ongewenst gedrag van fjord

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: ongewenst gedrag van fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:56

Klinkt als een dominantie probleem, waarschijnlijk wil hij liever niet weg van de andere paarden en probeert hij bij de stal te blijven en test hij jou inderdaad uit of jij wel een sterke leider bent.

Wat doet hij precies als hij staakt? en wat doe jij? ik denk dat daar nog wel wat "winst" in te behalen is.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:04

Sonja89 schreef:
Dit klopt natuurlijk helemaal tot het moment dat je een paard tegenkomt waarbij het niets uitmaakt of je de zweep bij wijze van spreken stuk slaat op het lijf. En dan zul je anders moeten gaan denken.

Goof schreef:
Gelukkig spreek ik nergens over 'de zweep op hem kapot slaan' en dat is ook in het geheel niet wat ik bedoel.

Daarom ook 'bij wijze van spreken'. :) Ik ben nieuwsgierig naar wat je dan wel bedoelt, wie weet kan ik daar wel iets mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:09

Ik ben normaal ook van het doorpakken en kort en bondig zijn. MAar als er eentje begint te steigeren, wil ik dat op een andere manier oplossen, voordat er ongelukken gebeuren.
Maar ik ben nog even benieuwd of hij staakt onder het zadel of aan de hand, dat maakt imo groot verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:12

Rex_Rolfo schreef:
Vroegûh, voor Bokt bestond en voor maar iemand van internet of personal computer gehoord had, had een kleine Rex_Rolfo een hele leuke pony die af en toe behoorlijk eigenwijs kon zijn. Zo was die erg goed met buitenritjes, wilde alleen niet een hoek om weg van z'n vriendjes. Eenmaal die hoek om was het weer prima.

Dat heeft een tijdlang behoorlijk gedoe opgeleverd, met frustratie van twee kanten. Op een dag had de pony nadat hij voor de zoveelste keer niet door wilde lopen een striem op z'n kont. Zeg maar wat een leidhengst of merrie met de hoeven doet als een lager in rang staand paard niet luistert. Daarna was het duidelijk en nooit meer een probleem gehad. En veel meer plezier bij zowel ruiter als pony.

Nu moet ik vooral zeggen dat het heel erg afhankelijk is van de omstandigheden, als angst een rol speelt moet je de situatie anders aanpakken dan wanneer het pure eigenwijzigheid is. En soms, heel soms, is een kordate aanpak het beste.

Niet zo heel vroeger reed ik er ook zo eentje, en dat heb ik lekker op dezelfde manier opgelost nadat ik het vaak zat iets vriendelijker op had willen lossen. Blijf niet eeuwig klungelen. En ik ga ook zeker niet afstappen als dat beest zo koppig is dat ie niet verder wil.

Wie niet luisteren wil moet maar voelen :=

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:18

Gewoon iemand meenemen die hen een tik op de kont geeft als hij blijft staan. Als je dit 1x goed doet dan zal het probleem waarschijnlijk een stuk minder zijn.
Het is geen kind, het is een paard van ong 500 kilo. Waar zijn de mensen gebleven die dit zonder parelli en weet ik wat op kunnen lossen?
Gewoon doorpakken en dooorrrrr

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:02

LaPluche schreef:
Waar zijn de mensen gebleven die dit zonder parelli en weet ik wat op kunnen lossen?

Kunnen of willen? Het lijkt mij juist goed dat er een discussie ontstaat over doorpakken/dwingen en standpunten als 'wie niet luisteren wil, moet maar voelen' of 'had ie maar geen paard moeten worden'. Het is goed dat mensen beseffen een keuze te hebben in de verschillende wegen die naar 'Rome' leiden (zie de suggesties in dit topic).

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:10

Wat de juiste weg naar Rome is hangt sterk af van paard en situatie. Vaak zullen er ook meerdere wegen een vergelijkbaar resultaat geven. En vaak ook niet, een angstig paard pak je anders aan dan een koppig paard.

