Pony is niet zichzelf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:43

Ik bedoelde ook met die knal. --> nu even niet

EvaLuna16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 19:43

mrie schreef:
Precies wegwezen daar...en snel.
Je weet pas of ze dat gedrag houd als je haar verplaatst hebt en weer even heeft kunnen wennen. Maar de kans is heel heel heel groot dat ze dan weer meer zichzelf wordt. Waar op letten bij het zoeken naar andere stal: Wat voor voer, Hoeveel buiten (niet tevreden zijn met een antwoord als "iedere dag" want dat kan ook elke dag tien minuten zijn). Hoeveel paarden op hoeveel wei, Hoe gaan de eigenaren met paarden om, wat is hun ervaring met paarden, waarom hebben ze die, wat vinden ze leuk.

EvaLuna16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 19:44

Ulfeino schreef:
Zit zeker niet lekker in haar vel, denk dat het van de voeding komt.
Onze pony hadden we een tijdje geleden in een grote wei gedaan omdat het al oktober was en er toch niet meer zoveel voeding in gras zit.
Nou dat hebben we geweten, de o zo lieve pony veranderde in een aantal weken tijd in een draakje, niet meer laten pakken, kont toe keren in de box.
Snuiven en schrikkerig op van alles en nog wat etc.
Haar niet meer in de wei gedaan en gewoon weer hooi en wat muesli voeren en na 3 dagen was ze zichzelf weer.
Dus ja ik denk echt dat het de voeding is, misschien kun je met bloedprikken zien wat je pony nu teveel of te weinig krijgt?

Ja dat dacht ik ook.. ik ga haar eerst verplaatsen en kijk dan hoe het gaat..

EvaLuna16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 19:45

Rocamor schreef:
Ik bedoelde ook met die knal. --> nu even niet

Oja Haha.. ze deed het gwn nooit.. net als dat ze laatst echt vol iemand beet..

EvaLuna16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 19:45

EvaLuna16 schreef:
mrie schreef:
Precies wegwezen daar...en snel.
Je weet pas of ze dat gedrag houd als je haar verplaatst hebt en weer even heeft kunnen wennen. Maar de kans is heel heel heel groot dat ze dan weer meer zichzelf wordt. Waar op letten bij het zoeken naar andere stal: Wat voor voer, Hoeveel buiten (niet tevreden zijn met een antwoord als "iedere dag" want dat kan ook elke dag tien minuten zijn). Hoeveel paarden op hoeveel wei, Hoe gaan de eigenaren met paarden om, wat is hun ervaring met paarden, waarom hebben ze die, wat vinden ze leuk.

Handig ga ik onthouden!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 20:20

Zoals anderen al aangeven is je pony je heel erg duidelijk aan het maken dat ze het hier niet naar haar zin heeft. Ik zou eerst op zoek gaan naar een andere plek. Daar laat je haar wennen. Blijft ze langer 'hangen' in dit gedrag, dan heb je alle reden om bijv. bloed te laten prikken.

Ik lees dat ze ook bijt bij het aansingelen en ook niet echt wil galopperen; dan moet ik denken aan maagzweren, en dat zou prima passen bij de stress die ze ervaart op deze stal en bij het slechte ruwvoer dat ze nu krijgt.

In welke regio zit je, TS? Misschien kan iemand je een stal aanraden.

EvaLuna16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 20:27

Hilary schreef:
Zoals anderen al aangeven is je pony je heel erg duidelijk aan het maken dat ze het hier niet naar haar zin heeft. Ik zou eerst op zoek gaan naar een andere plek. Daar laat je haar wennen. Blijft ze langer 'hangen' in dit gedrag, dan heb je alle reden om bijv. bloed te laten prikken.

Ik lees dat ze ook bijt bij het aansingelen en ook niet echt wil galopperen; dan moet ik denken aan maagzweren, en dat zou prima passen bij de stress die ze ervaart op deze stal en bij het slechte ruwvoer dat ze nu krijgt.

In welke regio zit je, TS? Misschien kan iemand je een stal aanraden.

