Pony veranderd op stal ineens in een kreng. Winterdepressie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 11:56

Eileen_ schreef:
Allereerst, niet te persoonlijk opvatten. Een paard is niet een mens en denkt dus niet zo!
Het klinkt mijn in de oren als gewoonweg een paard zonder manieren. Als hij je bijt, trapt, lelijk doet heeft hij gewoonweg geen respect voor je. Of hij heeft pijn, dat kan ook nog. Maar zelfs dan is het nog niet acceptabel om zo naar jou uit te halen.. Hij maakte hier waarschijnlijk zijn territorium duidelijk. Hij gaf je al een waarschuwing (oren in de nek), maar je liet jezelf er niet door afschrikken en daarom probeerde hij je te trappen. Naar zijn mening luisterde hij nier naar jou ;) In andere woorden; je bent de leider niet.

Winterdepressie geloof ik niet in. Mijn paard staat in Canada, waar het -40 graden wordt. En die staat 24/7 buiten met 20 andere paarden, ik heb daar geen enkel paard meer chagerijnig gezien.. Ik geloof wel dat je paard zich kan vervelen omdat hij in de stal staat ;) Het zou maar zo kunnen dat hij al geirriteerd was doordat hij in de stal zat toen jij er aan kwam.
Kou is niet zo zeer hard voor een paard. Zoals ik zei, mijn paard staat helemaal happy met -40. Regen darentegen vergt heel veel energie en is véél kouder voor ze.

Ik raad je aan om wat grondwerklesjes te doen. Dat zou heel goed zijn voor zowel je paard als jou! En dan bedoel ik niet VD of longeren ofzo. Maar echt horsemanship methode zoals parelli, warwick schiller, buck brannaman etc. Dat zou je gigantisch gaan helpem

Op het moment kunnen we niet veel door de sneeuw dus ook geen grondwerk. Twee weken terug ben ik begonnen met het opbouwen maar helaas gestopt door de sneeuw wat hier nog ligt. Hopelijk kan ik vanaf het weekend weer gaan opbouwen en ik hoop dat het dan beter gaat. Ze zit vol energie, dus ik wil zeker weten dat ik weer kan doorpakken voordat we weer moeten stoppen. Met vorst kan ik helaas ook niet bij huis rijden.

Zoals ik zei, mijn pony weet heel goed wat ze wel en niet mag. Dus een paard zonder manieren zou ik het absoluut niet noemen. Stiekem hoopte ik dat maar, dan kon ik het ergens aan wijten.

Toch denk ik dat kou per paard verschilt, zoals ik al zei die van mij staat na een uur al te koekeloeren bij het hek wanneer ze weer naar binnen mag. Soms begint ze zelfs al langs het draad te lopen..

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:03

Ibbel, Heb je helemaal gelijk in hoor! Paard moet jou ruimte respecteren, en jij zijne. Daar ben ik het helemaal mee eens ;)
Alleen moet je wel de leider zijn, en dat is ts hier niet. Paard mag altijd zijn mening geven, en het is aan het persoon om hier naar te luisteren. Maar als de leider druk geeft, moet het paard hier wel naar luisteren.. Beetje vergelijkbaat met kind- moeder eigenlijk. Moeder moet zeker weten liefde en respect geven aan kind. Maar als moeder iets aan kind vraagt, moet hij/ zij wel luisteren. Al mag hij/ zij wel een eigen mening hebben. Het is een balans die je moet vinden ;)

Probleem is dat meeste mensen de kleine singalen niet zien... vandaar dat paard over gaat naar grote signaal (oren in de nek en zelfs trappen).

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:05

In de winter komen paarden minder snel aan vit e, wat normaal in gras zit. Tekort hier aan levert spierpijn en dus een pijnlijk, boos paard op. Wij wachten ook dat pony een kreng was tot we hier achter kwamen. Is nu een echte kroelkont. Check het even, kan nooit kwaad.