De uitdrukking letterlijk genomen: de ene weg is wat korter, de andere wat sneller, en met een Fiat Panda kan het allemaal. Maar met een vrachtwagen vermijd je de oude krappe Italiaanse dorpjes zoveel mogelijk en met een Vespa rij je zo min mogelijk (of niet) op de Autostrada ;)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:15

Toen ik mijn eerste Haflinger net had, wilde hij ook niet bij de andere paarden vandaan. Hij ging stug links (richting huis), terwijl we toch echt rechts moesten richting bos... James was erg dominant!! Niet gemeen, maar gewoon heeeeel zeker van zijn zaak en als hij dus iets niet wilde doen, dan deed ie dat ook niet.
Maargoed, ik had hem niet gekocht om hem zijn zin te geven, maar om samen buitenritjes te gaan maken. In het begin was meneer daar dan ook niet echt mee eens. Maar ik heb dus wel de zweep gebruikt en dat werkte. En zo leerde hij dat samen naar buiten gaan toch eigenlijk best heel leuk was. En wat hij vooral leerde is dat als ik op zijn rug zat, ik de baas was. Wat hij die rest van de dag in de weide deed maakte me geen zak uit. Maar als ik met hem naar buiten wilde, moest hij dat ene uurtje naar mij luisteren...
En dat leverde alleen in het hele begin wat 'gevecht' op wie zijn zin kreeg. Daarna nooit meer last van gehad. Top knol geworden, omdat ik de baas over hem werd.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 16:25

Er staat op youtube een filmpje van mij met Victor ("gedrag victor tonen op buitenrit") waar hij ook staakgedrag vertoont. Aan de hand was er niets aan de hand, maar van stal weggaan vond hij vreselijk. Door heel veel hetzelfde rondje te wandelen kwam er op een keer echt ontspanning in en toen ben ik dat rondje onder de man gaan doen. Verder heb ik in de bak hard gewerkt aan zijn zelfstandigheid. Het bleek namelijk verlatingsangst te zijn.

Victor had voor hem eens een flink mep te geven een duidelijke oplossing, hij liet je asfalt happen.

2 dingen hebben echt geholpen:
- het eerste was vanuit menpositie te gaan lange lijnen waardoor hij leerde zelf voorop te moeten lopen (aan de hand loop jij voorop en is het minder spannend).
- Het tweede was dat Victor achteruit liep of omdraaide als hij niet verder wilde en staken geen nut had. Dat heb ik gecombineerd. Als hij achteruit liep draaide ik hem om en stuurde hem dan verder achteruit, als hij omdraaide zette ik hem gewoon achteruit.

catootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 18:16

Maar het is nu ook heel erg en gewoonte geworden denk ik, omdat het iets is wat hij al een paar jaar doet. Dus je moet iets zien te vinden om die gewoonte te doorbreken. Is het bijvoorbeeld mogelijk dat jij er gewoon op gaat en dat er iemand anders naast gaat lopen?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 18:28

1. Neem iemand mee, op de fiets is vaak al genoeg.
2. Focus zelf op het vooruitgaan, op een punt voor je in de verte waar je heen wilt. (kijken in de richting waar je heen gaat werkt ook hier).
3. Beloon alle stapjes vooruit uitbundig en negeer zijn gestaak.
4. ga niet meteen een heel eind, maar bouw het elke keer een beetje verder op.

Ongeacht de oorzaak heb je hier de beste resultaten mee, meestal doorbreek je het staakgedrag in no time. Eventueel kun je targettraining als extra gebruiken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:04

als je zo verder doet zoals je nu al bezig was, of zoals heel velen hier voorstellen, wacht even laat hem even tot rust komen, probeer eens een stapje en dan weer stop, .... Neeee dit is niet één van de wegen die naar Rome zal leiden, zo kom je echt niet tot Rome.
Zo kom je in de meeste gevallen steeds minder ver, en dat kan toch zeer zeker niet de bedoeling van een training zijn.
Naar mijn mening is er geen sprake van enige vorm van angst, en is het oplossen van heel dit probleem een kwestie van dagen, niet van weken of nog zo veel meer.
Belangrijk is leren hoe paarden leren, het ongewenste net moeilijker maken en het gewenste eigenlijk dadelijk belonen, timing is daar van cruciaal belang.
Je hebt dit probleem al zo lang, dan is het toch duidelijk dat je verkeerd bezig bent, dit is echt niet het paard die hier fout is.

