Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sonja89 schreef:Dit klopt natuurlijk helemaal tot het moment dat je een paard tegenkomt waarbij het niets uitmaakt of je de zweep bij wijze van spreken stuk slaat op het lijf. En dan zul je anders moeten gaan denken.
Goof schreef:Gelukkig spreek ik nergens over 'de zweep op hem kapot slaan' en dat is ook in het geheel niet wat ik bedoel.
Ik ben nieuwsgierig naar wat je dan wel bedoelt, wie weet kan ik daar wel iets mee! Rex_Rolfo schreef:Vroegûh, voor Bokt bestond en voor maar iemand van internet of personal computer gehoord had, had een kleine Rex_Rolfo een hele leuke pony die af en toe behoorlijk eigenwijs kon zijn. Zo was die erg goed met buitenritjes, wilde alleen niet een hoek om weg van z'n vriendjes. Eenmaal die hoek om was het weer prima.
Dat heeft een tijdlang behoorlijk gedoe opgeleverd, met frustratie van twee kanten. Op een dag had de pony nadat hij voor de zoveelste keer niet door wilde lopen een striem op z'n kont. Zeg maar wat een leidhengst of merrie met de hoeven doet als een lager in rang staand paard niet luistert. Daarna was het duidelijk en nooit meer een probleem gehad. En veel meer plezier bij zowel ruiter als pony.
Nu moet ik vooral zeggen dat het heel erg afhankelijk is van de omstandigheden, als angst een rol speelt moet je de situatie anders aanpakken dan wanneer het pure eigenwijzigheid is. En soms, heel soms, is een kordate aanpak het beste.
LaPluche schreef:Waar zijn de mensen gebleven die dit zonder parelli en weet ik wat op kunnen lossen?
Gewoon doorpakken en dooorrrrr
Sonja89 schreef:LaPluche schreef:Waar zijn de mensen gebleven die dit zonder parelli en weet ik wat op kunnen lossen?
Kunnen of willen? Het lijkt mij juist goed dat er een discussie ontstaat over doorpakken/dwingen en standpunten als 'wie niet luisteren wil, moet maar voelen' of 'had ie maar geen paard moeten worden'. Het is goed dat mensen beseffen een keuze te hebben in de verschillende wegen die naar 'Rome' leiden (zie de suggesties in dit topic).
De diverse trainingsmethoden die bestaan laten zien dat er wel degelijk meerdere wegen naar Rome leiden. Welke manier het beste past, lijkt me afhankelijk van paard en ruiter? id_keers schreef:Alles is eigenlijk al geprobeerd,er is iemand mee gegaan op de fiets ernaast,en nog vervelend doen..vroeger deed hij dit niet zo,maar is echt laatste tijd(ander weiland al een jaartje)..ik denk (hoe minder leuk ik ook vind)idd maar moet laten voelen..Het is gewoon zo,je wil je eigen dieren niet kwaad doen,maar dit is gewoon dominantie.
Vjestagirl schreef:Ik heb weleens iemand gehoord die dit idd aanpakte door stil te gaan staan, en dan te wachten. Paar uur ergens gestaan (paard bleek nogal een doorzetter) maar uiteindelijk toch 'gewonnen'
Je vergeet nog er bij te vermelden dat we in de stromende regen stonden en ik echt zeiknat geworden ben. Maar fjord-lief (jaja, het as er ook zo eentje
) heeft daarna nooit meer gestaakt.
soesita schreef:Vjestagirl schreef:Ik heb weleens iemand gehoord die dit idd aanpakte door stil te gaan staan, en dan te wachten. Paar uur ergens gestaan (paard bleek nogal een doorzetter) maar uiteindelijk toch 'gewonnen'
Dat was ik.Je vergeet nog er bij te vermelden dat we in de stromende regen stonden en ik echt zeiknat geworden ben. Maar fjord-lief (jaja, het as er ook zo eentje
) heeft daarna nooit meer gestaakt.
dianaw33 schreef:id_keers schreef:Alles is eigenlijk al geprobeerd,er is iemand mee gegaan op de fiets ernaast,en nog vervelend doen..vroeger deed hij dit niet zo,maar is echt laatste tijd(ander weiland al een jaartje)..ik denk (hoe minder leuk ik ook vind)idd maar moet laten voelen..Het is gewoon zo,je wil je eigen dieren niet kwaad doen,maar dit is gewoon dominantie.
Of een zadel dat niet past, of aangeleerd gedrag door een foute timing van jou als ruiter in je hulpen... Dominantie is meestal het allerlaatste aan de orde bij dit soort problemen.
Persevero schreef:
LaPluche schreef:Het is geen kind, het is een paard van ong 500 kilo. Waar zijn de mensen gebleven die dit zonder parelli en weet ik wat op kunnen lossen?