Wij geven chevivit.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:06

Naath86 schreef:
Rindin schreef:
Zou het niet de combi zijn? Ze kan d'r energie niet kwijt, krijgt last van d'r lijf omdat ze niet meer getraind wordt, het is koud en dan moet ze bewegen om warmer te worden, ze verveelt zich waarschijnlijk het apenzuur... Ik zou ook chagrijnig worden ;)

Dat denk ik ook.. Maar ik lees wel eens reacties hier op Bokt van: Ja maar paarden staan echt niet te springen hoor om te trainen. Zo kan een paard niet denken, daar is een paard niet voor gemaakt...

Daar ben ik het niet mee eens, omdat ik nu dus ook weer duidelijk merk dat het blijkbaar wel effect op haar heeft.. Bevestigd wel mijn gevoel dat ik haar nog niet op pensioen moet zetten, ik denk serieus niet dat mijn pony daar vrolijker van wordt.

Natuurlijk wordt je pony daar vrolijker van. Zo te lezen staat ze zich 6 uur per dag buiten te vervelen en vervolgens nog eens 18 uur per dag op stal. Hoe fijn is het dan als iemand je uitdaagt om te bewegen?
Want daar zijn paarden immers voor gemaakt, om te bewegen.
En als je ze dat niet biedt, en daarmee ingaat tegen hun natuurlijke behoeftes, dan is trainen inderdaad een fijne manier om aan die natuurlijke behoefte tegemoet te komen. Nou ja, een klein stapje in de goede richting dan.
Daar zit volgens mij ook het antwoord. Want hoe sjacherijnig word je zelf als je niet kunt doen wat je 'moet' doen?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 12:12

Gypsy schreef:
In de winter komen paarden minder snel aan vit e, wat normaal in gras zit. Tekort hier aan levert spierpijn en dus een pijnlijk, boos paard op. Wij wachten ook dat pony een kreng was tot we hier achter kwamen. Is nu een echte kroelkont. Check het even, kan nooit kwaad.

Wij geven chevivit.

Bedankt hier ga ik zeker voor kijken!! Ze krijgt wel Equiflexion bij voor haar spieren en pezen, omdat ze dus een peesblessure had. Zal even kijken wat hier in zit.

Als ik eerlijk moet zijn, geloof ik eerder dat het zoiets moet zijn, dan dat het een probleem is met leiderschap.. Ik heb nooit een probleem gehad met mijn pony en ze weet echt heel goed wie de baas is. Ik wou dat ik het hier aan kon wijten, dan wist ik hoe ik het op moest lossen. Op het akkefietje van vorige winter na, heb ik in 17 jaar geen enkel probleem gehad met leiderschap. Ik kan lezen en schrijven met mijn pony...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:43

Naath86 schreef:
dorientjuh schreef:

Nee natuurlijk niet. Maar dan gaat het om paarden die niet op stal staan, 24/7 buiten kunnen zijn met kuddegenootjes en onbeperkt ruwvoer. Dat heeft jouw paard niet allemaal.

Het stilzetten van een paard over een lange periode vind ik niet paardwaardig. Dat heeft meer impact dan je blijkbaar denkt. Het gaat volledig in tegen de natuurlijke behoeftes van het paard.

Ik snap je niet helemaal. Vind je het tegen de natuurlijke behoeftes in dat ze stil staat in training of dat ze op stal staat? Mijn pony komt van 11 tot 5 buiten in de winter, maar staat eigenlijk tegen 12 uur alweer bij het hek te loeren wanneer ze weer naar binnen kan.. In de zomer overigens niet, dan vind ze het prima op de wei.

Het veel op stal staan. 18 uur op stal is niet wenselijk.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 17:01

dorientjuh schreef:
Naath86 schreef:

Ik snap je niet helemaal. Vind je het tegen de natuurlijke behoeftes in dat ze stil staat in training of dat ze op stal staat? Mijn pony komt van 11 tot 5 buiten in de winter, maar staat eigenlijk tegen 12 uur alweer bij het hek te loeren wanneer ze weer naar binnen kan.. In de zomer overigens niet, dan vind ze het prima op de wei.

Het veel op stal staan. 18 uur op stal is niet wenselijk.