Heb al een bericht voor een stal ben op aantal goede uitgekomen!
Maagzweer zou best wel eens kunnen..
Zijn meerdere op de stal die dat hebben vanwege het voer..
Ze bokt eig nooit maar tijdens t galloperen dramt ze echt heel erg

SayaJones

Re: Pony is niet zichzelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 08:56

Ik verplaats dit topic naar [OPG] Omgang en paardengedrag, omdat het hier beter past

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 13:41

Ik denk dat je ook even kunt testen op maagzweren. Of gewoon een tijdej medicatie hieervoor geven. Stress en kuil kunnen maagzweren veroorzaken, en als je zegt dat ze sloom is en met aansingelen bijt, heeft dat meestal met de maag te maken.
Maar dat neemt niet weg dat het evengoed beter is om daar weg te gaan. Kuil is gewoon geen goed voer voor een paard.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:38

Maar 2,5 uur naar buiten ook niet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 16:05

TS ik vind het heel knap dat je zo nadenkt over het gedrag van je pony! Je probeert echt de tips hier te gebruiken en het beste voor je pony te doen.

Mijn ervaring is dat paarden al gauw (binnen een paar weken) vrolijker worden als ze weer lekker buiten mogen lopen met genoeg voer. Dat komt vast wel goed. :j
Duimen omhoog voor jou!

EvaLuna16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 20:11

Gypsy schreef:
TS ik vind het heel knap dat je zo nadenkt over het gedrag van je pony! Je probeert echt de tips hier te gebruiken en het beste voor je pony te doen.

Mijn ervaring is dat paarden al gauw (binnen een paar weken) vrolijker worden als ze weer lekker buiten mogen lopen met genoeg voer. Dat komt vast wel goed. :j
Duimen omhoog voor jou!

Dankje!
Ga morgen toevallig op een andere stal kijken hopelijk is dat wat!

EvaLuna16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 20:12

Joolien schreef:
Ik denk dat je ook even kunt testen op maagzweren. Of gewoon een tijdej medicatie hieervoor geven. Stress en kuil kunnen maagzweren veroorzaken, en als je zegt dat ze sloom is en met aansingelen bijt, heeft dat meestal met de maag te maken.
Maar dat neemt niet weg dat het evengoed beter is om daar weg te gaan. Kuil is gewoon geen goed voer voor een paard.

Ga ik ook zeker doen!
Eerst wisselen van stal en kijken of ze met aansingelen etc zo blijft doen dan ga ik zeker maagzweer test doen

EvaLuna16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 16:44

Misschien vinden jullie het leuk om te weten maar ben vandaag bij een stal weze kijken! Grote kans dat dat het word het is klein dus erg rustig komen intotaal met 2 paarden buiten.. krijgt 4x per dag te eten..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 16:58

Wat goed van je!
Complimenten hoe je het oppakt en hoe je het beste wilt voor je pony.

Hopelijk gaat het door en krijgt ze straks weer wat ze verdient qua eten en buiten. Je zult zien dat ze snel weer haar oude ik wordt als ze weer goed in haar vel zit.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 17:24

Goed bezig TS.

hoe lang komen ze per dag buiten? En wat krijgen ze bij die vier keer?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:33

EvaLuna16 schreef:
Misschien vinden jullie het leuk om te weten

Dat vinden wij heel leuk om te weten! :D

Waar hangt het vanaf? Van jezelf of de stal? Spannend!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:47

Citaat:
Kuil is gewoon geen goed voer voor een paard.
Nee, dit soort kuil (koeienkuil?) niet, dat is zo te lezen gewoon slechte troep. Goede droge kuil is prima voer. En bovendien heel wat gemakkelijker op te slaan en te bewaren dan hooipakken.

Een pensionstal die slecht ruwvoer voert is zijn geld niet waard. Al helemaal niet als de paarden daar zo weinig buiten komen. Dan gaat geld verdienen blijkbaar voor dierenwelzijn. Heel goed plan dus om daar te vertrekken!
Die stal waar je bent gaan kijken klinkt een heel stuk beter.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:26

EvaLuna16 schreef:
Misschien vinden jullie het leuk om te weten maar ben vandaag bij een stal weze kijken! Grote kans dat dat het word het is klein dus erg rustig komen intotaal met 2 paarden buiten.. krijgt 4x per dag te eten..

