Paard niet uit de wei krijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tess_84

Re: Paard niet uit de wei krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:03

Ja, dat geduld op ken ik hoor ;) Ik denk dat je de volgende keren dat je naar daar gaat, gewoon minder "grote" doelen moet stellen. Dus niet: ik wil haar vangen en gaan rijden, maar wel: ik wil haar neus kunnen aaien. Of zelfs: ik wil binnen de twee meter bij haar kunnen komen, zonder dat ze wegloopt/aanstalten maakt om weg te lopen. Zo maak je het voor jezelf niet "moet moet moet" en ga je ook rust uitstralen. En je zal het wel aan haar zien hoor, plots maakt ze dan die klik en denk je "huh, het lukt"?!
Komt wel goed ;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:04

En wat je nooit moet doen (ik zie dit wel eens t.o.v. paarden,honden,kinderen] is ze dan straffen als je ze eindelijk hebt! Wel begrijpelijk na alle frustratie, maar niet opvoedkundig! :+

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:21

anjali schreef:
En wat je nooit moet doen (ik zie dit wel eens t.o.v. paarden,honden,kinderen] is ze dan straffen als je ze eindelijk hebt! Wel begrijpelijk na alle frustratie, maar niet opvoedkundig! :+

Oeh nee inderdaad, heel erg fout!!!! Net uitbundig belonen, want ze heeft je toch maar bij haar in de buurt laten komen én zich laten pakken!

Als je haar wel straft, zal ze de volgende keer wel twee keer nadenken voor ze zich nog eens laten pakken... En terecht...

elinefoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 12:46

Wat je zou kunnen doen is vragen aan de staleigenaar of de ruin, of jouw merrie in een ander stukje wei mag staan. Is daar nou geen mogelijkheid voor, kan je vragen of er een lijntje gespannen mag worden dat het weiland in tweeën deelt. Dan kan de ruin niet meer bij je merrie komen, en kan je haar rustig uit het land halen! :)

LisaSp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 23:39

Ik heb haar de dag na het plaatsen van mijn bericht kunnen pakken!! Onwijs beloont en tot nu toe lukt het mij elke keer om haar te pakken *\%/* *\%/*

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 06:02

Top! Alsof ze je topic gelezen heeft :P

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 08:56

LisaSp schreef:
Ik heb haar de dag na het plaatsen van mijn bericht kunnen pakken!! Onwijs beloont en tot nu toe lukt het mij elke keer om haar te pakken *\%/* *\%/*

Super! Heb je dan iets anders gedaan dan anders, of ging het "gewoon" zo?

LisaSp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 23:57

Ik gaf eerst de andere paarden wortels en was helemaal niet bezig met haar en toen zag ik in mijn ooghoeken dat ze toch wel nieuwsgierig werd. En toen kwam ze heel langzaam dichterbij, kon ik haar een stukje wortel geven (was ze ook meteen weer weg) maar ze bleef daarna staan en ik rustig, achteruit lopend naar haar toelopen en toen wilde ze meer stukjes wortel en kon ik haar zo bij haar halster pakken! Onwijs beloont op stal en sindsdien gaat het super!!!
Bizar he dat je inderdaad zo'n topic plaatst en het dan lukt..

priscillaks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 11:21

inderdaad vervelende situatie waar je niet op zit te wachten

Zamora98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 13:18

Wat fijn dat het gelukt is!

Haar eerst negeren en daarna iets lekkers geven en flink belonen is vaak de gouden tip. :D

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 02:05

Ik heb dit een tijdje met mijn merrie gehad en soms nog steeds.
Als zij geen zin heeft om uit de wei te komen, gaan haar oren naar achteren en loopt ze of weg, of gaat ze heel dreigend nèt buiten mijn bereik om rondjes lopen, zwaar irritant als je dr eigenlijk snel wilt hebben.

Na een hele tijd met zware frustratie in die wei gestaan te hebben, ga ik nu ook weleens gewoon weg als het te lang duurt (na anderhalf uur en nog andere dingen moeten doen die dag,ben ik er wel klaar mee). Dan krijgt ze een keertje geen krachtvoer. Ze heeft gewoon 24/7 ruwvoer, haha.
Of ik negeer haar, pak ik mijn mobiel of ga naar een ander paard en dan wordt ze uiteindelijk ook nieuwsgierig, of jaloers en dan komt ze ook. -uiteindelijk.
Waar ik laatst wel achtergekomen ben, maar dat moet je zelf heul goed aanvoelen of dat kan, is dat als ik er bij ga zitten, gewoon midden in de wei, dat ze dan dus na een paar minuten dus gewoon naast me staat en zich laat pakken..

