Paard gaat compleet door het lint door....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:02

GamblersCup schreef:
cissie, nou zou ik niet gaan aanraden om het "routine te geven met 1 ander paard"... dan gaat hij zich zeker weten zó hechten aan het andere paard, dat je straks helemáál niks meer alleen met dit paard kunt doen.

Dat begrijp ik, maar in beginsel kan het rustgevend en positief werken om alle nieuwe indrukken te verwerken en er makkelijker mee om te gaan ( voor het paard ).
Tenminste dat is mijn ervaring....

Daarom ook in m'n eerdere post vermeld dat je na enige gewenning sterker staat ( op termijn) door ook alleen met het paard op pad te gaan.
Zoals bijvoorbeeld van en naar stal. Dit kun je in eerste instantie ondersteunen door een ander paard nog mee te laten lopen zodra het normaal is zou je kunnen oefenen om dit paard individueel te Leiden waar dan ook naartoe.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:20

tamary schreef:
Gix schreef:
Het is best normaal dat een paard de eerste dagen heel onrustig is. Hoe groot is het weiland waar de groep staat?

Dit paard heeft 2 jaar alleen gestaan. Nu eindelijk weer soortgenoten en dan is het blinde paniek als er een van verdwijnt of hij er bij weg gaat, hij heeft er (nog) geen vertrouwen in dat ze weer terug komen. Eerst een stuk meer rust in de tent, maar dit gedrag kan blijvend zijn als er niks aan gedaan wordt.

Waarom reageer je op mij dan? Ik zeg alleen dat het heel normaal kan zijn dat paarden heel hefig reageren net na een verhuizing.

Mijn mening is persoonlijk of in de kudde gooien als de wei groot genoeg is dat het paard weg kan komen en apart kan gaan staan, de eerste weken weinig eisen en rustig aan mee in de structuur laten meedraaien. Of goed stroom op het hek en in een apart stuk laten lopen tot de rust terug is, er staat nou toch niet veel gras.

En als hij persé naar binnen moet doe er dan nog eentje in een stal naast, met het bovenstuk van het nieuwe paard dicht om verwondingen te voorkomen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:59

Wat ze in elk geval niet moet doen de eerstvolgende tijd is de ene keer bij de groep en de andere keer alleen.

Één lijn kiezen en die aanhouden.

lovelygirly

Re: Paard gaat compleet door het lint door....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 21:39

Goedenavond allemaal!

Ten eerste allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties !
Zit allemaal goede ideeën tussen !

Ik reageer morgen even dan kan ik wat uitgebreider reageren !

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 21:45

Geef hem de tijd. Mijn paard heeft 8 jaar alleen in de wei gestaan.(wel contact met andere in weides om hem heen) en op zijn nieuwe stal heeft hij ook 2 maanden moeten wennen. Hij voelde zich opeens een grote stoere hengst, sprong tegen de wanden van zijn box en sprong over bedrading heen. We hebben hem toen om te beginnen met twee rustige oudjes gezet zodat hij met een draad ertussen aan de andere paarden kon wennen.

Het heeft wat tijd nodig, maar dat lijkt me logisch. Het is voor je paard ook wennen! Maar ik vind het heerlijk om te zien hoe mijn paard nu gelukkig in de wei met zijn vriendjes speelt en kriebelt :) paarden zijn immers kuddedieren. succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 22:25

Bij nieuw paard besteed ik meestal zo 1 a 2 maanden eerst aan grondwerk en wandelen om een goede band op te bouwen. Werkt tot nu toe super.
/
Ik snap niet dat er niet meer mensen zijn die dit ook doen.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 22:34

Tobbes schreef:
Bij nieuw paard besteed ik meestal zo 1 a 2 maanden eerst aan grondwerk en wandelen om een goede band op te bouwen. Werkt tot nu toe super.
/

Haha, er staat toch nergens dat zij iets anders doet dan jij? Ook raar om daar gelijk vanuit te gaan, of zie ik dit nou verkeerd? Ze noemt puur het weiland probleem :').

