Bang voor manegepaarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:56

Delft is te doen. Als je wilt kan je wel eens bij mij op stal langs komen voor de korte cursus, die duurt ongeveer 2 uur. Boeken gaan je trouwens vooral theoretisch helpen, je moet vooral "vlieguren" gaan maken.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:59

Wat een leuk idee: paar goede boeken lezen voor de 'theoretische achtergrond' (dat vinden veel mensen toch fijn, ik ben ook zo'n type) en dan je vlieguren in de praktijk beginnen bij Maflinger! Zo krijg je een vliegende start :D

Cerahkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 18:01

tengeltje11 schreef:
Om een voorbeeld te geven.
Ik had al jaren eigen paarden en ging jaren terug eens met een vriendin mee een manegelesje meepikken.

Kreeg ik een paard toegewezen is een ver gangetje waar ik alleen was,
Ga ik die stal in ,nietsvermoedend,staat hij met zijn hoofd in de verste hoek,ik loop naar die hoek,draait hij uit het niets,met zijn oren plat zijn kont en bleef zo staan,met zijn oren plat,mij in die hoek houdend....

Toen de les begon,en ik nog steeds niet verscheen,had mijn vriendin door dat er ergens iets niet klopte,en kwam kijken....
Ik stond nog steeds in die hoek met een dreigende kont op mij gericht.

Bleek dat paard altijd zo te zijn,hadden ze ff vergeten te vermelden.

Dus je angst is zeker herkenbaar,gewoon hulp vragen!
Eigenlijk horen paarden zich zo niet te gedragen,zegt enorm veel over hun gemoedstoestand en hoe ze over hun leventje denken.....

Ik weet niet of er nog andere maneges in je buurt zijn?
Eerlijk,ik zou een andere even proberen.
Een gelukkig,stabiel paard gedraagt zich zo niet.

Ik heb juist deze manege gekozen omdat hij zo goed staat aangeschreven en oa 5 sterren heeft. Ze worden ontzettend goed verzorgd en zien er top uit. Ik heb gevraagd hoe het zit en er wordt gezegt dat het gewoon een spelletje is om met rust gelaten te worden. Bij mij werkt het dus haha

tengeltje11

Re: Bang voor manegepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 18:05

daar geloof ik nu niet in.
een paard hoort zijn werk graag te doen,zich goed te voelen en mensen te associeren met leuke dingen.

als dat zo is,gaat een paard heus niet staan dreigen,oren plat leggen of eender wat.

een paard mag nog zo goed verzorgd worden,daarom voelt hij zich ook nog niet 100% top in zijn hoofd....

Cerahkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 18:09

tengeltje11 schreef:
daar geloof ik nu niet in.
een paard hoort zijn werk graag te doen,zich goed te voelen en mensen te associeren met leuke dingen.

als dat zo is,gaat een paard heus niet staan dreigen,oren plat leggen of eender wat.

een paard mag nog zo goed verzorgd worden,daarom voelt hij zich ook nog niet 100% top in zijn hoofd....

Het is ook iets wat ik overweeg om bij een ander te gaan kijken alleen ik wil toch graag eerst uitzoeken of het niet aan mij ligt, wat ik wel denk. Ik heb het bij de manege wel naar mijn zin en wil niet van manege veranderen om weer hetzelfde probleem te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 19:23

Ik heb dus blijkbaar geluk gehad toen ik leerde rijden als ik het hier zo lees.

Vraagje: Was je vroeger ook al bang voor paarden of ben je er nu pas bang voor geworden? Ik merk bij mezelf wel dat ik voorzichtiger geworden ben door de jaren heen. Hoe ouder je wordt, hoe meer je beseft dat het snel fout kan gaan. Daar waar ik vroeger gek was van pittige paarden, heb ik nu bewust voor een rustiger dier gekozen. Ik kan me dus best wel voorstellen dat je wat meer tijd nodig hebt om je draai te vinden in je omgang met paarden. Eigenlijk best jammer dat de focus toch nog altijd op het rijden ligt bij de maneges. Denk dat best wel veel mensen baat zouden hebben als "paardrijden" zou starten bij het leren omgaan met deze dieren op de grond.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 19:35

als ik kijk naar mezelf,ben ik,sinds ik mama ben geworden,een heeeeel stuk voorzichtiger geworden(wat zich ook uit in veel vlugger onzeker).

Cerahkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 19:40

SVRL schreef:
Ik heb dus blijkbaar geluk gehad toen ik leerde rijden als ik het hier zo lees.

Vraagje: Was je vroeger ook al bang voor paarden of ben je er nu pas bang voor geworden? Ik merk bij mezelf wel dat ik voorzichtiger geworden ben door de jaren heen. Hoe ouder je wordt, hoe meer je beseft dat het snel fout kan gaan. Daar waar ik vroeger gek was van pittige paarden, heb ik nu bewust voor een rustiger dier gekozen. Ik kan me dus best wel voorstellen dat je wat meer tijd nodig hebt om je draai te vinden in je omgang met paarden. Eigenlijk best jammer dat de focus toch nog altijd op het rijden ligt bij de maneges. Denk dat best wel veel mensen baat zouden hebben als "paardrijden" zou starten bij het leren omgaan met deze dieren op de grond.

Ja vroeger had ik er inderdaad weinig moeite mee maar ja wat je zegt, het besef van wat er allemaal mis kan gaan speelt behoorlijk. Er is bij de eerste lessen geholpen door de instructeur maar hij kent de paarden natuurlijk erg goed en is zelfverzekerd.

Cerahkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 19:42

tengeltje11 schreef:
als ik kijk naar mezelf,ben ik,sinds ik mama ben geworden,een heeeeel stuk voorzichtiger geworden(wat zich ook uit in veel vlugger onzeker).

Ja dat is het ook vooral! Ik ben in alles veeeel voorzichtiger en eigenlijk ook angstiger. In het verkeer o.a. en zelfs met alledaagse dingen. Fijn om te weten dat ik daarin niet de enige ben. Je werkt toch met een sterk en groot wezen die jou flink wat aan kan doen als hij dat zou willen. Ik heb ontzag voor deze mooie dieren en zie vooral veel kracht maar dat zet zich dus om in onzekerheid en angst.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 19:50

Hé TS, ik ben elf pas op mijn 28e begonnen. In het begin was ik als de dood voor paarden. Enorm dier mee aan de teugel nemen, opstijgen, stapje zetten... uiteindelijk heeft mijn instructrice mij zover kunnen krijgen om, aan de longe, een heel kalm sukkeldrafje te proberen. Later moest ik (al dan niet met hulp) zelf dat paard poetsen en opzadelen. Vreselijk, met zo'n groot en sterk beest in die kleine box! En bij het hoofdstel deed ze haar hoofd omhoog: o jee, ze vindt het niet leuk! Als ze wil, kan ze me zo kreupel trappen.

Je went eraan, heus. Ze doen bijna nooit kwaad. Bij ons op de manege zijn twee paarden die moeilijk doen op stal. Eén van die twee legt zijn oren in zijn nek zodra je de deur opendoet, en gaat uithalen met zijn benen (nooit raak) als je de borstel op zijn lijf zet. Dan roep ik vaak de hulp van een ander in, die lost dat op met een kordaat tikje op de schouder.