Nogmaals!!! Goed kijken of dit kan met de paarden die in de wei staan en met jouw paard!

Maar ze komt ook vaak zat gewoon hinnikent naar me toe, dus wat is?

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 04:16

ik heb dit ook altijd mijn mijn lease pony .. binnenkort als ze weer het land op mogen is het spelletje ben ik bang weer opnieuw.. ik denk dat ik het halster om laat.. want als ze het halster ziet rent ze weg.
Dit verhaal komt me erg bekent voor dat weg rennen , mijn geduld raakt ook op :') , ze rent alleen maar weg naja ik laat haar maar lekker uit rennen , elke keer als ze weer rustig stil staat te eten loop ik rustig naar haar toe , soms rent ze weg en heel soms blijft ze zenuwachtig staan.) soms blijft ze maar rennen ( heb best vaak 2 uur in de wei gestaan en ging pas weg tot ze zich liet pakken.) als dat het geval was hoefde ik alleen maar een rondje te lopen en te poetsen beweging heeft ze zichzelf al gegeven , volgende dag doet ze dit dan ook niet meer maar maand later dan wel weer een keer .

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 06:51

tess_84 schreef:
Het in beweging houden zoals je zelf al zegt, is inderdaad belangrijk. Daarbij is het echter wellicht nóg belangrijker om op het juiste moment stil te staan of zelfs een stap achteruit te doen. Dus je stapt op haar toe, en als ze aandacht voor jou heeft, blijf je staan. Verslapt de aandacht (lees: gaat ze eten, kijkt ze weg, draait ze haar oren weg, ...) dan stap je weer rustig op haar toe. Dit kan gerust stapje voor stapje gaan, tot ze haar aandacht weer bij jou heeft. Dat kan gaan van een oor in jouw richting draaien, tot helemaal in jouw richting draaien en blijven staan. Elk "contact" dat ze met jou maakt, belonen. Belonen is hier: kort rust geven. Probeer haar ook niet meteen te grijpen eens ze binnen handbereik is, maar steek je hand uit, laat haar eraan ruiken, en trek je hand dan weer weg en zet een stapje terug. Aandacht verslapt weer, terug stapje vooruit, hetzelfde doen, eventueel aai over de neus, weer stapje terug. En dat zo lang en met zoveel geduld tot je haar zonder opjagen kan pakken.

Deze techniek heb ik gebruikt bij één van onze Shetlanders die heel erg bang was en zich dus ook niet liet vangen. Het heeft in het begin echt wel lang geduurd en ik kon hem ook niet na de eerste sessie pakken! Maar nu kan ik, mits een paar "tussenstapjes" gewoon zijn halster aandoen, ook als hij bij de andere paarden staat.

In verband met de paarden die er nog bij staan, jaag die op een subtiele manier weg (als subtiel niet werkt, moet je natuurlijk wel een beetje als een gek staan met je armen zwaaien of plots een grote stap in hun richting doen ;) ), en ze weten heel snel dat jij hen niet moet hebben, maar jouw paard. Verleg jouw focus dan ook naar jouw paard, zonder echt te staren uiteraard, maar hou je gedachten bij jouw paard. En dan dus, stap voor stap...

Als beloning, als je haar eenmaal hebt, kan je natuurlijk ook wat wortelstukjes of koekjes geven, maar de beloning tijdens het oefenen (want dat is het gewoon ;) ) is dat ze even rust krijgt. En JIJ beslist wanneer het genoeg is, niet zij. Dus JIJ stapt eerst bij haar weg en dan weet zij dat het goed is.

Succes, en hou je ons op de hoogte?

Dit dus. Je moet het voor haar "Fijn" maken om bij jou te zijn. Wil ze dat niet? Prima dan blijft ze maar rondjes lopen tot ze geen zin meer heeft. Een dan bedoel ik niet opjagen, maar gewoon druk eropblijven houden zodat ze blijft lopen. Zodra ze stopt, haar aandacht opjou richt of ook maar de kleinste aanwijzing geeft niet meer te willen lopen, sta jevolledig stil en laat je alle drijvende druk los. Gaat ze dan weer weg, begin je opnieuw. Ja dit kan uren duren op een groot oppervlakte, dusmisschien is het handig om te beginnen in een bak of nog beter een longeercirkel. Heb je die niet moet je een lange andem hebben.