In principe heeft dat ook niet mijn voorkeur. Maar als mijn pony na een uur al bij het staat en heen en weer loopt bij het draad, dat lijkt mij een teken dat ze naar binnen wil? In de zomer staat ze zo'n 12uur buiten, dan is er niks aan de hand. Met goed weer blijft ze dan ook gewoon 's nachts buiten. Ze weet nu haast niet hoe snel ze naar de stal moet lopen! Dus ik vraag mij af of mijn pony het erger vind om op stal te staan of buiten in de winter...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 17:07

Heeft ze in de winter voer en een schuilplek als ze buiten staat? En staan er andere paarden bij haar? Krijgt ze voer als ze weer naar stal moet?

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 17:09

Ik had laatst eigenlijk precies hetzelfde. Liep de stal in en paard legde de oren in de nek en leek zn been op te tillen. Hij keek echt boos. Weekje later appt de bijrijdster me: "Hey, hij legde net zn oren plat in de nek toen ik de stal in kwam. Is er iets gebeurt?"
Nou ik weet nergens van. Heb wel tegen haar gezegd dat ze hem voortaan meteen vast moet zetten, want ze was hem aan het poetsen terwijl hij los stond. Ik heb er verder niet lang bij stilgestaan, maar raar is het wel. Kan natuurlijk een off-day zijn, maar ik zou het ook niet pikken als mijn paard me zo bedreigend aan liep te kijken. Sommigen kunnen hier wel zeggen dat het paard netjes waarschuwt en dat je het zelf uitlokt als je dan toch naar hem toe gaat, maar wat moet je anders? Staldeurtje maar weer dichtschuiven en uitschrijven voor de wedstrijd? Ik vind zulk gedag ook not done. Een keertje chagrijnig kan, maar ik laat me niet wegjagen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 17:13

dorientjuh schreef:
Heeft ze in de winter voer en een schuilplek als ze buiten staat? En staan er andere paarden bij haar? Krijgt ze voer als ze weer naar stal moet?

Nee, ze heeft geen schuilplek, maar met echt slecht weer gaat ze gewoon naar binnen. Er is altijd wel iemand thuis om haar binnen te zetten. Ze wordt ook op de wei op dit moment bijgevoerd. Ze heeft op stal een slowfeeder, die constant gevuld is dus ook als ze weer op stal komt. Pas na een uur krijgt ze meestal wat muesli. Maar daar reageert ze niet op, als ik wil kan ik haar gewoon bij haar voer weg halen zonder dat ze iets doet.

SaraViavia schreef:
Ik had laatst eigenlijk precies hetzelfde. Liep de stal in en paard legde de oren in de nek en leek zn been op te tillen. Hij keek echt boos. Weekje later appt de bijrijdster me: "Hey, hij legde net zn oren plat in de nek toen ik de stal in kwam. Is er iets gebeurt?"
Nou ik weet nergens van. Heb wel tegen haar gezegd dat ze hem voortaan meteen vast moet zetten, want ze was hem aan het poetsen terwijl hij los stond. Ik heb er verder niet lang bij stilgestaan, maar raar is het wel. Kan natuurlijk een off-day zijn, maar ik zou het ook niet pikken als mijn paard me zo bedreigend aan liep te kijken. Sommigen kunnen hier wel zeggen dat het paard netjes waarschuwt en dat je het zelf uitlokt als je dan toch naar hem toe gaat, maar wat moet je anders? Staldeurtje maar weer dichtschuiven en uitschrijven voor de wedstrijd? Ik vind zulk gedag ook not done. Een keertje chagrijnig kan, maar ik laat me niet wegjagen.