Kortom: gewoon een kwestie van wennen. Manegepaarden werken van jongs af aan met mensen, veel mensen, met niet allemaal evenveel ervaring. Ze weten onderhand wel wat ze kunnen verwachten, dus gaan ze spelletjes spelen. Vertrouw er nou maar gewoon op dat ze je geen kwaad willen doen, dan komt het wel goed. :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 19:51

ik snap je gevoel volledig.
vorig jaar bv serieus van een paard gevallen.sinds dien niet meer gereden.
het spookte constant door mijn hoofd dat het het risico niet waard was tov de kindjes.

de paardjes staan hier wel aan huis,das anders,maar ook in dagdagelijkse dingen merk ik verschil hoor.

bv een veulen die vertrekt naar zijn nieuwe thuis,daar kan ik nu stress om krijgen,vroeger ging ik met mijn volle gewicht tegen een poep duwen,nu denk ik bv 'die kan slaan' en doe ik dat niet meer.

in zo'n kleine dingen merk ik enorm veel verschil.

dus neen,je bent zeker niet de enige.

net daarmee dat ik gewoon zou zoeken achter een paard die niet zo reageert,want volgens mij is dat vooral de oplossing.

zelf ben ik nooit gerust bij een die zijn oren legt.hoort gewoon niet,dan laat dat paard gewoon ongenoegen zien.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 19:59

Cerahkat: daar is niets vreemds aan. Om het paard heen, het poetsen en opzadelen enzo, is echt een heel andere set vaardigheden dan rijden. Het is gewoon heel anders, en het kost tijd. Neem die tijd, dat mag :j

(Zelf heb ik toen ik jong was volgens mij ruim een jaar niet durven opzadelen, misschien wel langer, en ik zie alleen maar om me heen: het is echt iets waar veel mensen moeite mee hebben, zelfs als ze de overige dingen prima kunnen.)

Dingen die ik belangrijk vind:
Veiligheid voorop: als je het eng vindt of het lijkt gevaarlijk te worden, dan hoef je niet de held te spelen maar vraag inderdaad vooral hulp als het nodig. Dat is iets wat bij de manege ligt. En dat kan altijd gebeuren, ook als je jaren ervaring hebt dus schaam je niet.

Maak het jezelf makkelijk. Het kan bv helpen om een paard een halster om te doen, zodat je 'grip' hebt of het paard vast kunt zetten. Dat is prima. Doe gewoon wat nodig is om het makkelijk en fijn te maken.
En je kunt dan, terwijl de situatie helemaal veilig is en je controle hebt, dingen vragen als een pasje naar achteren of opzij en kijken hoe het paard reageert. Begin gewoon met de dingen die wel goed gaan en veilig voelen, en dat bouw je dan uit.
(Eerst het hoofdstel indoen kan ook, als je maar oplet dat het paard niet in de teugels kan gaan staan, je het paard niet onbewaakt achter laat, en het paard niet vastzet aan het hoofdstel. Maar als je alles bij de stal hebt, werkt het vaak prima.)

En nog een tip: bedenk al een eindje buiten de stal wat je gaat doen en hoe. Dit werkt vooral goed bij het omdoen van het hoofdstel: als je de stal inloopt en denkt 'oh jee, wat nu' dan draaien veel paarden weg. Maar sta een paar meter voor de stal letterlijk even stil bij wat je gaat doen: de teugel zo nemen dat je die makkelijk over het hoofd van het paard kunt doen, en je voornemen dat je kalm maar zelfverzekerd in een rechte lijn naar het paard loopt, teugel over de hals, en dan kun je het paard naar de deur draaien of het hoofdstel omdoen.

Doordat je dat vooraf bedenkt, ben je veel overtuigender en de meeste manegepaarden werken dan al mee. Als je de stal in loopt met 'zal ik nu op hem aflopen? Wel? Toch maar niet? Oh, wat moet ik nu doen?' dan reageren veel paarden en pony's daar inderdaad op. En dat maakt jou dan nog onzekerder. Door dat voor te zijn voorkom je vaak veel problemen.

