Eileen_ schreef:Allereerst, niet te persoonlijk opvatten. Een paard is niet een mens en denkt dus niet zo!
Het klinkt mijn in de oren als gewoonweg een paard zonder manieren. Als hij je bijt, trapt, lelijk doet heeft hij gewoonweg geen respect voor je. Of hij heeft pijn, dat kan ook nog. Maar zelfs dan is het nog niet acceptabel om zo naar jou uit te halen.. Hij maakte hier waarschijnlijk zijn territorium duidelijk. Hij gaf je al een waarschuwing (oren in de nek), maar je liet jezelf er niet door afschrikken en daarom probeerde hij je te trappen. Naar zijn mening luisterde hij nier naar jouIn andere woorden; je bent de leider niet.
Winterdepressie geloof ik niet in. Mijn paard staat in Canada, waar het -40 graden wordt. En die staat 24/7 buiten met 20 andere paarden, ik heb daar geen enkel paard meer chagerijnig gezien.. Ik geloof wel dat je paard zich kan vervelen omdat hij in de stal staatHet zou maar zo kunnen dat hij al geirriteerd was doordat hij in de stal zat toen jij er aan kwam.
Kou is niet zo zeer hard voor een paard. Zoals ik zei, mijn paard staat helemaal happy met -40. Regen darentegen vergt heel veel energie en is véél kouder voor ze.
Ik raad je aan om wat grondwerklesjes te doen. Dat zou heel goed zijn voor zowel je paard als jou! En dan bedoel ik niet VD of longeren ofzo. Maar echt horsemanship methode zoals parelli, warwick schiller, buck brannaman etc. Dat zou je gigantisch gaan helpem
Op het moment kunnen we niet veel door de sneeuw dus ook geen grondwerk. Twee weken terug ben ik begonnen met het opbouwen maar helaas gestopt door de sneeuw wat hier nog ligt. Hopelijk kan ik vanaf het weekend weer gaan opbouwen en ik hoop dat het dan beter gaat. Ze zit vol energie, dus ik wil zeker weten dat ik weer kan doorpakken voordat we weer moeten stoppen. Met vorst kan ik helaas ook niet bij huis rijden.
Zoals ik zei, mijn pony weet heel goed wat ze wel en niet mag. Dus een paard zonder manieren zou ik het absoluut niet noemen. Stiekem hoopte ik dat maar, dan kon ik het ergens aan wijten.
Toch denk ik dat kou per paard verschilt, zoals ik al zei die van mij staat na een uur al te koekeloeren bij het hek wanneer ze weer naar binnen mag. Soms begint ze zelfs al langs het draad te lopen..