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 22:40

Ik zou ook wel goed opletten naar het likken toe. Mijn ruin doet dit ook maar enkel bij mensen waarbij hij weet dat hij ze wel de baas zal kunnen zijn. (Is overgens een super onderdanig paard). Hij doet het niet bij mensen waar hij van weet dat ze zeker de baas zijn. En dat knuffelen kan wel best eens willen zeggen dat hij in je ruimte komt zonder uitnodiging. Zo komt het in ieder geval over bij mij (als ik vergelijk met mijn paarden hun gedrag tov sommige mensen)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 23:29

Tobbes schreef:
/

Hoe kom jij er nou bij dat andere mensen dit niet doen? :')

Queens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 23:42

Wat veel antwoorden krijg je zo he, ik denk dat je paard gewoon heel bang is achtergelaten te worden of alleen te komen en dus alles doet om bij de te blijven. En dat ging goed dus lijkt t me slim je paard zo beel mogelijk tussen meerdere paarden te laten. Je kunt dan in het weiland of in de paddock waar de andere paarden ook staan na een maand of twee aanraken, aaien, knuffelen en niet te veel laten likken zelfs daar ook beginnen met grondwerk. Steeds een metertje verder elke week van de paarden, leren te stoppen als jij dat wilt, en ook telkens terug naar de paarden, om ze heen stappen, etc. langzaam maar zeker leert hij dan op jou te focussen en tegelijkertijd krijgt hij vast en zeker weer meer vertrouwen. Succes!

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 23:46

Lastige situatie!
Bij ons op stal kwam er vorig jaar een pony die ook alleen had gestaan. Ze vertoonde ook erg stereotiep gedrag (gooide haar hoofd in een rondje in de lucht) en gilde alles bij elkaar als ze een ander paard niet meer zag. Na een jaar is het veel minder! Ze vertoont bijna geen stereotiep gedrag meer en is veel rustiger. Als er een paard weg wordt gehaald blijft ze rustig staan. Het heeft echt tijd en ook gewenning nodig. Hij moet leren dat andere paarden ook wel weer terug komen. Ik zou hem inderdaad ook zo min mogelijk (liefst niet) alleen laten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 23:51

Ik zou het zelf ook even zo laten.
En dan na een tijdje (ik denk een paar weken, maar dat hangt van de situatie af) proberen het in mini stapjes op te bouwen, voor mijn part met voerbeloningen. Als het dier maar leert oké, ik ga even 1 meter bij de kudde vandaan, jeej beloning (snoep, kriebelen, wat je zelf fijn vind) en oh we gaan al weer terug. Ik zou echt in meters denken bij zoiets.
Grondwerk/schriktraining in de buurt vd kudde doen. Om jouw eigen positie als leider te bevestigen.

Onze pony wou zich na de verhuizing niet laten vangen. Was op inloopstal ook eigenlijk niet nodig. Ze was zo boos en agressief (trappen). We hebben haar behoefte om even niet aangeraakt te worden gerespecteerd en zodra ze doorkreeg dat ze nergens toe gedwongen werd kwam ze vanzelf naar ons toe. Ze was gewoon zo geschrokken van de verhuizing. Nu is het een echte knuffelkont!

Soms moet je de grenzen die zo'n dier aangeeft gewoon even respecteren, hoe kunnen ze jou vertrouwen als jij constant over hun grenzen gaat? En vertrouwen is wat je nodig hebt om ze uit de kudde te kunnen halen.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 09:48

Tobbes schreef:
/

En in de tussentijd zet je je paard thuis in de woonkamer?
Geef dat paard ook even tijd om te wennen, grondwerk is goed om elkaar beter te begrijpen en het paard mentaal wat huiswerk te geven, maar dan moet het paard nog wel wennen aan de nieuwe situatie en de verhuizing.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 09:55

Ik ben een vriendin van TS...
Wilde even het volgende zeggen; TS heeft geen interesse om nu met het paard te gaan rijden. Dat is ook geen eerste prioriteit waarom deze gekocht is. Dat komt later wel, densnoods over een jaar pas.