Top!

Wel een tip, rij er nog een paar keer overdag langs om te kijken of er op het aan jou beloofde tijdstip echt paarden buiten staan. Als je komt kijken doet men altijd allerlei beloftes. Ze komen elke dag buiten tenzij het te "slecht weer" is. En als je er dan staat blijkt dat de complete winterperiode "slecht weer" is en komt je paard 6 maanden zijn box niet uit.

Sorry als dit erg wantrouwig overkomt maar voorkomen is beter dan genezen. :=

EvaLuna16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 19:35

Rocamor schreef:
Goed bezig TS.

hoe lang komen ze per dag buiten? En wat krijgen ze bij die vier keer?

Min 2 uur en max ligt aan het weer etc als het heel erg stormt of regent anders gwn zo lang mogelijk!
'S ochtends krijgt ze rond 6 uur biks rond 11 uur kuil rond 6 uur biks en om 11 uur savonds weer kuil..
T is wat kleiner en lijkt me prima voor luna..
Op haar stal waar ze wel lekker in d'r vel zat probeerde ze hele dagen buiten maar haalde de paarden bij de kleinste regen al binnen
En nu komt ze ook met regen etc naar buiten

EvaLuna16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 19:36

Gypsy schreef:
EvaLuna16 schreef:

Top!

Wel een tip, rij er nog een paar keer overdag langs om te kijken of er op het aan jou beloofde tijdstip echt paarden buiten staan. Als je komt kijken doet men altijd allerlei beloftes. Ze komen elke dag buiten tenzij het te "slecht weer" is. En als je er dan staat blijkt dat de complete winterperiode "slecht weer" is en komt je paard 6 maanden zijn box niet uit.

Sorry als dit erg wantrouwig overkomt maar voorkomen is beter dan genezen. :=

Hihi was ik al van plan! Ben met de auto geweest vandaag en deze week ga ik t nog fietsen!

EvaLuna16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 19:37

GamblersCup schreef:
EvaLuna16 schreef:
Misschien vinden jullie het leuk om te weten

Dat vinden wij heel leuk om te weten! :D

Waar hangt het vanaf? Van jezelf of de stal? Spannend!

Of het allemaal door kan gaan!
Hopelijk lukt het!!
Als t kan wil ik er volgende maand al staan

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:38

Hoeveel kuil krijgen ze dan?

Ik vind het erg vreemd dat ze s'ochtends eerst bix geven op een lege maag. Dat is een recept voor maagzweren. Of krijgen ze zoveel kuil dat ze er de hele dag door van kunnen eten? Dat zou wel zeldzaam zijn hoor.

Maak ook niet te veel haast, beter in 1 keer de juiste stal kiezen dan nog tig keer verhuizen.

EvaLuna16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 19:39

MarliesV schreef:
Wat goed van je!
Complimenten hoe je het oppakt en hoe je het beste wilt voor je pony.

Hopelijk gaat het door en krijgt ze straks weer wat ze verdient qua eten en buiten. Je zult zien dat ze snel weer haar oude ik wordt als ze weer goed in haar vel zit.

Hoop ik ook! Het is vooral ook fijn dat die mensen zelf eigen paarden er hebben staan die gewoon bij de pensionklanten staan waardoor er geen onderscheid word gemaakt..
En ze gaan zodra het droger is eig al de wei op

EvaLuna16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 19:40

Gypsy schreef:
Hoeveel kuil krijgen ze dan?

Ik vind het erg vreemd dat ze s'ochtends eerst bix geven op een lege maag. Dat is een recept voor maagzweren. Of krijgen ze zoveel kuil dat ze er de hele dag door van kunnen eten? Dat zou wel zeldzaam zijn hoor.

Maak ook niet te veel haast, beter in 1 keer de juiste stal kiezen dan nog tig keer verhuizen.

Ze krijgen aardig veel!
Kan ook best eerst kuil hoor dan heb ik t door de war gehaald maar vgm nee nu begin ik te twijfelen ik ga er sws binnenkort nog langs dus zal t dan even vragen! Ik weet wel dat ze genoeg krijgen dat ze niet zonder staan