Ben ik met je eens. Ik ben nu ook wel weer op mijn hoede en laat niet iedereen er zo maar meer bij in. Scheelt dat ze niet op een stalling staat, maar bij mijn schoonouders. Maar die zijn nu ook op hun hoede.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 17:14

Mijn paard heeft dit ook een tijdje gehad, hij had toen ook een peesblessure en mocht alleen wandelen. Hij heeft een uitloopstal dus staat altijd buiten, maar die was ook echt boos. Zeker tegen mensen die niet voor hem kwamen, deed hij echt lelijk. Hij bleek later ook cushing te hebben. Denk dat het bij hem ook de combinatie was van winter, alleen maar mogen wandelen, hij kon zijn energie gewoon niet kwijt. Sindsdien heeft hij medicijnen tegen de cushing en moet zeggen dat hij eigenlijk nooit meer zo boos doet als toen.
Heb je al enig idee wanneer je weer een beetje op kunt gaan bouwen?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 17:16

_Lisanne schreef:
Mijn paard heeft dit ook een tijdje gehad, hij had toen ook een peesblessure en mocht alleen wandelen. Hij heeft een uitloopstal dus staat altijd buiten, maar die was ook echt boos. Zeker tegen mensen die niet voor hem kwamen, deed hij echt lelijk. Hij bleek later ook cushing te hebben. Denk dat het bij hem ook de combinatie was van winter, alleen maar mogen wandelen, hij kon zijn energie gewoon niet kwijt.
Heb je al enig idee wanneer je weer een beetje op kunt gaan bouwen?

Zodra de sneeuw weer wat weg is, ga ik weer opbouwen. We waren met kerst weer begonnen en waren lekker bezig. Maar rond stal ligt nog veel sneeuw, dus echt een ijsbaan. Ik hoop dus dit weekend weer te beginnen, dan ben ik benieuwd of haar gedrag veranderd. Ook richting het bos nog veel sneeuw en ze zit weer vol energie en is dan soms een rodeo pony, dus daar heb ik nu even geen zin in met sneeuw :)

Naath86

Re: Pony veranderd op stal ineens in een kreng. Winterdepressie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 11:50

Gisteravond nog even bij haar op stal geweest en niks aan de hand.. Heb het idee dat het dan misschien toch verveling is omdat ze op rust staat..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:12

Verveling kan idd.
Ik zou wsl zelf haar een weekje op pijnstillers zetten om te kijken of er verandering is.
Mocht ze vrolijker worden, dan weet je dat het door de pijn komt ipv verveling.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 12:26

sneeuwpop schreef:
Verveling kan idd.
Ik zou wsl zelf haar een weekje op pijnstillers zetten om te kijken of er verandering is.

Sorry, maar pijnstillers zonder dat ik weet wat ze heeft of dat ze überhaupt ook maar iets heeft? Ik vermoed zelfs niet eens dat ze ergens pijn heeft, dus nee ik ga niet zomaar pijnstillers geven.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 13:45

Ik ga hier helemaal in mee met wat "Eileen" ook al schreef.
Je vertelde dat je eigenlijk bijna nooit problemen hebt met je paardje en das natuurlijk goed en ook makkelijk, maar je zei ook dat je vorig jaar eens een beet hebt gekregen, en nu dan weer een trap die rakelings net niet raak was (waarschijnlijk ook echt wel zo bedoelt, dus als een stevige vorm van waarschuwing).
Ook ik denk dus dat het probleem zich situeert bij het feit dat jouw paard jou niet altijd als de echte leider ziet, en dus af en toe zelf die rol aan zichzelf toeëigend.
Paarden doen dit soort gedrag nooit door er eerst eens even over na te denken, ook na het voorval niet, paarden overdenken niet, die reageren op momentopnames.
Ik heb begrepen dat jij best goed kan rijden, dus ook al jaren echt ervaring hebt met paarden, toch ben ik er echt van overtuigd dat je het principe van leiderschap en wie juist leider is en blijft eigenlijk een beetje verkeerd begrepen hebt. Eens er een duidelijke leider is, en het paard in kwestie is daar ook helemaal in mee, dan gaat geen enkel paard tegen die leider in, ook niet een dominant paard, want in wezen riskeert een paard die op die punten in verzet gaat zijn leven (in de vrije natuur) , iemand die tegen de leiding in gaat riskeert uit de groep gezet te worden en dat wordt zijn dood.
Zoals er ook al werd aangegeven, kan je daar aan werken door eerst en vooral zelf anders te leren denken, en beter een paard te leren lezen en vlugger accuraat te handelen. Je vertelde dat je paard jou eerst verwittigde door zijn oren plat te leggen, andere blik in zijn ogen e.a , hierop had jij dus gepast moeten reageren, je hebt het even een beetje weggelachen en geminimaliseerd soms werkt dat ook hoor, maar hier op dit moment was dit jouw foute interpretatie, jij had toen dadelijk moeten reageren.
Er werden al een paar namen van zeer goede Trainers genoemd, er zijn er nog heel veel anderen natuurlijk, persoonlijk vind ik Clinton Anderson ook een heel goeie, ook nog Marc Rachid (heeft een paar boeken geschreven waaronder "paarden liegen niet" en "Een paard is een paard").
Grondwerk is iets heel belangrijk, het is door velen een beetje verkeerd begrepen, het gaat hier nooit om even enkel maar lief een spelletje te spelen, nee grondwerk kan evenzogoed een echt doorgedreven training inhouden, zelfs op zeer hoog niveau.
Naar mijn mening is het leuk om er eens kennis mee te maken, bv een filmpje bekijken via you-tube, een paar boeken te lezen bv "Een paard is een paard" van Marc Rachid , maar om iets goed te leren is les nodig, net zoals je niet kan leren rijden vanuit een boek, een goede lesgever is hier superbelangrijk bij. En dit is niet zo makkelijk te vinden.
succes

