wat te doen met eigen paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OliLau

Re: wat te doen met eigen paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 09:22

Eerlijk?

Ik weet dat het is geopperd, maar laat m medisch checken. Een paard met ernstige halsartrose kan ook bij de een staken en bij de ander 'ontspannen' laten lopen.

Voor de rest; ik heb ook een project gekocht. Geen spijt, 4 jaar later zijn we nu lekker op weg. Maar, ik zou het nooit weer doen.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 09:33

Magnesium helpt je niet heb je al aangegeven. Heb je vitamine E al geprobeerd? Zeker in de winter, als ze geen gras eten, hebben de meeste paarden daar tekort aan. Google er maar eens op wat de gevolgen zijn van tekort. Ik zie bij mijn paard een enorm verschil van wel of geen E bijvoeren. Toevallig staat ze er sinds twee weken weer op, heb een veel fijner makkelijker ontspannen paard dan.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 09:39

Hoe zit jij zelf op je paard? Ben je bewust of onbewust gespannen? Ben jij in je hoofd relaxed of maak jij je ook snel druk?

Ik vraag dit omdat ik bij dit verhaal meteen aan mijn eigen paard moet denken. Zij is heel gevoelig voor degene die op haar zit. Ikzelf ben redelijk relaxed en ik heb een houding van 'wat er ook gebeurt alles komt goed'. Dit geeft mijn paard het vertrouwen waardoor ze durft te ontspannen ( heeft overigens ook bijna 2 jaar geduurd).
Mijn zus daarentegen is wat bangig en zelf snel gestrest. Die twee kunnen dus totaal niet met elkaar overweg terwijl mijn zus een betere ruiter is dan ik en mijn paard echt een hart van goud heeft. Maar die twee kunnen elkaar niet het vertrouwen geven wat ze allebei nodig hebben. Dan is de keus aan de ruiter of zij denkt hier nog stappen in te kunnen maken en anders ben ik voor einde verhaal. Karakters matchen niet en dat werkt gewoonweg niet. Veel succes iig met je beslissing!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:06

De tip van vitamine E wilde ik ook geven..kan veel uitmaken.

Verder lees ik: "paard is niet correct ingereden, is met druk en dwang naar beneden geforceerd en heeft geleerd zich daarop te spannen en te verzetten." Wat natuurlijk niet zo heel vreemd is..en het ontbreekt jou net aan handigheid om er vlot en consequent door heen te werken, wat jouw instructrice wel lukt.

Mijn idee, zou zijn...een tijdje niet rijden en consequent 3/4 x per week aan de dubbele longe pakken zodat ze leert haar lijf ontspannen en op een goede manier te gebruiken. Eventueel voordat je dat doet laten behandelen/ rug los laten maken. En veel aan de lengtebuiging gaan werken aan de dubbele longe.
Daarna instructrice op laten pakken en door laten rijden, eventueel in combi met jezelf maar de bedoeling is wel dat het paard ook onder het zadel leert het lijf net zo correct te gebruiken als aan de dubbele longe. Dus niks met dwang, druk..maar lekker van achter naar voren rijden zodat ze nageeflijk word en ontspant.

MissesDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:31

ik denk dat het goed is om basis grondwerk goed aan leren en van daaruit de communicatie goed krijgen. Van daaruit kan je verder uitgroeien ook onder het zadel. Als jullie elkaar beter begrijpen dan wordt het ook leuk voor beiden om samen te groeien. Eventueel een karakter analyse?

nikkelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 14:51

wwillemijn schreef:
Magnesium helpt je niet heb je al aangegeven. Heb je vitamine E al geprobeerd? Zeker in de winter, als ze geen gras eten, hebben de meeste paarden daar tekort aan. Google er maar eens op wat de gevolgen zijn van tekort. Ik zie bij mijn paard een enorm verschil van wel of geen E bijvoeren. Toevallig staat ze er sinds twee weken weer op, heb een veel fijner makkelijker ontspannen paard dan.

Vitamine E ga ik me eens over inlezen. Dank je

nikkelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 14:54

Er was iemand die vroeg wat de ostheopaat zei. De laatste keer dat ik daar was, juni dit jaar met de maagklachten dat ze close to perfect was , letterlijk. Ze zat dan duidelijk niet lekker in dr vel maar zat echt nergens vast oid. De eerste keer vlak na aankoop op wat kleinigheidjes na eigenlijk ook niks bijzonders.

Elisa : jou eerste stukje klopt helemaal denk ik. Tweede gedeelte neem ik mee, zou een optie kunnen zijn.

nikkelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 14:58

Oh en spoekie ; ik ben heel relaxed in de omgang. wat dat betreft zijn we juist wel een goede match :) Zij snel onder de indruk, gestresst en gespannen en ik heb gestresst niet eens in mn woordenboek staan.

@ Dani : Daarin heb je helemaal gelijk, we hebben al heel veel bereikt in die 2 jaar, dat realiseer ik me ook absoluut.
Mijn instructrice zegt ook steeds: kijk eens goed naar wat jullie nu kunnen en wat jullie konden 2 jaar terug. En meestal zegt ze er achter aan; ga s wat meer rijden en minder "zeiken " :D Al snapt ze best mijn dilemma hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:17

Is het een optie dat je instructrice (of een andere handige ruiter bij wie paardlief wel lekker loopt) voorlopig 1 a 2x per week rijd, en jij er daarna ook nog even een kwartiertje opstapt? Het zal voor je paard fijner zijn goed aan het werk te gaan en ze kan wat bespiering opbouwen, ondertussen leer jij beter hoe je paard voelt als het allemaal wel lekker loopt zodat het ook makkelijker wordt daar zelf naartoe te rijden :)
Juist omdat je paard bij je instructrice wel fijn loopt denk ik niet direct aan iets medisch, maar inderdaad aan een 'hobbel' in de samenwerking tussen jou en je paard waar je even overheen moet :) Misschien geeft dit net even een extra zetje over de hobbel heen :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 16:15

Aangezien dit topic is geopend met een niet toegestaand schaduwaccount plaats ik hier een slotje.