Mijn jong paard blijft in het touw bijten!!!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:37

Hoe denk je dat jonge hengsten met elkaar spelen. Dat gaat er echt niet zachtjes aan toe hoor. Je moet zorgen dat hij respect voor je gaat krijgen anders heb je straks echt een probleem.

Evanlyn55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 22:37

Ik heb een zweep ja en heb het deze week nog eens geprobeerd met de zweep en heb hem er een harde knal mee gegeven maar dat helpt dus echt geen sikkepit 0 0 0 0 helpt dat.
En ik merk dat als ik op sommige momenten niet bang ben dat het dan ook veel beter gaat dus het ligt echt aan mezelf ik moet daar van af geraken.
En nee dit is mijn eerste paard.

Hahahahahahahahaha Chasey :D :D

Evanlyn55

Re: Mijn jong paard blijft in het touw bijten!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 22:38

Cissy,
dat heb ik ook al heel vaak gehoord.
Maar het komt omdat ik bang voor hem ben het is mijn eigen schuld dus ik ga mijn paard niet straffen voor mijn eigen fouten!

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:48

EllenEstime schreef:
Ik heb een zweep ja en heb het deze week nog eens geprobeerd met de zweep en heb hem er een harde knal mee gegeven maar dat helpt dus echt geen sikkepit 0 0 0 0 helpt dat.
En ik merk dat als ik op sommige momenten niet bang ben dat het dan ook veel beter gaat dus het ligt echt aan mezelf ik moet daar van af geraken.
En nee dit is mijn eerste paard.

Hahahahahahahahaha Chasey :D :D

Oke dus het is (Door jou) geconstateerd dat de fout niet bij hem ligt maar bij jou.

Heb je de gelegenheid om met andere paardenmensen in de buurt te praten en aan hen te vragen of ze willen kijken wat precies het probleem is en evt. tips vragen?
Het is lastig om vanachter een computer te zien of het je houding is of dat hij erg gevoelig is voor emotie van jou.

Heb je verder wel ervaring met jonge paarden en opvoeden of met oudere paarden?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:49

Evanlyn55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 22:51

Dit is mijn eerste eigen paardje,
Ik heb gewerkt en lessen gehad op een manege en krijg ook rijlessen.
En ik weet in ieder geval 100 procent zeker dat ik te nerveus ben als ik bij hem ben en als ik me zo niet voel op een moment is hij een heel lief paard dus ik weet dat dit van mijn kant helemaal niet eerlijk is na hem toe.
Iedereen die ik ken zegt dat ik (nog) te bang ben met hem.
En hier werk ik ook serieus op en het is al veel minder geworden.
Maar ik wil het helemaal weg hebben zodat ik eindelijk mijn droom met hem kan waarmaken!

Evanlyn55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 22:52

Ja idd wrm?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:53

Een jong paard met twee ezels samen? Geen goede groep. Jong dier heeft soortgenoten nodig. En ezels zijn gewoon GEEN soortgenoten. Die zijn zo anders in doen en laten. Ik blijf erbij: als je je dier geen goede basis kunt bieden, moet je dat dier niet hebben. Zorg dat hij bij jonge paarden komt te staan!
En iemand stelde voor om 1 ezel in te ruilen voor een paard: dan doe je die ezel dus hetzelfde aan als dat jonge paard. Een ezel heeft een soortgenoot nodig en een paard is GEEN soortgenoot.

TS, zorg dat dat veranderd, een jong paard alleen met andere dieren betekend domweg dat je je dieren niet goed houdt. Oh, ik kan hier toch zo boos over worden... denk ná voordat je wat aanschaft.

Evanlyn55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 22:57

Ik wil nog even erbij zeggen, dat ik absoluut geen discussie of ruzie zoek!
Ik heb op fb al vaak genoeg hier discussies over gehad en dat zet ik hier liever niet verder.

Ja idd een jong paardje met 2 soortgenoten paardachtigen ezels erbij :o look it op in the internet.
En trouwens wie denk je dat je bent dat je zomaar kan zeggen dat ik mijn paard niet zou mogen hebben sorry gaat een heel klein beetje te ver!!