Eileen_ schreef:
Allereerst, niet te persoonlijk opvatten. Een paard is niet een mens en denkt dus niet zo!
Het klinkt mijn in de oren als gewoonweg een paard zonder manieren. Als hij je bijt, trapt, lelijk doet heeft hij gewoonweg geen respect voor je. Of hij heeft pijn, dat kan ook nog. Maar zelfs dan is het nog niet acceptabel om zo naar jou uit te halen.. Hij maakte hier waarschijnlijk zijn territorium duidelijk. Hij gaf je al een waarschuwing (oren in de nek), maar je liet jezelf er niet door afschrikken en daarom probeerde hij je te trappen. Naar zijn mening luisterde hij nier naar jou ;) In andere woorden; je bent de leider niet.

Winterdepressie geloof ik niet in. Mijn paard staat in Canada, waar het -40 graden wordt. En die staat 24/7 buiten met 20 andere paarden, ik heb daar geen enkel paard meer chagerijnig gezien.. Ik geloof wel dat je paard zich kan vervelen omdat hij in de stal staat ;) Het zou maar zo kunnen dat hij al geirriteerd was doordat hij in de stal zat toen jij er aan kwam.
Kou is niet zo zeer hard voor een paard. Zoals ik zei, mijn paard staat helemaal happy met -40. Regen darentegen vergt heel veel energie en is véél kouder voor ze.

Ik raad je aan om wat grondwerklesjes te doen. Dat zou heel goed zijn voor zowel je paard als jou! En dan bedoel ik niet VD of longeren ofzo. Maar echt horsemanship methode zoals parelli, warwick schiller, buck brannaman etc. Dat zou je gigantisch gaan helpem

