Zoals reeds "Roos boum" antwoorde, ik ga hier helemaal in mee.
Ontspannen kan idd tot een bepaald niveau, maar jij als ruiter hebt de leiding , echt altijd en overal dus jij moet de dingen voorzien en duidelijk maken dat jij vind dat dit veilig genoeg is, jij bepaald dan hoe je paard er voorbij moet.
Laten kijken is in sommige gevallen idd niet verkeerd, maar heel dikwijls is dit wel verkeerd want dan ga je mee in de denkwijze van het paard en ga je eigenlijk zeggen kijk , kijk dit is iets raars en mssn wel gevaarlijk.
Zomaar op een paard zijn rug volkomen ontspannen meeschommelen en dus eigenlijk de leiding overdragen aan het paard is vragen om moeilijkheden, zeker in jouw situatie waarbij je al weet dat jouw paard regelmatig dingen spannend gaat vinden is dat heel duidelijk geen goed idee.
Jessica_K schreef:Super bedankt voor de tips Roos, hier kan ik goed mee aan de slag! @Aeolus, ik begrijp het principe maar kun je dan eigenlijk wel echt eens ontspannen en lekker van de omgeving genieten op buitenrit, of ben je dan alleen maar bezig met je paard zijn oren, bij wijze van spreken? Ook denk ik dat, als paard iets spannend vindt, het juist wel prima kan zijn om hem even te laten kijken ernaar,in plaats van gelijk zijn aandacht daarvan af te leiden.