En nee dat is niet hetzelfde ik ga even 2 ezels die al 14 jaar vrienden van een zijn effe omruilen goed?
Bedankt voor zo een tips is echt zo net wat ik nodig heb!

Hoh ik kan hier zo boos om worden weet je waar ik boos om word?
Paarden die geslagen worden niet goed verzorgd worden die met bit gereden worden met sporen gereden worden DAAR word ik nou PISSIG van!

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:00

ook even ingaangd op je andere topic.. het is heel leuk dat je een jong paardje hebt, maar opvoeden gebeurt maar 1 keer! je moet het goed doen, anders gaat het paard straks gewoon met jou aan de haal.. je moet regels maken, en straffen als hij iets doet wat niet mag, het is nu misschien nog onschuldig maar het is en blijft een groot dier.. dat je er bang van bent helpt al helemaal niets, is ook heel naar voor het paardje, want jij moet hem 'manieren' leren dat gaat niet als je er bang van bent, vooral als hij straks wat meer gaat uitproberen bij je..
een hengsten ketting is helemal niets ergs, het is net als vele andere dingen, het gaat er om hoe je het zelf gebruikt, liever een hengsten ketting dan een paard wat jou straks om ver trapt..

en ik ga ook in de reacties bovenaan mee, ezels zijn geen goede speel maatjes voor een jong paard..

ik denk dat je toch even je situatie na moet gaan TS, dit is niet heel erg eerlijk tegen over je paardje, dan kun je hem beter op een manage of pension zetten, dan maar dat ze wat strenger zijn, en anders stel je daar ook maar wat eisen of doe je zelf wat meer..

je kunt boos worden om paarden die klappen krijgen, maar een paard zonder opvoeding en richtlijnen is net zo erg!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:02

Ezels zijn GEEN soortgenoten en geen volwaardige vervanging van paarden als soortgenoten. Ze zijn zó anders, in de basisbehoeften, in gedrag, in alles. Natuurlijk is jouw ruin er blij mee, hij heeft niks anders. Zorg dat ie (zoals het hoort, wat hij nodig heeft en wat verplicht zou moeten zijn!) bij andere paarden komt te staan en je zult verbaasd zijn hoe hij reageert. Op dat moment begrijp je waarom deze situatie niet ok is.

Dat andere paarden geslagen worden, niet goed verzorgd worden, met bit en sporen gereden worden maakt het natuurlijk niet minder erg dat jij jouw jonge dier niet bij soortgenoten hebt staan. Je ontzegd hem nu wat hij nodig heeft, wat alle paarden nodig hebben. En daarbij komt dat hij waarschijnlijk een stuk beter te handelen is als hij gehouden wordt zoals het hoort.

Evanlyn55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 23:04

Dan maar wat strenger?
Haha jij kent de Spaanse mentaliteit nog niet geloof ik!
Slaan, schoppen, paarden kopschuw maken boos en depressief geloof me ik denk dat mijn paardje beter verdient als dat.

Weet je wat jullie zijn echt net hetzelfde als op fb ik ga proberen mijn post te verwijderen want krijg er genoeg van.
Jullie noemen jezelf waarschijnlijk ook ervaren paardenmensen denk ik he?
Nou denk maar eens een keertje meer na

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:06

EllenEstime schreef:
Dan maar wat strenger?
Slaan, schoppen, paarden kopschuw maken boos en depressief geloof me ik denk dat mijn paardje beter verdient als dat.

Weet je wat jullie zijn echt net hetzelfde als op fb ik ga proberen mijn post te verwijderen want krijg er genoeg van.

ach jee weer een boos penny meisje :')

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:07

EllenEstime schreef:
Ik wil nog even erbij zeggen, dat ik absoluut geen discussie of ruzie zoek!
Ik heb op fb al vaak genoeg hier discussies over gehad en dat zet ik hier liever niet verder.

Ja idd een jong paardje met 2 soortgenoten paardachtigen ezels erbij :o look it op in the internet.
En trouwens wie denk je dat je bent dat je zomaar kan zeggen dat ik mijn paard niet zou mogen hebben sorry gaat een heel klein beetje te ver!!

En nee dat is niet hetzelfde ik ga even 2 ezels die al 14 jaar vrienden van een zijn effe omruilen goed?
Bedankt voor zo een tips is echt zo net wat ik nodig heb!