Succes!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:12

Leer paarden lezen. Dat kan eeerst via een boek of een site of paardenpraat meet anderen, en dan leren in de praktijk. Dat kan helaas niet met plastic paardje. Wat ik lees is dat je eigenlijk het paard niet zo goed begrijpt en dat je daardoor angst ontwikkeld. Snappen wat vriendelijk bedoelt is en wat niet scheelt een hoop.

thomas_bosco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:25

Als ik nog een beginner was ging de lesgever altijd het paardje halen en bleef er dan bij meestal hadden die paardjes die dag al een uurtje gelopen dus moesten niet echt meer gepoetst te worden dus mocht ik ze voor mijn les 5 min samen met de lesgever poetsen en dan ging hij helpen met opzadelen. Het gaf mij een heel veilig gevoel dat er iemand bij mij was die de paarden al kent van als ze aankwamen op de manege. Misschien kan jij ook aan je lesgever vragen of hij er eventjes bij wilt blijven. Ik heb nog een vraagje zit je al in de groepslessen of nog in de privelessen?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:29

Er worden al veel goede tips gegeven. Vraag inderdaad gerust om hulp.

Ik ga een beetje een gekke tip geven: een beetje inlezen is prima, maar niet TE veel, zorg dat je het voldoende toe kan passen in de praktijk.
Ik heb een vriendin die heel veel theoretische kennis heeft maar het aanvoelen in de praktijk een beetje mist. Daardoor is de timing van haar in theorie juiste interventies vaak net verkeerd en worden er daardoor juist boze/onzekere reacties opgewekt.

Dus ik zou liever 1 grondwerk (bijvoorbeeld) boek lezen en een paar lessen hiervoor nemen dan vier boeken lezen zonder praktische hulp en dan de stal ingegaan.

Cerahkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 20:42

thomas_bosco schreef:
Als ik nog een beginner was ging de lesgever altijd het paardje halen en bleef er dan bij meestal hadden die paardjes die dag al een uurtje gelopen dus moesten niet echt meer gepoetst te worden dus mocht ik ze voor mijn les 5 min samen met de lesgever poetsen en dan ging hij helpen met opzadelen. Het gaf mij een heel veilig gevoel dat er iemand bij mij was die de paarden al kent van als ze aankwamen op de manege. Misschien kan jij ook aan je lesgever vragen of hij er eventjes bij wilt blijven. Ik heb nog een vraagje zit je al in de groepslessen of nog in de privelessen?

Ik heb nog privelessen en heb er zeker nog een aantal nodig. Als het een groep was had ik eventueel een "maatje" kunnen vinden die mij kon begeleiden. En ja met iemand erbij voel ik me veeeel veiliger!

Cerahkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 20:46

Shadow0 schreef:
Cerahkat: daar is niets vreemds aan. Om het paard heen, het poetsen en opzadelen enzo, is echt een heel andere set vaardigheden dan rijden. Het is gewoon heel anders, en het kost tijd. Neem die tijd, dat mag :j

(Zelf heb ik toen ik jong was volgens mij ruim een jaar niet durven opzadelen, misschien wel langer, en ik zie alleen maar om me heen: het is echt iets waar veel mensen moeite mee hebben, zelfs als ze de overige dingen prima kunnen.)

Dingen die ik belangrijk vind:
Veiligheid voorop: als je het eng vindt of het lijkt gevaarlijk te worden, dan hoef je niet de held te spelen maar vraag inderdaad vooral hulp als het nodig. Dat is iets wat bij de manege ligt. En dat kan altijd gebeuren, ook als je jaren ervaring hebt dus schaam je niet.

Maak het jezelf makkelijk. Het kan bv helpen om een paard een halster om te doen, zodat je 'grip' hebt of het paard vast kunt zetten. Dat is prima. Doe gewoon wat nodig is om het makkelijk en fijn te maken.
En je kunt dan, terwijl de situatie helemaal veilig is en je controle hebt, dingen vragen als een pasje naar achteren of opzij en kijken hoe het paard reageert. Begin gewoon met de dingen die wel goed gaan en veilig voelen, en dat bouw je dan uit.
(Eerst het hoofdstel indoen kan ook, als je maar oplet dat het paard niet in de teugels kan gaan staan, je het paard niet onbewaakt achter laat, en het paard niet vastzet aan het hoofdstel. Maar als je alles bij de stal hebt, werkt het vaak prima.)

