Terror shet bij de hoefsmid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Re: Terror shet bij de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:06

rook , geur , ijzer , ik besla ook warm, en idd een paard die dat niet kent schrikt daar wel eens van, maar na heel korte tijd kan en mag dit echt geen enkel probleem meer opleveren.
Zeker bij vrij regelmatig mennen is het plaatsen van een ijzertje zeer zeker de allerbeste oplossing.
Ook hier is het probleem niet bij het paard te zoeken maar bij de manier van omgaan en de manier van beleren van het paard, dus het probleem zit bij de mens.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:11

aeolusnr1 schreef:
rook , geur , ijzer , ik besla ook warm, en idd een paard die dat niet kent schrikt daar wel eens van, maar na heel korte tijd kan en mag dit echt geen enkel probleem meer opleveren.
Zeker bij vrij regelmatig mennen is het plaatsen van een ijzertje zeer zeker de allerbeste oplossing.
Ook hier is het probleem niet bij het paard te zoeken maar bij de manier van omgaan en de manier van beleren van het paard, dus het probleem zit bij de mens.

Nou hier men ik al jaren zeer regelmatig en dat doe ik blootsvoets. Dus mennen met ijzer is zeer zeker niet de beste optie (voor vele andere redenen) en absoluut onnodig. Waarom een pony door een hoop stress laten gaan als je het ook anders, makkelijker en beter kunt oplossen?

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 12:04

Fijn dat dat voor jouw pony werkt maar het ene paard is het andere niet in de zomer groeien hoeven harden misschien dat het dan wel weer zonder kan maar nu blijkbaars niet alleen maar fijn dat ts dan naar een oplossing opzoek gaat ipv de hoeven weg slijten...

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 13:18

Bedankt iedereen voor de tips en adviezen. Op dit moment is het echt zo wanneer hij de smid ziet met een ijzer hij omhoog komt en niet meer stopt. Hij komt gerust een uur lang elke 5 seconde omhoog. Hij probeert ook niet zijn benen weg te trekken/weg te lopen of wat dan ook. Het is echt enorm klieren en hem op de grond houden is gewoon niet te doen tenzij hij verdoofd is......

Plakijzers zouden een goede optie zijn maar zoals al werd gezegd zijn ze voor shetties volgens mij nog niet beschikbaar en daarnaast staat hij echt in de middle of nowhere waardoor iemand laten komen die ze wel zou hebben erg lastig wordt.

Het liefst zou ik gewoon zien dat hij braaf was bij het beslaan en lekker op ijzers kon maar ik denk dat het toch maar kijken wordt naar hoefschoenen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:24

Caroline52 schreef:
Fijn dat dat voor jouw pony werkt maar het ene paard is het andere niet in de zomer groeien hoeven harden misschien dat het dan wel weer zonder kan maar nu blijkbaars niet alleen maar fijn dat ts dan naar een oplossing opzoek gaat ipv de hoeven weg slijten...

Oh dat ben ik met je eens hoor! Maar dan is een hoefschoen een vele betere optie dan een hoefijzer

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:32

Toch de shet eens opvoeden en een smid nemen die gewoon door gaat ook al staat hij op zijn achterste benen.
Praam zou ook nog kunnen helpen in zulke gevallen.

Een goede smid heeft voor die kleintjes mooie kleine dunne nageltjes .
Het gaat vaak mis omdat een smid die niet heeft, grotere nagels gebruikt en dat zit natuurlijk niet lekker.

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 13:36

Het punt is een beetje dat ik hem volgende winter het liefst weer gewoon op het stuk met de stal+stenen+zand wil hebben. Nu staat hij van 8 tot 3 buiten en daarna op stal en nu zijn z'n hoefjes prima. Hoefschoenen om mee te mennen zouden dan de oplossing zijn maar wanneer hij veel op de stenen staat worden ze te kort. Ik kan hem moeilijk heel de winter met hoefschoenen neer zetten :Y)

@ spatter maar definieer opvoeden dan eens want hoe houd ik hem op de grond? Daar ben ik nog niet achter. Praam heeft geen enkel effect, hebben we geprobeerd. Volgensmij worden er inderdaad normale nagels is geslagen maar ik zou eens kunnen vragen of hij ook kleintjes heeft.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:43

Wil je dan een pony met ijzers op stenen zetten? Sorry, maar dat lijkt me niet zo'n strak plan.