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 13:58

aeolusnr1 schreef:
Ik ga hier helemaal in mee met wat "Eileen" ook al schreef.
Je vertelde dat je eigenlijk bijna nooit problemen hebt met je paardje en das natuurlijk goed en ook makkelijk, maar je zei ook dat je vorig jaar eens een beet hebt gekregen, en nu dan weer een trap die rakelings net niet raak was (waarschijnlijk ook echt wel zo bedoelt, dus als een stevige vorm van waarschuwing).
Ook ik denk dus dat het probleem zich situeert bij het feit dat jouw paard jou niet altijd als de echte leider ziet, en dus af en toe zelf die rol aan zichzelf toeëigend.
Paarden doen dit soort gedrag nooit door er eerst eens even over na te denken, ook na het voorval niet, paarden overdenken niet, die reageren op momentopnames.
Ik heb begrepen dat jij best goed kan rijden, dus ook al jaren echt ervaring hebt met paarden, toch ben ik er echt van overtuigd dat je het principe van leiderschap en wie juist leider is en blijft eigenlijk een beetje verkeerd begrepen hebt. Eens er een duidelijke leider is, en het paard in kwestie is daar ook helemaal in mee, dan gaat geen enkel paard tegen die leider in, ook niet een dominant paard, want in wezen riskeert een paard die op die punten in verzet gaat zijn leven (in de vrije natuur) , iemand die tegen de leiding in gaat riskeert uit de groep gezet te worden en dat wordt zijn dood.
Zoals er ook al werd aangegeven, kan je daar aan werken door eerst en vooral zelf anders te leren denken, en beter een paard te leren lezen en vlugger accuraat te handelen. Je vertelde dat je paard jou eerst verwittigde door zijn oren plat te leggen, andere blik in zijn ogen e.a , hierop had jij dus gepast moeten reageren, je hebt het even een beetje weggelachen en geminimaliseerd soms werkt dat ook hoor, maar hier op dit moment was dit jouw foute interpretatie, jij had toen dadelijk moeten reageren.
Er werden al een paar namen van zeer goede Trainers genoemd, er zijn er nog heel veel anderen natuurlijk, persoonlijk vind ik Clinton Anderson ook een heel goeie, ook nog Marc Rachid (heeft een paar boeken geschreven waaronder "paarden liegen niet" en "Een paard is een paard").
Grondwerk is iets heel belangrijk, het is door velen een beetje verkeerd begrepen, het gaat hier nooit om even enkel maar lief een spelletje te spelen, nee grondwerk kan evenzogoed een echt doorgedreven training inhouden, zelfs op zeer hoog niveau.
Naar mijn mening is het leuk om er eens kennis mee te maken, bv een filmpje bekijken via you-tube, een paar boeken te lezen bv "Een paard is een paard" van Marc Rachid , maar om iets goed te leren is les nodig, net zoals je niet kan leren rijden vanuit een boek, een goede lesgever is hier superbelangrijk bij. En dit is niet zo makkelijk te vinden.
succes

Eileen_ schreef:

Bedankt voor je reactie. Toch blijf ik erbij, hoe kan dit in 17 jaar ineens gebeuren? Ik geloof er eigenlijk niet zo in, ik heb nooit een enkel probleem met haar gehad. Al ben ik wel van plan om me eens te verdiepen in grondwerk, onze startkaart is sinds dit jaar opgezegd, dus we hebben tijd om nieuwe dingen te ontdekken. Maar ik kan het niet snappen dat dit na 17 ineens gebeurd, waardoor ik er niet in geloof dat dit een leiderschapsprobleem is...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:15

Om medische redenen uit te sluiten zou ik bloed laten prikken, en op ppid / cushing te laten testen.
Gezien de plotselinge verandering in karakter en de leeftijd zou ik dat eerst willen uitsluiten

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:26

Naath86 schreef:
sneeuwpop schreef:
Verveling kan idd.

Sorry, maar pijnstillers zonder dat ik weet wat ze heeft of dat ze überhaupt ook maar iets heeft? Ik vermoed zelfs niet eens dat ze ergens pijn heeft, dus nee ik ga niet zomaar pijnstillers geven.

Is een vrij normale manier om pijn te bevestigen hoor. Menig dierenarts doet dat op deze manier bij "vage klachten".
Ik sluit liever pijn uit, dan me druk te maken over een pijnstiller.
Maar goed, succes ermee!

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:37

Ik denk zelf dat een stukje verveling wel een oorzaak kan zijn. De rijerij is bij ons momenteel ook een stuk minder vanwege de weersomstandigheden. Wij hebben een loopstal met mogelijkheid naar buiten te gaan (paddock), 3 paarden en een pony, pony is het jongst (6jr) en als we komen opruimen is hij degene die constant achter ons aan loopt, in m'n jas probeert te happen, aan m'n hark zit te prutsen, kortom constant om ons heen draait. De paarden (3 merries, 14,15 en 19 jaar) hebben dat minder, hebben volgens mij ook niet zo'n behoefte om te "spelen", de pony (ruin) wel.
Mijn paard loopt zelfs vaak bij me weg als ik lekker wil "kroelen". Is gewoon geen kroeltype, heb ik geaccepteerd. Ik begeef me ook in haar "huis" (stal), in haar "familie" (kudde, zij is de baas). Geen probleem, ben net personeel, veeg overal onderdoor en langs, niet eentje die zich er wat van aantrekt :D
Maar als ik haar eruit haal om te rijden dan zijn de verhoudingen duidelijk; we zijn "vrienden" maar ik ben de baas dan.