En, sommige mensen zeggen dat ze hem apart moeten zetten. Denk dat dat verkeerd begrepen wordt uit de OP, hij staat namelijk in een kudde van 6, daar gaat het goed. Alleen toen TS hem bij twee pony's in de wei zette, ging dat niet goed. De kudde staat hij ondertussen rustig in, alleen met er uit halen wordt hij hysterisch.

Ik heb ook het advies gegeven hem heel veel te laten wennen en alles stapje voor stapje te ondernemen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 09:59

Eerlijk gezegd vind ik dit niet heel schokkend of vreemd gedrag voor een paard wat niet veel gewend is.
Lekker bij de groep laten en elke dag even in de hand, kleine stapjes opbouwen en over drie maanden heb je een heel ander paard. :)

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:03

Jeetje wat een heftig gedrag.
Heel veel succes ermee. Fijn dat het paard een kans krijgt bij je.

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:16

Als ie van mij was: lekker een paar weken (of zolang als nodig) met rust laten, dus lekker in groep laten rond scharrelen en ter plaatse (weiland en/of schuilstal) aandacht geven. Even een borsteltje erover, benen checken of alles nog heel is etc. Zodra je het idee hebt dat hij wat meer rust in zijn hoofd en lijf heeft kun je met kleine stappen verder gaan en hem mee nemen naar stal met een maatje. Of als je weet dat een aantal van de groep tegelijk iets gaan ondernemen (samen rijden bijvoorbeeld) van dat moment gebruik maken en daarbij aanhaken, en zo steeds verder uitbouwen. Het heeft gewoon tijd nodig.

Armitage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:37

als hij na gewend te zijn in zijn stal moet zorg dat er tralies komen. Kan hij toch buiten kijken en wordt hij niet opgesloten. En het is veilig.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:43

Vaste kudde aanhouden,Duidelijk ritme voor het paard. Moet het noodgedwongen een keer alleen staan zorg dan dat het veilig staat. Dat zal meestal een hoge paddock zijn. Niet alleen op stal zetten. Dit paard moet wennen op een andere plek en vertrouwen krijgen in zijn kudde. Na een jaar heb je een ander paard als je niet te veel van alles uit gaat proberen en er geen regel in zit. Paard moet kunnen vertrouwen op regelmaat en vaste maatjes.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:58

Gypsy schreef:
Soms moet je de grenzen die zo'n dier aangeeft gewoon even respecteren, hoe kunnen ze jou vertrouwen als jij constant over hun grenzen gaat? En vertrouwen is wat je nodig hebt om ze uit de kudde te kunnen halen.

Dit. De logica van de betere horse person.

Giolli dank voor de toelichting. Top van je vriendin dat ze 'm te tijd geeft en geduld wil investeren in de geestelijke kant van het paard. Wat ik nog niet begrijp is waarom hij ineens bij die twee ponies moest? Waarom niet steeds bij het zelfde groepje?

AnnemiekeJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 18:33

Tjonge, wat een verhaal! Je paard is niet gek in zijn hoofd hoor, hij bloeit juist helemaal op nu hij andere paarden ziet. Twee jaar lang zonder soortgenootje.. Gelukkig vergeten paarden hun natuur nooit.

Lekker de tijd geven! Gaat goed komen. Ik snap dat je het nu even niet ziet zitten, het kan heel heftig zijn om zo je nieuwe paardje te zien.
Een paar tips:
Zorg dat elke dag voorspelbaar wordt voor je paard. En zorg er voor dat hij in het begin niet alleen is, het heeft gewoon geen zin om dit af te dwingen. Dus samen naar buiten en samen naar binnen.
Alleen zijn is niet natuurlijk voor een paard dus zal je aan de band moeten werken zodat hij meer op jou gaat vertrouwen en ook rustig kan blijven als er even geen andere paarden zijn.