En nog een tip: bedenk al een eindje buiten de stal wat je gaat doen en hoe. Dit werkt vooral goed bij het omdoen van het hoofdstel: als je de stal inloopt en denkt 'oh jee, wat nu' dan draaien veel paarden weg. Maar sta een paar meter voor de stal letterlijk even stil bij wat je gaat doen: de teugel zo nemen dat je die makkelijk over het hoofd van het paard kunt doen, en je voornemen dat je kalm maar zelfverzekerd in een rechte lijn naar het paard loopt, teugel over de hals, en dan kun je het paard naar de deur draaien of het hoofdstel omdoen.

Doordat je dat vooraf bedenkt, ben je veel overtuigender en de meeste manegepaarden werken dan al mee. Als je de stal in loopt met 'zal ik nu op hem aflopen? Wel? Toch maar niet? Oh, wat moet ik nu doen?' dan reageren veel paarden en pony's daar inderdaad op. En dat maakt jou dan nog onzekerder. Door dat voor te zijn voorkom je vaak veel problemen.

Succes!

Dank je wel, ik heb echter al een angstig gevoel zodra ik het paard benader. Vandaag bijvoorbeeld ben ik eerst kennis gaan maken met hem, lekker tegen hem kletsen en de borstels laten snuffelen, deken af... ik wil beginnen met de hoeven en doe een stap naar hem toe en hij hapt naar me. Dan denk ik HELL NO! Dus ik ga meteen weg en ga zielloos iemand om hulp vragen die reageert: ohh maar dat doet hij noooit?? Dan vraag ik me toch af wat ik daar verkeerd heb gedaan?

Cerahkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 20:47

De hulp kwam trouwens in stal en hij was zo mak als een lammetje... dan voel je je toch wel een mietje haha

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:55

Ahh, je hoeft echt niet bang te zijn dat dit nooit goedkomt! Vroeger dacht ik dat een paard naar me trapte als hij zijn been optilde om een vlieg weg te jagen, en dat happen kan ook zoeken naar een snoepje zijn. Het is juist goed als iemand je even komt helpen, praat over je onzekerheid, heeeeel veel mensen waren vroeger zo bij de paardjes, dat vertrouwen moet groeien!

Cerahkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 20:59

badeendje schreef:
Ahh, je hoeft echt niet bang te zijn dat dit nooit goedkomt! Vroeger dacht ik dat een paard naar me trapte als hij zijn been optilde om een vlieg weg te jagen, en dat happen kan ook zoeken naar een snoepje zijn. Het is juist goed als iemand je even komt helpen, praat over je onzekerheid, heeeeel veel mensen waren vroeger zo bij de paardjes, dat vertrouwen moet groeien!

Haha ja daar heb je gelijk in. Vooral zn been optillen moet ik niks van hebben, anderen geven hem dan een tik en hij houdt op maar in mijn hoofd gaat dan het scenario dat als ik dat doe hij alleen nog maar banger of bozer wordt en dan dus echt uithaalt. Ik begon ook bij de eerste keer met een vervelend paard die zn kont naar je toe draaide en ik mocht achteraf zijn deken niet eens om doen. Hij draaide zijn kont, tilde zijn been, zwiepte met zijn staart, oren in zijn nek en ogen groot op mij gericht. Dat is toch echt wel serieus toch?

Cerahkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 21:00

Meiden ik vind het ook echt heel erg fijn dat ein-de-lijk mijn ei kwijt kan. Ik word begrepen en gerust gesteld. Super!