Ik zou ook voor hoefschoenen gaan. In je openingspost zei je dat het slijten door het vele buitenritten en -mennen komt. Op die momenten kun je er dan mooi een hoefschoen onder doen. Bijkomend voordeel naast minder slijtage is dat het niet alleen goedkoper is dan ijzers (en ook nog minder stress), het hoefmechanisme kan ook nog eens mooi zijn werk blijven doen.

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 13:52

Hij heeft in de winter meestal de beschikking over een containerstal (4x3.5) waar hij en zijn 2 vriendjes in en uit kunnen lopen. Dan is er een bestraat stuk en nog een stuk met zand. Hij staat voornamelijk op het stuk was bestraat is maar lijkt me niet dat ik een probleem is als er ijzers onder zitten. Waarom lijkt jou dit een probleem dan?

Zomers en nu (staat op stal 's nachts en overdag met vriendjes in de bak) komen de korte hoefjes door het mennen en zou een hoefschoen inderdaad wel een oplossing kunnen zijn. Misschien in de winter ook wel hoor maar dat zou ik moeten uittesten dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 14:02

Oef, weet een goede smid, alleen een beetje uit de buurt (Bodegraven). Heb m laatst bezig gezien met een van de Shetten. Hij gaat er letterlijk voor zitten en is eerst bezig met hallo zeggen en zich voor te stellen.
Shet in kwestie ging bij het woord smid al op zijn achterste benen staan.
Nu nog de vet :+ of dat ooit vriendjes worden??

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:06

IJzers op stenen geeft doorgaans niet veel wrijving, waardoor dat bij spelen en rennen nog wel eens een glijpartij wil worden. Dat hoeft niet, natuurlijk, maar ik wordt zelf al een beetje nerveus bij het idee. :o

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:58

Dat het paardje zo reageert op de smid, is idd voor het grootste deel een opvoedingsprobleem, het niet vertrouwen , en zich dus willen lostrekken. Hier kan heel zeker aan gewerkt worden .
Ik ga er van uit één maand training en paardje geeft zijn voetjes alsof hij nooit anders gedaan heeft, klinkt raar maar is toch heel waar.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 17:03

Runa schreef:
IJzers op stenen geeft doorgaans niet veel wrijving, waardoor dat bij spelen en rennen nog wel eens een glijpartij wil worden. Dat hoeft niet, natuurlijk, maar ik wordt zelf al een beetje nerveus bij het idee. :o

Dat valt wel mee hoor. Het geeft alleen af en toe wat vonken al ze wat hard gaan.
Mijne is pas op ijzers gegaan omdat ze dus buiten ook vrij veel op de stenen staat en daar kunnen haar hoeven toch niet tegen. Hoefschoenen lijken me dan ook geen optie als ze daardoor hard slijten. En ze dus in hun vrije tijd ook veel op de stenen staan.
Ik weet het ook niet wat het beste is. Persoonlijk zou ik voor de ijzers kiezen maar goed.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 17:05

Citaat:
Al die anti ijzer mensen _O- pfff

Ik zou eens proberen koud te beslaan ! Misschien helpt het! En als alles is uitgesloten en hij het gewoon doet om te klieren zou ik hem even goed corrigeren. Is ie helemaal gek geworden :')

Citaat:
Met hoefschoenen geen ervaringen. Ik zou ook bang zijn voor plekjes in de kroonrand enzo :o

Citaat:
Dat heeft niets met anti ijzer te maken. Er kan nou eenmaal weinig ruimte zijn. Mijn smid doet het daarom dus ook liever niet.

Citaat:
Dat snapte ik, er waren een paar reacties van ik ben anti ijzer dus... Moest ik wel om lachen haha

Er zijn vele goede tips gegeven voor ander alternatief!

