel veel paarden beleerd, sommigen 100den paarden.
beetje respect kan echt geen kwaad

EllenEstime schreef:
Advies heerlijk alleen maar goed!!
Advies die je niet kan uitvoeren echt zo niet nodig!

Hahaha tuurlijk persoontje spelen yayyyyyy daar gaan we jongens en meisjes jullie volwassenen hebben precies last van de menopauze? kan zijn he?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:47

Niet mager en blinken als een spiegel is natuurlijk fijn, maar soms is er nog net even wat meer nodig. Ik ben in elk geval al blij om te horen dat je paard niet helemaal alleen in een stalletje staat en lekker de ruimte heeft, met wat gezelschap heeft van de ezeltjes.

Zijn er geen mensen bij jou in de buurt die een paard hebben en die bij jouw paard op het land willen zetten? Als je een leuke, ervaren ruiter kan vinden, dan lijkt me het een win/win situatie! Heeft je paard extra gezelschap en heb jij iemand die je kan helpen.

Arianaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:48

EllenEstime schreef:
Ik heb een 3 en een halve hectare wei,
2 ezels waar hij mee speelt en ze vlooit overal op internet staat vermeld dat het hele goede soortgenoten zijn voor paarden aangezien zij ook ja ja paardachtigen zijn.
Ik ga niet meer na school dus heb tijddddd genoeg met hem om door te brengen.
Heb een lekkere grote stal met verluchting en natuurlijk licht.

Boehoe foute reactie Arianaaaa
zij doen net even bot tegen mij.
En nee ik verkoop mijn paardje niet aan iemand anders!

Vraag niet dingen aan mensen als je het niet wilt horen. Als je het allemaal zo goed weet wat doe je hier dan?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:57

Lieve Ts,

Probeer rustig te reageren. De mensen hier lezen je berichten en maken er zelf een beeld van waardoor iedereen zo reageerd. Door zo te happen wordt het alleen maar erger.

Vanaf de pc kunnen wij inderdaad moeilijk advies geven.

Als ik het zo lees heb je een gezond paard met voldoende ruimte die (iets te) goed in zijn vel zit.

Het komt op mij over als een paard die probeerd te leiding te nemen. Of in ieder geval wil kijken wie de leider is.

Wanneer je bang bent is hij dst en speingt hij naar je toe of bijt in het touw. Wanneer je niet bang bent gaat het veel beter geef je aan. Je straalt waarschijnlijk dan wat anders uit en handelt anders waardoor hij beter luistert. Dit is dus heel belangrijk. Ga alleen aan de slag als je je goed voelt. Bij twijfel niet doen. Paarden voelen sit veilloos aan. Je paard is nog jong en heeft voldoende ruimte. Dus hoeft niet perse heel vaak aan het werk.

Dat hij dit moet afleren is wel duidelijk. Voor mijn gevoel zijn hier meerdere oplossingen voor.
Of je gaat naar een hardhandige trainer en het is snel over. Of je paard je dan vertrouwen geeft is vraag 2. Je hebt zelf aan aangegeven dat dit niet jou manier is. Je kan hulp zoeken die het op een manier doet die jij wilt.

Daarnaast zou ik ook zeker kijken aar wat anderen hier zeggen. Kunnen er geen paarden bij? Je hebt ruimte genoeg. Dat ze elkaar opvoeden meer?

Heel veel succes. Probeer eerlijk naar jezelf te zijn en de juiste hulp te zoeken.

Flinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 00:00

EllenEstime schreef:

Dat is het mooie van het Parelli-programma.. kan heel veel online en via de dvds die je kan kopen!

Heb even snel gegoogled en een Natural Horsemanship instructeur gevonden in Andalusie, is dat niet een optie?
http://www.fincahiedra.com

Vooral op hun fb-pagina staan goede dingen.

Ik snap dat de situatie voor de paarden-mensen in NL en BE misschien een stuk gemakkelijker is dan voor jou, maar op een gegeven moment is het wel tijd om te kijken naar wat wél kan ipv focussen op alles wat geen optie is. Misschien lastiger te realiseren dan hier, maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is (niet dat je dat letterlijk hebt gezegd en ik wil je zeker geen woorden in de mond leggen, maar die indruk krijg ik een beetje)..

Evanlyn55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 00:01

Weet je aangezien ik de post niet kan verwijderen en ook sommige dingen in de situatie van mijn paard niet kan veranderen ga ik stoppen met reageren!

Bedankt aan de mensen die op een rustige manier hebben proberen te helpen ik ga jullie tips zeker proberen bij mijn paardje!

Ik ga lekker verder met hem met morgen geen herinneringen aan de niet zo rustige reacties!
Ik ga verder met de tips die ik heb gekregen en via de band die ik met hem heb.
En met de leuke lieve ezeltjes die net zoveel kunnen als een paard en voor mij net zoveel geteld zijn!

Dus bedankt allemaal!
Ellen & Estime!

Flinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 00:03

Jammer.

Iedereen heeft namelijk echt het beste met jou en je paardje voor.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 00:05

Ik vind het heel jammer dat je je nu ook voor de geboden hulp afsluit, maar dat is je eigen keuze.

Hopelijk kun je iets met de geboden hulp en tips, want op dit moment loop je het risico een gevaarlijk paard eraan over te houden (risico- ik zeg niet dat het zéker zo is).

In elk geval heel veel succes met je paardje. Hopelijk komt het goed!

Evanlyn55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 00:06

Bedankt nogmaals!
Ik hou zielsveel van mijn paardje en dat weet hij ook dondersgoed!
daarmee laat ik hem niet zomaar achter op een manege die hem zeker kapot zouden maken dan maak ik liever zelf mijn keuzes.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 00:09

Evanlyn55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 10:27

Hoi Floortz,
Tsja ik heb hem steigeren en stampen afgeleerd maar ik ben nogaltijd bang dat hij dat op sommige momenten wilt doen.
En dat is natuurlijk niet eerlijk tegen hem.
als ik het volledige verhaal erop zet dan krijg ik waarschijnlijk weer veel negatieve boze reacties dus jammer genoeg kan ik dat nu niet van mijn hart schrijven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 18:58

EllenEstime schreef:
Andalusie mag ik vragen wrm?
zet mijn locatie hier effe liever niet tussen alle boze mensen.

Ja, want blokkers gaan dan ,assaal vliegtickets boeken om naar Spanje te komen en jou dwars te zitten :')

Ff serieus ts.... Je verwijt anderen heel veel, maar je staat zelf ook niet bepaald open voor suggesties. Dan is het wil niet, kan niet...
Wat wil je dan?