Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:12

Ik ga mee met de rest wat betreft ontwormen en 's nachts opstallen.

Verder ben ik benieuwd wat er uit het bloedonderzoek komt. Tandarts is inderdaad ook een goed idee. Misschien is iets simpels als doppen waardoor hij zijn hooi nu laat staan.

bruintje123

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:15

Voor doppen is het nog te vroeg.
Maar misschien staat er iets niet recht.
In principe heeft een jong paard tot de 2,5 weinig last van het gebit. Maar beter het zekere voor het onzekere nemen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:16

sander_lotte schreef:
Ik vind ze 's morgens wel vaak samen in de stal met de buiken tegen elkaar (hoofd bij andermans achterwerk), dus dan moet Turbo toch wel enigszins op zijn gemak zijn, niet?
dreiging van een liggend paard is anders dan van een staand paard.. me dunkt..

Citaat:
Op je 3e quote: Oh echt, maakt liggen niet uit? Ik dacht dat Turbo zich wel op zijn gemak moet voelen als hij in de zomer gewoon languit in de wei gaat liggen met Romeo bij zich in de buurt.

Of hij is moe... ;-) of heeft geleerd dat Romeo niks doet als ie ligt, alleen als ie eet...

Citaat:
Zoals ik al zei staan ze al sinds maandag apart, dus het is niet zo dat mijn koppige zelf ze gewoon samen laat staan :o Ik wil eerst Turbo weer rond en gezond zien voordat ik dingen ga proberen.
nou prima dan toch :j en dan uiteraard kan je de rest laten onderzoeken, idd eventueel door een andere arts als je dit niet vertrouwd..

Citaat:
@ Ayasha: Romeo laat Turbo niet zomaar eten, dat moet ik wel zeggen. Als ik hen voerde (verschillende meters van elkaar weg) moest Romeo wel altijd verschillende keren Turbo wegjagen, maar Turbo ging dan gewoon naar de andere hoop om daar weer verder te eten tot Romeo hem daar weer wegjoeg, maar dan ging Turbo weer naar de andere hoop.
Dat klinkt in mijn optiek inderdaad niet heel ontspannen... en ook stress zorgt voor vermagering..

Citaat:
Nu krijgt Turbo sinds maandag zijn voer in de stal en kan Romeo hem dus niet wegjagen, zeker voor nu lijkt mij dat de beste oplossing. Ik wil in de eerste plaats dat Turbo weer beter wordt en dan kunnen we nog zien of ze samen kunnen leven of dat ik moet verkopen en een ander maatje zoeken. :(

Het kan zijn als Turbo gewoon weer gezond is, en ietsje meer gegroeid, dat het probleem minder wordt natuurlijk, dat is dan iets waar je later naar kan kijken idd.. :j

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 13:16

Cer schreef:
Ayasha schreef:
Geen kwestie van gemakkelijk aan voor bij gaan. Een kwestie van éérst alle medische oorzaken uit sluiten.

ja of gewoon tegelijk... :?

We gaan er toch niet makkelijk aan voorbij? Ik heb ze apart gezet én de mest en het bloed wordt onderzocht... Dus bij mijn weten gebeurt het toch tegelijk, of niet?

@ Geerke, zoals eerder gezegd staat Turbo nu ook 's nachts op stal zodat hij rustig kan eten. Aan het hooi komt hij echter niet of amper. Het krachtvoer eet hij wel.

@ Ayasha: Ik denk ook niet dat Turbo op is van de stress door Romeo... Romeo is slechts met momenten gemeen, maar ik heb al véél ergere gevallen gezien. Dat geval van bij zijn vorige eigenaar is ook maar 1 week ofzo geweest, toen zagen de eigenaars dat het niet ging goed komen en hebben ze Turbo bij een oude shet gezet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:20

Er waren een aantal schrijvers die vonden dat je éérst het medische moest uitsluiten alvorens ze uit elkaar te halen. En ik gaf aan 'of je doet beiden', dus apart zetten(alleen snachts is prima) en medisch laten nakijken, maar dat doe je al... prima toch :j
thats all :)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:20

Ik heb ook n jaarling gehad die ondanks ontwormen totaal verzwakt was van de bloedwormen. Kan t maarzo zijn. Sterkte voor je pony!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:21

Wanneer was turbo voor het laatst ontwormd?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 13:26

Cer schreef:
sander_lotte schreef:
Ik vind ze 's morgens wel vaak samen in de stal met de buiken tegen elkaar (hoofd bij andermans achterwerk), dus dan moet Turbo toch wel enigszins op zijn gemak zijn, niet?
dreiging van een liggend paard is anders dan van een staand paard.. me dunkt..