Dus als jij al 17 jaar prima met je pony overweg kunt, dan denk ik of verveling of ze voelt zich niet lekker, hoe dan ook, het is wel zaak haar signaal serieus te nemen. Ik zou allereerst wat aan de verveling doen, kijken of dat verandering oplevert. Daarna, indien geen verandering, toch eens naar mogelijke lichamelijke oorzaken kijken.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 14:50

janouk schreef:
Om medische redenen uit te sluiten zou ik bloed laten prikken, en op ppid / cushing te laten testen.
Gezien de plotselinge verandering in karakter en de leeftijd zou ik dat eerst willen uitsluiten

Ik kijk het even aan en dan ga ik dit zeker overwegen.

Sneeuwpop, ik zou dan gewoon liever eerst bloed laten testen voordat ik zomaar pijnstillers geef.

Tessabo, we gaan dit weekend weer lekker aan het trainen, dus ben benieuwd of haar humeur beter wordt. Ze zit altijd vol energie en nu met de sneeuw kan ze dat gewoon niet kwijt. Dus ik neig zelf toch ook naar verveling.. Jouw verhouding met je paard is eigenlijk vergelijkbaar, de mijne is ook zeker geen knuffelpaard, maar ik kan normaal overal bij en alles doen, trekt zich nergens wat van aan.. Dat vertrouwen is nu wel een heel klein beetje weg. Maar dat komt wel weer :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 15:41

Onze pony is op stal trouwens ook altijd heel naar geweest hoor.

In de paddock komt ze vrolijk naar je toe. Maar zet haar s'nachts op stal (wat we dus niet doen) en ze gaat een ieder die die ruimte binnenkomt als een bedreiging ervaren. Ze schopt je er echt uit.
Ze vind op stal staan zelfs dermate vervelend dat ze zonder aanleiding gillend en piepend tegen de wanden slaat. Gaat nu gelukkig al iets beter als ze 5 minuten op stal moet, maar het is duidelijk niet haar hobby en dat respecteren we.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 17:42

Naath86 schreef:
janouk schreef:

Ik kijk het even aan en dan ga ik dit zeker overwegen.

Sneeuwpop, ik zou dan gewoon liever eerst bloed laten testen voordat ik zomaar pijnstillers geef.

Tessabo, we gaan dit weekend weer lekker aan het trainen, dus ben benieuwd of haar humeur beter wordt. Ze zit altijd vol energie en nu met de sneeuw kan ze dat gewoon niet kwijt. Dus ik neig zelf toch ook naar verveling.. Jouw verhouding met je paard is eigenlijk vergelijkbaar, de mijne is ook zeker geen knuffelpaard, maar ik kan normaal overal bij en alles doen, trekt zich nergens wat van aan.. Dat vertrouwen is nu wel een heel klein beetje weg. Maar dat komt wel weer :)

Je kunt de vraag of zij wel of geen pijn heeft niet uit het bloed halen.... , dat is persoonlijk voor een paard.
Net als met foto's, je kunt van alles vinden, maar dat hoeft niet het probleem van het paard te zijn waar zij op reageert
Zo had een vriendin ook van alles gevonden bij de kliniek, maar bleek de pony te reageren op het zadel waar hij was uitgegroeid. Pony is daarna niet meer onregelmatig geweest.

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 17:56

Geloof het of niet, Mijn paard heeft 3 zomers lang op de wei gestaan met een peesblessure en kon dan enorm chaggy zijn. De kudde en weide waren niet anders als de keren dat ze geen blessure had en dus gewoon gereden werd. Alleen als ze gereden werd had ze schijnbaar toch echt betere zin, pas toen ik haar weer oppakte met rijden en ze bezig kon zijn werd haar gedrag weer beter.

Het kan dus zomaar toch zijn dat je paard zijn "ei" niet kwijt komt.