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 21:19

Sommige paarden zijn ook gewoon helemaal niet vriendelijk in de omgang. Misschien is het wel fijn om aan je instructeur te vragen of je eerst een poosje op een paard mag rijden die heel lief is, dan kan je weer even wennen aan alles. En je kan bv. ook eens iemand anders vragen of je diegene kan helpen met poetsen, dan is er iemand bij die al wat meer vertrouwen heeft en kan jij afkijken bij een ander :)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 21:24

Ik ben geen moeder ....maar dreigende paarden vind ik maar niks.
Dus, bij die paarden heb ik nog altijd hulp bij nodig, bij sommigen ben ik er overheen gegroeid, bij anderen niet.

Tja, en op maneges heb je er vaak wel meerdere, aangezien de meesten geen goed opzadel beleid hebben, vooral vaders denken nog wel eens meteen die singel goed aan te snoeren....nou ja, als ik me bedenk dat er weer zo'n nono aankomt die met een ruk, meteen doorsingelt....kan ik me wel voorstellen dat de paarden denken, happen of trappen!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 21:26

Zijn werkelijk alle paarden zo?
Ik moet namelijk meteen aan dit verhaal denken: https://issuu.com/sarahsachen/docs/themeanpony

De harde werkelijkheid voor veel manegepaarden is dat ze hele winters niet buiten op de wei komen. Als er iemand hun stal binnenkomt, is dat om een slecht passend zadel (auw!) op te doen. Protesteren ze dan krijgen ze een tik. Daarna moeten ze meerdere uren geestdodende arbeid doen met een ruiter die op hun pijnlijke rug ploft en lomp met het bit omgaat.

Als ik lees dat alle dieren naar jou dreigen met trappen vrees ik dat je op een niet zo toffe manege rijd. Zo horen normale vrolijke paarden zich niet te gedragen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 21:29

Cerahkat schreef:
ik wil beginnen met de hoeven en doe een stap naar hem toe en hij hapt naar me. Dan denk ik HELL NO! Dus ik ga meteen weg en ga zielloos iemand om hulp vragen die reageert: ohh maar dat doet hij noooit?? Dan vraag ik me toch af wat ik daar verkeerd heb gedaan?

Niet echt verkeerd, maar ze voelen je aarzeling en reageren daarop.

(En dat is best voorstelbaar, ook als mens. Zo af en toe moet er bloed geprikt worden, en als iemand eerst 15 keert voelt, bedenkelijk kijkt, toch maar weer iets anders doet, aarzelt, me verzekert dat het echt vast geen pijn zal doen... dan moet ik echt mijn best doen om mijn arm niet terug te trekken. Terwijl als je iemand hebt die (doet alsof ze) weet waar ze mee bezig is, het veel makkelijker is.)

Dat is precies zo'n randje. Als je daar net onder zit, krijg je reactie van het paard dat 'ie het niet vertrouwt. (Dat is dus niet zozeer dat ze echt kwaad willen, maar ze vertrouwen gewoon niet helemaal dat je weet wat je doet. En dat klopt - want jij vertrouwt het ook niet helemaal.) En als je daar eenmaal boven zit, is er niks aan de hand.

Heel concreet denk ik dat het prima kan helpen om een paard dan vast te zetten aan het halster: dan kan 'ie je niet happen als je naast z'n schouder staat, en dan merk je vanzelf wel dat het allemaal goed gaat, en krijg je dat vertrouwen vanzelf.

En je mag best wat overtuigender zijn. Je vraagt nu (zo klinkt het in elk geval) heel vriendelijk aan het paard of je alsjeblieft mag borstelen. Maar het paard krijgt dan de keuze, en kan dan ook nee zeggen. Alleen... die keuze is er eigenlijk niet. Paard moet de kost verdienen, dus geborsteld worden is deel van z'n werkdag, jammer dan pech gehad :) Je moet dus eigenlijk van de vraag 'mag ik alsjeblieft je hoeven krabben, please?' naar het statement 'kom, nu nog even de hoeven.'