Sonja89 schreef:
LaPluche schreef:
Waar zijn de mensen gebleven die dit zonder parelli en weet ik wat op kunnen lossen?

Kunnen of willen? Het lijkt mij juist goed dat er een discussie ontstaat over doorpakken/dwingen en standpunten als 'wie niet luisteren wil, moet maar voelen' of 'had ie maar geen paard moeten worden'. Het is goed dat mensen beseffen een keuze te hebben in de verschillende wegen die naar 'Rome' leiden (zie de suggesties in dit topic).

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 20:07

Ik snap niet waarom ik gequote word aeolusnr1, want wat jij beschrijft, dat heb ik helemaal niet gezegd. :D De diverse trainingsmethoden die bestaan laten zien dat er wel degelijk meerdere wegen naar Rome leiden. Welke manier het beste past, lijkt me afhankelijk van paard en ruiter?

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 22:47

hij staakt alleen onder het zadel.

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 07:49

Alles is eigenlijk al geprobeerd,er is iemand mee gegaan op de fiets ernaast,en nog vervelend doen..vroeger deed hij dit niet zo,maar is echt laatste tijd(ander weiland al een jaartje)..ik denk (hoe minder leuk ik ook vind)idd maar moet laten voelen..Het is gewoon zo,je wil je eigen dieren niet kwaad doen,maar dit is gewoon dominantie.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 08:04

En stick to me reageert hij ook niet op? Wat doet hij dan als je een fase 4 geeft? Is immers ook een lichamelijke correctie, maar dan een die hij kan zien aankomen als hij bekend is met het principe...

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:23

id_keers schreef:
Alles is eigenlijk al geprobeerd,er is iemand mee gegaan op de fiets ernaast,en nog vervelend doen..vroeger deed hij dit niet zo,maar is echt laatste tijd(ander weiland al een jaartje)..ik denk (hoe minder leuk ik ook vind)idd maar moet laten voelen..Het is gewoon zo,je wil je eigen dieren niet kwaad doen,maar dit is gewoon dominantie.

Of een zadel dat niet past, of aangeleerd gedrag door een foute timing van jou als ruiter in je hulpen... Dominantie is meestal het allerlaatste aan de orde bij dit soort problemen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:30

Vjestagirl schreef:
Ik heb weleens iemand gehoord die dit idd aanpakte door stil te gaan staan, en dan te wachten. Paar uur ergens gestaan (paard bleek nogal een doorzetter) maar uiteindelijk toch 'gewonnen'

Dat was ik. :D Je vergeet nog er bij te vermelden dat we in de stromende regen stonden en ik echt zeiknat geworden ben. Maar fjord-lief (jaja, het as er ook zo eentje :roll: ) heeft daarna nooit meer gestaakt. :Y)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:53

soesita schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik heb weleens iemand gehoord die dit idd aanpakte door stil te gaan staan, en dan te wachten. Paar uur ergens gestaan (paard bleek nogal een doorzetter) maar uiteindelijk toch 'gewonnen'

Dat was ik. :D Je vergeet nog er bij te vermelden dat we in de stromende regen stonden en ik echt zeiknat geworden ben. Maar fjord-lief (jaja, het as er ook zo eentje :roll: ) heeft daarna nooit meer gestaakt. :Y)

Ik ben hier ook mee bezig, nu nog wandelend. Eerste keer afgelopen weekend 20 minuten gestaan. Morgen poging 2, kijken wat er dan gebeurt.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 13:41

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 13:53

dianaw33 schreef:
id_keers schreef:

Of een zadel dat niet past, of aangeleerd gedrag door een foute timing van jou als ruiter in je hulpen... Dominantie is meestal het allerlaatste aan de orde bij dit soort problemen.