Uiteindelijk leert ze het wel, want bij jou staan betekend immers rust en lekker geaaid worden, hier en daar een snoepje etc.
Niet bij jou zijn is dan "onprettig" want ze moet constant bewegen. Paarden zijn liever lui dan moe(ja ook de werkwillige dieren) en staan toch echt liever met hun mond aan de grond dan rondjes te moeten lopen :j

henst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 17:31

Zeer intersant ik lees mee en leer hier veel uit.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 00:53

Ieder paard kan leren om naar je toe te komen, dus ook jouw paard kan dit leren.
De vraag is hoe leer ik dit aan mijn paard, dit is zorgen dat het paard graag bij jou komt, respect voor je heeft, je vertrouwd, en ook dat het jou begrijpt, en mssn ook ondekt heeft dat dit de meest voordelige optie voor het paard is, als al deze dingen klaar zijn komt je paard uit zichzelf zich bij jou aanbieden.
zoiets intrainen is een kwestie van dagen tot hoogstens een paar weken, makkelijk zat.

FennyPower schreef:
ik heb dit ook altijd mijn mijn lease pony .. binnenkort als ze weer het land op mogen is het spelletje ben ik bang weer opnieuw.. ik denk dat ik het halster om laat.. want als ze het halster ziet rent ze weg.
Dit verhaal komt me erg bekent voor dat weg rennen , mijn geduld raakt ook op :') , ze rent alleen maar weg naja ik laat haar maar lekker uit rennen , elke keer als ze weer rustig stil staat te eten loop ik rustig naar haar toe , soms rent ze weg en heel soms blijft ze zenuwachtig staan.) soms blijft ze maar rennen ( heb best vaak 2 uur in de wei gestaan en ging pas weg tot ze zich liet pakken.) als dat het geval was hoefde ik alleen maar een rondje te lopen en te poetsen beweging heeft ze zichzelf al gegeven , volgende dag doet ze dit dan ook niet meer maar maand later dan wel weer een keer .

LisaSp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 15:30

Het gaat nog steeds erg goed, ze komt zelfs naar mij toegelopen als ik haar roep. Super fijn! Ik ben erg benieuwd of dit straks ook nog zo gaat, als ze weer in de grote wei staan met heerlijk vers gras :P

Sabina1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:05

LisaSp schreef:
Het gaat nog steeds erg goed, ze komt zelfs naar mij toegelopen als ik haar roep. Super fijn! Ik ben erg benieuwd of dit straks ook nog zo gaat, als ze weer in de grote wei staan met heerlijk vers gras :P

Vast wel! Fijn dat het goed is afgelopen.

mariavank

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:17

Ik zelf heb dit ook gehad, wat ik deed was elke dag ging ik het weiland in met een emmer met een snoepje erin. Ik zette hem dan neer en deed vervolgens een paar stappen achteruit. Als mijn pony het opat ging ik weer weg, en elke dag kon ik een stap dichterbij blijven staan. Uit eindelijk kwam ze zelfs naar me toe lopen. Zo leert je paard dat als je komt het niet meteen hoeft te betekenen dat ze weg moet of moet werken, maar ook dat je gewoon wat lekkers komt brengen.

mariavank

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:18

8-) Ik weet niet of het helpt, aangezien je wel een iets andere reden hebt maar wie weet.

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:14

Wat ik vaak ervaar is dat het helpt een soort van standaard iets erin te brengen als je komt, ze wil blijkbaar niet uit de wei dus moet je ervoor zorgen dat jij interessanter bent.

Bij onze paarden is dat een rammelende voerschep, dan weten ze dat er wat te halen valt en dat ze dat ook echt krijgen (dus dat doen we een aantal keren per dag, ongeacht de activiteit die we gaan doen). Soms doen we b.v. niets maar die rammelende voerschep hebben ze zo gekoppeld aan iets lekkers krijgen dat ze vanzelf komen.

In heb begin ging ik dan ook ooit rammelen, kwamen ze niet dan ging ik iets anders doen, dan weer rammelen, net zo lang tot ze nieuwsgierig werden en vanzelf naar het hek kwamen. Dan niet gelijk pakken en iets gaan doen maar op een later moment weer een keer rammelen en het naar het hek komen belonen. En zo gaat het telkens een beetje beter.