Gezonde hoeven nastreven is ook super grappig _O-

Er zijn trouwens ontzettend veel merken en niet allemaal geven ze wondjes, net als dat niet elk paard een gevoelige huid heeft. Gaat om de juiste combi paard-schoen, zit dat goed, dan kunnen hoefschoenen heel waardevol zijn!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 17:14

Woepsie en wat voor punt wil je nou duidelijk maken? Die van mij staan gewoon blootvoets en als ze een ijzer nodig hebben krijgen ze die om. En de hoeven blijven gezond.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 17:28

Soms werken hoefschoenen echt niet hoor.
Mijn pony heeft een erg gevoelig huidje, maar achter willen schoenen ook nog draaien.
Eigenlijk pastte hij toen alleen equine fusions, maar die draaiden, ook de smallere versie doordat hij hoehakkig staat.
Ofwel hij staat nu ijzerloos, maar ik men en we hebben hier alleen asfalt.
Hij krijgt de tijd om te kijken of hij het achter zonder ijzers gaat redden, maar anders heb ik toch echt een probleem.
Andere types verwacht ik dat ze gaan draaien, en daarbij heeft hij ook een kleine maat wat het niet makkelijker maakt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 17:36

Ondanks dat iedereen zegt dat het aan de opvoeding ligt wil ik daar toch een kanttekening bij plaatsen. Jouw pony is onder verdoving beslagen maar die verdoving schakelt alleen zijn reacties uit, niet het gevoel van pijn dus dat beslaan toen kan best ontzettend pijnlijk zijn geweest terwijl hij niet kon reageren. Dus inderdaad, hoefschoenen aandoen en het hele ijzerverhaal laten wezen, dier is 20 en is altijd braaf geweest dus waarom nu nog iets doen wat zoveel ellende geeft.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 17:40

Kabayo schreef:
Al die anti ijzer mensen _O- pfff

Ik zou eens proberen koud te beslaan ! Misschien helpt het! En als alles is uitgesloten en hij het gewoon doet om te klieren zou ik hem even goed corrigeren. Is ie helemaal gek geworden :')

Met hoefschoenen geen ervaringen. Ik zou ook bang zijn voor plekjes in de kroonrand enzo :o

Precies niet zo bang van de gevolgen van het langdurig dragen van hoefijzers?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 17:48

bente_sat schreef:
Lieve bokkers ik zit een beetje in een dilemma en ik dacht misschien hebben jullie nog ideeën of oplossingen.

Ik heb al vanaf mijn 8e mijn shetlander en hij was altijd erg braaf bij de hoefsmid. Nu ben ik inmiddels 20 en pas al een hele tijd niet meer op hem natuurlijk, vandaar dat ik hem beleerd heb voor de sulky. Hij is hier heel fanatiek in en doet het graag. We gaan dan ook vaak naar buiten en ik zou graag ook wat langere tochtjes maken. Maar nu zit ik al een tijd met een probleem.

Doordat hij meerdere malen per week op de straat loopt (hij wordt ook nog gereden en gaan dan vaak ook naar buiten) worden zijn hoefjes steeds korter. Nu zou de oplossing natuurlijk zijn om er ijzertjes onder te slaan maar dit vindt hij zelf niet zo'n goed plan. Zodra de hoefsmid het ijzer alleen al wil passen gaat hij de lucht in en blijft dit continu doen. Hij blijft maar steigeren waardoor het voor de smid gewoon onmogelijk is om er ijzers onder te zetten. Hij stond tot vorig jaar in de winter op een bestraat stuk met inloopstal en nog een zandstuk maar toen waren zijn hoeven zo kort geworden dat er ijzers onder moesten, toen wilde de smid het niet doen tenzij hij platgespoten was. Dit hebben we toen gedaan maar dit ga ik natuurlijk niet elke keer doen.

Heeft iemand zo iets wel eens meegemaakt of een manier om hem aan het beslaan te laten wennen?

Ik ben op dit moment maar aan het kijken of het misschien mogelijk is om hoefschoenen aan te schaffen maar dit lijkt mij ook niet echt ideaal.

Dit is hier wel echt een heel belangrijk stuk om rekening mee te houden. Het is dus duidelijk niet de schuld van het paard (anders had die het vroeger ook wel gedaan). Het is duidelijk geen opvoedingsprobleem, of een gevolg van te zacht met de shet om te gaan (anders had die het vroeger ook wel gedaan). Het paard heeft vanwege een reden (ik vermoed ook pijn) gemerkt dat vanaf dit moment deze handelingen niet meer te vertrouwen zijn.
Het heeft dus niets te maken met opvoeding of de schuld van het paard.
Het vertrouwen zal hersteld moeten worden voor het allemaal terug normaal gaat.