Wat een onzin, dominantie is vaak het allereerste aan de orde met dit soort problemen. Paard heeft een beetje last van verlatingsangst, en gaat alleen weg bij de andere paarden als TS overtuigend genoeg is. En dat is TS momenteel niet ohz, en die zwakke plek voelt hij en maakt hij gebruik van..zo werkt dat nu eenmaal bij paarden. En ja, hoe meer succes..hoe moeilijker het op te lossen word.

Heb je les met hem? want ik zou het gaan opzoeken met de hulp van een goede instructeur die jou leert de eerste signalen te herkennen en daar tijdig op te anticiperen, zodat je daar handiger in word en het gedrag om kan gaan buigen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 14:11

Persevero schreef:
Nogmaals maar dan met filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=i2Yu-XGdTuE

Interessante link! Waar ik wel mijn vraagtekens bij heb: deze methode zorgt ervoor dat het paard juist liever op buitenrit gaat (of in ieder geval van het vertrouwde terrein af) dan terugkomt, of in de bak is. Ik zie al helemaal voor me dat ik uiteindelijk met een paard zit dat héél graag vertrekt van stal, maar dan (zoals in het filmpje ook gezegd wordt) steeds langzamer (of helemaal niet meer) terug gaat naar stal. Laat staan in de bak rijden, of rondom stal. Misschien begrijp ik het verkeerd hoor, maar hoe werkt dat in de praktijk?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 15:36

LaPluche schreef:
Het is geen kind, het is een paard van ong 500 kilo. Waar zijn de mensen gebleven die dit zonder parelli en weet ik wat op kunnen lossen?

Het is vanachter je schermpje onmogelijk 100 procent zeker vast te stellen dat dit dominantie is, en bij een angstig paard zou ik nooit een tik uitdelen, dat ondermijnt je leiderspositie alleen maar.

(Mijn merrie is in de kudde in echte leider, ik heb haar in al die jaren nog nooit een ander paard zeer zien doen zoals sommige ruiters hun paard zeer doen. Een echte leider heeft dat niet nodig, andere paarden luisteren naar haar omdat ze zelfvertrouwen heeft en altijd rustig blijft.)

Rustig doch vastberaden volhouden tot paard weer voorwaarts gaat werkt bij zowel dominantie als angst.
Een tik alleen bij dominantie, bij angst maak je enkel meer kapot.
Ik zou dus voor de veilige methode gaan die altijd werkt.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:33

Ook bij angst heeft hij een duidelijke leider nodig, want uiteindelijk ben jij alsnog de 'baas'.
Ik zeg ook tikken, niet knetterhard slaan. Maar als in gewoon over de drempel helpen. En het kan zijn dat als iemand erachter staat dit genoeg is voor het paard om het paard voorwaarts te laten gaan.
Je moet het idd per geval bekijken. Ik vind alleen dat er tegenwoordig zoveel aai en paai werk aan te pas komt. En dat doorpakken afgestraft wordt door menig persoon hier op Bokt.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:59

Oh ik heb Bliksem ook wel eens een keer een tik gegeven, omdat ie compleet in paniek raakte en ik niet meer tot hem doordrong. Heb hem echt een hele flinke tik gegeven om hem weer tot de orde te roepen, want het werd zelfs gevaarlijk! En die tik hielp op dat moment echt! Want alleen op die manier kreeg ik weer de aandacht en konden we verder waar we mee bezig waren. Naar MIJ luisteren, en stoppen met panisch doen. Want als ik zeg dat het goed is, dan moet hij dat ook gaan vertrouwen. En intussen weet ie dat. Het is een leerproces.
Maar ik heb dus geen idee hoe je het met jou Fjord kan oplossen zo vanaf een scherm.
Maar ook een onzeker paard, zoals Bliksem kan soms geholpen worden met een tik.