Ga aan de slag vanuit waar je paard zich comfortabel voelt. Dus zie het niet negatief dat hij zo naar de anderen trekt, gebruik dit juist in positieve zin! In het begin zal je echt tevreden moeten zijn met wat grondwerk in de wei terwijl de andere paarden een stukje verderop staan te grazen. Dit kun je uitbouwen door net iets verder te gaan totdat je bijvoorbeeld net buiten de wei rond kunt stappen. Let daarbij heel goed op de signalen van je paard en blijf zelf rustig. Een paard kan alleen bouwen op een mens die zichzelf onder controle heeft en rust uitstraalt. Gebruik een wat langere lijn als je met hem aan de slag gaat en zet je cap op. Misschien fijn om wat grondwerklessen te nemen?
Als je nog meer tips wil stuur me dan even een pb.
Succes!

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 20:08

Goedenavond allemaal

Misschien ben ik wat onduidelijk geweest ben in mijn woorden.....

Paarden staan allemaal 24/7 buiten en komen eigenlijk alleen binnen als ze ziek zijn!
De eerste dag wou ik hem binnen zetten omdat hij de laatste maanden 24/7 binnen heeft gestaan maar voor de veiligheid van hem is hij sinds de eerste dag 24/7 buiten gebleven en dat werkt prima eigenlijk
Hij blijft in de zelfde kudde staan, alleen er stonden een tijdje 2 paarden appart . Deze wouden we bij hem en de groep in zetten. Alleen dat ging compleet verkeerd want hij wist absoluut niet wat hij hier mee aan moest. Dus die 2 zijn er uit gehaald maar hij is in de zelfde kudde gebleven .

Ben absoluut niet van plan nu te gaan rijden of iets te verwachten. Wil hem alle tijd geven om zijn plekje en zijn eigen rust te vinden.
En rustig in de wei naast de rest( kan hij ze nog zien voelen en ruiken, zit maar 1 draadje tussen alsware) lekker te poetsen te knuffelen en een beetje te spelen.
Wennen aan het appart zijn op een leuke manier maar nog wel alle tijden de rest van de paarden in zijn zicht .

En wanneer hij zelf aangeeft dat we een stapje verder kunnen we een stapje verder gaan.
Niet eerder als wanneer hij het zelf aangeeft.

Vind zijn gedrag alleen zo naar om te zien.
Vind gewoon eigenlijk echt zielig voor hem
Dat hij dit alles zo gemist heeft dat hij niet weet wat hij er mee aan moet
Gaat me behoorlijk aan het hart.

Ga zeker alle tips meenemen om hem geestelijk verder te helpen !

Dus allemaal super bedankt voor jullie woorden.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:07

Mijn paard had ook enige verlatingsangst, lang niet zo erg als de jouwe, maar toch tijdens bakwerk niet goed opletten en veel hinniken als paarden weg gingen. Als hij alleen op stal stond was het wel echt drama, daar gilde hij zijn kop eraf en brak hij praktisch de stal af.
Ik heb toen grondwerk met hem gedaan volgens de methode van Warwick Schiller en verbazingwekkend genoeg heb ik nu een compleet ander paard. Als ik hem nu na het werk op stal zet, is er niets meer aan de hand en nog vreemder, ik heb niets gedaan aan de verlatingsangst zelf. Dit is uit zichzelf beter geworden.
Warwick Schiller zegt ook dat het paard deze angst zelf moet leren te fixen.
Op youtube kan je heel veel filmpjes van hem bekijken over hoe je je paard kan helpen met allerlei stressgerelateerde situaties, misschien een poging waard?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:35

Maar waarom niet bij de groep? Nu in z'n eentje loopt hij de boel maar om te ploegen toch?

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:46

Koper schreef:
Maar waarom niet bij de groep? Nu in z'n eentje loopt hij de boel maar om te ploegen toch?

Zoals ik het lees staat hij altijd in de kudde. Alleen als ze hem gaat poetsen staat hij ernaast, als ik het goed begrijp.