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 20:16

Ik ga er eigenlijk een beetje van uit dat hij de eerste paar keer het spannend vond en hij was bij de eerste keren wel redelijk braaf. Pas na de 3e/4e keer is hij zo lastig gaan doen. Ik denk dat het komt doordat de smid altijd even rustig wachtte tot hij weer rustig was en dan weer verder ging. Hierdoor heeft hij geleerd dat wanneer hij omhoog komt er gestopt wordt.

Smid heeft de laatste keren gewoon doorgezet om te kijken of en wanneer hij stopt maar hij geeft niet op :+

Mede hierdoor vind ik het lastig om te zeggen of het angst voor pijn is of ondertussen gewenning.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:39

Ik heb een hele lieve shetlandpony die in een waar monster veranderde toen hij beslagen moest worden en de smid (Dennis hier @bokt overigens) gericht een kaakslag heeft verkocht. Mag niet natuurlijk maar was echt pure paniek van de pijn in zijn geval. Hij is toen ook platgespoten en de ijzers zijn eronder gezet omdat het moest van de DA. Keer erop was het net zo erg. Hij is echt een goedzak en altijd braaf bij de smid. Dit deed m gewoon zoveel pijn dat ie in paniek raakte. Had verder ook niks met de smid te maken ik vertrouw Ciska blind met mijn pony's.

Wanneer je pony verder braaf is sluit ik echt niet uit dat hij reageert vanuit pijn. Ik ben ook overgestapt op hoefschoenen en dat ging uitstekend. Kan even zoeken zijn welke goed passen voor je pony maar ik ben er nog steeds blij mee, en pony ook.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:44

Maartje1990 schreef:
Nou hier men ik al jaren zeer regelmatig en dat doe ik blootsvoets. Dus mennen met ijzer is zeer zeker niet de beste optie (voor vele andere redenen) en absoluut onnodig. Waarom een pony door een hoop stress laten gaan als je het ook anders, makkelijker en beter kunt oplossen?

Dat jou paardje het goed doet zonder ijzers wil niet zeggen dat dit altijd het geval is.

Ik zei dat vroeger ook... totdat ik een paardje kreeg die zo slecht op het harde liep dat zij geeneens meer op de verharding wilde eten.
Dat zegt dan genoeg en is er een ijzertje onder gekomen.
Was meteen duidelijk.. wat een verschil; gelijk een pony die veel ruimer durfde te lopen en vrolijker was.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:46

Brainless: je hebt duidelijk mijn andere berichten niet gelezen. Als bescherming nodig is, vooral doen! Maar neem dan een hoefschoen, geen hoefijzer (dat is namelijk absoluut niet de beste optie). En in mijn laatste zin bedoel ik ook niet dat het paard blootsvoets moet blijven, maar dat er dan een hoefschoen moet komen (maar dat was uit dat bericht indd niet helemaal duidelijk).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:54

Maartje1990 schreef:
Brainless: je hebt duidelijk mijn andere berichten niet gelezen. Als bescherming nodig is, vooral doen! Maar neem dan een hoefschoen, geen hoefijzer (dat is namelijk absoluut niet de beste optie). En in mijn laatste zin bedoel ik ook niet dat het paard blootsvoets moet blijven, maar dat er dan een hoefschoen moet komen (maar dat was uit dat bericht indd niet helemaal duidelijk).

Maar zoals bij mijn paardje was dat absoluut geen oplossing.
Je kan een paard niet 24/7 op een hoefschoen zetten.

Mijn huidige paardjes staan beide zonder ijzers; dat gaan prima.
Maar mijn merrie heeft nog al een zeer ruime beweging; waardoor haar hoeven zeer snel slijten op de weg.
Omdat ik hier niet echt de mogelijkheid heb om (veel) in de berm te rijden (mijn kleinste rondje is 8km) komt er meestal 3x een ijzertje onder in de zomer.
Afgelopen zomer dan weer niet omdat ze weinig buiten liep.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:33

Ik ben het niet met je eens, maar ik denk niet dat dit topic daar de plek voor is om daar een discussie over op te starten :) let's agree to disagree :)