Wat ik hier zeg is niet liggend, dan staan ze gewoon tegen elkaar... Zowel liggend als staand zijn ze vaak dicht bij elkaar in de buurt.

Cer schreef:
Er waren een aantal schrijvers die vonden dat je éérst het medische moest uitsluiten alvorens ze uit elkaar te halen. En ik gaf aan 'of je doet beiden', dus apart zetten(alleen snachts is prima) en medisch laten nakijken, maar dat doe je al... prima toch :j
thats all :)

Ah ok, mijn excuses, dat had ik zo niet begrepen :o Ik had Turbo in eerste instantie in de stal gezet omdat de DA zei dat zijn temperatuur te laag was, dat ik hem beter in de stal kon zetten met dekens op. De staldeur is wel maar half (bovenkant is open), dus Romeo kon zijn neus wel nog in de stal steken...
Vandaag staat Turbo op een andere wei omdat de dierenarts dat had aangeraden. De weien grenzen wel aan elkaar, dus ze kunnen elkaar wel zien. Ik weet dat dat nog apart is, maar ik volgde gewoon de instructies van de DA.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:27

wanneer verwachten ze die bloeduitslagen te hebben eigenlijk? Meestal in een dag of 2 toch wel?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 13:28

Cer schreef:
wanneer verwachten ze die bloeduitslagen te hebben eigenlijk? Meestal in een dag of 2 toch wel?

Morgen ochtend om 9 uur mag ik daarvoor bellen...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:29

Oh nou dan heb je wat dat betreft iig gelukkig snel uitslag... sterkte hoor. :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:30

Wanneer was hij voor het laatst ontwormd....voor het antwoord ga ik vast staan,dan kan ik niet meer van mijn stoel vallen van de schrik

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:30

Dat ze elkaar wel kunnen zien hoeft niet slecht te zijn. :) Die twee die nu probleemloos bij elkaar staan vochten elkaar de tent uit. (De onderdanige van de 2 moest drie keer genaaid worden op dezelfde plek. De DA bleef zeggen dat het niet van een schop kon zijn want zo zag de wonde niet uit, de derde keer (wonde was amper genezen en hij lag weer open.) heb ik ze uit elkaar gehaald en ineens geraakte onderdanige niet meer gewond. Heb sinds ook gezegd dat ik vanaf nu gewoon naar mijn eigen gevoel luister als ik zo iets vermoed. De dominante kon blijkbaar erg goed mikken. :+
Degene die gewond raakte was klophengst. Ze hebben ruim een jaar met een draadje tussen gestaan en de klophengst is geruind. (daar moesten we mee wachten om wille van omstandigheden.). Na ongeveer 6 maanden stonden ze regelmatig dicht bij elkaar aan de draad zonder lelijk doen en heb ik ze weer bij elkaar gelaten. Sinds gaat het goed. :)
Dus draadje tussen voor langere tijd kan soms absoluut helpen. :)

SensaHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:31

Ik denk dat je het zo goed doet, TS. :)
Veel meer kun je ff niet doen.
Of nog eens in z'n mond kijken.
Heb je na dat hij ontwormd is, ook wormen in zijn ontlasting gezien?
Ben heel benieuwd naar de uitslag van de dierenarts.

Veel succes!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 13:41

@ Geerke: sorry, ik had het de eerste keer gemist dat je het vroeg. Romeo en Turbo zijn in oktober allebei ontwormd. Moet ik me schamen?

@ Ayasha: het was imo ook niet nodig dat ze elkaar zelfs niet konden zien...
Goed dat je toch je gevoel hebt gevolgd doen! Wat dit betreft weet ik echter niet wat ik moet denken, ik hoop in ieder geval dat het allemaal wel meevalt en dat Turbo snel weer de oude wordt! Ik heb er echt alles voor over!