Hoh ik kan hier zo boos om worden weet je waar ik boos om word?
Paarden die geslagen worden niet goed verzorgd worden die met bit gereden worden met sporen gereden worden DAAR word ik nou PISSIG van!

Als je je goed inleest en je mening is dat sporen en bitten niet jou manier zijn van paarden trainen dan is dat begrijpelijk, als je je niet goed inleest (beide kanten, zowel de voor als nadelen) dan kan je mening altijd nog veranderen.

Anyway, als je absoluut niet met een hengstenketting wil werken dan kan je misschien op zoek gaan naar andere alternatieven die voor jou in jou manier van paarden opvoeden en rijden passen.
Ik weet zeker dat er nog vele andere materialen en manieren zijn om je paard mee te nemen zonder dat hij in het halstertouw hoeft te bijten.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:07

Maar wie heeft het over slaan, schoppen en paarden kopschuw maken, dat heeft toch niks te maken met streng?? Ik ben ook wel streng naar mijn paard toe als het moet, maar dat betekend toch niet dat ik hem schop oid?

edit. Zoals ik al eerder zei. Als mijn Haf het touw of teugel in de mond heeft dan zeg ik streng LOS en knijp ik hem in de bovenlip. Dan houd ik hem daar stevig vast totdat ie los laat. De eerste paar keer is dat nodig, daarna is alleen 'los' voldoende en nu doet ie het al tijden niet meer.
Ik was streng en duidelijk, maar ik heb hem niet mishandel ;)
Laatst bijgewerkt door Chasey op 20-02-17 23:10, in het totaal 2 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:08

Eerst de grenzen duidelijk, dan pas kan je samen spelen. Nu ben jij speelgoed en maakt hij de regels. Die regels zijn best voor 500kg paard, maar dodelijk voor 50kg mens. Daarom krijg je zulk commentaar, niet leuk, wel noodzakelijk.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:10

EllenEstime schreef:
Dan maar wat strenger?

Ik heb vaak genoeg paarden uit Spanje geïmporteerd (trouwe PRE fokker) en genoeg gezien, er zijn wel goede stallen maar ze zijn zeldzaam.

Vandaar dat ik goed begrijp waarom je hem niet zomaar in pension wil zetten en waarom ik kwam met het idee om een eigen klein pensionnetje te beginnen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:11

dit onderdeel van het gebrek in training heb je ook al besproken in je andere topic, normaal is het één topic per vraag.
De fout zit echt niet bij het paard maar bij jou, gebrek aan ervaring en te weinig kennis en kunde om zelf een jong paardje te beleren, dit is niet leuk te horen en je hebt uiteraard al heel wat aan het paard geleerd, maar het naar het touw happen en soms idd ook jouw hand een beetje mee te pakken is een te weinig aan respect en geloof in jouw leidersfunctie.
Zoek hulp , zoek een ervaren trainer want dit gedrag wat je niet wil dat heb jij er eigenlijk zelf ingetraind, eigenlijk is dit jouw fout.

EllenEstime schreef:
Nou Koper,
bedankt voor je leuke opmerking!
Zoals hierboven al een keer vermeld is geworden kan niet iedereen op het moment een extra paard veroorloven.
En kan ook niet iedereen zomaar hun dieren wegdoen als iets even niet gaat.
En ja Rivjenn ik zie het wel zo sorry ik wil het proberen zonder ook maar iets van die dingen maakt het een stuk moeilijk ja dat weet ik.

Evanlyn55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 23:14

Bedankt HopeMyDay!!
Ja is een goed idee maar gaat niet in verband met dat drie honden mijn dieren hebben aangevallen.

Ja geloof me ik weet dat dit mijn fout is ik zie dat tenminste zelf in iets wat veel mensen niet hebben.
En ja idd ik heb mijn paard Steigeren en stampen afgeleerd en had bijten in het touw ook afgeleerd gekregen totdat hij begon met tandjes wisselen.
Wil je weten wat hij al allemaal kan?
achteruit gaan, zijwaarts, benen kruisen, voedsel weigeren, lachen, high five, jambette, nee schudden, longeren, lange lijnen, en we hebben beide heel veel plezier hierin dus idd ik denk dat ik het zo slecht nog niet doe nee.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:16

EllenEstime schreef:
Dan maar wat strenger?

