janderegelaa schreef:mrie schreef:Als ik de antwoorden hierboven lees dan maak ik me toch echt een beetje zorgen. Blijkbaar moet dat dier zijn benen op gaan tillen of hij dat nu wil of niet. Een 2 en half jarige heeft nog moeite met het opnemen van de benen. Hij raakt veel makkelijker uit zijn evenwicht als volwassen paarden. Het opnemen van de achterbenen is extra moeilijk omdat dat zijn startmotor is voor als hij moet vluchten. Als hij de situatie niet helemaal vertrouwd dan zal hij dus nooit zijn achterbenen geven. Hij is ook niet gek, voor aan een touw en geen benen...No Way
Voor je er nu een hele toestand van maakt met touwen, zwepen en wat heb ik hier allemaal nog meer voor een in mijn ogen niet zo heel erg handige edoch goedgemeende tips gezien.
GEEN haast maken. Tilt hij ze niet op bij de smid dan maar niet. Als je het nu gaat forceren wordt het nooit meer makkelijk, niet voor jou en niet voor het paard en mocht je ooit verkopen dan is het een waarde vermindering
Als je aan het poetsen bent, til af en toe (dus niet elke keer) eens en achterbeentje op. Belonen als het lukt (lukt het niet, ook goed, doorgaan waar je gebleven was en verder negeren) en meteen weer loslaten, Doe dat ook eens als je van de wei naar de stal loopt, als je hem even in de bak hebt enzovoort. Elke keer als je er bent, in allerlei situaties. Hij moet het vertrouwen krijgen dat er niks engs gebeurt als hij je een been geeft.
Heb je dat er een beetje in zitten dan ga je beginnen met het been steeds ietsje langer omhoog houden. Daarna ga je er onder wat rommelen met een krabbertje, of je tikt er eens onder tegen aan met je krabber.
Belonen kun je met een brokje, je stem (allebei) een clicker, een stuk groente, klopjes, aaien. Bedenk van te voren wat je wilt doen, heb jij altijd een brokje bij je, een clicker of een stuk groente, zo nee dan moet je iets anders bedenken wat je wel altijd toe kunt passen.
Heb je een smid die boos wordt die je paard dwingt en geen geduld heeft, neem dan snel afscheid. Want bij zo'n figuur wordt de angst van je paard alleen maar groter en dat wil je niet.
We hebben er weer 1...Kom jij het hem leren?
Een 2,5 jarige hoort dit gewoon te kennen. Die wordt al 2 jaar bekapt.
Je kunt dan wel fijn vinden dat hij het al moet kunnen, maar hij kan het niet... Dus als jij een acht jarig kind tegenkomt die niet kan lezen duw jij hem een boek in zijn handen want dat moest hij al lang kunnen? En dan boos worden als het niet lukt of zo...