Ik ga ook aan de DA precies vragen hoe vaak hij aanraadt om Turbo te ontwormen en dan ga ik dat zonder twijfel strikt opvolgen!

@ SensaHorses: zo voelt het op dit moment niet aan, voel me écht rot...
Ik ga ook even aan de DA vragen of het niet nodig is om de tanden na te kijken.
Ik heb geen wormen in de ontlasting gezien nee, de DA heeft vanmorgen ook mest vast gehad (om een staaltje te nemen) dus dan zou het ook zeker opgevallen zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:43

Je doet nu wat je kan voor hem. Dat is het enige wat telt. Met 'had ik' en als kom je nergens behalve dat je jezelf de grond in praat. :) niet doen dus! Je bent er nu mee bezig en je hebt veel meer aan 'ik ga' en 'ik zal' zodra je weet wat er moet gebeuren. :) vooruit denken nu, niet terug! ;) daar wordt niemand beter van.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:44

Je hebt al super veel tips gekregen dus ik voeg niets toe.

Maar wat ik je wel mee wil geven. Als de weides aan elkaar grenzen (zoals ik lees) is het helemaal niet zo slecht om ze apart te hebben staan. Ze kunnen bij elkaar komen als ze willen. Ze maken sociaal contact. Er is een ander paard in de buurt. En beiden hebben wel de rust in hun eigen stukje. Sommige paarden kunnen nu eenmaal moeilijk samen staan (of te dominant, of te onderdanig. Misschien nu een combinatie van beide?). Het wordt pas zielig als een paar helemaal in zijn uppie in een weide staat te verpieteren. Je hoeft er dus niet perse nog 2 bij te kopen :+ (al grijpen genoeg mensen dat excuus vast aan om dat wel te doen :') ).

Ik vind dat je het super aanpakt en logisch dat je het even onder paardenmensen van je af wil schrijven :j

Hopelijk komt het snel goed met de kleine turbo.

Could have, would have, should have.. uit je hoofd zetten. Heeft geen nut :)

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:46

pas wel op voor maagzweren in deze situatie; stress voor het paard+kilo's krachtvoer=risico op maagzweren.
Ze kunnen zelfs (gedeeltelijk) oorzaak zijn van het probleem.

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:54

Bel of mail Equilin eens voor advies. Stuk beter dan krachtvoer. Mijne doet het er ook goed op en je geeft maar een paar honderd gram (hangt van soort af) dus kost ze ook veel minder energie om het op te eten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:56

in oktober ontwormd...ik had erger verwacht,excuus.
Hadden ze toen wormen?En met welk middel?

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:59

Ik weet niet of je wel eens in Brabant komt maar in den Dungen zit de molen die erg fijne paardenmeel heeft om magere paarden dikker te krijgen

Dit doen ze zelf malen en wij hebben er erg veel goede ervaring mee

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:15

Hey, het lijkt mij ook straf dat hij uitgehongerd is door Romeo. Apart laten staan tot Turbo weer beter is. je kan eventueel ook wiesencobs of hartog grasbrok voeren als aanvulling op zijn voer.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 16:28

Even tussendoor iedereen bedanken om mee te denken en te reageren. Het helpt echt wel! Natuurlijk kunnen jullie niet zeggen wat er scheelt, daarvoor zijn ze de mest en het bloed aan het onderzoeken, maar het is toch al fijn om dit even met paardenmensen te bespreken…

@ Ayasha: Dat is ook waar, maar toch… :)

@ Mendel: Maakt dat al echt zo veel uit als ze gewoon in aangrenzende weides staan? Ik vind dat nog zo apart… Ik denk inderdaad dat we met een combinatie zitten met te dominant en te onderdanig. Twee pony’s erbij kopen doe ik sowieso niet, ik ben al blij dat ik deze 2 alles kan geven wat ze nodig hebben! Ik heb nog 2 kindjes van 23 maanden en 8 maanden, dus ik heb ook geen handen meer vrij :D

@ Fjordengek93: Equilin ken ik niet… Ik heb altijd Tradition mix van Cavalor gegeven en op zich ben ik daar tevreden van. Maar ze kregen altijd een héél klein beetje, dus echt maar een hand vol ofzo. Dat is niets in vergelijking met de hoeveelheden die de dierenarts me gaf.