Wij "ervaren paardenmensen" denken ook na, in het belang van het dier. En hier dan ook nog een paar "ervaren ezelmensen". Als iedereen nou hetzelfde zegt, dus dat jouw kudde niet goed is voor jouw dier, dan moet er toch een lampje gaan branden ergens? Misschien hebben al die mensen wel gelijk, en jij als enige die ertegen vecht niet? Het is algemeen bekend dat een paard soortgenoten nodig heeft. Een ezel is voor een paard zoals een geit. Als je niks anders hebt ben je natuurlijk blij met wat waar je dan ook maar mee wordt opgezadeld als enige gezelschap. Maar hij heeft gewoon heel wat anders nodig. En jij hebt de verantwoording voor je dier. Neem deze verantwoording svp ook, ipv boos te zijn op ál die mensen die zeggen dat het niet goed is wat je nu doet. Al die mensen hebben het beste met jouw lieveling voor. Jij vast ook, maar je moet even je ogen open doen en de situatie voor je dier veranderen.

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:17

kunstjes zijn leuk, maar opvoeding is ook een kunst.. TS je kunt boos worden. maar het is gewoon zo als het is, een paard 'mak' maken is niet zo makkenlijk als het altijd lijkt, en je kunt beter hulp nemen, dan dat je straks een paard hebt wat over je heen rent toch? ik snap dat dat niet leuk is om te horen hoor.. maar heb je dan niet liever hulp zodat je straks een lief paardje hebt?
er wordt hier steeds hetzelfde geroepen, maar je wilt niet luisteren, wat wou je dan van dit topic?

Evanlyn55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 23:18

En hoe stel jij voor dat te doen?
Woon jij in Spanje? nee denk het niet.
Kan je me mss geld geven voor een paard te onderhouden een extra paard, nee denk het ook niet.
Kan je snel een manege oprichten die ietwat pn is nee ook niet?
Dacht ik al wat stel je voor?
dat niet doe hem weg is of doe een ezel weg is?

Evanlyn55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 23:19

Lieve mensen die reageren op deze topic dat zou ik graag willen maar de hele wereld is gek voor een reden zie het nou wel weer.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:20

EllenEstime schreef:
Bedankt HopeMyDay!!
Ja is een goed idee maar gaat niet in verband met dat drie honden mijn dieren hebben aangevallen.

Ja geloof me ik weet dat dit mijn fout is ik zie dat tenminste zelf in iets wat veel mensen niet hebben.
En ja idd ik heb mijn paard Steigeren en stampen afgeleerd en had bijten in het touw ook afgeleerd gekregen totdat hij begon met tandjes wisselen.
Wil je weten wat hij al allemaal kan?
achteruit gaan, zijwaarts, benen kruisen, voedsel weigeren, lachen, high five, jambette, nee schudden, longeren, lange lijnen, en we hebben beide heel veel plezier hierin dus idd ik denk dat ik het zo slecht nog niet doe nee.

Nee ik snap het maar dan weet je waar mijn opmerking vandaan kwam.

Ik denk dat je zelf (met evt. professionele trainer maar geloof me, die zijn schaars in Spanje) voornamelijk moet werken aan je houding tegenover hem en dat je voor de rest alleen maar aan symptoombestrijding kan doen (ander materiaal touw etc)

Angst is iets lastigs en daar gaat tijd overheen maar tot je daar overheen bent is het volgens mij zaak om die tijd voor zowel jou als hem zo aangenaam mogelijk te maken

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:20

weet je ts, als je zo kinderachtig doet moet je niet op bokt komen voor advies.. dan zoek je het maar uit hoor. wat wil je dan horen "Ahh wat lief hij knaagt op een touw, en loopt je straks omver tot je misschien het ziekenhuis in gestompt wordt, leuk! ga zo door" nou alsjeblieft dan :')

edit:
ik trek me voorlopig terug uit dit topic, ik wou alleen maar helpen, maar als TS zo kinderachtig gaat doen heb ik er niet veel zin in