@ geerke: Even nog wat extra info om verwarring te voorkomen. Toen ik Turbo gekocht heb, had de vorige eigenaar nog een wormenspuit meegegeven. (was nog goed voor 2 ontwormingen) Bij Turbo had ik het dus nog niet gedaan adhv mestonderzoek, maar ik was dat wel van plan om te doen…
Die wormenspuit was toen Noromectin, maar vraag me niet voor wat dat goed is… Ik weet wel dat ik dat vroeger ook altijd gebruikte.

@ ardo_iggy: ik woon in Belgisch Limburg (dicht bij de grens met Maastricht), dus in den Dungen kom ik toevallig niet nee :D Maar in de bietenpulp die ik geef zitten ook zemelen, is dat ook geen dikmakertje?

@ b485: oh ben jij hier ook nog actief? :D
Ik zou het wel straf vinden, maar ik zou het niet onmogelijk vinden. Ik denk persoonlijk dat er toch iets anders is. Misschien heb ik toch iets te weinig wormenspul gegeven, of zat er toch te veel tijd tussen? Ik was sowieso van plan om Turbo apart te laten staan, ik wil eerst dat hij er weer helemaal bovenop is! Ik ga nu wel niet te veel rommelen en uittesten met het voer, ze krijgen nu die bietenpulp en die Tradition Mix, ik ga eerst een paar dagen kijken of dat effect heeft. Maar toch bedankt voor de tip!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 16:49

Ik zou me het meeste zorgen maken over dat de pony geen hooi eet.
Ik geloof niet dat dat met Romeo te maken heeft.

Ik vermoed wormen en anders toch iets met het gebit.

Ik begrijp niet hoe een DA zoveel krachtvoer voorschrijft terwijl de pony nauwelijks hooi eet, zo wordt de pony alleen maar zieker.

Ik vermoed trouwens dat Romeo zo de baas is geworden omdat Turbo zwakker werd.

Ik hoop niet dat het bloedwormen zijn want dan staat het er niet goed voor. :(:)
Dan wordt het een behoorlijke strijd om dat nog onder controle te krijgen .

Veel sterkte TS en vergeet niet dat je Romeo ook heel goed in de gaten moet houden als Turbo wormen heeft.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 17:04

ik zou je pony's toch echt apart laten staan. zeker tot het veel beter gaat met turbo.
ik had eerder twee halfbroertjes, grote pony's, vanaf 1 jaar oud. ze aten samen en stonden gewoon bij elkaar. maar de ene wilde de hele dag stoeien en spelen. andere af en toe. op een gegeven moment was de rustigste pony sloom, liep niet goed en leek totaal geen energie te hebben.
het bleek dat hij bijna geen kans kreeg om te gaan liggen/ slapen. en na weken was hij erg oververmoeid.
ik heb ze apart gezet en na een week was hij al weer redelijk fit. daarna af en toe samen maar de rest gewoon naast elkaar in de wei.

nu heb ik nog een (dominante) shetland merrie. daar hebben we een half jaar geleden een andere merrie bijgekocht voor in ons 2-span, omdat ons ruintje met pensioen ging.
sinds ik ze bij elkaar heb gezet vechten ze met elkaar. af en toe ging het even goed. maar ze slaan en bijten en geven beide geen haar breed toe. na 3 weken heb ik ze uit elkaar gezet.
na maanden naast elkaar, weer eens geprobeerd om ze bij elkaar te zetten. maar ze gaan gelijk weer met hun kont naar elkaar staan en meppen er op los.

zelf door de stroomdraad heen werd er in het begin nog getrapt, maar dat gaat nu goed.
in het span zijn ze beide braaf, maar dan bepaal ik wat er gebeurt.
maar een echt span is het niet echt.

nu leven ze dus gewoon naast elkaar en dat is prima. dominante merrie samen met de ruin zoals altijd, en de nieuwe merrie met een 4 jarige c-pony ruin wat ook perfect klikt.